Akkuun tup.sytyttimen liitin ja siihen ihan normi ko. navarin autolaturi. TomTom One esim. käyttää ihan tavista mini-USB:tä => autoladdare on ihan vakikauraa, USB-poweri![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tämä(kin) kysymys taisi olla jo noin 988 saman asian inkarnaatio tällä foorumilla. Kun kerran hakua ei tajuta, haluta tai osata käyttää, niin voisko tään vetää vaikka "stickyksi", niin kaikki asiaan liittyvä keskustelu ja spekulointi sulakkeista, releistä, tupakansytytintöpseleistä tyyppeineen, hintoineen ja hankintakanavineen ymv. jäisi talteen...
<p>2002-2014</p>
Ainakin customin tyyliin sopiva:
Kuryakynin virran ulosotto
Suzuki Intruder M800 K9 **For Sale**
Tuolla erilaisia virityksiä
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....e2;st=0
^^CAD.ille: ei kukaan jaksaa vanhaa akuankkaa lukea eikä kaikkia lehtiä selata jotta löytäisi juuri parhaan kohdan,ja uusia virityksiä tulee jatkuvasti niin tuleepahan päivitettyä tekniset tuotteet ja motonetin kuvasto
You gave me a curse, Holy fathers, I give you a blessing: "may your conscience be as clear as mine and may you be as moral and religious as I"
Ja vaikka ma laps olen pieni vain,
niin jumalten riemut ma juoda sain
ja juoda ne täysin siemauksin -
niin riemut kuin murheetkin.
ja mieluiten releen kautta se virta, heräte esim valoista niin ei mene akku vahingossa tyhjäksi jos unohtuu navigaattori,yms kiinni.
Kuten itselläni kävi kahvalämppäreiden kanssalähti kyllä suitsa komeesti käymään kun antoi kuorma-autosta virtaa
![]()
Mun mielestä rele tässä kytkennässä tuo vain turhia liitoksia ja tavaraa pyörään.. Nuo navit ja laturit vie niin vähän virtaa, että sillä ei ole mitään merkitystä, vaikka ne yöksi kiinni jäisikkin.(Jrussel @ Syys. 27 2009,19:32) kirjoitti
Itselläni on kytkin virtajohdossa, jossa pieni ledi. Saa mm. Fm-lähettimen pois päältä, ilman että tarvii irrottaa pistoketta.
Toimisi varmasti myös beltronicsin kanssa kätevästi...![]()
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Edellisessä Jammussa oli virta naville otettu etujarruvalon katkaisijalta, siitä jatkuvalta puolelta. Ja nyt Banditissa on otettu äänimerkiltä, ihan ryöstäjillä. Siitä on myös otettu kahvanläppäreiden virta, eikä ole sulake napsunut vaikka on ollut navi, kahvanlämppärit ja töötti yht aikaa päällä.
Ovat molemmat vrtalukon takana, eli ei ainakaan sen puolesta pitäis akun tyhjentyä.
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
Makunsa kullakin sanoi koira kun pallejaan nuoli.(Elmeri H. @ Syys. 30 2009,23:06) kirjoitti
Mielipiteet sellaisinaan, mutta hyväksi koettuun, häiriöitä ja riskejä minimoivaan asennustapaan juotosliitokset, releet ja sulakkeet kuuluvat.
Tunaroi tunkkis kuten haluat, mutta älä neuvo muita tekemään samoin.
<p>2002-2014</p>
Juotokset ei oikeastaan kuulu tärisevään ympäristöön ollenkaan ei ainakaan jos puhutaan ammattitekniikasta.
Suora virran ulosotto jossa aina virta päällä on hyvä. Itellä on ylläpitolaturi siinä kiinni kun mopo on tallissa. Helppoa ja vaivatonta.
Ja pyörän merkki/malli varmaan myös auttaisi tarkempien neuvojen saannissa.
Löytyisi ne helpot ja järkevät tavat.
Esim. kottareista ("katumallit") löytyy yleensä valmiit liittimet (jatkuva ja katkeava) mittariston takaa ja sulakkeet niille ihan sulakerasiasta -> turha ryöstellä virtaa mistään lamppujen yms. johdoista...
Puristusliitos varmistettuna juotoksella varmaan kuuluu.(Puksuttaja @ Loka. 01 2009,10:36) kirjoitti
Ei tosin normikäytäntöön.
Esimerkki siiitä miten noita ei ikinä tehdä....kirjoitti
<p>2002-2014</p>
rosmoliittimet sähkötöissä yleensäkkin on kyllä niin voittajan valinta kuin olla voi![]()
Ei lipevä tai mielinkielin:"Tehkää hyvin! Kiitos syvin!"
Nassukirja
tehty on. Ja jammulle kun kysyin mistä huollossa ovat ottaneet virtaa naville, niin jarruvalo katkaisijalta oli vastaus.(C-A-D @ Loka. 01 2009,17:12) kirjoitti
Kun kysyin releen väliin laittamista, oli vastaus ettei vie niin paljoa virtaa että tarvitsisi.
Huomioidaan kuitenkin että joka välissä on sulake.
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
Tää nyt on niin periaatteellista keskustelua kun olla voi.
Sen, että huolto tekee jollain tavalla tai on jotain mieltä lisävarustesähköjen asennuksessa voi jättää omaan arvoonsa. Esimerkkejä merkkihuoltojen tunaroimista sähköasennuksista on omallekin kohdalle sattunut. Noilla on tasan yksi prioriteetti, eli asennuksen nopeus ja helppous. Ei siinä oikeasti paljon hyvää, häiriötöntä asennustapaa haeta.
Mitä taas tulee sähköjen ryöstelystä vaihtelevin järjestelyin ja liittimin jarru- ymv. valoista ja katkaisinpiireistä. Tottakai noi saattaa toimia. Jos kuitenkin haluaa minimoida riskit, maksimoida toimivuuden ja häiriöttömyyden (niin asennettavaan laitteeseen kuin muihinkin mopon laitteisiin), niin asiat voi tehdä vain yhdellä tavalla. Kunnolla. Se tarkoittaa omien asennusten mahdollisimman täydellistä erottamista mopon laitteista ja sähköjärjestelmästä. Mopon johtosarjoista otetaan mielellään ainoastaan ohjausjännitteitä/-virtaa ja varmistetaan, että nuokin ovat tarpeeksi pienellä sulakkeella suojatusta piiristä. Kyse on yksinkertaisesti siitä halutaanko asiat tehdä kunnolla. Lisäkustannus on olematon.
Tarinoita riittäisi vaikka kuinka paljon erilaisten tuuning-terojen tekemien ja polttamien johtosarjojen aiheuttamien vikojen etsinnästä ja korjuusta.
<p>2002-2014</p>
Mikä sen releen funktio on tuossa kytkennässä... Itse rele vie yhtä paljon tai enemmän virtaa, kuin sen kautta syötettävä laite??(C-A-D @ Loka. 01 2009,09:05) kirjoitti
Tietysti jos käyttää jotakin kompuraa tai muita "työkaluja" pistokkeen kautta, ehkä jotakin valoa on..
Kuka on ollut dissaamassa sulakkeen tai asianmukaisten liitosten käyttöä kytkennässä..?
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Itse vastasin aikasempaan ketjuun näin:
Tosin tuo akun tyhjeneminen on aika vähäinen ongelma, niin kuin tässäkin ketjussa on mainittu. Silti epäilyttäisi jättää virrallista pistoketta näkyviin tai mahdollisesti vedelle alttiiksi...(Tachometer @ Tammi. 19 2009,10:21) kirjoitti
Ja niinkuin C-A-D mainitsi, en kyllä lähtisi ottamaan suoraa virtaa moottoripyörän omista johdoista, vaan vetäisin uudet johdot akulta asti ja ainoastaan ohjauksen esimerkiksi juuri takalampun johdoista jos releen laittaisin väliin...
Monessa pyörässä on myös valmiit ulosotot (KTM:lla ACC 1 ja ACC 2), joten sekin mahdollisuus kannattaa tarkistaa...
Kawasaki ZR-7 -01 -> Yamaha FZ6-N -05 -> KTM Super Duke 990 -07 -> Ducati Monster S4R Testastretta -08 -> KTM RC8 -09 -> Buell XB12STT -07
Lue ajatuksella edellinen viestini. Siitä selviää myös se releen funktio.(Elmeri H. @ Loka. 02 2009,22:37) kirjoitti
Missään nimessä en dissaa asianmukaisten liitosten ja sulakkeen käyttöä. Ne ovat kuitenkin vain osa kokonaisuutta.
Omien ja mopon sähköjen erillään pito on fiksua pelkästään jo sen vuoksi, että jos olet tarkastellut mopon johtosarjoja, huomaat että ne ovat pääsääntöisesti hyvin ohuista johtimista kasattuja. VArmaan painon, tilan ja kustannusten säästön vuoksi. Monesti samasta syystä(?) jo valmistajat syyllistyvät aika kyseenalaisiin johtojen määrän minimointiin ja laitteiden ketjutukseen & johtojen haaroituksiin johtosarjojen keskellä. Sulakerasialla saattaa kuorma olla jo hyvinkin lähellä johtimen ja sulakkeen kestoa.
Tuollaiseen hässäkkään kun lisäät sen oman pari amppeerin lisälaitteen, niin luteen raiskaamalla tuurilla voit katkaista kamelin selän. Tai viimeistään ehkä siinä vaiheessa kun se kahden amppeerin laite on suojattu viiden amppeerin sulakkeella, joka mahdollisessa oikosulussa hetkellisesti päästääkin sen 10 amppeeria läpi.
En tarkoita, että noin aina tapahtuu, aivan varmasti monesti simppelimmätkin ryöstelyt ja sähkön varastamiset toimivat. Kyse on siitä halutaanko asiat tehdä kunnolla ja siten, ettei tartte myöhemmin miettiä mitä tuli tehtyä.
Jos noi releet ja ylimääräinen metri johtoa edes maksaisi jotain, ymmärtäisin tämän keskustelun, mutta kun puhumme parin euron kustannuslisästä, niin kunnolla tekemisen ei pitäisi olla mahdotonta.
Tachometer tuossa esittikin toimivan peruskytkennän...
<p>2002-2014</p>
Venekäyttöön sopiva pistoke motonet/biltema valikoimista
+ piuhaan akun päähän sulake, vaikka 10A ja kaapeliksi 2,5mm2
-piuha suoraan akusta, edelleen se 2,5mm2
Eipä siinä muuta tarvitse, itsellä toiminut 3-4 vuotta moitteettomasti, mikä parasta saman pistokkeen kautta voin ladata myös pyörän akun tarvittaessa.
Tuo akun lataaminen on hyvä pointti. Relettähän ei tosiaan muuhun tarvitse kuin virtapiirin kytkentään/katkaisuun.(Mika66 @ Loka. 03 2009,08:29) kirjoitti
Se minkä tuolla "menettää" on sitten tietysti se, että töpseli on aina virrallinen. Epätodennäköisessä teoriassahan joku voi helposti kiusallaan polttaa sulakkeen tai vaikka tyhjentää akun tuota kautta. Taitaa olla kuitenkin aika teoreettista. Sulakkeen poistamisella voi tietysti aina katkaista virtapiirin niin halutessaan.
Jatkuvasti jännitteellisellä, pyörän virtalukon asennosta riippumattomalla töpselillä on sekin hyvä puoli, että monesti sähköä haluaisi käyttää vaikka pyörä on sammutettu (HandsFreet, valaisimet ymv...).
Oma kompromissi on erillisellä katkaisijalla ohjattu rele. Rele vetää ja virtaa on saatavissa virtalukon asennosta riippumatta. AutoCom, Bluetooth, navigaattori ja muut lisävarustekikkareet saavat jännitteen vaikka mopon sammuttaisikin. Puhelukaan ei katkea... Kun taas haluan varmistaa, että töpselit ovat virrattomina ja lisävarusteet eivät syö akkua tyhjäksi niin hanskalokerossa olevaa katkaisijaa käyttämällä nuo kylmenevät.
<p>2002-2014</p>
Hyvä pointti, näin olen itsekin tehnyt: kahvalämppärit takavalo-ohjauksella releellä, ja tup.syt. suoraan akulta.
Molemmat tietysti sulakkeen kautta.
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Suoraan akultahan se syöttö pistokkeelle ilmanmuuta vedetään.. Tiedän kyllä varsin hyvin releen funktion yleisesti ja kuinka piiri toteutetaan, mutta perusteluja sen käyttöön, kun kulutukset ovat alle 1A:n luokkaa, kyllä kyseenalaistan..(C-A-D @ Loka. 03 2009,08:21) kirjoitti
Se ei ole hinnasta kiinni, vaan siitä, että niitä johtoja ja releitä on aivan turha vetää sinne riesaksi, kun niillä ei ole mitään merkitystä. Lisäävät vaan häiriömahdollisuuksia, kun liitoksia tulee moninkertainen määrä ja rele itsessään on laite joka voi vikaantua, eikä sillä ole mitään tekemistä "hutiloinnin", taitamattomuuden, tai laiskuuden kanssa..
Ei niitä releohjauksia kannata rakennella pelkästään sen takia, että sattuu olemaan homma hanskassa, vaan kannattaa tehdä ratkaisuja aina ko. tapauksen vaatimusten mukaan..
![]()
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Mulla oli rele ruostunut niin, että kärjet eivät päässeet yhteen. Pesin mopon huoltoasemalla painepesurilla ja se jäi pariksi kuukaudeksi seisomaan. Mitähän myrkkyä niissä pesureissa käytetään, kun oli rosteriset jarrulevytkin ruosteessa. Kannattaa kaikki liitännät ja releet suihkia jollain öljyllä hapettumisen estämiseksi.
Dixi et animam levavi
Juurikin näin - tuosta olemme yhtä mieltä. Tarve ja omat mieltymykset ratkaisevat. Pääasia on se, että ei ryöstellä pyörän omista johdoista.(Elmeri H. @ Loka. 03 2009,13:29) kirjoitti
Mutta mitä tulee naveihin, latureihin, Autocomeihin. Vievät yllättävän paljon virtaa verrattuna mopon maksimissaan parinkymennen ämpäritunnin akkuun. TomTom Rider vie ladatessaan parhaimmillaan 3A. Autocom, Bluetooth-palikka, kännylaturi, niin helposti päästään jatkuvaan pariin amppeeriin. Kun tuo yhdistetään vaikkapa pyörään, jonka tyyppiominaisuus (=vika) on polttaa startin releen kärjet kun jännite laskee liian alas, niin tuosta lisälaitteiden sammuttamisesta tulee oikeasti tärkeä asia.
Omassa fillarissa viimeistään ohjauslukon kytkentä kylmentää kaikki muut lisävarusteet paitsi hälyttimen.
<p>2002-2014</p>