Onko stormilla halvin versio eli 120e
Löysin *netistä kylläkin ohjeen työkalun rakentamiseenMut jos nyt en kummiskaan
Tässä ohje jos muitakin persaukisia liikenteessä
Kaasuttimien synkronointi on tehtävissä yksinkertaisen apuvälineen avulla jonka jokainen voi
valmistaa itse muutaman Euron tarvikkeista. Apuväline on 100cm korkea U-putki joka on
valmistettu kirkkaasta muoviletkusta (6-8m pitkä, reikä 5mm), joka kiinnitetään laudanpätkään
esim. nippusiteillä ja merkitään putken vasen/oikea puoli sekaannusten välttämiseksi.
U-putki on täytetty puoliväliin asti ohuella nesteellä (esim. automaattivaihteistoöljy), jolloin mittarista
tulee riittävän herkkäliikkeinen. Neste ei kuitenkaan saa olla vettä koska putki voi tyhjentyä toisen
puolen imusarjaan jos alipaine-ero on liian suuri. U-putken vasen
pää kiinnitetään vasemman puolen imusarjaan ja oikea pää oikean
puolen imusarjaan ja näin nestepatsaiden korkeuseron avulla
nähdään imusarjojen välinen alipaine-ero.
Alla on kuvattu menetelmä joka soveltuu kaksisylinterisen moottorin
tarkistukseen mutta samaa menetelmää voi soveltaa myös
useampisylinterisille moottoreille
Mittaustapahtuma:
Ennen mittausta on moottori saatettava normaaliin
käyttölämpötilaan esim. 10min. ajolla. Mittauksen aikana ei
moottoria saa käyttää liian pitkään paikallaan vaan noin 5min välein
on paras ajaa pieni lenkki jotta moottori jäähtyy normaaliin
käyttölämpötilaan.
Edellytyksenä oikean mittaustuloksen saamiseksi on että moottorin
muut säädöt ovat kunnossa, venttiilien ajoitus ja välykset ovat oikein
säädetty, sytytysennakko on kohdallaan ja imusarjassa ei saa olla ilmavuotoja.
Tyhjäkäyntisäätö:
U-putken molemmat päät liitetään imusarjojen mittausyhteisiin ja käynnistetään moottori käymään
tyhjäkäynnillä ja tarkistetaan nestepatsaiden korkeudet.
Jos nestepatsaat ovat samalla tasolla on molempien puolien alipaine sama ja kaasuttimet ovat
hyvin tasapainossa tyhjäkäynnillä.
Jos nestepatsaat eivät ole tasan, on korkeamman patsaan puoleisen kaasuttimen alipaine
suurempi ja sen aukkoa tulee säätää suuremmaksi joko kaasuttimen läpän tai luistin topruuvin
avulla.
Osakaasun säätö:
Kun tyhjäkäyntisäätö on tehty voidaan tarkistaa että molemmat kaasuttimet avautuvat yhtä paljon
esim.3500rpm kierrosluvulla. Osakaasun säätö tehdään kaasuvaijerin pituutta säätämällä kunnes
nestepatsaat ovat samalla korkeudella.
Huom: kaasuttimien synkronointi yllä kuvatulla tavalla varmistaa että molemmat kaasuttimet
avautuvat samalla tavalla, kaasuttimissa on myös muita säätöjä (mm. seoksen säätö) joita tämä
ohje ei koske
Nelisylinterisessä säädetään ensin toinen keskimmäisistä ja toinen reunimmaisista kaasareista, sitten toiset. Tämän jälkeen reunimmaiset ja keskimmäiset keskenään.
gsx-r 1000
kawasaki zx6rr kilvetön
Tuolla on noista omatekoisista pari kuvaakin...
Ja samalla vaivalla tekee nelimukiselle sopivan mittarin.
DR 650 + XF 650
Miksi ei saisi olla vettä? Tietty värillinen neste näkyy paremmin, mutta näkyy se vesikin siinä putkessa. Itse muistelen että entisaikoina tehtiin auton moottorille tarvittaessa karstan poisto käyntilämpöiseen koneeseen, huudattamalla sitä kovilla kierroksilla ja kaatamalla vettä kaasarin kurkkuun. Ja jos vaikka tuo vesi ei olisikaan erityisen terveellistä moottorille, tuntuu moisessa 5mm putkessa oleva vesimäärä aika vähäiseltä, esim. jäähdyttämään venttiilliä liikaa (menisikö se halki vai kieroksi?).(tkard @ Syys. 07 2009,11:13) kirjoitti
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Vesi ei puristu kasaan kuten ilma (palotilassa), joten se nostaa puristuksia... kone saattaa nakuttaa.(Sjuggen @ Syys. 08 2009,00:43) kirjoitti