Niin, millainen lelu tuo motonetin puristuspainemittarisarja mahtaa olla (tulokset luotettavia)?
Sen verran täytyy ottaa, ettei pelota aijaa.
Motonetissä on niitä useampia. Kahta mallia on tullut kokeiltua ja kyllä niillä ihan järkevän oloisia tuloksia tuli.
Halppissarjojen tuloksia en lähtisi vertailemaan kuin naapurisylintereihin.
50cc -> 50cc -> 500cc -> 750cc -> 1200cc -> 900cc -> 600cc ->
Hyvä harrastus pitää pois kaduilta...
No joo. Mittari makso 19.90e tulokset oli odotettavasti ihan tähtitieteelliset. Taitaa mittari mennä vaihtoon(perti @ Tammi. 11 2010,20:39) kirjoitti
![]()
Sen verran täytyy ottaa, ettei pelota aijaa.
Mitä ne tulokset sitten oli? Epäilen ettei mittari nyt voi niin "paska" olla, että näyttää mitä sattuu...vai näyttikö joka sylinteristä eri lukemia![]()
Puristuspainemittarilla näkee jos on venttiilivika, ei juuri muuta. Moottorin väljyyttä sillä ei näe. Siis leikkikalu. Jos haluat selvittää moottorisi kunnon hanki ohivuotomittari.
tuollainen halpa puristuspainemittari toimii ainakin minulla huollossa pikatesterinä esim käyntihäiriöissä ja vajaakäynneissä.(psi @ Tammi. 11 2010,22:23) kirjoitti
on turha vaihdella summittain osia ja ihmetellä sensoreita mikäli perusvika onkin mekaaninen.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Niin ja nimenomaan käyttää sitä vertailussa eri sylintereiden välillä. Se mitä lukuarvoja se näyttää on toisarvoista.
Aprilia Mille R -03
Ex. Speedmaster 2003
Joo, nämä kaksi täydentävät mukavasti toisiaan! Itse hain joku vuosi sitten GS450:n Susnan käyntihäiriöille syytä. Puristukset todella alakanttiin, ohivuotomittari puolestaan näytti todella hyvältä -> diagnoosi jako pielessä. Ja niinhän se oli.(psi @ Tammi. 11 2010,22:23) kirjoitti
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Jokaisella työkälulla on tarkoituksensa ja niitä pitää osata käyttää, samoin kun niiden antaman tiedon pohjalta tehdä diagnostiikkaa.
Puristuspainemittari on suuntaa antava, se ei sinällään osoita miksi jossain sylinterissä on vähemmän puristusta kuin toisessa, mutta antaa viitteitä esim. venttiilivika, männänrenkaat, reikä männässä tms.
Tällaisella tiedolla on helpompi lähteä karsimaan mahdollisuuksia pois lisätestauksella, kuten edellinen kirjoittaja toimi.
En minä absoluuttista tulosta oottanu, mutta yllätyin kuitenkin, kun puristuksia löytyi 60tkm jälkeenki kevyesti yli 10 baaria (mittari näytti 14.5) Kansi vuotaa nimittäin 1&2 sylinterin välistä öljyä, joten kun sellanen mittari kerran on, päätin kokeilla puristuksia. Oli miten oli, niin kansitiiviste menee jokatapauksessa vaihtoon ja samalla suorittais venttiilisäädön. Niin ja kyseessä on nyt 955 triple.
Sen verran täytyy ottaa, ettei pelota aijaa.
juuh sylinteristä se öljy tulee![]()
SUZUKI B-KING
Kun käytät puristuspainemittaria niin muista että puristuspaine ja puristsuhde ovat eri jutut. Jos kone on väljä, tarkoitan että männänrenkaat päästävät öljyä läpi niin männän laki ja palotila karstoittuvat joka nostaa puristuspainetta koska karsta pienentää palotilaa, joka nostaa myös mittarin lukemaa. Jos kuvittelet että kun on noin hyvät paineet niin moottori on todella hyvässä kunnossa, saatat ollakin väärässä.(JänkhäPoika @ Tammi. 12 2010,17:25) kirjoitti
onkohan tuo ohivirtausmittari vaan semmonen, että sylinteriin painetaan paineilmaa ja mitataan kuinka nopeasti sitä katoo. senhän vois tehdä itse. painemittari ja kompura.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Suunnilleen, ei tuossa ole mittarin ja kompuran välillä kuin regulaattori, jolla mittari kalibroidaan kompuran antamalle paineelle.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Kyllä sillä joskus väljän koneen löytää niin, että kun laittaa hiukan öljyä männän päälle, niin puristuksen kasvavat. Jos eivät kasva, on venttiilivika. Aika paskassa kunnossa saa tosin kone olla.(psi @ Tammi. 11 2010,22:23) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Mites tollanen puristuspainemittari nyt sitten oikein… Tossa olis nyt tollanen bilteman mittari. Tuo olis nyt ostoslistalla kun en muutakaan löytänyt missä olis kymmenen millin sovitin.
Mutta miten tota käytetään? Nelisylinterinen MP-kone. Laitetaanko kone käymään kolmella pytyllä, mutta eikö kaasu pitäis aukasta kokonaan… Eli ei, konetta ei voi käyttää. No irrotetaanko sitten kaikki tulpat ja pyöritetään startilla vai? Pitääkö tulpat olla hatuissa ja kiinn maassa/rungossa?
No, sitten kun katsotaan tota Bilteman mittaria, niin mitä noi metalliset varret on, niitä on kaksi, suora ja vähän taitettu???
Ja sitten se olennaisin, miten tollasen mittarin saa kiinni/kiristettyä tulpanreikään (Suzukin kansi) kun se on sellainen 10 senttiä syvä kapea reikä, minne just menee hylsytulpanavain jatkovarrella, missä tulpat on???
heeeelp!![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tolla letkuadapterilla.
Silikonirasvaa tai WD-40(ei turvota kumiosia) siihen kierteisiin ja tiivistävään o-renkaaseen. Sitte äpöstät sen mahdollisimman tiiviisti kiinni.
Ja tulpat pois kaikista, ja jos mahollista, irrota puolilta virtajohdot ja tai estä puolille virrantulo(aka.kipinöinti).
Sitte vaan yks kerrallaan starttaat ja luet mittarin tuloksen.
Se oli jo rikki...
Ok, puolat on kyllä hyvin esillä tossa RF:ssä siinä heti runkopalkeissa ja niistä on helppo napsasta abiko-tyyppiset liiittimet irti. Sitten tulpat pois niin pyörii kone iisisti?
Mutta millä ihmeellä mä kiristän sen adapterin sinne tulpanreiän pohjalle, kun sinne ei mahdu kahta asiaa samaan aikaan (tulpanavain ja letku). Kolo on sellainen "porkkanan kokoinen".
Ja mitä noi metallivarret on?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Noiden metalliputkien päässä on kartio kumitulppa (tietty reikä läpi), jonka voi saada ruuvattua tulpan kierteeseen mikäli tilaa riittävästi ja noista kierrekappaleista mikään ei sovi. Mullon sama sarja. Oon käyttänyt lähinnä moottorikelkassa. On ajanut asiansa. 2-tahtikoneessa pystyy ainakin seuraileen puristusten kehitystä ja siten milloin männänvaihto lähenee ja mitkä puristukset toiseen pyttyyn verrattuna.
Käsinkiristys yleensä riittää-ei tarvi punoa tiukkaan.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
1. Ensin lämmitä moottori kuumaksi ja sen jälkeen sammuta moottori parhaiden mittaustulosten saamiseksi.
2. Ota sytytystulppa pois siitä sylinteristä mitä aiot mitata, jätä kuitenkin sytytystulppa kiinni sytytystulpan johtoon/hattuun.
3. Laita sitten mittari kiinni siihen sylinteriin mitä aiot mitata, kokeile ensin kierretappien sopivuus. Jos ei yksikään kierretapeista sovi niin sitten käytä noita metalliputkia. Käsinkiristys riittää useimmiten.
4. Ota muiden sylinterien johdot irti tulpista joita et vielä mittaa, mikäli sinulla on vanhoja tomivia sytytystulppia niin laita ne kiinni sytytystulppien johtoihin. Kokemusta ei ole mutta olen ainakin kuullut että sytytysjärjestelmä voi vioittua jos käytät sytytysjärjestelmää ilman kuormaa(sytytystulppaa) pidemmän aikaa. Riittää hyvin että sytytystulppien kärkien välissä hyppii kipinä.
5. Nyt olet valmis mittaamaan. virrat päälle, käännä kaasukahvaa täysin auki ja sitten paina starttinappia...
Muut saa korjata mikäli muistan väärin tuon puristuspaineen mittauksen, minullakin on samanlainen bilteman puristuspainemittari. Samaa puristuspainemittaria on silloin myynyt ainakin isojoen konehalli, mutta paljon kalliimmalla hinnalla joten tietysti ostin omani biltemasta.
tuo suora ja väärä metalli putki on sellasia joita ei ruuvata sinne reikään mitenkään kiinni.
Vaan... Tulppa pois ja painat vaan tuon kumi kartion tiukasti reijälle ja sitte samalla kaveri starttaa. Ja avot. Tulos on mittarissa.
zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
Lainaan aihetta kun kerran liittyy puristuspaineisiin, mulla on toi sama mittaussarja kotona.
Mittasin ensin sarjan mukana tulleella mittarilla -> 15.5 bar.
Sen jälkeen kalliimmalla, hydrauliliikkeestä ostetulla -> 14.25 bar.
Yamahan ohjekirjaa antaa ohjearvoksi vähän päälle 13 bar. Sylinterien väliset
paineet ovat kuitenkin ok, likipitäen samat kaikkien sylinterien kesken.
Pyöritin konetta startilla ehkä n. 5 sekuntia, eli siis niin kauan kunnes paineet eivät enää nousseet
vaan jäivät tuohon reiluun 14 baariin. Oliko tämä siis oikea tapa vai onko jotain sääntöä missä ajassa
nuo paineet täytyy nousta tappiinsa?
Ja minkähän takia tuo paine on jokaisessa sylinterissä noin korkea verrattuna Yamahan antamaan maksimiarvoon?
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Ihan oikealta kuullostaa ja puristukset kunnossa. Onhan nuo arvot ihan kohtuu lähellä. Mittareissa voi kuitenkin olla hieman heittoa, vaikka ovat kalliimpiakin. Painehan pitäs olla aika vakio riippumatta kuinka kauan pyörittää, täyden tahdin jälkeen alkaa aina uus...
Ainahan on tokimahdollista, että kantta on laskettu tms., mutta oisin lähinnä tyytyväinen noihin puristuksiin.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Painoin sen metalliputken kanssa, missä on kumitutti toisessa päässä, ekaks ja ei siitä mitään tuu! Räkii käsille vaan sieltä pytystä. Ujutin sen kumiletkun kanssa sovittimen tulpanreikään ja kiersin letkusta sen verran kireälle että alkoi otaa vastaan vähän. Sillai sain ne vielä aukikin letkusta kiertämällä. Paineet oli ok. 13,5 – 14.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Sykäyksittäin nousi ja jäi sitten siihen maksimiin jolooin lopetin sahaamisen.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)