Eli mopon kuljettamiseen olen harkinnut ostavani tuollaista jarrullista katettua perävaunua. Auton rekisteriotteessa lukee jarrullisen kärryn maksimipainoksi 1200kg(kärryn maksimipaino on 1000kg). Eli ilmeisesti auton puolesta saan vetää kärryä mutta miten menee ajokorttiluokkien kanssa kun minulta ei löydy kuin AB?
Honda tai Yamaha, so not kunhan cebarilla ajaa
BE-kortti tarvitaan jos: Ajoneuvoyhdistelmän kokonaispaino ylittää 3500 kg TAI jos peräväunun kokonaispaino on suurempi kuin vetoauton omapaino.
Rekisteriotteet kätöseen ja tutkimaan![]()
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
Sen lisäksi peräkärryn kokonaismassa ei saa ylittää 750 kg. Jos kärry ja kuorma menee sen yli, niin BE tarvitaan.
Taitaa edessä olla yhdistelmäajoneuvon ajoon oikeuttavan E:n hankinta. Pikku e:n kohtalosta en tiedä, mutta kannattaa tiedustella vaikka lähimmästä autokoulusta, siellä luulisi tietoa olevan.
Toi BE:n E on juuri pikku-E.
Jos löydät n. 500 kg painavan kärryn, niin sitä ja Cebaria saa vetää ilman pikku-E:tä.
kiitoksia paljon...juuri näitä tietoja etsinkin!!!
Honda tai Yamaha, so not kunhan cebarilla ajaa
Aivan, sehän merkitään nykyään isolla E:lä vaikka on pikku "e"
Tässä tarkennusta:
ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ
B-LUOKAN AJOKORTTI:
1.B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.
2.B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:
1. Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
2. Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
HUOM:
· B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
· Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
· Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.
Saa vetää yli 750kg:n kärryäkin, kunhan 3500kg koko yhdistelmälle ei ylity. Topikin aloittaja saa siis ottaa peräänsä ton 1000 kg:n kokonaispainolla varustetun kärryn, kunhan vetoauton kokonaispaino ei ylitä 2500 kg.(Pectusfortuna @ Heinä. 05 2009,21:26) kirjoitti
Tai sitten oon tippunut vuosien saatossa kärryiltä kun mun kortissa rajana tulee 60 000 kg![]()
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
Kyllä yksi mopo menee katettuun jarruttomaan kärryynkin hyvin (+ kasa varusteita, renkaita jne.). Jos tarkoituksena on kuskata koko autotallin kamat mukana, niin sitten voi harkita isompaa.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Tossa ylempänä se on Mutkaetanan viestissä tyhjentävästi selitetty. Luin samat jutut toisaalla ja tulkitsin ne huonosti. Taitaa olla niin, että mä en ole päässyt kärryille alun perinkään.(Jerry Cotton @ Heinä. 05 2009,22:00) kirjoitti
Unohtakaa mun horinat. Itsekin aion unohtaa jauhaneeni paskaa.![]()
Lisäksi huomatkaa, että jos ajat kuorma-autoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla. Ei peräkärry lasteineen saa ylittää 750kg ellei sinulta löyde C1E ajokorttia. Ennen rajana oli tuo 3500kg mutta tämä nykyisin.
tai CE-korttia.. taitaa aika harva nykyisin ajaa tuota C1-korttia, C taitaa olla yleisin. autokoulussa noiden hinta taitaa molemmissa olla suunnilleen sama ja C paljon monipuolisempi luviltaan..(Kontha @ Heinä. 06 2009,19:43) kirjoitti
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)