Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Kumpaa se nyt oikein on, Hondan esitteessäkin varotaan visusti kertomasta ja muualta löytyy väitettä molempiin suuntiin.
    Olen ymmärtänyt että olisi ihan silkkaa mineraaliöljyä?
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  2. #2
    -----> kliks eli (Non-Synthetic)
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  3. #3
    Samaisesta öljystä keskustelua foorumilla.
    Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
  4. #4
    Mjoo, luin tuota linkitettyä ketjuakin tuossa aiemmin mutta sekin jäi vähän mutuilun asteelle, mutta kaipa se asia tosiaan näin on. Eli on mineraalia täysin.
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  5. #5
    Lainaa (Tympeysmies @ Heinä. 13 2009,23:19) kirjoitti
    Mjoo, luin tuota linkitettyä ketjuakin tuossa aiemmin mutta sekin jäi vähän mutuilun asteelle, mutta kaipa se asia tosiaan näin on. Eli on mineraalia täysin.
    no jos toi mun laittama linkki se öljy mitä tarkoitit niin... non synthetic=ei synteettinen=mineraali... ei voinnu nyt laittaa vanhaa sanontaa, et siinähän se lukee selvällä suomella mut epäselvällä englannilla sit..puolikashan on sit luonnollisesti half synthetic.



    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  6. #6
    Ketjusta eli threadistä puhuin, jonka mico tuossa linkitti.
    Sinun linkissäsi tieto on periaatteessa selkeä.
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  7. #7
    vaikuttiko ostoon tieto? kaveril oli meinaan sama juttu tänään yamahan kanssa ja yamaluben öljyä ei löytyn hyllystä kun mineraalina..osti sit castrolin täys synteettiset...
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  8. #8
    Voi jee... mulla on ollut koko ajan käsitys että se olisi semi-synteettistä.

    Internetin suuressa hurjassa maailmassa kyllä puhutaan paljon GN4 semi-synteettisistä öljyistä... mitä tuo semi-synteettinen sitten tarkoittaakaan *



    Honda CBR1100XX
  9. #9
    Nyt tulee kohtalaista navakampaa mutua, mutta olikohan niin että Honda muutti GN4:n koostumusta jossain vaiheessa muuttamatta kuitenkaan tuotteen nimeä(?)
    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

    RC36 > RC51
  10. #10
    Senpä takia sitä täällä kyselinkin kun inttäänjetissä väitetään tasapuolisesti sekä mineraaliksi että puolisynteettiseksi. Asiaa voisi selittää se jos se tosiaan on sittemmin muutettu puoli/osasynteettiseksi.
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  11. #11
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Olen antanut asian itselleni näin ymmärtää:

    Mineraali on yksiasteöljy, esim SAE50. Ei sisällä lämpötilan mukaan muuttuvaan viskositeettiin tarkoitettuja lisäaineita. Näitä ei juurikaan nykyään käytetä normi ajoneuvoissa.

    Puolisynteettinen on moniasteöljy joka pohjautuu mineraaliöljyyn, esim 10W50. Öljyyn on lisäaineistuksella saatu erilaiset kylmän ja kuuman pään viskositeetit..

    Täyssynteettinen on synteettinen moniasteöljy.


    Välttämättä synteettinen ei ole puolisynteettistä parempaa? Riippuu käyttötarkoituksesta. Suurimmassa osassa ajoneuvoja kuitenkin riittää, että sitä öljyä on ja sitä vaihtaakin joskus...

    Vastaus alkuperäiseen kysymykseen: se on siis puolisynteettinen moniastemineraaliöljy!

    - T -



    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  12. #12
    Lainaa (Tumpp! @ Heinä. 14 2009,23:45) kirjoitti
    Olen antanut asian itselleni näin ymmärtää:

    Mineraali on yksiasteöljy, esim SAE50. Ei sisällä lämpötilan mukaan muuttuvaan viskositeettiin tarkoitettuja lisäaineita. Näitä ei juurikaan nykyään käytetä normi ajoneuvoissa.

    Puolisynteettinen on moniasteöljy joka pohjautuu mineraaliöljyyn, esim 10W50. Öljyyn on lisäaineistuksella saatu erilaiset kylmän ja kuuman pään viskositeetit..

    Täyssynteettinen on synteettinen moniasteöljy.


    Välttämättä synteettinen ei ole puolisynteettistä parempaa? Riippuu käyttötarkoituksesta. Suurimmassa osassa ajoneuvoja kuitenkin riittää, että sitä öljyä on ja sitä vaihtaakin joskus...

    Vastaus alkuperäiseen kysymykseen: se on siis puolisynteettinen moniastemineraaliöljy!

    - T -
    näin olen myös ymmärtänyt. ehkä tuo "semi-synteettinen" termi on poistumassa puhekielestä ja puhutaan vain joko mineraali-tai synteettisestä öljystä.

    wikipediahan tuon näyttää vahvistavan.

    Moottoriöljyjä on kolmea laatuluokkaa: mineraaliöljyä, puolisynteettistä öljyä ja synteettistä moottoriöljyä.

    * Mineraaliöljy valmistetaan suoraan tislaamalla raakaöljystä jonka jälkeen se lisäaineistetaan. Mineraaliöljy soveltuu lähinnä kesäkäyttöön huonon kylmäjuoksevuutensa takia.
    * Puolisynteettinen valmistetaan korvaamalla mineraaliöljyn komponentteja synteettisillä ainesosilla. Näin öljyn kylmäjuoksevuutta saadaan paremmaksi, jotta öljy soveltuu paremmin ympärivuotiseen käyttöön.
    * Synteettinen moottoriöljy on pisimmälle jalostettua: sitä valmistetaan monimutkaisten kemiallisten prosessien kautta mineraaliöljyä jalostamalla. Näin saadaan öljyä, joka on erinomaista voitelukyvyltään sekä kylmäjuoksevuudeltaan. Synteettisellä öljyllä saavutetaan myös paras polttoainetalous.

    - Öljylaatujen nimityksiä ei kuitenkaan käytännössä seurata kovin tarkasti. Öljy-yhtiöt käyttävätkin monenlaisia nimityksiä: esimerkiksi puolisynteettiselle löytyviä nimityksiä ovat semi-synteettinen tai synteettisen teknologian öljy; synteettisiä kutsutaan usein täyssynteettiseksi, sillä jostain syystä halutaan korostaa synteettisen öljyn synteettisyyttä. Eli käytännössä laatuluokkien ilmaukset voivat olla sekavia ja virallisia nimityksiä ei välttämättä löydy ollenkaan.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  13. #13
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (SamiN @ Heinä. 15 2009,01:05) kirjoitti
    Lainaa (Tumpp! @ Heinä. 14 2009,23:45) kirjoitti
    Olen antanut asian itselleni näin ymmärtää:

    Mineraali on yksiasteöljy, esim SAE50. Ei sisällä lämpötilan mukaan muuttuvaan viskositeettiin tarkoitettuja lisäaineita. Näitä ei juurikaan nykyään käytetä normi ajoneuvoissa.

    Puolisynteettinen on moniasteöljy joka pohjautuu mineraaliöljyyn, esim 10W50. Öljyyn on lisäaineistuksella saatu erilaiset kylmän ja kuuman pään viskositeetit..

    Täyssynteettinen on synteettinen moniasteöljy.


    Välttämättä synteettinen ei ole puolisynteettistä parempaa? Riippuu käyttötarkoituksesta. Suurimmassa osassa ajoneuvoja kuitenkin riittää, että sitä öljyä on ja sitä vaihtaakin joskus...

    Vastaus alkuperäiseen kysymykseen: se on siis puolisynteettinen moniastemineraaliöljy!

    - T -
    näin olen myös ymmärtänyt. ehkä tuo "semi-synteettinen" termi on poistumassa puhekielestä ja puhutaan vain joko mineraali-tai synteettisestä öljystä.

    wikipediahan tuon näyttää vahvistavan.

    Moottoriöljyjä on kolmea laatuluokkaa: mineraaliöljyä, puolisynteettistä öljyä ja synteettistä moottoriöljyä.

    * ** Mineraaliöljy valmistetaan suoraan tislaamalla raakaöljystä jonka jälkeen se lisäaineistetaan. Mineraaliöljy soveltuu lähinnä kesäkäyttöön huonon kylmäjuoksevuutensa takia.
    * ** Puolisynteettinen valmistetaan korvaamalla mineraaliöljyn komponentteja synteettisillä ainesosilla. Näin öljyn kylmäjuoksevuutta saadaan paremmaksi, jotta öljy soveltuu paremmin ympärivuotiseen käyttöön.
    * ** Synteettinen moottoriöljy on pisimmälle jalostettua: sitä valmistetaan monimutkaisten kemiallisten prosessien kautta mineraaliöljyä jalostamalla. Näin saadaan öljyä, joka on erinomaista voitelukyvyltään sekä kylmäjuoksevuudeltaan. Synteettisellä öljyllä saavutetaan myös paras polttoainetalous.

    - Öljylaatujen nimityksiä ei kuitenkaan käytännössä seurata kovin tarkasti. Öljy-yhtiöt käyttävätkin monenlaisia nimityksiä: esimerkiksi puolisynteettiselle löytyviä nimityksiä ovat semi-synteettinen tai synteettisen teknologian öljy; synteettisiä kutsutaan usein täyssynteettiseksi, sillä jostain syystä halutaan korostaa synteettisen öljyn synteettisyyttä. Eli käytännössä laatuluokkien ilmaukset voivat olla sekavia ja virallisia nimityksiä ei välttämättä löydy ollenkaan.
    Se onko öljy mineraalia vai synteettistä kertoo nimenomaan pelkästään pohjaöljyn alkuperän. Kaikki öljythän valmistetaan sekoittamalla erilaisia pohjaöljyjä, ja lisäämällä niihin lisäaineistus. Tuohon lisäaineistukseen kuuluu myös viskositeetti-indeksin parantajaa, jolla öljystä saadaan tehtyä moniasteöljyä. Synteettisellä öljyllä voi olla jonkin verran laajempi toiminta-alue luonnostaan, mutta moniasteöljyä siitä ei ilman lisäaineistusta oikeastaan saa. Myös synteettinen öljy voi olla ns. yksiasteöljy, jos sitä ei ole lisäaineistettu.

    Ja puolisynteettinen ei tarkoita moniastemineraaliöljyä, vaan sitä, että pohjaöljyinä on käytetty sekä mineraalipohjaista, että synteettistä öljyä. Eli öljy on näiden kahden tai useamman sekoitus, sisältäen sekä mineraali, että synteettispohjaista öljyä.

    Synteettiset pohjaöljyt ovat koostumukseltaa homogeenisempiä, kuin mineraaliöljyt. Niistä siis puuttuu tiettyjä ei haluttuja aineosia, joita mineraaliöljyistä ei välttämättä saada pois.

    Sillä, mitä pohjaöljyä öljyn valmistuksessa on käytetty, ei periaatteessa ole mitään väliä, kunhan öljy täyttää vaaditun laatuluokan. Eli on mahdollista valmistaa mineraalipohjainen öljy joka on parempaa kuin synteettispohjainen.

    Lisäinfoa öljyistä löytyy esim. Nesteen tai jonkun muun öljyvalmistajan kotisivuilta, tai Delvac-topicista, jossa on paljonkin keskustelua myös öljyjen laatuluokituksesta.
    Superbike #7
  14. #14
    Ainakin Hondan sivujen mukaan se niiden puolisynteettinen on nimeltään HP4M ja täyssynteettinen pelkkä HP4 ja se GN4 mineraaliöljy, kuten jo todettiin. Ja jokaista saatavilla sekä 10W40 että 20W50.
    KTM 1290 Super Duke R '14
  15.  
  16. #15
    Taas itse paketin kyljestä saa sellaisen käsityksen että kyseessä olisi puolisynteettinen.