Juottamalla saa ihan yhtä hyviä ja kestäviä liitoksia kuin puristamalla, tosin se vaatii ammattitaitoa ja oikeasti kunnolliset välineet.
Toki puristusliitoksetkin voi tehdä väärin, mutta liitoksen oikein tekeminen on huomattavasti helpompaa ja kunnolliset puristuspihdit saa muutamalla kympillä.
Vähän sama kuin vertaisi hitsaamalla tai pulttaamalla tehtyjä liitoksia. Edelleen pehmytjuotos ajaa asiansa monessa paikassa, varsinkin jos tilaa on vähän.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Kyllä, molempi on parempi ja hyvät työvälineet on onnistumisen edellytys sen lisäksi että on edes vähän hajulla mitä ollaan tekemässä. Vaativimmat ja kestävyyttä vaativat liitokset tehdään edelleen, ja tulevaisuudessa puristeliitoksilla koska siihen on syynsä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Ai?
Itse tein 20 vuotta (luvat voimassa 1996-2015) ammatikseni sähköliitoskelpuutettuna ilmailuteollisuudessa noita liitoksia. Neljässä eri yrityksessä, usealle konetyypille, vanhoille ja uusille. En tuona aikana keksinyt mitään syytä miksi toinen liitostekniikka olisi toista teknisesti parempi.
Trendi on mennyt puristusliitosten suuntaan juuri siitä syystä, että se on pääsääntöisesti vähemmän ammattitaitoa vaativa työtapa, epäonnistumisen mahdollisuus on pienempi ja tulos on helpompi tarkastaa.
Itse käytän pyörähommissa molempia työtapoja riippuen kohteesta ja tilanteesta. Liitoksen kestävyysvaatimukset eivät minun valintaani vaikuta.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
"Kun mä mopolla ajelen, tai telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
(Maho Neitsyt - Mikä mun päässä nykii)
Harley Davidson FXR 1983
Honda CB900F Hornet 2004
Itellä ei vissiin ole koskaan ollu ykskään laite riittävän kauan että ainakaan omatekemistä juotoksista olis koskaan murtunutoisten tekemiä kurapersepuristusliitoksia onkin sitten kirottu senkin edestä... Parhaita on nää kuivana kieputtaen yhteen ja teippi päälle... Triumphin johtosarjan sai purkaa hiluiksi kun tehtaalla sarjn sisään tehdyt puristushaarotukset alko falskaa sieltä täältä...
Itellä El-Ti -masentajan prujut että jonkinlaisen välttävän koulutuksen asiaan saanu.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Just sitä mitä siinä lukikin, eli johdon päät on vaan kierretty yhteen ilman minkäänlaista liitintä/tinaa ja löyhästi jotain markan sähköteippiä päälle joka aukeaa itsestään viimeistään vuodessa, lopputuloksena liimalimainen mustaksi hapettunut "liitos" joka saattaa ehkä toimia, saattaa pätkiä kontaktia tai sitten hapettunu niin pahasti ettei enää johda ollenkaan. Noita näkee erityisesti nuorempien nikkareiden jäljiltä kun on niin kova palo ajamaan ettei viittitä tehdä paremmin kun kyllähän toikin toimii (kunnes ei toimi)
Kolvaamalla voi tehdä liitoksen useillakin eri tavoilla väärin joista yleisin lienee ns kylmäjuotos jossa tinaa on vain pintapuoleisesti. Sen kyllä näkee kun liitos "kastuu". Toinen on että yritetään tinata hapettuneita johtoja, liitoksesta saattaa jopa saada jossain määrin hyvän näköisen mutta taas on tinaa vain pinnalla eikä keskellä täppinki liiku
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Muutama yleisin virhe pehmeäjuotoksessa:
- Virheellinen esivalmistelu (kuorinta, johdon pyöritys jne)
- Epäpuhtaudet, juote ei juokse kunnolla
- Juottimen lämpötila väärä
- Juottimen lämpömassa ja -teho liian pieni, eli juotettavan kohteen lämpö ei nouse riittävästi tai riittävän nopeasti. Tätä kompensoidaan yleensä nostamalla lämpöä, joka pilaa tinassa olevan juoksutteen ominaisuudet.
- Syötetään tina juottimeen ja poltetaan juoksute ennen sen toimimista
- Esitinaus puutteellinen tai väärä määrä tai väärässä paikassa
- Virheellinen tai puutteellinen lämpösillan käyttö, jota yleensä kompensoidaan nostamalla lämpötilaa
- Virheellinen mekaaninen muotoilu
- Virheellinen (nopeutettu) jäähdytys
- Mekaaninen muotoilu juotoksen jälkeen
- Huono jälkipuhdistus
- Huono jälkisuojaus ja vedonpoisto
Siinä noita yleisimpiä, toki muitakin keinoja pilaamiseen on olemassa.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Minusta kasa apikojatkoja on vähemmän kaunis kun tinatutjatkot kutistesukalla. Tosin on paikkoja johon ei mun tinaustaidot riitä. Esim auton kojetaulun alla.
Honda VF750C
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Eli siis virallinen "testiliitos"Tuttujuttu, mutta emmä kyllä käyttöön sellaista ikinä jättäisi.
Ei hajuakaan mikä on "lämpösilta"Itse olen aina käyttänyt noita "valmiita tinoja" joissa juoksute on samassa. Mitään jälkipuhdistusta en ole ikinä tehnyt, suojauksen kylläkin yleensä overkillinä.
Lämpötila on kyllä hankala, tuntuu riippuvan paljon tinasta ja siitä, mitä pitäisi tinata ja mihin. Miljoonalaatikosta kun ottaa jotain johtoa, niin ikinä ei tiedä miten herkästi se eriste lähtee sulamaan alta. Johdon päät tulee kyllä yleensä kierrettyä paitsi jos liittää säikeistä johtoa säikeiseen johtoon.
Toisaalta ei tule mieleen yhtäkään liitosta joka olisi ajan kanssa auennut, mutta en myöskään muista tehneeni juurikaan ajoneuvoihin liitoksia.
Pehmeäjuotoksessa käytetään yleensä tuota valmista tinaa, jossa on juoksute valmiina. Koritina ja kovajuotteet eivät yleensä sisällä juoksutetta. Myös pehmeäjuotoksessa on mahdollista käyttää lisäjuoksutetta, mutta usein se ei ole tarpeen.
Lämpösilta tehdään syöttämällä juottimen kärkeen pieni määrä tinaa ja annetaan juoksutteen palaa pois. Tämä tina ei siirry juotettavaan pintaan kun juottimen kärki painetaan kiinni kohteeseen. Lämpö siirtyy sulan metallin välityksellä huomattavasti paremmin kohteeseen, jolloin tinalankaa voidaan syöttää (sulattaa) kohteeseen koskematta sillä juotinta. Johtoja juottaessa tina syötetään yleensä toiselle puolelle missä juotin on. Näin ei polteta juoksutetta ennen kuin se on tehnyt tehtävänsä.
Palanut juoksute tulee puhdistaa pois valmiin liitoksen pinnoilta, se kerää itseensä kosteutta ja epäpuhtauksia sekä aiheuttaa jonkinmoista kemiallista korroosiota. Tosin jos siihen vetää liimakutistesukan päälle, niin en usko että hirveästi vaikuttaa vakkei sitä putsaisikaan.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
https://www.spelektroniikka.fi/p1945...lille--fi.html
Tuollaiseen törmäsin töissä joku aika sitten. Vaikutti ihan kätevältä tavalta liittää nopeasti piuhat yhteen + kutsari päälle samalla kertaa.
CBR600F4i -06
Kiitos selvennyksestä. Oletin sen olevan taas joku lisävempain/alusta hommaan. Toi tinatäplä kärkeen onkin käytännössä ihan tuttu juttu, mutta teoriaa en ole ennen kuullut. Tekemisen kautta opittua ja varsinkin liitosten avaamisessa pätevä keino. Muistelen että ne liitokset piti Sinolilla puhdistaa (?)
Kaveri käyttää noita ihan virallisella korjaamolla ja löi kourallisen mukaan kerran. Kehui maasta taivaaseen ja on siis aina käyttänyt, ei mikään uusi juttu. Itse vaan en ollut ennen törmännyt.
Ei vaan vielä ole tullut käyttöä niille, että olisi testannut. Lähinnä tuossa hirvittää oikea lämpötila että tina sulaa, muttei koko muovituubi![]()
Onkohan miten hankala homma ohittaa -04 cbrr ajonesto ja askarrella siihen avaimeton käynnistys?
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Juu, yks avain on tallessa. Ilmeisesti helpoin tapa olis jättää hissi ohittamatta ja "teipata" avain siihen virtalukkoon?
Tumpilta tuli hyvää tekstiä ja ohjeita juotosliitosten tekoon, jospa noilla ohjeilla porukat oppisi tekemään juotosliitoksia jotka toimii. Yhtä en huomannut joka on että monisäikeiseen johtoon sytetään tinaa tolkuttomasti ja johto imaisee tinat pitkälle eristeen sisään jäykistäen johdon pitkältä matkalta.
Juotosliitoksen katkeaminen on usein kiinni siitä missä liitos on ja onko johto-liitos tuettu vai pääseekö johto liikkumaan juotoksen lähistöltä. Jos liitos on tuettu kuten johtosarjassa niin kestävyydestä ei ole pelkoa, irrallinen johto joka heiluu vaikka runkoputken tai ohjaustangon sisällä on eri asia. Sama juttu liittimessä mihin on johto juotettu, jos johtoa pääsee liikkumaan liitoksen läheltä niin murtuma on ajan kysymys.
Nämä asiat tiedettiin vusikymmeniä sitten esimerkiksi puhelinkeskuksissa. Joitain liitoksia oli tehty juottamalla ja sen aikaisissa kesuksissa oli "miljoona johtoa", katkeamisia alkoi ilmaantua vaikka keskukset ei käytännössä liiku ollenkaan. Kun siirryttiin juotoksista puristeliitoksiin niin ongelmat loppui. Tämä on vain yksi esimerkki.
Meriitteihin en ota kantaa kuka on tehnyt mitäkin vuosien ajan, joillain on kokemusta kentältä, toisilla kouluttajana, kolmannet kokemusten kautta.
Kylätason kurapyöräilijä.
Johtoliitoksia pyrin välttämään loppuun saakka, ainakin kriittisissä paikoissa.
Mielummin vedän uuden johdon liittimeltä liittimelle, kuin teen johdon väliin liitoksen.
Jos joudun liitoksen tekemään kriittiseen paikkaan, niin se on sitten yks'napanen superseal.
Toki jos yhden johdon takia pitää moottori irroittaa, niin silloin plan B
Käytän suojaamattomia abikoja ja puritusliitoksen jälkeen sinne liittimeen tippa tinaa, niin, että sitä ei juokse johtoon liittimen ulkopuolelle ja jos vähän juoksee, niin se ei haittaa, kun se liitin on siellä liitinkotelossa, jolloin murtumisvaara on hyvin pieni.
Runkoon tulevat maaliittimet "reikäabikolla" on sitten tarkempi puuha, kun niissä johto on vapaana heti liittimen jälkeen, mutta tippa tinaa ja kutistesukka on toiminut tähän saakka.
Miksi tippa tinaa?
Kai se on varmistuksen maksimoimista ja piintynyt tapa.
Eli sähköliitös tarvitsee kolme asiaa. Tinaa, kustistesukkaa ja liitinkotelon...![]()
Paras liitos on juuri edellä esitetty Belgian kongon piuha. Siinä piuha liitetään ruuvaamalla kiinni, mikä kuljettaa sähkön. Sen jälkeen päälle pyöritellään suojakuppi joka kuljettaa mekaaniset kuormat, estää hankaumat ja estää kosteuden tunkeutumisen liitokseen. Se myös suojaa moottoripyörää vieressä räjäytetyn ydinpommin aiheuttamalta elektro-magneettiselta pulssilta.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Korjasin katkenneen rengaslämppärin johdon. Yleensä nuo katkee tyvestä, kuten tuokin. Purin vähän lämppärin kangasta jotta sain kuorittua johtoa. Yhdistin työntämällä karvat ristiin ja tinaamalla, kutistesukka tietysti kumpaankin. Vanhaa johdon päälieristettä en leikannut pois vaan halkaisin. Lopuksi vulkanointiteippiä päälle. Tuossa koetin välttää liitoksen paksuuntumista tennispallo kokoiseksi. Olisko tuollaisiin jokin parempi tapa?
K8-1000
oman kokemuksen mukaan(on kyllä sähköalan ammattikoulukin ja teku) olen käyttänyt enää about kahta liitosta. toinen on johdon liitto kolvaamalla ja kutistesukka päälle.
sitten on jotain puolikiinteää, niin yleensä en abikoita käytä, vaan laitan sokeripalan. Jostain syystä sokeripala toimii yllättävän hyvin. ja sen pystyy korjaamaan. Milläs abikon korjaat.
siis sokeripala on toiminut 10 vuotta takalokarin alla rekisterikilven valon ja vilkkujen johdossa. Suorassa vesisuihkussa. Se sokeripala vaan pitää olla hyvä, sellainen jossa ruuvi ei paina suoraan johtoon, vaan puristusliuskaan, ja lisäksi se sokeripala ei saa olla liian iso johdon kokoon, eli pienireikäinen pienelle johdolle.
lisäksi sokeripalaa voi pitää mukana laukussa ja jos tulee ongelmia, niin sillä korjaa vaikka mitä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Väitän että mun tapauksessa on katkeamiseen vaikuttanut eniten se, että johto roikkuu tukematta startista varmaan kymmenen senttiä.
Kävin läpi muutkin tinatut piuhat ja ne missä on panostettu vedonpoistoon on ihan kunnossa, eli ei lähtenyt nykimällä irti.
"Kun mä mopolla ajelen, tai telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
(Maho Neitsyt - Mikä mun päässä nykii)
Harley Davidson FXR 1983
Honda CB900F Hornet 2004
Itse korjasin katkenneen lämppärin piuhan seuraavasti:
Screenshot_20190919-093624_WhatsApp.jpg
Johtojen katkaisu, kuorinta, esitinaus, taivutus koukulle, varsinainen tinaus
Screenshot_20190919-093651_WhatsApp.jpg
Puhdistus ja suojaus
IMG-20190812-WA0011.jpg
Tuohon vetäisin vielä kutistesukan koko paketin päälle.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
RF900R, ZX6R, (XJ600S)