Sivu: 6 / 8:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 45678 ViimeinenViimeinen
Tulokset 151:stä 180:een 234:sta
  1. #151
    Lainaa (vetomies @ Joulu. 14 2009,12:25) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Joulu. 14 2009,12:11) kirjoitti
    Jep, vaikka materiaalit olisikin 100% samat (epäilen hieman myös sitä), niin ainakin kulumismekanismit saattaa rakennuseristeissä ja kypärän iskunvaimennuksessa olla himpun verran erilaiset.

    Muttei toki suotta anneta turhan realismin päästä vesittämään muutoin maukasta maailmantappiinsaakka-inttämissessiota.... *
    Jos pyydetään kertomaan kypärän sisäpintaan tuleva pintapaine ja vertaamaan sitä routaeristeen pintapaineeseen on olemassa vaara, että joku tekee sen.
    Jos ei halua vastausta, ei kannata kysyä.
    Mutta kuten jo todettua, jos ette osaa arvioida, ovatko kypänne väljiä, kannattaa ne vaihtaa vähintään parin vuoden välein. Kirjoitustenne perusteella riski on todellinen.
    Melko hanakasti tunnutte nyt änkevän tänne tuota "2 vuoden välein vaihtamista". Mistäs hatusta sellainen lukema on vedetty?

    Muistutetaanpas vielä kerran, että suositus josta on puhe ollut, on 5 vuotta. Ja muistutetaanpas myös siitä, että terminä on todellakin "suositus", se ei siis ole mikään viimeinen käyttöpäivä.

    Mahtaakohan se jotakuta aivan oikeasti ahistaa niin kovin, vaihtavatko muut kenties pipojaan liian usein. Eihän sen teidän vähiä pennosianne pitäisi viedä.

    Ja edelleen, ainakin omat piponi on järjestään olleet alle 5 vuodessa kaikinpuolin vaihtokuntoisia, ja yleensä luokkaa 100 tonnia tai vähän päälle ajettuja. Ehken sitten osaa pitää ja säilyttää niitä oikein (kun kauhistus sentään joskus jopa ajan niillä!!) mutta minulle ne ovat yksi kuluva varuste muiden joukossa. Paljon turhempaankin olen rahojani joskus tunkenut kuin hyviin varusteisiin - mutta tässäkin kohti kukin ihan omalla tyylillään. Omaan lanttuun (ja omaan lompakkoon) ne hyvät ja huonot valinnat kuitenkin vaan osuu.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  2. #152
    Lainaa (vetomies @ Joulu. 14 2009,13:06) kirjoitti
    Lainaa (Utah @ Joulu. 14 2009,12:32) kirjoitti
    Lainaa (vetomies @ Joulu. 14 2009,12:25) kirjoitti
    Jos pyydetään kertomaan kypärän sisäpintaan tuleva pintapaine ja vertaamaan sitä routaeristeen pintapaineeseen on olemassa vaara, että joku tekee sen.
    Kun vielä joku tekisi sen oikein...
    Onko sinulla tarkempaa tietoa kypärän sisälle tulevasta pintapaineesta?
    Kolaritilanteessa päähän voi kohdistua maksimissaan noin 100G kiihtyvyys ennen kuin kypärä alkaa hajota. Tämä tarkoittaa normaali-ihmisellä noin 500 kg kuormaa, sinulla ehkä hieman vähemmän. Normaali käytönaikainen kuorma on siis aina alle 1/50 ja yleensä alle 1/100 siitä, mitä kypärän eps kestää.

    Jos taas ongelmanne on routaeristeiden mitoitus, niistä löytyy valmiit taulukot ja mitoitusohjeet netistä. Yleisesti käytössä olevien eps-levyjen lujuus vaihtelee välillä 1.2 - 4 kg/cm2 ja minimiasennussyvyys on 300 mm. Jos haluat käyttää samaa varmuuskerrointa 100 niiden tapauksessa, se voi olla vaikeaa, koska jo maakerroksen omapaino ylittää kuormituksen selvästi.
    Jos aivoihin kohdistuu 100G kiihtyvyyksiä niin kypärän hajoamisilla ei enää ole paskankaan väliä.

    Ja netistähän löytyy mitä tietoa vaan, mutta jos niistä ei mitään ymmärrä, ei paljon kannata alkaa niillä viisastelemaan...

    Pointtihan oli hyvin yksinkertainen, kypärä ei säilytä ominaisuuksiaan ikuisesti uuden tasolla, ja jossain vaiheessa se kannattaa vaihtaa, JOS sen haluaa suojaavan niinkuin sen on tarkoitettu. Milloin, sen päättäköön jokainen itse. Sun kantasihan oli siellä 100 vuoden tasolla... minä uskon siihen 5-7 vuoteen. Sen jälkeen teen siitä roudankestävän kukkaruukun tohon pihalle.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  3. #153

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (Utah @ Joulu. 14 2009,13:20) kirjoitti
    Lainaa (vetomies @ Joulu. 14 2009,13:06) kirjoitti
    Lainaa (Utah @ Joulu. 14 2009,12:32) kirjoitti
    Lainaa (vetomies @ Joulu. 14 2009,12:25) kirjoitti
    Jos pyydetään kertomaan kypärän sisäpintaan tuleva pintapaine ja vertaamaan sitä routaeristeen pintapaineeseen on olemassa vaara, että joku tekee sen.
    Kun vielä joku tekisi sen oikein...
    Onko sinulla tarkempaa tietoa kypärän sisälle tulevasta pintapaineesta?
    Kolaritilanteessa päähän voi kohdistua maksimissaan noin 100G kiihtyvyys ennen kuin kypärä alkaa hajota. Tämä tarkoittaa normaali-ihmisellä noin 500 kg kuormaa, sinulla ehkä hieman vähemmän. Normaali käytönaikainen kuorma on siis aina alle 1/50 ja yleensä alle 1/100 siitä, mitä kypärän eps kestää.

    Jos taas ongelmanne on routaeristeiden mitoitus, niistä löytyy valmiit taulukot ja mitoitusohjeet netistä. Yleisesti käytössä olevien eps-levyjen lujuus vaihtelee välillä 1.2 - 4 kg/cm2 ja minimiasennussyvyys on 300 mm. Jos haluat käyttää samaa varmuuskerrointa 100 niiden tapauksessa, se voi olla vaikeaa, koska jo maakerroksen omapaino ylittää kuormituksen selvästi.
    Jos aivoihin kohdistuu 100G kiihtyvyyksiä niin kypärän hajoamisilla ei enää ole paskankaan väliä.
    Tuossa linkittämässäni maksetussa mainoksessa hyväksyttävä taso oli 275G.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  4. #154
    Lainaa (TeroT @ Joulu. 14 2009,14:03) kirjoitti
    Lainaa (Utah @ Joulu. 14 2009,13:20) kirjoitti
    Lainaa (vetomies @ Joulu. 14 2009,13:06) kirjoitti
    Lainaa (Utah @ Joulu. 14 2009,12:32) kirjoitti
    Lainaa (vetomies @ Joulu. 14 2009,12:25) kirjoitti
    Jos pyydetään kertomaan kypärän sisäpintaan tuleva pintapaine ja vertaamaan sitä routaeristeen pintapaineeseen on olemassa vaara, että joku tekee sen.
    Kun vielä joku tekisi sen oikein...
    Onko sinulla tarkempaa tietoa kypärän sisälle tulevasta pintapaineesta?
    Kolaritilanteessa päähän voi kohdistua maksimissaan noin 100G kiihtyvyys ennen kuin kypärä alkaa hajota. Tämä tarkoittaa normaali-ihmisellä noin 500 kg kuormaa, sinulla ehkä hieman vähemmän. Normaali käytönaikainen kuorma on siis aina alle 1/50 ja yleensä alle 1/100 siitä, mitä kypärän eps kestää.

    Jos taas ongelmanne on routaeristeiden mitoitus, niistä löytyy valmiit taulukot ja mitoitusohjeet netistä. Yleisesti käytössä olevien eps-levyjen lujuus vaihtelee välillä 1.2 - 4 kg/cm2 ja minimiasennussyvyys on 300 mm. Jos haluat käyttää samaa varmuuskerrointa 100 niiden tapauksessa, se voi olla vaikeaa, koska jo maakerroksen omapaino ylittää kuormituksen selvästi.
    Jos aivoihin kohdistuu 100G kiihtyvyyksiä niin kypärän hajoamisilla ei enää ole paskankaan väliä.
    Tuossa linkittämässäni maksetussa mainoksessa hyväksyttävä taso oli 275G.
    Tuon kestävän pään pitää olla jo umpiluuta. Kolaritutkimuksissa on todettu >50G mällin aiheuttavan pysyvän aivovaurion riskin. Riippuu tietysti päästä huomaako sen...
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  5. #155
    Lainaa (Utah @ Joulu. 14 2009,14:27) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Joulu. 14 2009,14:03) kirjoitti
    Lainaa (Utah @ Joulu. 14 2009,13:20) kirjoitti
    Jos aivoihin kohdistuu 100G kiihtyvyyksiä niin kypärän hajoamisilla ei enää ole paskankaan väliä.
    Tuossa linkittämässäni maksetussa mainoksessa hyväksyttävä taso oli 275G.
    Tuon kestävän pään pitää olla jo umpiluuta. Kolaritutkimuksissa on todettu >50G mällin aiheuttavan pysyvän aivovaurion riskin. Riippuu tietysti päästä huomaako sen...
    Jos luet tarkkaan huomaat, että nyt keskustellaan kypärän eps:n kestämästä kuormitustasosta.

    Jos haluat 5 kg painoiseen päähän 275G kiihtyvyyden, se tarkoittaisi staattiseksi voimaksi muutettuna 1375 kg kuormaa.
    Tuo alkaa kuulostaa jo siltä, että styrox painuu kasaan.
    Ajonaikaiset kuormat ovat maksimissaan 5-10 kg, riippuen tietysti ajonopeudesta, kypärän aerodynamiikasta ja pyörän katteista. Epätyypillistä päähinettä käyttävillä kuormat ovat tietysti huomattavasti pienempiä, arvioisin 1-2 kg välillä.

    Tämä ei mitenkään tue ajatusta, että päähän sopivan kypärän eps menisi linttaan normaalikäytössä. Uskottava perustelu siitä, että 1375 kg kestävä rakenne rikkoutuu 1 kg kuormalla vaatisi hieman muutakin, kuin kerkeän halun väittää vastaan.

    Toisaalta, jos se menee linttaan, tarkkaavainen motoristi varmasti huomaa kypärän hölskymisen päässä.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  6. #156
    Lainaa (jamas @ Joulu. 14 2009,05:55) kirjoitti
    Lainaa (jyk4 @ Joulu. 14 2009,00:41) kirjoitti
    Hintaa 450 puntaa. Ja schuberthia näkee f1-kuskienkin päässä. Miksi! Eikö kallein ja näkyvin merkki olekkaan paras
    voi ollakkin mutta F1 kuskit ei käytä 450 punnan mallia joka on on kaukana kalleimmasta--> * * KLIKS

    ps. vetomies 5000kg/rengas, niin 5 akselinen kärry (p.pyörät joka akselilla), niin pelkkä kärry painaa 100t..laiton rekka sulla.
    offtopiccia, ei ole nykykärreissä paripyöriä.
    Katselen vaan tuohon pihaan, jossa näkyy yhdistelmiä jonossa. Ennen taisi ollakin.



    ex-Suzuki GSX-R 750 K8
  7. #157
    Kertokaahan tietoviisaat, onko muovikypärien ja/tai lasikuitu- / hiilikuitu- / sekoitekuitukypärien kuoretkin sisuksien lailla lähestulkoon ikuisia?
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  8. #158
    Lainaa (lepi @ Joulu. 14 2009,14:37) kirjoitti
    offtopiccia, ei ole nykykärreissä paripyöriä.
    Katselen vaan tuohon pihaan, jossa näkyy yhdistelmiä jonossa. Ennen taisi ollakin.
    Melkee väitän että, paripyörä kärryjä liikenteessä enemmän nykyäänkin, voi olla ettei valmisteta kyl enää... paljonkohan tuossa formula ruukussa on "formula lisää" ja paljon olis tiukka hinta.. 12000e potasta on jo aika suolasta, sit ei viittis vaihtaa 5v välein enää kyllä, noillahan kyl joka kisaan uus ruukku...

    Edit. lepi et kai ole arinakadulla kiitolinjalla töissä..



    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  9. #159
    Lainaa (pecha @ Joulu. 14 2009,14:40) kirjoitti
    Kertokaahan tietoviisaat, onko muovikypärien ja/tai lasikuitu- / hiilikuitu- / sekoitekuitukypärien kuoretkin sisuksien lailla lähestulkoon ikuisia?
    Ovat, jos ovat kunnolla tehtyjä ja uv-suoja toimii. Kypärässä ei tapahdu edes minkään valtakunnan väsymistä, koska se on mitoitettu hieman eri kuormitustasolle kuin mitä normaalikäyttö on.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  10. #160
    Lainaa (vetomies @ Joulu. 14 2009,15:31) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Joulu. 14 2009,14:40) kirjoitti
    Kertokaahan tietoviisaat, onko muovikypärien ja/tai lasikuitu- / hiilikuitu- / sekoitekuitukypärien kuoretkin sisuksien lailla lähestulkoon ikuisia?
    Ovat, jos ovat kunnolla tehtyjä ja uv-suoja toimii. Kypärässä ei tapahdu edes minkään valtakunnan väsymistä, koska se on mitoitettu hieman eri kuormitustasolle kuin mitä normaalikäyttö on.
    Entäs jos ne suojaukset ei toimikaan? Entäs jos tulee käytössä hieman naarmuja maalipinnan läpi, eikä jaksa olla yhtä pedanttinen kuin esim. itse olen, että paikkailisi niitä, mitäs sitten voi tapahtua vuosien saatossa?

    Mutta onhan se vaan kyllä hatunnoston arvoista, että jollain riittää noin absoluuttisen ehdottomia mielipiteitä jaella tässä topiikissa...
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  11. #161
    tämä topikki on antanut kypärälle täysin uudet sfäärit, kypärä ei ole enään kypärä vaan erittäin hieno instrumentti.


    milloin kypärällä pääsee internettiin, milloin??
    Tyyli ennen tarkoitusta.
  12. #162
    Lainaa (JaZZo @ Joulu. 14 2009,16:16) kirjoitti
    tämä topikki on antanut kypärälle täysin uudet sfäärit, kypärä ei ole enään kypärä vaan erittäin hieno instrumentti.


    milloin kypärällä pääsee internettiin, milloin??
    Mää ainaskin pidän kypärää päässä aina kun luen .org:ia.
    Samalla pöristelen ja teen vastaohjaus liikkeitä tietsikka tuolilla.


    Vielä kun joku keksis visiiriin (sisäpuolelle) pyyhkijät niin ostaisin heti.

    Jotenkinhan tätä odotuksen tuskaa täytyy lievittää...
    -09 Z750
  13. #163
    Lainaa (pecha @ Joulu. 14 2009,16:10) kirjoitti
    Lainaa (vetomies @ Joulu. 14 2009,15:31) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Joulu. 14 2009,14:40) kirjoitti
    Kertokaahan tietoviisaat, onko muovikypärien ja/tai lasikuitu- / hiilikuitu- / sekoitekuitukypärien kuoretkin sisuksien lailla lähestulkoon ikuisia?
    Ovat, jos ovat kunnolla tehtyjä ja uv-suoja toimii. Kypärässä ei tapahdu edes minkään valtakunnan väsymistä, koska se on mitoitettu hieman eri kuormitustasolle kuin mitä normaalikäyttö on.
    Entäs jos ne suojaukset ei toimikaan? Entäs jos tulee käytössä hieman naarmuja maalipinnan läpi, eikä jaksa olla yhtä pedanttinen kuin esim. itse olen, että paikkailisi niitä, mitäs sitten voi tapahtua vuosien saatossa?

    Mutta onhan se vaan kyllä hatunnoston arvoista, että jollain riittää noin absoluuttisen ehdottomia mielipiteitä jaella tässä topiikissa... *
    Jos et itse arvannut, niin jos suojaukset eivät toimi, tilanne on yhtä huono kuin minkä tahansa suojauksen kohdalla silloin kun se ei toimi: muovi altistuu uv-säteilylle.
    Lohdutukseksi voin kertoa, että Suomen "kesässäkin" uv-säteilyn voimakkuus on maksimissaan noin 1/3 esimerkiksi Australian arvosta. Lisäksi keskustelun edetessä on tullut enemmän kuin selväksi, ettei säteilypainetta ainakaan kypärän sisäpuolelta muodostu. Varmuuden vuoksi kannattaa silti pitää pipoa kypärän päällä, siltä varalta, että kypärän pinta naarmuuntuu ajon aikana ja altistuu vaaralliselle auringon säteilylle.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  14. #164
    Kypärien vanhenemisesta en niinkään tiedä, mutta kyllä ainakin katteiden muovi vanhenee ja muuttuu huonommaksi vuosi vuodelta. Muoviahan nuo kypärätkin kuitenkin kaikki on.
    '03 ZX6R
  15. #165
    Lainaa (markketo @ Joulu. 14 2009,20:21) kirjoitti
    Kypärien vanhenemisesta en niinkään tiedä, mutta kyllä ainakin katteiden muovi vanhenee ja muuttuu huonommaksi vuosi vuodelta. Muoviahan nuo kypärätkin kuitenkin kaikki on.
    Ööö tuota.. hintavammissa kyllä saattaa olla hieman lasi- tai muuta kuitua eksynyt sekaan.

    Käsitykseni on ollut semmoinen, että kaikkiin uv-säteily vaikuttaa jossakin määrin, mutta muovikypärät on alttiimpia sen haittavaikutuksille kuin kuiturakenteiset.

    Vaan eiköhän tämäkin hetken perästä ole todistettu huuhaaksi, ja perusteluthan täällä voi työstää esim. rakennusstyroksista...
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  16. #166
    Niin, kuiduthan ovat vain lujitteina muovin seassa.
    '03 ZX6R
  17. #167
    Ulkokuoren ja sisuksen rakenne, lähinnä niiden kovuudet, ja miten ne vastaanottavat iskuja, on kuitu- ja muovikuorisissa jonkin verran toisistaan eroavia.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  18. #168
    Jahas, pachanpuhujien selitykset ovat taas muuttuneet, kun joka osa-alueella on tullut turpaan 6-0. Puhutaanpas taas välillä ulkokuoresta ja sen kestävyydestä uv-säteilyä vastaan, koska ilmeisesti ei löydy intoa eikä kompetenssia todistamaan, että kypärässä käytetty esim 50 kg/m3 eps olisi oleellisesti heikompaa, tai normaalikäytössä enemmän kuormitettua kuin routaeristeen vastaava, n 16 kg/m3 tiheyden omaava tavara.

    Koska vastapuolella ei myöskään ilmeisesti ole taitoa tai motivaatiota tutustua noihin aiemmin viittaamiini lähdeteoksiin, kerrataan pääkohdat:

    Jos jostain syystä halutaan käyttää muovia, jossa ei ole uv-suoja-aineita, eikä sitä ole pinnoitettu uv-säteilyä vastaan, riippuu säteilyn vaikutus uv-säteilyn intensiteetistä ja altistumisajasta säteilylle (tämä siis riippumatta siitä, onko kyseessä kuitulujitettu muovi vai lujittamaton). Altistumisaika on Suomessa noin puolet lyhyempi kuin etelämpänä. Säteilyn voimakkuuden näkee seuraavasta kuvasta:



    Jos joku valmistaja on oikeasti niin tyhmä, ettei suojaa kypärää uv-säteilyä vastaan, on laitteen elinikä eteläisemmissä maissa alle 1/5 Suomen vastaavasta. Jos siis myyjä sanoo kypärän kestävän Suomessa 5 vuotta, sen pitäisi hapristua Australiassa alle vuodessa.
    Ilmeisesti suositukset ovat maakohtaisia, jos ne kerran johtuvat uv-säteilystä? Jos ne eivät johdu uv-säteilystä, mitähän esitetään seuraavaksi? Veikkaisin pakkashalkeamista tai lämmön ja kosteuden vaikutusta. No, viiden minuutin kuluttua sekin selviää.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  19. #169
    Kukas on väittänyt, että vaihtosuositukset johtuisivat uv-säteilystä?

    Edellinen Araini muuten vietti noin 4 vuoden käyttöiästään ainakin reilun vuoden, ehkä melkein 1,5 vuotta erityisesti Thaimaassa, ja sen lisäksi Italiassa, Kreikassa, Turkissa, Iranissa, Pakistanissa, Intiassa, Kambodzassa, Laosissa, Malesiassa, Indonesiassa, Australiassa, Kaliforniassa, Oregonissa, Nevadassa, Arizonassa, New Mexicossa ja Teksasissa. Eikä muuten ollut edes pipoa sen päällä suojaamassa murhaavalta auringolta - että taisikin muuten olla vallan hemmetin hyvä juttu, jotta vaihdoin sen uuteen, ennen kuin uv-säteily olisi hajottanut sen atomeiksi...

    Nyt on kauden vanha Tour-X3, kattotaan jos sen saisi ajettua loppuun alle 4 vuoden.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  20. #170
    Lainaa (vetomies @ Joulu. 14 2009,21:56) kirjoitti
    bla bla bla, google, jne
    Mistäköhän toi monikko tuonne tuli? Vai yritätkö vain korostaa että kyseessä on "yhden miehen sota"?

    Mulla ei ole minkäänlaista kiinnostusta asiaan, kunhan totesin että muovit tuppaavat vanhetessa haurastumaan ja sitä tuskin käyt kieltämään? Sitä en tiedä, johtuuko se sitten UV-säteilystä, mekaanisesta rasituksesta vaikko ihan ihokosketuksesta, mutta näin kuitenkin käy.

    Pimeässä viileässä kaapissä säilytettynä kypärät on varmaan ikuisia olivatpa tehdyt mistä tahansa. Käytössä ne kuitenkin nahjaantuvat, kolhiintuvat, hankaavat, väsyvät ja ovat jopa satunnaisesti (vaikka harvoin) auringonpaisteessa. Lisäksi sisusta väljistyy ja se ainakin alkaa viiden vuoden jälkeen olemaan vaihtokunnossa (mikä ei laatumerkkien kohdalla ole ongelma, kun uuden voi hakea lähimmästä mopokaupasta).

    Ehkä vaihtosuosituksessa on otettu huomioon millaista on kypärään kohdistuva keskimääräinen kohtelu ja sillä perusteella arvioitu kestoikää. Kypäräfirmoille on siis tärkeää joko asiakkaan turvallisuus tai sitten kaupankäynnin varmistaminen.

    Omassa kypärässä ei ole parasta ennen päivää, mutta tällä menolla se on kyllä viiden vuoden käytön jälkeen vaihtokunnossa. Ellei aikaisemminkin.



    '03 ZX6R
  21. #171
    Tätä muovin vanhentumista ja haurastumista kannattaa miettiä seuraavan kerran kun lähtee lentokoneella reissuun. Matkustajakoneet kun on suurelta osin materiaaliltaan muovia / lujitemuovia. Ja siinä korkeudessa, missä niillä lennetään, on tuo UV-säteilykin toista luokkaa.

    Kumma etteivät ne murene palasiksi jo parin vuoden jälkeen ?
    "Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
  22. #172
    Eli koska matkustajakoneet ilmeisestikään eivät yleensä tipahtele taivaalta muovin haurastumisen seurauksena --> on täysin turvallista käyttää samaa moottoripyöräkypärää kehdosta hautaan.

    Aamen.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  23. #173
    Lainaa (DOHC @ Joulu. 15 2009,07:57) kirjoitti
    Tätä muovin vanhentumista ja haurastumista kannattaa miettiä seuraavan kerran kun lähtee lentokoneella reissuun. Matkustajakoneet kun on suurelta osin materiaaliltaan muovia / lujitemuovia. Ja siinä korkeudessa, missä niillä lennetään, on tuo UV-säteilykin toista luokkaa.

    Kumma etteivät ne murene palasiksi jo parin vuoden jälkeen ?
    Ehkä noin, mutta entä jos valmistaja ei olekaan muistanut tehdä minkäänlaista uv-suojausta? Entä jos turvavyöt onkin tehty purukumista? Entä jos aurinkorasvapurkkiin onkin säästösyistä laitettu Delvaccia? Valistunut kuluttaja tosin siinäkin tapauksessa tunnistaa mahdollisen alkavan uv-vaurion merkit ja ryhtyy asian vaatimiin toimenpiteisin. Varminta silti ostaa säännöllisesti uusi purkki.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  24. #174
    Joku viisas sanoi joskus, että netissä hän, joka huutaa koviten, ja eniten, on oikeassa.

    Tällaiseksihan ne väittelyt yleensä menee silloin, kun ei ole testattua ja oikeaksi todistettua tietoa olemassa suuntaan eikä toiseen.

    Pitääpä muistaa se, että jo pelkästään kypärien iskunvaimennuksen testaaminen uskottavasti on lievästi sanottuna melko laajamittainen suo. Epäilempä, onko jotain tällaista ajan mittaan tapahtuvaa kulumista varsinaisesti mitattu missään. Nämä "kyllä ne kestää, koska rakennusstyroksikin kestää"/"kyllä ne kestää, koska Suomessa aurinko paistaa heikosti" *ainakin on ihan täyttä mutuilua. Ehkä pitää paikkansa, ehkä ei.

    Tuotteen valmistajalla kuitenkin saattaa olla asiasta jonkinmoinen käsitys. Mutta toki heidän intressissään on myös myydä tuotteitaan, joten kuluttajan näkökulmasta se menee ikäänkuin uskon asioiksi. Ei ole todistettua faktaa, on vain suositus ja sitten on hirveä määrä mutuilua. Muistuttaa siinä mielessä esim. öljykeskusteluja!

    Sitä en kuitenkaan pidä uskon asiana, että esimerkiksi tuo mainittu edellinen Araini oli vajaassa 4 vuodessa mennyt melko siivottomaan kuntoon, ja koska en mennyt vaihdon myötä myöskään henkilökohtaiseen konkurssiin, niin oli kaikin puolin aivan paikallaan uusia se. Toki läheskään kaikki Arait eivät varmaankaan samassa ajassa mene niin rujon näköisiksi.

    edit. piti vielä sanomani, että tämä netti se on varsin mainio paikka hakea ilmaisia asiantuntijalausuntoja ja suosituksia miltei aiheesta kuin aiheesta. Täällä vaan harvemmin on kellään yhtään minkäännäköistä laillista vastuuta sanomisistaan (esim. kunnianloukkausjutut poislukien), joten on hyvä muistaa, että täällähän niitä on hyvin helppoa jaella, vaikkei juuri olisikaan aiheesta perillä.



    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  25. #175
    Lainaa (pecha @ Joulu. 15 2009,11:05) kirjoitti
    edit. piti vielä sanomani, että tämä netti se on varsin mainio paikka hakea ilmaisia asiantuntijalausuntoja ja suosituksia miltei aiheesta kuin aiheesta. Täällä vaan harvemmin on kellään yhtään minkäännäköistä laillista vastuuta sanomisistaan (esim. kunnianloukkausjutut poislukien), joten on hyvä muistaa, että täällähän niitä on hyvin helppoa jaella, vaikkei juuri olisikaan aiheesta perillä.
    Hyvin tunnut muistavan. Jakelet fanaattisesti sivukaupalla "neuvoja", joiden tueksi et pysty esittämään yhtään faktaa, kuvaa, viitettä, teoriaa, kaavaa tai ylipäätään mitään, mikä edes etäisesti tukisi esitettyjen "neuvojen" oikeellisuutta.
    Jos esimerkiksi haluat todistaa fanaattisen uskosi uv-säteilyn tuhovoimasta Suomen kypäräkantaan sinun pitäisi:

    - Osoittaa, että uv-säteilyn aiheuttama muovin vanheneminen on normaalikäytössä merkittävä ongelma Suomessa käytettävissä mp-kypärissä.
    - Osoittaa, että vanheneminen aiheuttaa kosmeettisen vaurion (haalistuminen, jauhomainen pinta) lisäksi rakenteen pintaa syvemmälle ulottuvaa haurastumista, joka heikentää oleellisesti kypärän lujuutta.
    - Osoittaa, että tämän lujuuden heikentymisen seurauksena kypärien keskimääräinen suojauskyky on niin paljon heikentynyt, että ihmisiä menehtyy vuosittain sen seurauksena.

    Mistään edellisistä et pysty esittämään edes teoriaa, käytännöstä puhumattakaan. Yritä nyt vielä pelastaa kasvosi kaivamalla jostain 70-luvulta peräisin oleva ABS-kuorinen mopokypärä, josta hyvällä tuurilla löydät haalistumaa.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  26. #176
    Et sinäkään ole pystynyt esittämään tässä asiassa ainuttakaan varsinaista faktaa, ainoastaan todella runsaasti omaa päättelyäsi, jonka paikkansapitävyydestä tuskin tiedät varmuudella edes itse.

    Huomaa, ettei tässä kinastele ne, mitä sinä ja minä väitämme, vaan mitä sinä väität, ja mitä väittää (yksi) tuotteiden valmistaja.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  27. #177

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Vaikka keskustelu onkin rönsynnyt kohtuullisen epäolennaisiin asioihin jos vertaa alkuperäistä aihetta niin joitakin omia huomioita:

    Tiedän että:

    -jotkut/joku kypärävalmistaja tekevät hyvinkin laajoja testauksia kilpailijoiden ja omille kypärille. Nämä testit sisältävät myös erilaisia testejä mitä esim ECE22 standardi vaatii.

    -jotkut/joku kypärävalmistaja kutsuvat esim. jälleenmyyjiään koulutukseen jossa noita edellämainittuja testejä pääsee henkilökohtaisesti omin silmin seuraamaan. Valitettavasti valokuvaaminen oli kiellettyä joten kuvamateriaalia karmaisevista tuloksista minulla ei ole esittää.

    -jotkut/joku kypärävalmistaja tähtäävät tekemillään testeillä kypärän turvallisuuden parantamiseen eivätkä pelkästään testien läpäisemiseen.

    -jotkut/joku kypärävalmistaja tutkii ja testaa sponsoroimiensa kuljettajien kypärät kaatumisten jälkeen. Nuo kuljettajat ajavat tuotantomalleilla tai prototyyppimalleilla jotka tulevat tuotantoon esim seuraavalle vuodelle.

    jotkut/joku kypärävalmistaja antaa tuotteilleen 5 vuoden takuun. Samoin valmistaja takaa materiaalien turvallisuuden tuon ajan.

    mm. edellämainittujen seikkojen perusteella olen omat johtopäätökseni tehnyt. Minulle on ihan sama kestääkö eristysstyroksi ajaa rekka-autolla yli tai miten UV-säteily vaikuttaa kuoreen. Sitä en osaa sanoa tunnistanko milloin kypärä on liian väljä päähäni koska tähän asti olen pisimmilläni ajanut samalla kypärällä enintään kolme vuotta ja silloinkin uusin sisukset kertaalleen.

    Tähän mennessä en ole kypärän suojaavuutta joutunut henkilökohtaisesti kertaakaan terstaamaan.Ensi kesänä uskon näin käyvän ja tästä eteenpäin uskon ostavani enemmän kuin yhden kypärän kaudessa kaatumisten seurauksena. Silti kustannuksista huolimatta uskon ostavani saman valmistajan parhaan(lue kalleimman) mallin edellisen tilalle. Ehkä olen mainonnan uhri...
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  28. #178
    Lainaa (TeroT @ Joulu. 15 2009,13:11) kirjoitti
    Silti kustannuksista huolimatta uskon ostavani saman valmistajan parhaan(lue kalleimman) mallin edellisen tilalle. Ehkä olen mainonnan uhri...
    Tuosta linkittämästäni Felippe Massan 12000e kypärästä tuli mieleen, onko nämä moto-gp kuskien käyttämät kypärät täysin samoja mitä kuluttajille myydään, vai onko nämä kuluttajille myytävät "halpis" replica malleja..?
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  29. #179

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (jamas @ Joulu. 15 2009,14:09) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Joulu. 15 2009,13:11) kirjoitti
    Silti kustannuksista huolimatta uskon ostavani saman valmistajan parhaan(lue kalleimman) mallin edellisen tilalle. Ehkä olen mainonnan uhri...
    Tuosta linkittämästäni Felippe Massan 12000e kypärästä tuli mieleen, onko nämä moto-gp kuskien käyttämät kypärät täysin samoja mitä kuluttajille myydään, vai onko nämä kuluttajille myytävät "halpis" replica malleja..?
    Arain osalta ainakin MP-kypärien osalta valmistaja näin väittää. Ainakin viime kaudella muutkin kuin MotoGP-kuskit saivat käyttöönsä (Pedrosa, Hayden, Nakano, Edwards, Hopkins, Aoyama, Takahashi, Okada) uuden RX7 GP-version. Automalleista ei minulla ole tietoa.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  30.  
  31. #180
    Lainaa (TeroT @ Joulu. 15 2009,14:29) kirjoitti
    Arain osalta ainakin MP-kypärien osalta valmistaja näin väittää. Ainakin viime kaudella muutkin kuin MotoGP-kuskit saivat käyttöönsä (Pedrosa, Hayden, Nakano, Edwards, Hopkins, Aoyama, Takahashi, Okada) uuden RX7 GP-version. *Automalleista ei minulla ole tietoa.
    Eiköhän se niin ole tuskin Arai kakkaa puhuu.. mopo kilpailussa vaan päähän kohdistuvia tällejä sattuu useammin kun formulassa niin luulisi että, moto-gp kuskienkin päässä keikkuu parasta mitä rahalla saa...
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Sivu: 6 / 8:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 45678 ViimeinenViimeinen