Terve,
Tässä kuluvan vuoden loppukesästä ostamassani Yamaha TDM 900 pärrässä oli valmiiksi asennettuna Dynojetin Powercommander 3 USB. Tuossa jokunen viikko sitten päätin hieman tutkiskella millaista karttaa siellä oli sisällä ja samalla tarkastaa pitäisikö tuo firmware laittaa päivitykseen.
Laitteen firmis olikin sitten sen verran vanha, että pelkällä USB-kaapelilla päivityksestä ei selviä vaan dynojetin ohjeet kertoo toimenpiteeseen tarvittavan PCPROG-nimistä lisäpalikkaa. Tämä ohjelmointipalikka tulee IGNITION MODULE -tuotteen mukana ja ilmeisesti tuotetta saisi tilata myös suoraan Dynojetiltä.
Kuva laitteesta:
Onko jollain foorumilaisella tuollaista PCPROG-ohjelmointilaitetta lainattavaksi asti? Ei tekisi mieli maksaa sitä 40$ + postit pelkästään yhdestä päivityksestä. Kun olen tuon firmiksen saanut uudemmaksi kuin 1.0.0.20 niin jatkopäivitykset onnistuvat suoraan USB-kaapelin avulla.
Toisaalta taas jos joku sattumoisin tietää PC3USB:n lisäportin pinoutin ja jos tuo PCPROG-laite on vain sarjaportti-USB -adapteri niin voihan tuohon kaapelinkin rakentaa ihan itse.
Kuka pystyy auttamaan? Aiheutunutta vaivaa pyritään korvaamaan mahdollisimman ruhtinaallisesti.
Mopoton
Ihan vain muutama kysymys...
Jos vehje toimii niin miksi sitä pitää mennä ropeloimaan? Varsinkin, jos se on pajalla säädetty? Silloin rukkaamisen ymmärtää, jos on jotain ongelmia muuten en ainakaan itse alkaisi ihan ehdoin tahdoin "säätämään".
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Kyselin jokunen aika sitten valmistajalta firmwaren päivittämisen hyödyistä ja siitä ei kuulemma ole hyötyä ellei asenna lisäpalikkaa (ingnition module tms.).
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Erittäin hyviä huomioita heti alkuun.
Ikävä kyllä laitetta ei ole säädetty pajalla jarrupenkissä, ainakaan tietääkseni. Tämä säädätyttäminen olisi suunnitelmissa heti kun saan pyörän moottoriohjauksen sekä toisiovedon tiptop-kuntoon.
Tuon PC3:n asennuksessa on mielestäni jotain omituista, sillä laitteen irroittamisen jälkeen pyörä tuntuu käytettävämmältä alakierrosalueella. Tämän lisäksi luin Carpe TDM -foorumilta, että tuon PC3:n asennusohjeet ovat hieman vaikeaselkoisia ja mahdollisuutta liittimien sekaannukseen on. Oireet ovat ilmeisesti juuri omituinen käytös alle 3krpm.
Tuo firmiksen päivityksessä olisi se suora etu, että saisi Accelerator Pump feature -lisäominaisuuden käyttöön. Ymmärtääkseni tuolla saa nopeassa kaasunavauksessa ylimääräistä soppaa koneeseen ja näin ollen apua äkkinäisessä kiihdytystilanteessa. Linkki PDF-ohjeesen, jossa kerrotaan ominaisuudesta: AcceleratorPump.pdf
Se, että valmistaja ilmoittaa ettei päivitystä ole tarpeen tehdä on kovin yleistä, mutta kuitenkin niitä firmiksiä uudistetaan ja tuskin ihan syyttä. Syynä lienee valmistajan halu olla aiheuttamatta itselleen turhaa jälkipuintia mahdollisissa päivityksistä johtuvissa ongelmatapauksissa. Itse olen kuitenkin useiden laitteiden kanssa todennut toimivuuden paranemista firmiksien päivityksen muodossa.
Ja kun sen firmiksen saisi edes tuolle 1.0.0.20 tasolle niin mahdolliset jatkopäivitykset hoituisi pelkän USB-kaapelin avulla.
Mutta edelleen siis toivoisin lainaksi tuota PCPROG-kikkulaa. Tai voisinhan sen ostaakin jos hinta ei kipua liian korkeaksi.
Mopoton
Eikös PC juurikin hoida tuota moottorinohjausta?(Trapezoid @ Loka. 15 2009,10:12) kirjoitti
![]()
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
Kyllähän se aika olennainen osa on tuossa polttoaineen syötössä.(ValeRossi @ Loka. 15 2009,11:18) kirjoitti
Pitäisi selvitellä sekin, että onko se lambda-anturin poiskytkentäpalikka(Dynojet Oxygen Sensor eliminator) kovinkin tarpeellinen tuossa pärrässä. Olen siinä uskossa, että jos lambdan kytkee irti ei varoitusvalo vielä syty mutta virhediagnostiikka sen kyllä huomaa. Dynojet taitaa tuon lambdan poiskytkemistä suositella.
Ideana tässä etukäteen säheltämisessä olisi se, että penkittämisen jälkeen en haluaisi mitään muutoksia konepuolelle tehdä jottei penkityksessä tehdyt säädöt mene hukkaan.
Mopoton
Ota huviksesi suoraan Dynojettiin yhteyttä. Uskoisin että he päivittävät tuon ilmaiseksi jos vain saat laitteen heille toimitettua.
http://www.powercommander.com/powerco....rt.aspx
Uteliaana kyselen: Mistä se diagnostiikka sen huomaa?(Trapezoid @ Loka. 15 2009,11:26) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Yleensä näissä normi sukankuluttajan vehkeissä kaasuvastetta saa sytytyksen ajoituksen muutoksella (TRE moduulit yms.). Pelkällä sopan määrän kasvattamisella saadaan useimmiten aikaan vain kulutuksen lisääntymistä. Tosin sopan määrän kasvaessa on kasvatettava myös ilman määrää tulopuolelta (vapaavirtaussuodatin tms.) ja tietenkin postumisrännikin on myös oltava oikeaa kokoluokkaa jotta kasvaneet jätökset saadaan tehokkaasti pois koneesta...(Trapezoid @ Loka. 15 2009,10:12) kirjoitti
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Varsinkaan sytkäkarttoja ei kannata mennä räpeltelemään jos ei niistä ymmärrä. Tuo TRE-modulihan poistaa vain rajoittimia joiltakin vaihteilta ja niitä nyt kun ei edes läheskään kaikissa pyörissä ole.(Thunderpants @ Loka. 15 2009,11:58) kirjoitti
Seossuhteitakaan ei kannata räpeltää jos ei niistä ymmärrä. PC:llä ei ole tarkoitus lisätä "sopan" määrää vaan saada moottori toimimaan optimaalisella seossuhteella ja halutulla tavalla. Eri tilanteissa se voi vaatia erilaisia seoksia tarpeen mukaan. Ei ole missään nimessä noin yksinkertaista kun asiaa esitit. Tyypillisesti säädön jälkeen kulutus jopa pienenee eikä lisäänny niinkuin annat ymmärtää.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Itsellä tuli vastaan CBR:ää tutkiessa, että oli mp-liikkeessä asennettu commanderi vääriin suuttimiin. Eli jos on asennettu toisio suuttimiin vaikka pitäisi ensiöissä olle niin ei ole commanderi pelissä kuin vasta (cbr:n tapauksessa) 5000rpm tai 50% kaasu!
Tuon saman ongelman olivat huomanneet eräällä toisellä foorumilla moni muukin, koska ainakin tuossa kyseisessä pyörässä toisiosuuttimet ovat helpommassa paikassa niin ehkä siitä syystä asennettu niihin!
Honda tai Yamaha, so not kunhan cebarilla ajaa
Ainakin Bike Doctorilla päivittivät PC:n softan samaan rahaan kuin tekivät PC:n säädönkin.(killa @ Loka. 15 2009,10:28) kirjoitti
ZH2 2020
On kyllä käsittämätöntä kuinka voi CBR:ssä asentaa vääriin suuttimiin. Ohjeessa on muistaakseni kuva ja vielä maininta siitä että nimenomaan primäärisuuttimiin eikä sekundäärisiin. Samoin ihmettelen ettei säädettäessä ole huomattu.(sumppu @ Loka. 15 2009,14:10) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
ymmärtäisin vielä jos tämän olisi joku kokematon kaveri tehnyt kotona, mutta kun on tehty nimeltämainitsematon oriketolainen mp-yritys!
Honda tai Yamaha, so not kunhan cebarilla ajaa
Kiitos jo annetuista kommenteista.
Pyörässä on siis Leovince Oval Alu pörinäputket (db-killerit paikallaan) siellä pakopuolella helpottamassa koneen hengitystä, mutta imupuolella ei alkuperäistä ilmansuodatinta kummempaa ole. Se kuinka paljon nuo vapaavirtausputsarit oikeasti auttaa tuohon koneen hengitykseen on minulle kysymysmerkki. Kannattaako se 80€ sijoittaa tuohon ennen penkitystä vai tyydynkö orkkisputsariin?
Ei tuo TDM ole mikään kisapyörä enkä siitä yritä sellaista tehdäkään. Koetan vain saada optimoitua koko pakettia kun nuo osat kerran on aikaisemman omistajan toimesta hankittu. Ajatellaan tätä mielenkiintoani asiaa kohtaan vaikka hyvän hinta/laatu-suhteen tavoitteluna.
Näillä näkymin näyttää siltä, että olisi järkevintä hoitaa esim. Bike Doctorin kanssa diili säädöstä ja PC:n päivityksestä samalla käynnillä. Kyllä tänä vuonna vielä Tampereelle ajamalla pääsee, ehkä...
Mopoton
Hyvä Pätevä TeroT.(TeroT @ Loka. 15 2009,12:39) kirjoitti
Tietenkään sarkastinen huumorintajusi ei kestä tällaista yleisellä tasolla heitettyä LÄPPÄÄ, jota harrastan. En puhunut mitään ammattilaisen tekemästä työstä vai onko täällä kielletty kirjoittamasta muuten kuin eksaktia tietoa? Hitto, kummaa sakkia.
Mutta jos ei kelpaa niin... no, olkoon...
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Testasin keväällä tuota accelator pumppia uudehkossa FJR:ssä ja tuota paukkas niimaan perusteellisen paksulle jotta alko puutumaan vaikka oli säädöt pienellä jotenka jos kaasun vaste on hyvä ni väittäisin "vakio" pyörässä jotta pumpista ei oo ku haittaa tai ainakin näin itte koin. Syksyllä penkityksessä ku nappas killerit irti ne het tuli 3heppaa lisääjotenka jatkan killerien kaa ajelua.
Mut ompahan kiva kokeilla kaikenmoisia jutskia...![]()
-Miehen elämä on yhtä taistelua, päivällä leivästä ja yöllä lihasta.
* *
** KAWA *
OT:(Thunderpants @ Loka. 15 2009,19:50) kirjoitti
Tiedä siitä hyvästä tai pätevästä...
Ihmettelen miksi pitäisi heittää tietämätöntä tai harhaanjohtavaa "läppää" ketjuun jossa joku kaipailee apua tai neuvoa tekniseen ongelmaan. Vai kaipaisitko itse vastineeksi "läppää" jos eksyneenä kysyisit tietä vastaantulijalta? Eniromaista!
Läppä kannattaa säästää ketjuihin tai henkilöille joihin/joille se sopii.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
OT(TeroT @ Loka. 15 2009,22:54) kirjoitti
Normi sukankuluttaja kyllä saa kirjoittamastani tekstistä sen kuvan, että kannattaa mennä sellaisen puheille, joka todellakin tietää asiasta (ammattilainen tai muuten vain pätevä).
Niin joo. Montako postausta tässä Mp-talli osiossa voidaan ristiä "vain asiaa"-pykäläsi perusteella asiattomaksi läpänheitoksi eikä todelliseksi avuksi kanssatoverin hätähuutoon? Kenties 60%:a? Tämä on ihan keskustelupalsta, jossa pysytään suurinpiirtein otsikkojen sallimissa rajoissa.
Jos haluat olla "asiapoliisi" niin kyselehän hommia tuolta MotOrg organisaatiolta ja laita hakemukseen otsikoksi: Moderaattori.
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Missä kohdassa tuossa tekstissäsi kehotetaan kääntymään ammattilaisen puoleen? Mielestäni (tämä on vain minun mielipide) tuossa vain annetaan harhaanjohtavaa infoa säätämisestä, säädättämisestä tai sen tarpeesta ja seurauksista.(Thunderpants @ Loka. 16 2009,10:15) kirjoitti
Eipä ole tarvetta kysellä moderaattorin hommia. Jotain muita hommia/talkoita moottoripyöräilyn hyväksi olen kyllä tehnyt ko. organisaatiossa ja muissakin organisaatioissa.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
(TeroT @ Loka. 16 2009,10:22) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
![]()
En ole tehnyt mitään moottoripyöräilyn hyväksi muuta kuin ajanut.
Jatkahan motoristien pelastamista tietämättömiltä läpän heittäjiltä.![]()
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Tuohonkaan ei taida olla ihan yksiselitteistä vastausta. Tyypillisesti nykyiset paperiputsaritkin virtaa ainakin lähes yhtähyvin kuin vapaavirtausputsarit. Vapaavirtausputsarin etu on enemmänkin siinä että voit pestä ja öljytä sen itse => jos olet viitseliäs niin sinulla on käytössäsi aina puhdas ja hyvin virtaava suodatin. Paperiputsarihan menettää virtaustaan likaantuessaan.(Trapezoid @ Loka. 15 2009,15:28) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Ainakin omasta kokemuksesta kerätyn mutu-tiedon pohjalta näin taitaa olla. Esim. CB1300:ssa. vapaavirtausputsarit eivät nettijuttujen mukaan juuri ole vaikuttaneet dynoarvoihin tai säätöihin kunhan vakioputsari on ollut puhdas. Vertailua tietty vaikeuttaa se, että eri dynopenkkien tulokset ovat harvoin vertailukelpoiset.(TeroT @ Loka. 16 2009,10:36) kirjoitti
HD XL833:ssa Screaming Eagle Stage-1 vapaavirtausputsarin suurin etu ei myöskään taida tulla itse suodinelementistä vaan avoimesta koteloinnista.
CBR600RR
H-D XL883R
ex. Kawa ER-5, CB600F, CB1300F, BMW R65
Kuulopuheist (TDMtapaamisessa) muistelen että TDM:ssä on tuloilmassa joku säätöhärpätin. Toinen puoli aukeaa vasta (jossain kohdassa).
Eli se puretaan ,jotta ilmaa olisi alussakin runsaammin.
XJ750 -83
Specialized Camber Comp 29 -13
TDM900A -08
Fantic trial 200 -79
Joo, ei ne dynopenkkien mittaustulokset ole aina vertailukelpoisia, mutta kyllä niistäkin voi seossuhteen muutoksia katsoa tai arvioida. Siis sitä että miten seossuhde muuttuu kun vaihdetaan paperiputsari vapaavirtausputsariin.(Mulleteer @ Loka. 16 2009,11:01) kirjoitti
Tokihan ahdistus voi olla muuallakin kuin putsarissa. Samoin lampda-anturin sijoitus saattaa vaikuttaa tulokseen. Varsinkin jos anturi on työnnetty putken päästä, eikä ole mitattu kollektorilta tai ideaalitapauksessa alkukäyriltä.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Tuon kikan olen jo toteuttanut. Imuboksin kannessa on kaksi kanavaa, joista toinen isompi suljetaan paineventtiilin ohjaaman läpän avulla alle 4000rpm. Kikka on helppo toteuttaa ottamalla ilmaboksin päällä olevasta painekellosta letku irti ja tukkimalla letku ilmatiiviisti. Linkki ohjeeseen: JBX - TDM Tech Pages(Tona61 @ Loka. 16 2009,11:09) kirjoitti
Isomman kanavan läppä on siis kiinni alle 4000rpm ja näin imuilma pakotetaan pienemmästä kanavasta suodattimelle. Tällä ilmeisesti pyritään kiihdyttämään sisävirtausta matalilla kierroksilla.
Mopoton
Accelerator pump ominaisuuden saa toimintaan ilman firmwaren päivitystäkin.
Kannattaa olla varovainen sen firmwaren päivityksen kanssa.
Omasta kulkineesta mentiin päivittämään se ja sen jälkeen commanderi meni käyttökelvottomaksi.
Onneksi bikedoctorin pojat sai asennettua vanhemman firmwaren ja taas rokkaa.
Suzuki GSX-R750 -88 -> Suzuki GSX750F -92 -> Suzuki GSX-R1100 -93 -> Suzuki TL1000R -99 -> Aprilia RSV1000R -04 -> Triumph 1050 Speed Triple -06 + Suzuki GSX-R1000 -03 (kilvetön ratalelu)-> Suzuki GSX 1300R Hayabusa -06 -> Suzuki GSX1100F -93