Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 50:sta
  1. #1
    Onko tiheästä (100km-3000km) öljynvaihtovälistä jotain haittaa koneelle pitkänpäälle?

    Tämä kymysys nousi mieleen kun työ kaveri postas jonkun muistaakseni jenkki dokumentin siitä että koneet kärsii tiheästä vaihtovälistä

    Itsellä vaihtuu about 100-3000km välein ehkä keskimäärin ~1500km ja aloin miettiä miten ihmeessä tuo voisi haitata konetta

    Vai koskeekohan vain HD:tä, kun muistaakseni tosiaan oli jenkki artikkeli...

    Että tälläistä aihetta tälläkertaa
    - Almost legal but 110% fun! -
    Honda CBR600F '89 -> Yamaha YZF-1000R '00 -> Kawasaki ZX-10R '05 (MCN: "The psycho C-model Kawasaki ZX-10R of 2004/05") -> R.I.P.
  2. #2
    Ei siitä muuta haittaa ole kuin rahan meno, jäteöljyn tuotto ja propun kierteen kuluminen alituiseen availlessa



    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  3. #3
    Eikai kone siitä kärsi..ainut mikä saattaa ottaa itseensä on öljypohjan kierteet ja lopullinen tuho riippuu miten paljon vitutuuntuneena kerkee tekee lisää tuhoja *

    edittii: jorim:in kanssa samoilla linjoila.



  4. #4
    Ei todellakaan ole mitään haittaa vaikka vaihtaa öljyt tiuhempaan tahtiin koneeseen ja laatikkoon.
    Buell XB12s 06 106Hp 125Nm TakaGummilta Tuned By Make Ansavuori
  5. #5
    Tosiaan muistan jonkun tutkimuksen jonka mukaan aivan uusi öljy voitelee _huonommin_ kuin jonkun tonnin ajettu, joten mitään _hyötyä_ liian tiheästä vaihtovälistä ei ole (jos kone ei ole aivan uusi tai muuten sisällä ole jotain kökköä). Kuulostaa järjenvastaiselta, mutta näin se oli tutkittu. Ilmeisesti öljyn lisäaineet alkaa toimia vasta pienen "sisäänajon" jälkeen.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  6. #6
    Voisitko laittaa ko. julkaisun nimen ja numeron niin pääsisi jostain lukemaan sen jutun. Tai kopsaisit sen tänne siitä viestistä?.

    Nimimerkillä. "Jenkit uskoo Xanuunkin" *

    Edit: Olisiko kuitenkin niin että jutussa sanotaan jotain sinneppäin: tiheästä öljynvaihtovälistä ei ole hyötyä.



  7. #7
    On siinä yksi riski. Aina kun noita tulppia avataan, on riski, että koneeseen joutuu epäpuhtauksia(=roskia). Muuten siitä tuskin on haittaa.

    t. Repa
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  8. #8
    Lainaa (HooDeeMan @ Elo. 20 2009,09:41) kirjoitti
    Voisitko laittaa ko. julkaisun nimen ja numeron niin pääsisi jostain lukemaan sen jutun. Tai kopsaisit sen tänne siitä viestistä?.

    Nimimerkillä. "Jenkit uskoo Xanuunkin"

    Edit: Olisiko kuitenkin niin että jutussa sanotaan jotain sinneppäin: tiheästä öljynvaihtovälistä ei ole hyötyä.
    Ihme kyllä löysin sen mitä muistelin, tosin se on ajettu autolla ja synteettisellä öljyllä. Tavatkaa itse koko juttu jos jaksatte.

    Mutta pari lainausta:

    "Engine wear actually decreases as oil ages. This has also been substantiated in testing conducted by Ford Motor Co. and ConocoPhillips, and reported in SAE Technical Paper 2003-01-3119. What this means is that compulsive oil changers are actually causing more engine wear than the people who let their engine's oil get some age on it."

    "In case it isn't obvious yet, this means that the most wear occurs in the first 3,000 miles."

    Mobil 1 test results
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  9. #9
    Mielenkiintoista siispä annan jatkossakin koneen marinoitua samoilla ölpillä sen 6-8tkm ellei jopa 12? *

    Jos olis tavallista kireempi kone niin tekisin kuitenkin niin, että vaihtasin ölppää käytön ja rasituksen mukaan siten, että laskisin ne joko ihan tavan vatiin tai magneettiseen sellaiseen ja antasin laskeutua nähdäkseni ihan uteliaisuuttani minkälaista biittiä siellä kiertää mikä ei ole vielä suodattimeen asti ehtinyt.

    Niin joo ja kun muistaa hakee niitä 0,5€ aluprikkoja ja pistää uutta aina sinne propun alle niin ei tarvii sitäkään kiriä niin että soi ja kierteet kestää vähän paremmin. (nimim. viimeksi tihku, kun laiskana vaan käänsin prikan ja joutu sitten tarpeettomasti vähän yli kiristämään)

    /z



  10. #10
    Ihme muuten, että ei oo vielä Delvaccia tarjottu tässä ketjussa . No, en tarjoa minäkään .

    Taitaa useimmissa uusissa pyörissä olla öljynvaihto/huoltoväli 10-12 tuhatta kilometriä. Kuitenkin ainakin ohjekirjan mukaan jos pyörää käytetään erityisen rasittavissa (mites tämä määritellään??) olosuhteissa on suositeltavaa tihentää vaihtovälejä.
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  11. #11
    Lainaa (Athene @ Elo. 20 2009,10:50) kirjoitti
    Taitaa useimmissa uusissa pyörissä olla öljynvaihto/huoltoväli 10-12 tuhatta kilometriä. Kuitenkin ainakin ohjekirjan mukaan jos pyörää käytetään erityisen rasittavissa (mites tämä määritellään??) olosuhteissa on suositeltavaa tihentää vaihtovälejä.
    Mulle huollossa sanottiin, että ehdottomasti viimeistään 6tkm välein öljynvaihto (ei 12tkm), kun radalla tulee myös ajeltua. Puhuttiin suhdeluvusta 1tkm rataa ja 5tkm tiellä. Jos tuosta radan osuus kasvaa, niin sitten vaan tiuhempaan öljyt vaihtoon. Rata-ajo, vähänkään vauhdikkaampi sellainen on ainakin tätä "rasittavissa olosuhteissa".
    xxx
  12. #12
    Lainaa (Streethawk @ Elo. 20 2009,11:04) kirjoitti
    Lainaa (Athene @ Elo. 20 2009,10:50) kirjoitti
    Taitaa useimmissa uusissa pyörissä olla öljynvaihto/huoltoväli 10-12 tuhatta kilometriä. Kuitenkin ainakin ohjekirjan mukaan jos pyörää käytetään erityisen rasittavissa (mites tämä määritellään??) olosuhteissa on suositeltavaa tihentää vaihtovälejä.
    Mulle huollossa sanottiin, että ehdottomasti viimeistään 6tkm välein öljynvaihto (ei 12tkm), kun radalla tulee myös ajeltua. Puhuttiin suhdeluvusta 1tkm rataa ja 5tkm tiellä. Jos tuosta radan osuus kasvaa, niin sitten vaan tiuhempaan öljyt vaihtoon. Rata-ajo, vähänkään vauhdikkaampi sellainen on ainakin tätä "rasittavissa olosuhteissa".
    Yhdessä Le Mans dokkarissa kisainssi sanoi että 24h Mansissa vastaa koneelle 200 000 maantiellä.
  13. #13
    Lainaa (Athene @ Elo. 20 2009,10:50) kirjoitti
    Ihme muuten, että ei oo vielä Delvaccia tarjottu tässä ketjussa . No, en tarjoa minäkään .
    tissit tarjottu ?
    Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
  14. #14
    Lainaa (Utah @ Elo. 20 2009,10:03) kirjoitti
    Lainaa (HooDeeMan @ Elo. 20 2009,09:41) kirjoitti
    Voisitko laittaa ko. julkaisun nimen ja numeron niin pääsisi jostain lukemaan sen jutun. Tai kopsaisit sen tänne siitä viestistä?.

    Nimimerkillä. "Jenkit uskoo Xanuunkin" *

    Edit: Olisiko kuitenkin niin että jutussa sanotaan jotain sinneppäin: tiheästä öljynvaihtovälistä ei ole hyötyä.
    Ihme kyllä löysin sen mitä muistelin, tosin se on ajettu autolla ja synteettisellä öljyllä. Tavatkaa itse koko juttu jos jaksatte.

    Mutta pari lainausta:

    "Engine wear actually decreases as oil ages. This has also been substantiated in testing conducted by Ford Motor Co. and ConocoPhillips, and reported in SAE Technical Paper 2003-01-3119. What this means is that compulsive oil changers are actually causing more engine wear than the people who let their engine's oil get some age on it."

    "In case it isn't obvious yet, this means that the most wear occurs in the first 3,000 miles."

    Mobil 1 test results
    "This is a gross miss-representation of what SAE Technical
    > Paper 2003-01-3119 determined. The title of the paper is -
    > "Antiwear Performance of Low Phosphorus Engine Oils on Tappet
    > Inserts in Motored Sliding Valvetrain Test" The test was a
    > pure wear test using externally driven valve train components.
    > A complete engine was not involved. There was no dilution of
    > the oil by blow-by, no combustion products added to the oil,
    > and no water added to the oil. The results might matter if you
    > are building a sealed machine driven by an electric motor, but
    > trying to claim this paper is a basis for extending oil change
    > intervals is not reasonable".

    Eli ei sitten ollutkaan koko moottorin kulumisesta.
  15. #15
    Tiheä öljynvaihtoväli, haittaako?

    No ei varmasti haittaa ainakaan liian pitkään vaihtoväliin verrattuna yhtään mitään.

    Paitsi tietysti Luontoäitiä, ja omaa lompuukia se voi vähän haitata.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  16. #16
    Lainaa (pecha @ Elo. 20 2009,11:40) kirjoitti
    Tiheä öljynvaihtoväli, haittaako?

    No ei varmasti haittaa ainakaan liian pitkään vaihtoväliin verrattuna yhtään mitään.

    Paitsi tietysti Luontoäitiä, ja omaa lompuukia se voi vähän haitata.
    Moottoripyöräilevän maailman käytöksellä ei ole luonnon kannalta paskankaan väliä niin kauan kuin maailmanvaltias usa kuluttaa valtaosan öljyvaroista.
  17. #17
    Juuri ei-paskankaan-väliä asenne lienee silti se kaikista perimmäisin syy, miksi tulevilla polvilla ei ehkä löydy enää elinkelpoista asuinpaikkaa tällä pallolla. Pikku puroista ne suuretkin joet alkunsa saavat.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  18. #18
    Aika outoa, jos lyhyt vaihtoväli aiehuttaisi ongelmia. Eikös silloin pitäisi periaatteessa jollain krossi/enskapeleilläkin ajaa vaan reilusti ilman öljynvaihtoa. Veikkaan, että kosahtaa kyllä siihen vaihtamattomuuteen paljon ennen kuin "liian usein" suoritettu öljynvaihto hajottaa paikat. Silläkin lienee eroa, että vatkaako sama öljy koneessa ja laatikossa vai pelkästään koneessa.
    Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
  19. #19
    Tämä testi tehtiin kuitenkin autoilla ja autoöljyillä? Käsittääkseni näissä on eroa moottoripyöriin nähden, eikä voi suoraan kääntää, että tämä pätee kaikkiin moottoreilla liikkuviin kamppeisiin.
  20. #20
    Eräässä metsäkonefirmassa kotimaassamme tutkittiin öljyn laatua ja tuloksena oli että öljyt alkavat olemaan parhaimmillaan vasta noin 250 käyttötunnin jälkeen. Uusi öljyhän on kaikkea muuta kuin puhdasta. Käytössä puhdistuu kun on hyvät suodattimet. Se miten hyvät suodattimet moottoripyörissä on, onkin toinen juttu. Mutta nimenomaan öljyn puhtaus on tuo ominaisuus mikä käytössä paranee, niin autoissa, traktoreissa kuin metsäkoneissakin.
    YZF-R1 -07

    "Aikainen kala koukun nappaa..."
    sb a #??
    www.vararikkoracing.fi
  21. #21
    Lainaa (Utah @ Elo. 20 2009,10:03) kirjoitti
    "This is a gross miss-representation of what SAE Technical
    > Paper 2003-01-3119 determined. The title of the paper is -
    > "Antiwear Performance of Low Phosphorus Engine Oils on Tappet
    > Inserts in Motored Sliding Valvetrain Test" The test was a
    > pure wear test using externally driven valve train components.
    > A complete engine was not involved. There was no dilution of
    > the oil by blow-by, no combustion products added to the oil,
    > and no water added to the oil. The results might matter if you
    > are building a sealed machine driven by an electric motor, but
    > trying to claim this paper is a basis for extending oil change
    > intervals is not reasonable".

    Eli ei sitten ollutkaan koko moottorin kulumisesta.
    Eli tuolla testillä ei ole juurikaan mitään tekemistä reaalimaailman kanssa, koska siinä ei käytetty kokonaista moottoria. Näinollen esim. mitään palamistuotteita ei öljyn sekaan kerry.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  22. #22
    Lainaa (wantti @ Elo. 20 2009,13:06) kirjoitti
    Tämä testi tehtiin kuitenkin autoilla ja autoöljyillä? Käsittääkseni näissä on eroa moottoripyöriin nähden, eikä voi suoraan kääntää, että tämä pätee kaikkiin moottoreilla liikkuviin kamppeisiin.
    Samalla tavalla se moottori toimii olipa se auton tai moottoripyörän rungossa kiinni. Ja Mobil 1 öljy (eikä mikään muukaan) ei tiedä missä moottorissa se on.
    Poikien testi vain ei ollut kovin tieteellinen, muutahan ei tutkittu kuin öljyanalyysi. Ei kulumamittauksia eri osista tms. Olosuhteista ei muuta sanottu kuin "talvella harmitti vaihtaa filtteri". Moottorina oli Chevyn LS1 eli 5,7 litrainen V8 perusmoottori, viritysaste jotakin Uralin luokkaa..
  23. #23
    Ei varmaakaan ole mitään hyötyäkään.
    Alte et late
  24. #24
    Lainaa (pecha @ Elo. 20 2009,11:40) kirjoitti
    Tiheä öljynvaihtoväli, haittaako?

    No ei varmasti haittaa ainakaan liian pitkään vaihtoväliin verrattuna yhtään mitään.
    Mihin _faktaan_ perustat tämän väitteen? Eikö se olekin puhtaaseen mielikuvaan ja mutuun perustuvaa _luuloa_... tottakai tuntuu itsestään selvältä että uusi öljy voitelee parhaiten, mutta totuus ei ole aina ihan niin yksinkertainen kun asiaa _tutkitaan_. Ei yksi tutkimus tietty mitään vielä aukottomasti todista, mutta todistapa jotenkin toisin? Ilman mutua...
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  25. #25
    Lainaa (Utah @ Elo. 20 2009,14:51) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Elo. 20 2009,11:40) kirjoitti
    Tiheä öljynvaihtoväli, haittaako?

    No ei varmasti haittaa ainakaan liian pitkään vaihtoväliin verrattuna yhtään mitään.
    Mihin _faktaan_ perustat tämän väitteen? Eikö se olekin puhtaaseen mielikuvaan ja mutuun perustuvaa _luuloa_... tottakai tuntuu itsestään selvältä että uusi öljy voitelee parhaiten, mutta totuus ei ole aina ihan niin yksinkertainen kun asiaa _tutkitaan_. Ei yksi tutkimus tietty mitään vielä aukottomasti todista, mutta todistapa jotenkin toisin? Ilman mutua...
    Onko sinulla linkittää jotain tutkimustulosta "käytetymmän" öljyn puolesta?. Sellaista oikein laboratoriossa ja / tai *moottorivalmistajan taholta tehtyä, kulumamittaukset ja kaikki.

    Niin saataisiin selvyyttä mielikuviin puolin ja toisin.
    (Öljynvaihdoilla on vaikutusta muuhunkin kuin vain kulumiseen, syöpymisiin ja jäähdytykseen myös).
  26. #26
    Lainaa (HooDeeMan @ Elo. 20 2009,15:13) kirjoitti
    Lainaa (Utah @ Elo. 20 2009,14:51) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Elo. 20 2009,11:40) kirjoitti
    Tiheä öljynvaihtoväli, haittaako?

    No ei varmasti haittaa ainakaan liian pitkään vaihtoväliin verrattuna yhtään mitään.
    Mihin _faktaan_ perustat tämän väitteen? Eikö se olekin puhtaaseen mielikuvaan ja mutuun perustuvaa _luuloa_... tottakai tuntuu itsestään selvältä että uusi öljy voitelee parhaiten, mutta totuus ei ole aina ihan niin yksinkertainen kun asiaa _tutkitaan_. Ei yksi tutkimus tietty mitään vielä aukottomasti todista, mutta todistapa jotenkin toisin? Ilman mutua...
    Onko sinulla linkittää jotain tutkimustulosta "käytetymmän" öljyn puolesta?. Sellaista oikein laboratoriossa ja / tai moottorivalmistajan taholta tehtyä, kulumamittaukset ja kaikki.

    Niin saataisiin selvyyttä mielikuviin puolin ja toisin.
    (Öljynvaihdoilla on vaikutusta muuhunkin kuin vain kulumiseen, syöpymisiin ja jäähdytykseen myös).
    Eipä ole, en sentään ole niin kiinnostunut asiasta Lienee aika hankala tutkiakin varmuudella. Pinnathan kuluvat eniten silloin kun öljykalvo puristuu kokonaan pois, lähinnä käynnistyksen yhteydessä ennen hydrodynaamisen kalvon muodostumista. Silloin voitelee öljyssä olevat rajavoitelun lisäaineet mm.sinkkiyhdisteet. Myös hienojakoinen, grafiittimainen noki toimii sellaisena! Sitähän ei uudessa öljyssä ole, ehkä osaselitys asialle?

    Mp-käytössä vaihteisto pilkkoon öljyä ohuemmaksi, mm. siksi vaihtovälit on lyhyemmät kuin autoissa. Varmaan 3-6tkm riittää aivan hyvin, lyhyemmät on pelkkää rahan menoa eikä auta mitään. Ratarassit sitten erikseen.

    Jokainen tehköön niinkuin parhaaksi näkee...
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  27. #27
    Lainaa (wantti @ Elo. 20 2009,13:06) kirjoitti
    Tämä testi tehtiin kuitenkin autoilla ja autoöljyillä? Käsittääkseni näissä on eroa moottoripyöriin nähden, eikä voi suoraan kääntää, että tämä pätee kaikkiin moottoreilla liikkuviin kamppeisiin.
    Mie olen aina ihmetellyt, mistä öljy tietää olevansa auto- tai mp-öljyä ja mistä venttiilit tai muut romut tietävät, missä se koneeksi kutsuttu kokonaisuus on.
  28. #28
    Bemari vaihdattaa 10000 välein, Honda ja vissiin muutama muukin jaappanilainen 6000km välein. Eikös öljyt ole nykyään niin hyviä (jopa Delvac?) että tiuhemmasta vaihtovälistä tuskin on hirveästi hyötyä?
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  29. #29
    Lainaa (tsj @ Elo. 20 2009,16:02) kirjoitti
    Lainaa (wantti @ Elo. 20 2009,13:06) kirjoitti
    Tämä testi tehtiin kuitenkin autoilla ja autoöljyillä? Käsittääkseni näissä on eroa moottoripyöriin nähden, eikä voi suoraan kääntää, että tämä pätee kaikkiin moottoreilla liikkuviin kamppeisiin.
    Mie olen aina ihmetellyt, mistä öljy tietää olevansa auto- tai mp-öljyä ja mistä venttiilit tai muut romut tietävät, missä se koneeksi kutsuttu kokonaisuus on.
    Se pitaa kertoa sille oljylle, kun sita kaadetaan koneeseen. Niin mina teen ja niinpa sama, tyonantajan tarjoama dieselliemi oljy on toiminut niin autossa (bensiini V8), Fjrssa ja Xtssa.

    Jos oljyn briefing jaa tekematta tai on vaarin tehty, voi oljy kayttaytya vaarin ja rikkoa paikkoja. Ihan niin kuin ihminen; jos kerrot korjaamolla etta auto taytyy maalata vs. paalata, on lopputulos hyvin erilainen.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  30.  
  31. #30
    Lainaa (Utah @ Elo. 20 2009,14:51) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Elo. 20 2009,11:40) kirjoitti
    Tiheä öljynvaihtoväli, haittaako?

    No ei varmasti haittaa ainakaan liian pitkään vaihtoväliin verrattuna yhtään mitään.
    Mihin _faktaan_ perustat tämän väitteen? Eikö se olekin puhtaaseen mielikuvaan ja mutuun perustuvaa _luuloa_... tottakai tuntuu itsestään selvältä että uusi öljy voitelee parhaiten, mutta totuus ei ole aina ihan niin yksinkertainen kun asiaa _tutkitaan_. Ei yksi tutkimus tietty mitään vielä aukottomasti todista, mutta todistapa jotenkin toisin? Ilman mutua...
    En mihinkään faktaan. Vain siihen täysmutuun, että jos ei öljynvaihtoa suorita ajallaan, niin kone saattaa tuosta kärsiä.

    Huomaa, etten väittänyt, etteikö ´sisäänajettu´ öljy voisi olla parempaa kuin vielä purkissa oleva. Vaan ainoastaan siitä, kumpi voi olla potentiaalisesti vahingollisempaa: ajaa koko ajan täysin upouusilla öljyillä (jos jonkun kukkaro kestäisi tehdä niin), vai ajaa vanhojen vaihtoväli reilusti pitkäksi. Mutta tämäkin siis vain mutuillen.

    Nämä öljykeskustelut on kyllä sitä kuuluisaa mutua niin turvoksissaan aina, että taidankin jättää estraadin kaikkitietäville asiantuntijoille
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen