Pitäisi ostaa momenttiavaimet mopo- yms. remppaan. Millaisia suosittelette ja minkä suuruisia momentteja yleisimmin on käytössä (eli ettei osta liian järeätä tai liian heppoista työkalua)?
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Mulla on käytössä Wurthin 4-20nm pikkuinen avain. Tuntuu varsin luotettavalta kapistukselta. Pitäisi ostaa vielä 20-100nm avain. TM:n testissä ainakin Bilteman malli pärjäsi oikein hyvin tuossa kokoluokassa eikä hintakaan päätä huimaa.
HD Sgs, Te300i, 748r, Sdr ,Hp2 Sport, Zx10r
Ex
Rsv Mille, 1200 GSA, R1250 GSA, Ss750ff, Monster S4r, 1098 sf, 999, F6B, Fe450, Te300 Te300i, Zx6r,exc450, Superduke r, Supermoto 950, Gsxr 750, Rocket 3R, Fz1n, Yzf R1
bilteman avaimen ostin. 20-200nm. Vaimitäseoli. Saa sillä momentit 300x paremmin tontille kuin käsimomentilla. Riittää mulle.
KTM 690SM
Mulla jokin 2-25Nm, saa motonetista, joku saksalainen. Oli kalibrointitodistuskin mukana. Hyvin on toiminut ainakin mulla.
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Kannattaa hankkia kaksi momenttiavainta. 4-20N:n 1/4 tuumainen, jolla pääsee pieniinkin paikkoihin ja 20-100n:n 1/2 tuumainen suurempiin kohteisiin.
Työmaalla kalibroimme Ståhlwillen laitteella momenttiavaimia ja yllättäen tuli ilmi, että Wurthin "halpisavain" oli tarkempi, kuin Stählwillen noin 4x hinnakkaammat.
Wurth ei tietääkseni vaan myy yksityisasiakkaalle suoraan.
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
Yksi kohtuuhintainen laatumerkki on vaikkapa Kamasa Tools. Meinasin itsekin hankkia ko. valmistajan "ison" momenttiavaimen kunhan lopullisesti kyllästyn laina-avaimien lainailuun. Itselläni on "pieni" momenttiavain, olikohan 4-30 Nm, jonkun saksalaisen Bemaripuodin kautta tilattu. Valmistaja Proxxon ja hinta taisi olla 50-60e tienoilla. Pikkumomentteja tuntuu tarvitsevan remonttihommissa enemmän kiertää kuin noita isoja.
Joo, tosi hyviä noi bilteman avaimet.-NOT(Calypso @ Syys. 08 2009,08:37) kirjoitti
Kaveri (Vammalasta) osti ison avaimen biltemasta laittaakseen kampuran pultit momenttiin,sääti avaimen ja alkoi vääntämään.
Kuului poks ja äijä nutullaan lattialla,kävi ilmi että avain oli mennyt rikki ennen tarkoitettua momenttia.
Biltemaan valittamaan,sai uuden vastaavan ja uusi yritys.
Siinä oli säätö toiseen suuntaan ketullaan,eli pultit meni liian tiukalle.
Onneksi kaiffari huomas ongelman ja lopetti ennen kuin olis liian myöhäistä.
Kaveri käytti avaimen tarkistuksessa, ja tulos oli että avain kiristi 30Nm yli asetetun säädön.
Samainen kaveri otti ja haki Wurth merkkisen vastineen ja on tyytväinen kapistukseen.
Tarinan opetus on että hyvä ja halpa ei mahdu samaan pakettiin.
PS:-Esim Wurth:in kaluja voi ostella vain laskulle,ja laskutus asiakkaaksi pääsee jos on y-tunnukset.
Ja jokaisella yrittäjällä on noi tunnukset...Siitä vain sumplimaan ostoksia...
Kwakan kaveri? - Ehkäpä kohta toinen Kwaakku
Momenttiavaimista tähdellisempi lienee tuo pienempien momenttien avain, isompaa pulttia/mutteria vääntäessä ei tuu niin helposti tehtyä vahinkoa. Pienet momentit vaativat yllättävän vähän vääntövoimaa.
Itsellä Brittoolin 5-33 Nm avain ja isompiin vääntöihin tarvittaessa kaverin williams.
Ja kannattaa muistaa löysätä momenttiavain nollille käytön jälkeen.
Old Suzuki never dies, it just looks that way.
Minusta taas alle 20 Nm momentteihin ei tarvitse mitään momenttiavaimia, ne kannattaa opetella kiristämään ihan käsivaralta. Ei ole vaikeaa opetella kun käyttää tarpeeksi pieniä työkaluja ja oikeaa otetta. Itse joskus hajotin just noita pikkupulttien alumiinikierteitä momenttiavaimella joka ei anna samanlaista vastetta käteen. Kierrelukitetta lisäksi jos pelkää ettei pysy ja hellästi kiinni. Momenttiavainta sitten kannen ja renkaan pultteihin ym. isompiin momentteihin. Rahsol Dremotec on oma avaimeni, 20-200 Nm ja riittää kaikkeen. Sitä pitää sitten myös opetella käyttämään oikein.(killa @ Syys. 08 2009,09:30) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Onko niin, että momenttiavainta pitää käyttää sen vuoksi, että samaan "ryhmään" kuuluvat pultit/mutterit tulevat samaan kireyteen.
Jos avaimen absoluuttisessa tarkkuudessa on vähän heittoa, niin se ei taida haittata niin paljoa.
Don`t call me, I call you...
VFR750, nuorekas kaks`kymppinen
Carolus on kanssa ihan hyvä merkki näissä peleissä, hintaa näyttäis olevan nettona seuraavasti:
MOMENTTIAVAIN 3/8"8-70NM CAROLUS, 140€...
Toinen esimerkki
MOMENTTIAVAIN 1/2"20-200NM CAROLUS, 145€...
Kusti polkee tarvittaessa jos ei pääsehakemaan
![]()
x-x-x-x-x-x-x-x- Pain Comes For Free -x-x-x-x-x-x-x-x
* * * * * * * * * *
Vähän vanha, mutta hyvin suuntaa antava artikkeli:
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli....828.ece
-hh-
Ducatissa on aika paljon myös 200+nm paikkoja, joten parilla ei välttämättä pärjää. Esim 1098R:ssä takarengas on kiinni 230nm (vedämme sen ratakäyttöön 190-200nm) ja kytkin on muistaakseni luokkaa 250nm. Eturatas noin 160nm. Suuri osa koneen posken pulteista on 10nm ja kytkinjousien pultit 5nm. Etuakseli 63nm ja jarrupultit 45nm. Taka-akselin säätö on 35nm.
Meillä on 5-25nm, 15-80nm ja 25-300nm Finntoolsilta.
- JAM Racing Team -
(johtaja @ Syys. 08 2009,10:18) kirjoitti
Tälläistä tietoa olikin hakusessa, kiitos Jussi
!
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Tuo viimeinen lausahdus on erittäin tärkeä.(Ukkonen @ Syys. 08 2009,10:15) kirjoitti
Momenttiavaimia ei myöskään käytetä jatkovarrellisena kiristin-/avaustyökaluna, koska niitä ei ole tarkoitettu sellaiseen.
Itse aikoinaan olin autokorjaamossa töissä jossa omistaja käytti tiukkojen pulttien avaamiseen isoa momenttiavainta, samalla avaimella sitten tarkistin erään auton pyöränpulttien kireydet (en nimittäin sitä ennen ollut huomannut väärinkäyttöä). Asiakas tuli 2 päivää myöhemmin takaisin ja sanoi että tuntuu olevan pultit tai pultti löysällä ja ei kun tarkistamaan käsikopelolla, totesin että näin oli ja samalla heräsi epäilys momenttiavaimen paikkansapitävyydestä, kiristin pultit käsipelillä ja rannemomentilla, ne sitten pysyivätkin.
Kävin naapuripuulaakissa testauttamassa heidän (siellä oli oikeasti työkalut hyvässä ja siistissä kunnossa) ja käyttämäni momenttiavaimen eron, testissä huomasin että riippuen käyttämäni momenttiavain naksahti liian alhaisella voimalla ja ero oli 10-30 Nm kasvavalla virheellä tiukempaan mentäessä.
Elikkä kannattaa käyttää vain tarkoitukseensa näitä työkaluja ja lopettaessa käytön ruuvata momentit nolliin.
Kamasa, finntools ja williams ovat oikein päteviä valmistajia.
ebay.de kannattaa tarkistaa, hakusanaksi drehmomentschlüssel. Hommasin tuolta isomman Hazetin pikku-Kamasan kaveriksi.
I am afraid I was very, very drunk
Taitaa olla melko asentajavammalasta. (Tai erittäin huonoo tuuria) Mitkähän on kampuran pulttien momentti? Osasiko asentajavammalasta hellittää kun avain naksahti? Kai asentajavammalasta teki ilmoituksen kuluttaja-asiamiehille tms. että moiset vaarankappaleet poistetaan myynnistä?(V-boost @ Syys. 08 2009,10:09) kirjoitti
Edelleen mulla on pysyny renkaan ja jarrusatulat paikallaan, ja vaikka heittäis 99% asetetusta momentista, on se tarkempi ku mitä käsin vääntäsin.
Missäköhän voisi avaimen käydä mittauttamassa? Ihan mielenkiinnosta, mikään wurthin halpisavain ei käy kalibrointiin, sen verta paskaa se wurthttikin myy, ainakin sähkökoneissa.
Mittauksia
TM tiivistelmä
KTM 690SM
Mistähän saisi momenttiavaimen jonka asteikko on 0-20nm kun suizan venttiilikopan kannen kiristys momentti on vaan 1,4nm![]()
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
No eihän se nyt niin vähän voi olla...(suzuki03 @ Syys. 08 2009,17:04) kirjoitti
GSF1200S
Ei kait vaan tullut otettua itteensä ??(Calypso @ Syys. 08 2009,16:39) kirjoitti
Kyllä tuo kaveri osaa asiansa,joten tuskin tuo episodi oli vääntäjästä kiinni.Tais olla huonoa tuuria...
Jos muistan oikein,niin tais momentti olla 20Nm,eli "pienen" avaimen ylärajalla.
Tarkoitin tällä esimerkillä että YLEENSÄ hinnalla on suorahko yhteys myös laatuun.Saattaa olla että Biltemastakin saa hyviä laitteita,mutta myös huonoja osuu kohdalle.
Ja vaikka en vanno juurikaan minkään merkin nimeen,niin silti uskon Wurthin vehkeiden olevan tasalaatuisimpia kuin Bilteman vastineet.
Noita avaimia voi mittauttaa esim joissain ammattikouluissa ja suuremmissa firmoissa.
Kannattaa pistää kyselyä tuttujen kautta...
Kwakan kaveri? - Ehkäpä kohta toinen Kwaakku
Jonkinmoinen momenttiavain on hyvä olla olemassa. Pienet pultit väännetään yleisesti liian tiukkaan ja isot pultit jätetään löysälle. Itselläni GT:n avain 6-30Nm varttivääntiöllä. Pakosarjan pultit tulee 25Nm kipale ja siihen ko. kampe oli loistava.
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Joudut ostamaan varmaankin 0-5 Nm joka sitten maksaa sen 250 - 300 eur. Itselle tommenen hakusessa auton perien säätöä varten.(suzuki03 @ Syys. 08 2009,17:04) kirjoitti
kirjoitti
Jaa.. Ei tullu. Ihmettelin vaan kuin yleensä noissa netissä olevissa jutuissa on meinattu että bilteman momenttiavaimet on kohtuudella planeetalla. No ihme säkä kyllä jos 0-20nm näyttää 30nm yli. Mitäköhän kalibrointilapussa luki, rustaavatkohan 1 x 2 periaattella niitä? Veikö se takasi sen, vai heitti menee 80eken vehkeen?
Jos tommosia tarkempia hommia enempi tekee niin kannattaa varmaa käydä sitten ostaa se sähkönen belzeri..
KTM 690SM
Juu ei, kyllä ruukaa olla 10 paremalla puolella. Eihän tuolla momentilla pysy koppa tuulessa paikoillaan.(Fibanacci @ Syys. 08 2009,17:09) kirjoitti
Old Suzuki never dies, it just looks that way.
Kiitti linkeistä. Kun vaan sit muistais aina näitä juttuja, kun tulee ahaa-elämys (ja on liikaa rahaa) työkaluhyllyn luona. TM joskus hyödyllinenkin olisi, mutta ei täysmahdoton vaatimus kinuta vaikka (yli-valtiolliselta) Bikeltä samanlaista vertailua.(Calypso @ Syys. 08 2009,16:39) kirjoitti
-hh-
http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=42497.0
Yllä olevan linkin testiin, missä momenttiavaimen testilaitetta pidetään jaloillaan paikallaan ei juuri ole luottamista. Kyllä mittalaitteen pitää olla kiinnitettynä liikkumattomasti alustaan, jotta tuloksilla mitataan muutakin kuin kaverin jalkojen pitokykyä.
JOs jotakuta kiinnostaa, millaisella värkillä momenttiavainten kalibrointia suoritetaan, tässä yksi esimerkki:
http://www.stahlwille-online.de/index.p....d=5267.
Miksi muuten ketjun aloittaja ei osta laadukkaita mittaustarpeen kattavia avaimia kimppaan vaikkapa parin kaverin kanssa?
Jokapäiväistähän ei käyttötarve kaiketi ole?
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
Jostain muistin kätköistä mielee tulee juttu että isossa otoksessa pultinvääntöalan ammattilaisia kierteet alle M12 lähes kaikki vedetään yli jossa M6 tiukkuuden ylikiristys yliedustettuna. M12 osunta kaikkista paras ja M14 lähtien kaikki pultit alle normimomentin. Olisiko ollut Facomin joku tutkimusjuttu.(Thunderpants @ Syys. 08 2009,17:34) kirjoitti
Pikkuavain on se tärkein, ehdottomasti. Ja se että harjoittelee käyttöä riittävästi. Jousiavaimilla hallittu toisto ei ole itsestäänselvyys.
Tietenkin jos lompakko joustaa niin snap-on tools 3/8 tuumaa 5-135 digitaalinen on sellainen mikä käy lähes joka pultiin mitä mopossa on.., (mikä pitäis tulla joka mopon mukana vakiovarusteena)
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
On se 750f:ssä.Ei ainakaan paljoa enempää,muuten menee pulteista kierteet.Sen takia oon tähän asti teettänyt ISOMMAN huollon alan liikkeessä kun siinä on venttiilien säätö.Säätö sinänsä ei oo vaikee kun on ruuvisäätö.Nyt kun pyörä alkaa vanheneen niin ajattelin tehdä senkin itse jos pidän pyörää vielä jonkun aikaa.Samaisesta asiasta oli juttua MP-maailmassa joskus 2006 kilometreja mittarissa palstalla,että suizan pulteista menee herkästi kierteet yli kiristäessä ja on sen takia öljytiputtajan maineen saanut,oma ei kylläkään tiputtele.(Ukkonen @ Syys. 08 2009,17:58) kirjoitti
![]()
P.S. löytyi se lehtikin 1/2006 jos jollain sattuu se olemaan tallessa vielä
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
[QUOTE](Calypso @ Syys. 08 2009,20:05) kirjoitti
Mittalaitteiden kalibroinnissa yritetään yleensä sulkea pois mahdolliset mittausepävarmuudet, mittalaitteiden käytössä taas on hyvä pyrkiä siihen järkevyyden rajoissa.
Jos käyttäisin itse etu- ja taka-akselien kiristyksessä momenttiavainta, pyrkisin vääntämään avaimella alaspäin, jolloin mittausepävarmuutta tuottaa vain kumin jousto.
Huoh, taidan olla tosikko
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
Ei se noin vähän voi olla. 14Nm kuulostaisi oikealta 1,4Nm on sama voima minkä aiheuttaa 14 grammaa metrin varren (painottoman, siis fysiikkaa) päässä vääntiökohtaan. Venakopan pultti on kuitenkin kokoluokkaa M6 (arvio) ja silloin 14Nm olisi suurinpiirtein oikein.(suzuki03 @ Syys. 08 2009,17:04) kirjoitti
Elämä on vaarallista, siihen kuolee