Onko moni mopottimestaan käyttäny suuttimet ultraäänipesussa ja virtauskuvion tarkastanu ja säädättäny 1-2% toleranssiin keskenään?
Onko kannattava operaatio ennen dynosäätöä vailla olevalle kulkineelle? Rupes ihan kiinnostamaan tietää missä kunnossa nykyset suuttimet on, kun rupes vähän selailemaan inttarwebbiä.
Kliks
GSX-R 600 K4 <-- R.I.P
<a href="http://www.motot.net/galleria/showgallery.php/cat/20308" target="_blank">
GSX-R 600 K6</a> <-- Soon to be gone
-------------------------------------------------------
Incoming: -11 Husaberg FS570 Black Edition
No en ole käyttänyt, mutta itse on tullut noita mittailtua ja pestyä muutamaan otteeseen. Mopoon muutamaa settiä ja pariin autoon.
Noista ainoastaan yhdessä sarjassa oli alun alkaenkaan huomauttamista, eli suuttimien välillä oli yli 5% eroa virtaamissa. Tuo parani hiukan pesussa, mutta ei kuitenkaan mitenkään täydelliseksi. Eli veikkaan, että kyseessä oli huonot valmistustoleranssit. Tai sitten suuttimissa oli vaan jotain totaalisen kivettynyttä moskaa, kyseessä oli kuitenkin 80-luvun puolella valmistetut suuttimet täysin tuntemattomalla käyttöhistorialla. Tosin on mainittava, että pesu tehtiin tee-se-itse-järjestelyillä, eli ehkä tulos olisi ollut toinen ammattimaisessa käsittelyssä, mutta hiukan epäilen.
Muut testatut suuttimet ovat olleet muutaman prosentin sisällä keskenään eikä suihkujen kuvioissakaan ole näkynyt silmin havaittavia eroja. Kaikilla on kuitenkin ollut ikää yli 10v / 200tkm. Eli tällä perusteella en olisi kovin huolissani jonkun tuoreehkon (2000-luvulta) pyörän suuttimien kunnosta jos koneen toiminnassa ei ole havaittavissa mitään epäilyttävää. Tuo 5% heittokaan ei vielä aiheuttanut mitään selkeästi havaittavaa heikennystä koneen toimintaan.
Tietääkseni muuten suuttimien virtauksia ei säädetä missään. Periaatteessa se toki olisi jotenkin mahdollista, mutta en ole ainakaan kuullut, että sitä missään tehtäisiin. Nuo 1-2% sisään "matchatut" sarjat tehdään mittaamalla ja valikoimalla suuremmasta erästä.
Arttu
Kiitti paljon selvennyksestä! Aloin jo miettimään että onko kaikki täällä pelkkiä kukkahattuja jotka vaan tankkaa mopojaan ja vie ketjutkin kiristettäväksi huoltoon.
Käyntihäiriöitä tai mitään epäselvää en ole missään vaiheessa huomannu, tykkään vaan yleensä pitää omista laitoksistani vähän enempi huolta kuin mitä muut ja satuin törmäämään pienen selailun oheessa kyseiseen aiheeseen.
GSX-R 600 K4 <-- R.I.P
<a href="http://www.motot.net/galleria/showgallery.php/cat/20308" target="_blank">
GSX-R 600 K6</a> <-- Soon to be gone
-------------------------------------------------------
Incoming: -11 Husaberg FS570 Black Edition
Jep, onhan se hyvä pitää mielessä, että nuo suuttimetkin saattavat kaivata joskus huoltoa. Mutta mun kokemuksien mukaan ne ei kaipaa huolenpitoa ihan niin yleisesti kuin noita puhdistuksia tekevien firmojen mainosmateriaaleissa annetaan ymmärtää.
Jos löytyy riittävästi kiinostusta ja hiukan näppäryyttä, niin tuotot on aika helppo mitata itsekin. Siihen kun ei tarvita sekkaria ja mitta-astiaa kummallisempia instrumenttejä. Lisäksi täytyy tietty kehitellä joku järjestely, jolla saa syötettyä normaalin bensanpaineen mittauksen ajaksi.
Arttu
Mites tuo kotikonstein tapahtunut pesu suoritettiin? Suutin väärinpäin letkuun kiinni, painetta letkuun, ja virtaa suuttimelle, vai kuinka?
Kestääkös nuo nykyaikaiset suuttimet aukipidon 12 voltilla pitempiaikaisesti (sekunteja).
Ja millä aineella puhdistus?
Olen tuossa itse työntänyt hajonneen bensapumpun itsestään irroittaman mähnän tukkimasta suuttimesta liat ulos niin, että laitoin suuttimen kärki edellä kiinni bensaletkuun, ja laitoin virtaliittimen kiinni, ja starttasin hetken. Suurin osa moskasta tuli näin ulos, ja mopo toimii varsin hyvin mutta suutin ei täysin pidä painetta, eli tihkuu joten epäilen että siellä jotain vielä on.
Suutin ultraäänipesuriin uimaan ja pumpulla pesulientä läpi molempiin suuntiin. Pesuaineena koktail jossa pääosin tärpättiä, tehosteena asetonia ja isopropanolia sekä tilkka öljyä pumpun hengissä pitämiseksi. Noista kaupallisista pesuaineista olen löytänyt vain joitain epämääräisiä mainintoja joiden mukaan ne olisivat lähinnä jotain tärpätin tyylistä tavaraa ("white spirit").
Korkeaohmiset (12-16 ohmia) suuttimet kestävät jatkuvaa ohjausta 12V jännitteellä. Matalaohmiset vaativat etuvastuksen tai matalamman jännitteen niin, että virta jää 0,5-1A tasolle.
Arttu
Kellään tietoa miten Suzuki GSX-R 750 2001 Keihineistä saa sihdin irti? Lähteekö se vaan vetämällä vai onko se tarkoitettu irroitettavaksi alkuunkaan? Vein suuttimet paikalliseen ammattikouluun testattavaksi ja puhdistettavaksi, mutta sihdin irroitus ei kuulemma onnistu siihen tarkoitetulla autopuolen työkalulla.
![]()
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Männä talvena purin Puimurista ruiskutukin irti kaasuvaijerit vaihtaessani. Samalla kävi mieli, jotta voihan nuo suuttimet tarkistuttaa samalla kun irti ovat. Puhelinluettelosta löytyi paikallinen Bosch-huolto, joka mittasi, pesi ja uudelleen mittasi suuttimet. Tuomio: Yksi suutin oli käytännössä tukossa. Enkä huomannut oikeasti yhtään mitään!
Kuvioon tietty vielä kuuluu, että suutin on käytännössä sama kuin autoissa käytetään, mutta tiedoissa on vain, että "myynti BMW Motorradin kautta". Eli mopo-lisä pantu suuttimen hintaan. Maksoi muistaakseni jotain satasen / kahden välillä...
<p>2002-2014</p>
Mulle oudot suuttimet nuo.
Boschilaisten kanssa kun pelaan itse niin olikohan 4 mm kierretappi varovasti kiertäen siivilän sisään ja nyppäisy. Näin on irronnut enkä ole niitä takaisin laittanut. Luotan sivuvirtahienosuodattimeen. Se jälkeen ei ole kumiletkua linjassa. Vain metallia.
Itse olen pessyt suuttimet siten että uä-pesurissa on vettä ja sinne laitan katkaistun tenupullon jossa on sisällä lamppuöljyä. Johtimet ovat kiinni suuttimessa ja toiset päät akussa ja toisessa johdossa herkkätoiminen painonappi. Kun suutin lilluu öljyssä ja pesuri vinkuu niin painelen lyhyitä sykäyksiä virtaa suuttimelle. kyllä "pesuvesi" tummuu. Mitään pumppuhommia en ole harrastanut tai väärää suuntaan puhaltamista. Voi niistä olla apuakin...
Virtauspekseistä: Iso ero ilmoitetulla virtaamalla ja totuudella. 280 cc/min suuttimista tuli 320 cc/min kun tehtiin testimittauksia. Parempi noin päin. Tosin suuttimetkin yli 20 vuotta vanhat mutta jatkavat toimintaansa Guzzissani. Ei huomauttamista.
mm
En ole tuon näköisiä Keihineitä käsitellyt, mutta tuo siivilä pää näyttää tutulta. Ärsyttävä irroittaa, päädyin terävään nykäisyyn pihdeillä, ja kunnon suodattimen käyttöön, etenkin kun purkamisen syy oli se, että muju oli jo mennyt tuon sihdin läpi.
Muistelen kuitenkin, että kun katsot sinne sihtiin, näet seinämien olevan enimmäkseen todella tiheää verkkoa. Poikkeuksena ne (muistaakseni) kaksi muovikaistaletta, jotka yhdistävät sen ulkopuolisen lierin, ja sihdin pohjan.
Niissä muovikaistaleissa on ulkopuolella kovin sinnikkäät kynnet, jotka pitävät sihdin paikallaan (niinkuin se sieltä jonnekkin muka karkaisi kun suutin on koottu.
En ole kokeillut, mutta esimerkiksi käyttämällä rakotulkin jotain 0.50 ja 0.60 liuskoja pihteinä, voisit saada litistettyä sihtiä niin, että kynnet menettävät otteensa ja saat vedettyä siivilät pihalle ehjänä.
Kiitos vastauksista. Kysyin asiasta ProFLow Tech puljusta ja ovat kuulemma vastaavat suuttimet kuin Busassa. Sihdin saa irti enemmän tai vähemmän ehjänä.
Tässä on vielä heidän vastaus:
Suuttimille tehdään ennen ja jälkeen ua-pesun jälkeiset testit ja katotaan sen jälkeen onko tarvetta alkaa metsästämään sihtejä jostain.kirjoitti
![]()
Ei ole muuten paha hinta suuttimien huollolla 10e/kpl ja normaalisti sisältää sihdin vaihdon.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Ei paha hinta!(-JuhaK- @ Loka. 05 2011,21:25) kirjoitti
Täytyy guuglata jos täälläkin päin joku jaksais nähdä gixxerin suuttimiin pientä vaivaa![]()
gsx-r 1000
kawasaki zx6rr kilvetön
Se on sitten suuttimen metsästys edessä![]()
Vuototesti ok, suihku ok, jatkuvasti auki tuotot 68, 68, 68 ja 70ml/15s, mutta auki/kiinni testi 51, 51, 49 ja 61ml/15s stna
Alppilan autosta tilasin uudet sihdit hintaan 13.6e posteineen, mutta tosiaan jostain pitää hankkia yksi suutin...
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Tuolta tilasin omaan projektiin isommat suuttimet, 29$ kappale. Ei pahemmin noilla hinnoilla viitti ruveta vaivaamaan päätä että josko puhdistuttais ja mittauttais vanhoja suuttimia, uudet vaan suoraan kehiin ni ei tartte arpoa.(-JuhaK- @ Loka. 08 2011,22:47) kirjoitti
Ihan kaikkia suuttimia ei edes pysty puhdistamaan, taitaa kyllä koskea enemmin vanhemman polven (diissel) suuttimia...
Niin, sain selville että oman mopon vakiosuuttimet on Nikki:n valmistamat ja tuolta löytyi samaa sarjaa (Nikki INP) suuttimet Mazdan RX-7:sta jotka menee suoraan kiinni, tuottoa on vaan enemmän. Eli riittävästi.
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
No eipä ole kalliita jos tuolta tilaa, kiitos linkistä.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Laittelin viestiä, ja Robi vastasi lyhkäisyydessään,(-JuhaK- @ Loka. 09 2011,08:21) kirjoitti
"I only recondition customers and return them."
Eli ei löydy ei lähetä mp tarvikkeita, vaan suostuu kunnostamaan..
![]()
Siistäh?? Se siitä suuttimien tilauksesta?? *Minä mitään tonne lähettele *
gsx-r 1000
kawasaki zx6rr kilvetön
Laitoin myös viestiä sinne ja kysyi lisätietoa suuttimista, eli peli ei ole vielä menetetty![]()
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Kerro sitten kuinka kävi(-JuhaK- @ Loka. 10 2011,22:18) kirjoitti
Sivujen mukaan pitäisi löytyä yhtä ja toistakin? Noh! Hakusessa K3 1000, eli jos ei vain siihen löydy![]()
gsx-r 1000
kawasaki zx6rr kilvetön
Keihinin suuttimet saattaa olla vähän kiven alla löytää järkevään hintaan. Ainakin jos siis aikoo vakiosuuttimilla ajella, eri näkösiä virityssarjoja kyllä löytyy, mutta nekään ei ihan halpoja ole. Viime keväänä k7-tonnariin jouduin uusimaan 3kpl suuttimia ja viikon etsimisen jälkeen halvin paikka tilata suuttimet oli ihan marmoritiskiltä Konalasta.(-JuhaK- @ Loka. 08 2011,22:47) kirjoitti
Superbike #7
Hmm... ...Niin ei sillä taida olla kovinkaan kattavia listoja eri mopojen käyttämistä suuttimista. Kun ottaa sen orkkis suuttimen siihen johonkin pöydälle ja kattoo sieltä merkinnät kenen valmistama ja mikä suutin niin sillä saa kyllä tilattua.(tkard @ Loka. 10 2011,19:57) kirjoitti
Tuo Rob oli melkoisen tarkka koska kun tilasin neljä kappaletta samaa suutinta niin hän lähetti viestin että RX-7:n kaksi sisempää suutinta on erilaisilla sumukuvioilla että korvaako hän kaksi suutinta tilaukseen oikein mikäli suuttimet on menossa autoon...
Katotaan miten käy.
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
(MustaSurma @ Loka. 12 2011,16:49) kirjoitti
![]()
Täytyy repiä suuttimet irti kun kerkeää, ja yrittää sit uudestaan kysellä jos vaikka onnistuisi![]()
gsx-r 1000
kawasaki zx6rr kilvetön
Eipä ollut Rob:lla suuttimia. Merkkifoorumilta löytyi käytetyt, pitää vaan testata mikä niistä soveltuu parhaiten omien suuttimien jatkoksi
Onneksi on niin vanha rotisko, että on vaan neljä suutinta
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5