Tulokset 1:stä 22:een 22:sta
  1. #1
    Onko moni mopottimestaan käyttäny suuttimet ultraäänipesussa ja virtauskuvion tarkastanu ja säädättäny 1-2% toleranssiin keskenään?


    Onko kannattava operaatio ennen dynosäätöä vailla olevalle kulkineelle? Rupes ihan kiinnostamaan tietää missä kunnossa nykyset suuttimet on, kun rupes vähän selailemaan inttarwebbiä.

    Kliks
    GSX-R 600 K4 <-- R.I.P
    <a href="http://www.motot.net/galleria/showgallery.php/cat/20308" target="_blank">
    GSX-R 600 K6 </a> <-- Soon to be gone
    -------------------------------------------------------
    Incoming: -11 Husaberg FS570 Black Edition
  2. #2
    No en ole käyttänyt, mutta itse on tullut noita mittailtua ja pestyä muutamaan otteeseen. Mopoon muutamaa settiä ja pariin autoon.

    Noista ainoastaan yhdessä sarjassa oli alun alkaenkaan huomauttamista, eli suuttimien välillä oli yli 5% eroa virtaamissa. Tuo parani hiukan pesussa, mutta ei kuitenkaan mitenkään täydelliseksi. Eli veikkaan, että kyseessä oli huonot valmistustoleranssit. Tai sitten suuttimissa oli vaan jotain totaalisen kivettynyttä moskaa, kyseessä oli kuitenkin 80-luvun puolella valmistetut suuttimet täysin tuntemattomalla käyttöhistorialla. Tosin on mainittava, että pesu tehtiin tee-se-itse-järjestelyillä, eli ehkä tulos olisi ollut toinen ammattimaisessa käsittelyssä, mutta hiukan epäilen.

    Muut testatut suuttimet ovat olleet muutaman prosentin sisällä keskenään eikä suihkujen kuvioissakaan ole näkynyt silmin havaittavia eroja. Kaikilla on kuitenkin ollut ikää yli 10v / 200tkm. Eli tällä perusteella en olisi kovin huolissani jonkun tuoreehkon (2000-luvulta) pyörän suuttimien kunnosta jos koneen toiminnassa ei ole havaittavissa mitään epäilyttävää. Tuo 5% heittokaan ei vielä aiheuttanut mitään selkeästi havaittavaa heikennystä koneen toimintaan.

    Tietääkseni muuten suuttimien virtauksia ei säädetä missään. Periaatteessa se toki olisi jotenkin mahdollista, mutta en ole ainakaan kuullut, että sitä missään tehtäisiin. Nuo 1-2% sisään "matchatut" sarjat tehdään mittaamalla ja valikoimalla suuremmasta erästä.
    Arttu
  3. #3
    Kiitti paljon selvennyksestä! Aloin jo miettimään että onko kaikki täällä pelkkiä kukkahattuja jotka vaan tankkaa mopojaan ja vie ketjutkin kiristettäväksi huoltoon.


    Käyntihäiriöitä tai mitään epäselvää en ole missään vaiheessa huomannu, tykkään vaan yleensä pitää omista laitoksistani vähän enempi huolta kuin mitä muut ja satuin törmäämään pienen selailun oheessa kyseiseen aiheeseen.
    GSX-R 600 K4 <-- R.I.P
    <a href="http://www.motot.net/galleria/showgallery.php/cat/20308" target="_blank">
    GSX-R 600 K6 </a> <-- Soon to be gone
    -------------------------------------------------------
    Incoming: -11 Husaberg FS570 Black Edition
  4. #4
    Jep, onhan se hyvä pitää mielessä, että nuo suuttimetkin saattavat kaivata joskus huoltoa. Mutta mun kokemuksien mukaan ne ei kaipaa huolenpitoa ihan niin yleisesti kuin noita puhdistuksia tekevien firmojen mainosmateriaaleissa annetaan ymmärtää.

    Jos löytyy riittävästi kiinostusta ja hiukan näppäryyttä, niin tuotot on aika helppo mitata itsekin. Siihen kun ei tarvita sekkaria ja mitta-astiaa kummallisempia instrumenttejä. Lisäksi täytyy tietty kehitellä joku järjestely, jolla saa syötettyä normaalin bensanpaineen mittauksen ajaksi.
    Arttu
  5. #5
    Mites tuo kotikonstein tapahtunut pesu suoritettiin? Suutin väärinpäin letkuun kiinni, painetta letkuun, ja virtaa suuttimelle, vai kuinka?
    Kestääkös nuo nykyaikaiset suuttimet aukipidon 12 voltilla pitempiaikaisesti (sekunteja).
    Ja millä aineella puhdistus?
    Olen tuossa itse työntänyt hajonneen bensapumpun itsestään irroittaman mähnän tukkimasta suuttimesta liat ulos niin, että laitoin suuttimen kärki edellä kiinni bensaletkuun, ja laitoin virtaliittimen kiinni, ja starttasin hetken. Suurin osa moskasta tuli näin ulos, ja mopo toimii varsin hyvin mutta suutin ei täysin pidä painetta, eli tihkuu joten epäilen että siellä jotain vielä on.
  6. #6
    Suutin ultraäänipesuriin uimaan ja pumpulla pesulientä läpi molempiin suuntiin. Pesuaineena koktail jossa pääosin tärpättiä, tehosteena asetonia ja isopropanolia sekä tilkka öljyä pumpun hengissä pitämiseksi. Noista kaupallisista pesuaineista olen löytänyt vain joitain epämääräisiä mainintoja joiden mukaan ne olisivat lähinnä jotain tärpätin tyylistä tavaraa ("white spirit").

    Korkeaohmiset (12-16 ohmia) suuttimet kestävät jatkuvaa ohjausta 12V jännitteellä. Matalaohmiset vaativat etuvastuksen tai matalamman jännitteen niin, että virta jää 0,5-1A tasolle.
    Arttu
  7. #7
    Kellään tietoa miten Suzuki GSX-R 750 2001 Keihineistä saa sihdin irti? Lähteekö se vaan vetämällä vai onko se tarkoitettu irroitettavaksi alkuunkaan? Vein suuttimet paikalliseen ammattikouluun testattavaksi ja puhdistettavaksi, mutta sihdin irroitus ei kuulemma onnistu siihen tarkoitetulla autopuolen työkalulla.

    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  8. #8
    Männä talvena purin Puimurista ruiskutukin irti kaasuvaijerit vaihtaessani. Samalla kävi mieli, jotta voihan nuo suuttimet tarkistuttaa samalla kun irti ovat. Puhelinluettelosta löytyi paikallinen Bosch-huolto, joka mittasi, pesi ja uudelleen mittasi suuttimet. Tuomio: Yksi suutin oli käytännössä tukossa. Enkä huomannut oikeasti yhtään mitään!

    Kuvioon tietty vielä kuuluu, että suutin on käytännössä sama kuin autoissa käytetään, mutta tiedoissa on vain, että "myynti BMW Motorradin kautta". Eli mopo-lisä pantu suuttimen hintaan. Maksoi muistaakseni jotain satasen / kahden välillä...
    <p>2002-2014</p>
  9. #9
    Mulle oudot suuttimet nuo.
    Boschilaisten kanssa kun pelaan itse niin olikohan 4 mm kierretappi varovasti kiertäen siivilän sisään ja nyppäisy. Näin on irronnut enkä ole niitä takaisin laittanut. Luotan sivuvirtahienosuodattimeen. Se jälkeen ei ole kumiletkua linjassa. Vain metallia.

    Itse olen pessyt suuttimet siten että uä-pesurissa on vettä ja sinne laitan katkaistun tenupullon jossa on sisällä lamppuöljyä. Johtimet ovat kiinni suuttimessa ja toiset päät akussa ja toisessa johdossa herkkätoiminen painonappi. Kun suutin lilluu öljyssä ja pesuri vinkuu niin painelen lyhyitä sykäyksiä virtaa suuttimelle. kyllä "pesuvesi" tummuu. Mitään pumppuhommia en ole harrastanut tai väärää suuntaan puhaltamista. Voi niistä olla apuakin...

    Virtauspekseistä: Iso ero ilmoitetulla virtaamalla ja totuudella. 280 cc/min suuttimista tuli 320 cc/min kun tehtiin testimittauksia. Parempi noin päin. Tosin suuttimetkin yli 20 vuotta vanhat mutta jatkavat toimintaansa Guzzissani. Ei huomauttamista.

    mm
  10. #10
    En ole tuon näköisiä Keihineitä käsitellyt, mutta tuo siivilä pää näyttää tutulta. Ärsyttävä irroittaa, päädyin terävään nykäisyyn pihdeillä, ja kunnon suodattimen käyttöön, etenkin kun purkamisen syy oli se, että muju oli jo mennyt tuon sihdin läpi.
    Muistelen kuitenkin, että kun katsot sinne sihtiin, näet seinämien olevan enimmäkseen todella tiheää verkkoa. Poikkeuksena ne (muistaakseni) kaksi muovikaistaletta, jotka yhdistävät sen ulkopuolisen lierin, ja sihdin pohjan.
    Niissä muovikaistaleissa on ulkopuolella kovin sinnikkäät kynnet, jotka pitävät sihdin paikallaan (niinkuin se sieltä jonnekkin muka karkaisi kun suutin on koottu .
    En ole kokeillut, mutta esimerkiksi käyttämällä rakotulkin jotain 0.50 ja 0.60 liuskoja pihteinä, voisit saada litistettyä sihtiä niin, että kynnet menettävät otteensa ja saat vedettyä siivilät pihalle ehjänä.
  11. #11
    Kiitos vastauksista. Kysyin asiasta ProFLow Tech puljusta ja ovat kuulemma vastaavat suuttimet kuin Busassa. Sihdin saa irti enemmän tai vähemmän ehjänä.

    Tässä on vielä heidän vastaus:

    Lainaa kirjoitti
    that is the same injector used in a hayabusa as well, the filter basket has a plastic lip that you can see the side of in the photo. We used the last of those on a large order but will have more this week. You can TRY to pry the lip upwards with a knife, and about 50% of the time the filter with brass fitting inside comes out with it. Other times, you simply are cutting the plastic upper lip off, then use the "corkscrew" tool to pull the brass ring with filterbasket out.. I would not remove these until you have replacement baskets in your hand.. Again, using a flashlight looking in, if you can see the filter screen membrane, they are not clogged. That does NOT mean there is not a hard varnish buildup within the injector body that decreses flow and cloges the pintle altering the spray (the pintle comes in/out at the bottom of those injectors) BE CAREFUL you do not drop them pointy end down as you can damage the pintle.
    Suuttimille tehdään ennen ja jälkeen ua-pesun jälkeiset testit ja katotaan sen jälkeen onko tarvetta alkaa metsästämään sihtejä jostain.
    Ei ole muuten paha hinta suuttimien huollolla 10e/kpl ja normaalisti sisältää sihdin vaihdon.
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  12. #12
    Lainaa (-JuhaK- @ Loka. 05 2011,21:25) kirjoitti
    Kiitos vastauksista. Kysyin asiasta ProFLow Tech puljusta ja ovat kuulemma vastaavat suuttimet kuin Busassa. Sihdin saa irti enemmän tai vähemmän ehjänä.

    Tässä on vielä heidän vastaus:

    Lainaa kirjoitti
    that is the same injector used in a hayabusa as well, the filter basket has a plastic lip that you can see the side of in the photo. We used the last of those on a large order but will have more this week. You can TRY to pry the lip upwards with a knife, and about 50% of the time the filter with brass fitting inside comes out with it. Other times, you simply are cutting the plastic upper lip off, then use the "corkscrew" tool to pull the brass ring with filterbasket out.. I would not remove these until you have replacement baskets in your hand.. Again, using a flashlight looking in, if you can see the filter screen membrane, they are not clogged. That does NOT mean there is not a hard varnish buildup within the injector body that decreses flow and cloges the pintle altering the spray (the pintle comes in/out at the bottom of those injectors) BE CAREFUL you do not drop them pointy end down as you can damage the pintle.
    Suuttimille tehdään ennen ja jälkeen ua-pesun jälkeiset testit ja katotaan sen jälkeen onko tarvetta alkaa metsästämään sihtejä jostain.
    Ei ole muuten paha hinta suuttimien huollolla 10e/kpl ja normaalisti sisältää sihdin vaihdon.
    Ei paha hinta!
    Täytyy guuglata jos täälläkin päin joku jaksais nähdä gixxerin suuttimiin pientä vaivaa



    gsx-r 1000
    kawasaki zx6rr kilvetön

  13. #13
    Se on sitten suuttimen metsästys edessä
    Vuototesti ok, suihku ok, jatkuvasti auki tuotot 68, 68, 68 ja 70ml/15s, mutta auki/kiinni testi 51, 51, 49 ja 61ml/15s stna
    Alppilan autosta tilasin uudet sihdit hintaan 13.6e posteineen, mutta tosiaan jostain pitää hankkia yksi suutin...
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  14. #14
    Lainaa (-JuhaK- @ Loka. 08 2011,22:47) kirjoitti
    Se on sitten suuttimen metsästys edessä
    Vuototesti ok, suihku ok, jatkuvasti auki tuotot 68, 68, 68 ja 70ml/15s, mutta auki/kiinni testi 51, 51, 49 ja 61ml/15s stna
    Alppilan autosta tilasin uudet sihdit hintaan 13.6e posteineen, mutta tosiaan jostain pitää hankkia yksi suutin...
    Tuolta tilasin omaan projektiin isommat suuttimet, 29$ kappale. Ei pahemmin noilla hinnoilla viitti ruveta vaivaamaan päätä että josko puhdistuttais ja mittauttais vanhoja suuttimia, uudet vaan suoraan kehiin ni ei tartte arpoa.

    Ihan kaikkia suuttimia ei edes pysty puhdistamaan, taitaa kyllä koskea enemmin vanhemman polven (diissel) suuttimia...

    Niin, sain selville että oman mopon vakiosuuttimet on Nikki:n valmistamat ja tuolta löytyi samaa sarjaa (Nikki INP) suuttimet Mazdan RX-7:sta jotka menee suoraan kiinni, tuottoa on vaan enemmän. Eli riittävästi.
    Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
  15. #15
    No eipä ole kalliita jos tuolta tilaa, kiitos linkistä.
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  16. #16
    Lainaa (-JuhaK- @ Loka. 09 2011,08:21) kirjoitti
    No eipä ole kalliita jos tuolta tilaa, kiitos linkistä.
    Laittelin viestiä, ja Robi vastasi lyhkäisyydessään,

    "I only recondition customers and return them."
    Eli ei löydy ei lähetä mp tarvikkeita, vaan suostuu kunnostamaan..



    Siistäh?? Se siitä suuttimien tilauksesta?? * Minä mitään tonne lähettele *



    gsx-r 1000
    kawasaki zx6rr kilvetön

  17. #17
    Laitoin myös viestiä sinne ja kysyi lisätietoa suuttimista, eli peli ei ole vielä menetetty
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  18. #18
    Lainaa (-JuhaK- @ Loka. 10 2011,22:18) kirjoitti
    Laitoin myös viestiä sinne ja kysyi lisätietoa suuttimista, eli peli ei ole vielä menetetty
    Kerro sitten kuinka kävi
    Sivujen mukaan pitäisi löytyä yhtä ja toistakin? Noh! Hakusessa K3 1000, eli jos ei vain siihen löydy
    gsx-r 1000
    kawasaki zx6rr kilvetön

  19. #19
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (-JuhaK- @ Loka. 08 2011,22:47) kirjoitti
    Se on sitten suuttimen metsästys edessä
    Vuototesti ok, suihku ok, jatkuvasti auki tuotot 68, 68, 68 ja 70ml/15s, mutta auki/kiinni testi 51, 51, 49 ja 61ml/15s stna
    Alppilan autosta tilasin uudet sihdit hintaan 13.6e posteineen, mutta tosiaan jostain pitää hankkia yksi suutin...
    Keihinin suuttimet saattaa olla vähän kiven alla löytää järkevään hintaan. Ainakin jos siis aikoo vakiosuuttimilla ajella, eri näkösiä virityssarjoja kyllä löytyy, mutta nekään ei ihan halpoja ole. Viime keväänä k7-tonnariin jouduin uusimaan 3kpl suuttimia ja viikon etsimisen jälkeen halvin paikka tilata suuttimet oli ihan marmoritiskiltä Konalasta.
    Superbike #7
  20. #20
    Lainaa (tkard @ Loka. 10 2011,19:57) kirjoitti
    Lainaa (-JuhaK- @ Loka. 09 2011,08:21) kirjoitti
    No eipä ole kalliita jos tuolta tilaa, kiitos linkistä.
    Laittelin viestiä, ja Robi vastasi lyhkäisyydessään,

    "I only recondition customers and return them."
    Eli ei löydy ei lähetä mp tarvikkeita, vaan suostuu kunnostamaan..



    Siistäh?? Se siitä suuttimien tilauksesta?? * Minä mitään tonne lähettele *
    Hmm... ...Niin ei sillä taida olla kovinkaan kattavia listoja eri mopojen käyttämistä suuttimista. Kun ottaa sen orkkis suuttimen siihen johonkin pöydälle ja kattoo sieltä merkinnät kenen valmistama ja mikä suutin niin sillä saa kyllä tilattua.

    Tuo Rob oli melkoisen tarkka koska kun tilasin neljä kappaletta samaa suutinta niin hän lähetti viestin että RX-7:n kaksi sisempää suutinta on erilaisilla sumukuvioilla että korvaako hän kaksi suutinta tilaukseen oikein mikäli suuttimet on menossa autoon...

    Katotaan miten käy.
    Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
  21. #21
    Lainaa (MustaSurma @ Loka. 12 2011,16:49) kirjoitti
    Lainaa (tkard @ Loka. 10 2011,19:57) kirjoitti
    Lainaa (-JuhaK- @ Loka. 09 2011,08:21) kirjoitti
    No eipä ole kalliita jos tuolta tilaa, kiitos linkistä.
    Laittelin viestiä, ja Robi vastasi lyhkäisyydessään,

    "I only recondition customers and return them."
    Eli ei löydy ei lähetä mp tarvikkeita, vaan suostuu kunnostamaan..



    Siistäh?? Se siitä suuttimien tilauksesta?? * Minä mitään tonne lähettele *
    Hmm... ...Niin ei sillä taida olla kovinkaan kattavia listoja eri mopojen käyttämistä suuttimista. Kun ottaa sen orkkis suuttimen siihen johonkin pöydälle ja kattoo sieltä merkinnät kenen valmistama ja mikä suutin niin sillä saa kyllä tilattua.

    Tuo Rob oli melkoisen tarkka koska kun tilasin neljä kappaletta samaa suutinta niin hän lähetti viestin että RX-7:n kaksi sisempää suutinta on erilaisilla sumukuvioilla että korvaako hän kaksi suutinta tilaukseen oikein mikäli suuttimet on menossa autoon...

    Katotaan miten käy.


    Täytyy repiä suuttimet irti kun kerkeää, ja yrittää sit uudestaan kysellä jos vaikka onnistuisi
    gsx-r 1000
    kawasaki zx6rr kilvetön

  22.  
  23. #22
    Eipä ollut Rob:lla suuttimia. Merkkifoorumilta löytyi käytetyt, pitää vaan testata mikä niistä soveltuu parhaiten omien suuttimien jatkoksi
    Onneksi on niin vanha rotisko, että on vaan neljä suutinta



    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5