Pitää oikein kysyä vinkkiä viisaammilta, kun olisi pyörän myynti edessä. Eli miten foorumin viisaat on asian hoitanut? Pyörän myynti suoraan on varsin työlästä johtuen siitä että ilmoitusosa rekisteriotteesta on rahoitusyhtiöllä. Eli onko hajua voiko myynnin hoitaa esim. Santanderin konttorissa tms, josta uusi omistaja saa suoraan ilmoitusosan hanskaan (olettaen että ei ota rahoitusta) vai pitääkö käydä vaikkapa pankissa uuden omistajan kanssa hoitamassa raha-asiat ja kirjoittaa luovutuskirjat, vaihtaa avaimet yms ja sitten ilmoittaa rahoitusyhtiöön uudesta omistajasta?
*
Yksi vaihtoehto luonnollisesti olisi hakea pankista lainaa ja maksaa rahoitusyhtiö ulos, mutta tänä päivänä pankitkaan eivät ihan tuosta vain anna lainaa, vaan tarvitaan joko omaa omaisuutta tai takaajia, jotka ovat valmiita panttaamaan omaisuuttaan.
Kiitoksia vinkeistä jo näin etukäteen *![]()
Jospa kysäset sieltä rahoitusyhtiöstä? Kyllä se yleensä onnistuu, joskin vähän monimutkaisempaa kuin oman myyminen.
Itse myin joskus yksityiselle auton, jossa oli rahoitusosuus. Käytiin ostajan pankissa tekemässä paprut (kauppakirja & luovari), ostaja pulitti jäljellä olleen rahoitusosuuden (joka kysyttiin ko. päivämäärälle rahoitusyhtiöstä) rahoitusyhtiön tilille ja loppuosuuden kauppasummasta mun tilille. Minä annoin avaimet ja nimiosan rekisteriotteesta rahoitusyhtiö pisti uudelle omistajalle postissa. Jotenkin tänsuuntaisesti se meni... muistaakseni.
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Kysäsin Santanderilta asiaa, mutta puhelimessa oli joku kesähessu tai vastaava.. ei siis mikään asiakaspalvelun helmi. Sähköpostiinkin tuntuvat vastaavan hitaan puoleisesti. Noh pitää jatkaa selvittelyä.
Tieto:
Kuten yllä kerrottu.
1. Tee kauppakirjat
2. soita rahoitusyhtiöön ja pyydä sen päivän loppusaldo (loppusaldo voi vaihdella korkojen mukaan, ja eivät lähetä luovareita ennen kuin joka penni on heillä)
3. faksaa kauppakirja rahoitusyhtiölle
4-5. ostaja maksaa loppuvelan rahoitusyhtiölle, jonka jälkeen rah.yhtiö lähettää luovarin suoraan uudelle omistajalle rekisteröitäväksi. Ostaja maksaa loput kauppasummasta suoraan sinulle.
6. Osta uusi pyörä.
*Vanha ja väsynyt, laiska ja lihava* , *Have a Prozac and smile!*
Itse ostin vielä rahoituksessa olevan pyörän. Homma tuli ilmi vasta kun kättä oli jo lyöty päälle, mutta ei ollut mikään ongelma.
Myyjä pirautti rahoitusyhtiöön ja pyysi velan loppusumman, joka sitten sovitusta kauppasummasta erikseen merkittiin kauppakirjaan.
Marssittiin pankkiin, jossa tilitin rahoitusyhtiön summan heidän tililleen ja loput myyjälle. Tämän jälkeen faxattiin rahoitusyhtiöön kuitti maksetusta suorituksesta ja kauppakirjasta.
Pyörä lähti matkaani ja rahoitusyhtiö postitti luovarin hetikohta perässä.
Itse ostin edellisen mopon yksityiseltä ja pyörä oli rahoitusyhtiön omistama (GE Money). Myyjä kertoi ilmoittaneensa myynnistä rahoitusyhtiöön (kai siellä oli joku sen kaveri töissä) ja sieltä oli muistaakseni saanut ohjeet. Myyjälle luovari ja mulle tekninen osa otteesta ajoon mukaan. Maksoin myyjälle käteisenä, hän tilitti tarvittavat rahat rah. yhtiölle ja kahden päivän päästä tuli postissa ilmoitusosa valmiiksi täytettynä ja myyjäpuolen allekirjoituksella. Oma nimmari vain siihen ja sen kanssa vakuutusyhtiöön. Ei tehty edes kauppakirjaa jostain syystä, mitä jäin sitten jälkikäteen ihmettelemäänNormaalisti tulee kyllä tehtyä. Kaikki meni kuitenkin normaalisti ja niin kuin oli ollut puhe.
Alkuun vierastin kyllä hieman jos en saa molempia rek. otteen osia mukaan mutta sitten jotenkin mietittiin se kuvio läpi ja tehtiin kaupat.
Nonii jotenkin näin kuvittelin asian menevänkin. Kiitoksia vastanneille![]()
...ja juuri näin meilläkin toimittiin, ja hyvin meni. On turvallinen vaihtoehto molemmille kaupan osapuolille.(Sumppa @ Heinä. 20 2009,15:05) kirjoitti
Macce
http://www.mkkv.fi/
https://www.facebook.com/Somethingbluetrio/
ex. BMW K1300S -14
ex. BMW K1300S -12
ex. Triumph Trophy SE -13
ex. BMW K1200R Sport -08
ex. Honda ST1300 -07
ex. Suzuki M800 -07