Tulokset 1:stä 4:een 4:sta
  1. #1
    Onko stormilla halvin versio eli 120e

    Löysin *netistä kylläkin ohjeen työkalun rakentamiseen Mut jos nyt en kummiskaan Tässä ohje jos muitakin persaukisia liikenteessä

    Kaasuttimien synkronointi on tehtävissä yksinkertaisen apuvälineen avulla jonka jokainen voi
    valmistaa itse muutaman Euron tarvikkeista. Apuväline on 100cm korkea U-putki joka on
    valmistettu kirkkaasta muoviletkusta (6-8m pitkä, reikä 5mm), joka kiinnitetään laudanpätkään
    esim. nippusiteillä ja merkitään putken vasen/oikea puoli sekaannusten välttämiseksi.
    U-putki on täytetty puoliväliin asti ohuella nesteellä (esim. automaattivaihteistoöljy), jolloin mittarista
    tulee riittävän herkkäliikkeinen. Neste ei kuitenkaan saa olla vettä koska putki voi tyhjentyä toisen
    puolen imusarjaan jos alipaine-ero on liian suuri. U-putken vasen
    pää kiinnitetään vasemman puolen imusarjaan ja oikea pää oikean
    puolen imusarjaan ja näin nestepatsaiden korkeuseron avulla
    nähdään imusarjojen välinen alipaine-ero.
    Alla on kuvattu menetelmä joka soveltuu kaksisylinterisen moottorin
    tarkistukseen mutta samaa menetelmää voi soveltaa myös
    useampisylinterisille moottoreille
    Mittaustapahtuma:
    Ennen mittausta on moottori saatettava normaaliin
    käyttölämpötilaan esim. 10min. ajolla. Mittauksen aikana ei
    moottoria saa käyttää liian pitkään paikallaan vaan noin 5min välein
    on paras ajaa pieni lenkki jotta moottori jäähtyy normaaliin
    käyttölämpötilaan.
    Edellytyksenä oikean mittaustuloksen saamiseksi on että moottorin
    muut säädöt ovat kunnossa, venttiilien ajoitus ja välykset ovat oikein
    säädetty, sytytysennakko on kohdallaan ja imusarjassa ei saa olla ilmavuotoja.

    Tyhjäkäyntisäätö:
    U-putken molemmat päät liitetään imusarjojen mittausyhteisiin ja käynnistetään moottori käymään
    tyhjäkäynnillä ja tarkistetaan nestepatsaiden korkeudet.
    Jos nestepatsaat ovat samalla tasolla on molempien puolien alipaine sama ja kaasuttimet ovat
    hyvin tasapainossa tyhjäkäynnillä.
    Jos nestepatsaat eivät ole tasan, on korkeamman patsaan puoleisen kaasuttimen alipaine
    suurempi ja sen aukkoa tulee säätää suuremmaksi joko kaasuttimen läpän tai luistin topruuvin
    avulla.
    Osakaasun säätö:
    Kun tyhjäkäyntisäätö on tehty voidaan tarkistaa että molemmat kaasuttimet avautuvat yhtä paljon
    esim.3500rpm kierrosluvulla. Osakaasun säätö tehdään kaasuvaijerin pituutta säätämällä kunnes
    nestepatsaat ovat samalla korkeudella.
    Huom: kaasuttimien synkronointi yllä kuvatulla tavalla varmistaa että molemmat kaasuttimet
    avautuvat samalla tavalla, kaasuttimissa on myös muita säätöjä (mm. seoksen säätö) joita tämä
    ohje ei koske

    Nelisylinterisessä säädetään ensin toinen keskimmäisistä ja toinen reunimmaisista kaasareista, sitten toiset. Tämän jälkeen reunimmaiset ja keskimmäiset keskenään.
    gsx-r 1000
    kawasaki zx6rr kilvetön

  2. #2
    Tuolla on noista omatekoisista pari kuvaakin...
    Ja samalla vaivalla tekee nelimukiselle sopivan mittarin.
    DR 650 + XF 650
  3. #3
    Lainaa (tkard @ Syys. 07 2009,11:13) kirjoitti
    Neste ei kuitenkaan saa olla vettä koska putki voi tyhjentyä toisen
    puolen imusarjaan jos alipaine-ero on liian suuri.
    Miksi ei saisi olla vettä? Tietty värillinen neste näkyy paremmin, mutta näkyy se vesikin siinä putkessa. Itse muistelen että entisaikoina tehtiin auton moottorille tarvittaessa karstan poisto käyntilämpöiseen koneeseen, huudattamalla sitä kovilla kierroksilla ja kaatamalla vettä kaasarin kurkkuun. Ja jos vaikka tuo vesi ei olisikaan erityisen terveellistä moottorille, tuntuu moisessa 5mm putkessa oleva vesimäärä aika vähäiseltä, esim. jäähdyttämään venttiilliä liikaa (menisikö se halki vai kieroksi?).
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  4.  
  5. #4
    Lainaa (Sjuggen @ Syys. 08 2009,00:43) kirjoitti
    Ja jos vaikka tuo vesi ei olisikaan erityisen terveellistä moottorille, tuntuu moisessa 5mm putkessa oleva vesimäärä aika vähäiseltä, esim. jäähdyttämään venttiilliä liikaa (menisikö se halki vai kieroksi?).
    Vesi ei puristu kasaan kuten ilma (palotilassa), joten se nostaa puristuksia... kone saattaa nakuttaa.