Näemmä taas on tapahtunut, mutta onneksi henkiin jääty![]()
Uutinen:
Kaksi motoristia rajusti nurin liikenneympyrässä
Kaksi moottoripyöräilijää lensi rajusti nurin Vantaan Kaivokselassa maanantai-iltana.
Ensimmäisenä kaatui vuonna 1978 syntynyt helsinkiläismies. Syynä oli ilmeisesti miehen liian ahnas kanttaus.
Miehen perässä ajoi vuonna 1980 syntynyt helsinkiläisnainen. Nainen joutui jarruttamaan äkisti, mikä johti niin ikään nurin menemiseen.
Kumpikin motoristi jäi kaatuessaan Harley-Davidsoninsa alle. Nainen sai kammettua itsensä pois raskaan moottoripyörän alta, mutta mies ei onnistunut pääsemään pois pinteestä ilman pelastajien apua.
Miesmotoristi sai rytäkässä verta vuotavan avohaavan vasempaan sääreensä, ja hänet toimitettiin hoitoon Malmin terveyskeskukseen. Myös nainen loukkasi hieman vasenta jalkaansa, mutta ei tarvinnut sairaalahoitoa.
Turma sattui puolen yhdeksän aikaan illalla Silvolan liikenneympyrässä Vaskivuorentiellä.
Vartti.fi
Risteysmuodoista ei tosiaan ole suosikikseni . . . . . ei osata väistämissääntöjä, ulosliputus unohtuu ja ne karmeat kiveykset ympyrän sisäringillä.![]()
miusta noi kiertyliittymät on ihan hyviä...ku vaan oppisivat väsitämis-säännöt ja oikeanlaisen vilkunkäytön...turvallisempia kuin vanhat "stop-risteykset"...hyviä sellaisissa paikoissa missä on enemmän liikennettä vaan harvoin...vituttaa valoissa seisoa ku ei ketään tuu mistään...
..ja pakkoko niihin on ajaa liian kovaa...
-minä ihan ite!-
-Yamaha FZ6s -07-
Piikillä meinasin kerran jäädä opelin alle kun ajolinja meni aluksi oikeaa reunaa myöten, varmaan auto luuli että käännyt ympyrästä oikealle, mutta en kyllä vilkuttanu siinä
Onneksi autoilijakin oli hereillä ja säikähdyksellä selvittiin
Hö. Liikenneympyräthän (tai ainakin kiertoliitymät) on parhaita, ei tarvitse katsoa väistettäviä kuin yhdestä suunnasta ja muutenkin pieni mutka matkassa vain virkistää. Jos kehtaisi, niin siihen voisi jäädä vaikka hetkeksi kiertämään kehää (mutta ei kehtaa). *
Tosin Vaajakosken liikenneympyrän kaltaiset kummajaiset on sitten eri asia...
Jotkut kiertoliittymät ovat yllättävän liukkaita ja nuo kivetykset samoin. Vilkkaiden huoltoasemien lähistöillä naftaa roiskuu ylivuotoputkista/auki unohtuneista pa-säiliöistä ja sateellahan tuo on sitten varsinainen liukkaankelinrata... Muutama vuosi sitten tuttavapariskunta lippasi juuri ympyrässä Viragolla, mahtaako customissa etunen keventyä jyrkässä mutkassa helposti?
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Osataan sitä "meilläkin"
Ympyrä" target="_blank">http://www.hojnyheter.se/?p=4358....RL=http</a>
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ
Liikennepylpyräthän on suorastaa suunniteltu moottoripyörillä ajettavaksi. Sopivan tiukkaa mutkaa jopa rajoitusten mukaan ajettavaksi ja sisäkurvissa vielä kanttaritkin
Ainoita paikkoja kadulla missä voi sitä lumpiota laahata vähän maahan joskus kun ei ole muuta liikenettä![]()
Joo, suoraan omasta historiasta parin vuoden takaa - ympyrässä mentiin ympäri, kun joku kusipää oli levittänyt lätäköllisen polttoöljyä ympyrään. Huoltsikka oli siinä parin sadan metrin päässä, oisko jääny korkki auki tai tankannu liian täyteen.(kap57 @ Kesä. 28 2009,11:21) kirjoitti
Gessuun tuli arpia ja vääntyneet suojaraudat, ittelle lähinnä he...tinmoista v...tusta.
Ympyrät on kyllä aika turvallisia, verrattuna normiristeyksiin.
Sitä turvallisuutta ja joustavuutta voisi vielä parantaa tosiaankin sillä vilkun asiallisella käytöllä. Joka kolmannelta se suunnilleen vaan tuppaa unohtumaan.
Säästöähän se on sekin näin lama aikana, ettei vilkuttelen.
Tällästä vanhaa vittuilua peliin laittaakseni, tuleeko vilkut seuraavan osarin suorituksen yhteydessä.![]()
Nyksä. Speed Triple 2013
EX: GSX-R 1000 K6
EX: R6R 06
Taas haetaan heti vikaa liikenneympäristöstä kun ensiksi pitäisi katsoa peiliin ja arvioida onko omat ajotaidot riittävällä tasolla. Jos ei osaa liikenneympyrässä ajaa, Europpaan ei kauheasti kannata haaveilla lähteä. Minusta ympyrä on hyvä keksintö, koska pystytään paljon paremmin jakamaan eri osapuolille mahdollisuuksia päästä risteyksestä läpi kuin esim. jollain valo-ohjauksella tai kolmioilla. Suomalaisilla vaan on yleensä ottaen opettelemista. Jokuset tuntuu odottavan että koko ympyrä on tyhjä ennenkuin sinne "uskaltaa" ajaa !
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Kiertoliittymä/liikenneympyrä on parempi ratkaisu kuin tavallinen risteys silloin kun silloin kun sen käyttäjät (kaikki) ymmärtävät pääpointin miten siinä pitäisi käyttäytyä. Ne meistä jotka ovat ajaneet pitempään esim. ruotsissa tietävät asian. Siellä vilkkaampina aikoina monesti ympyrässä ajavat pysähtyvät tai ainakin hiljentävät ja antavat siihen pyrkiville mahdollisuuden tulla mukaan ja jatkaa matkaansa. No, ihannoimatta sen enempää naapurin liikennekulttuuria, on todettava että moni muukin asia ruotsalaisessa liikennekulttuurissa on paremmin kuin meillä. Jotkut kyllä varmaan huonomminkin.
En ole nähnyt tilastoja mutta villi arvaus on että teiden liittämiseksi toisiinsa ympyrä huomattavasti turvallisempi tapa *eikä sen tarvitse olla sen hitaampi tai vaikeampi kuin perinteinen malli. Se on totta että suomessa ympyrät ainakin vanhemmat, ovat turhan pieniä ja ahtaita ja ryhmittymisopasteet miten sattuu.
Ja se että vedit lipat liikenneympyrässä oli vain ja ainoastaan sen ympyrän vika(julles @ Kesä. 28 2009,12:06) kirjoitti
![]()
Liikenneympyrät on mielestäni turvallisin valoton risteys tyyppi.
Kunhan kaikki osaa ajaa niissä eikä käy kuten minulle kävi.![]()
Aina sattuu ja tapahtuu, kun usein sattuu niin niihin tottuu...
Ei, kun sen öljyn siin ympyrässä, niinkuin useimmat varmaan tajuskin. Ympyrät sinänä ihan hyvä ratkaisu.(jokao @ Kesä. 28 2009,13:05) kirjoitti
Liikenneympyrä,
Hyvää:
- Vain yksi väistämissuunta ympyrään tultaessa
- Parhaimmillaan todella sujuvaa liilkennettä
- Kaikkien ympyrään saapuvien on melkeinpä pakko pudottaa nopeuttaan -> ei suuria nopeuseroja eri suunnista tulevien välillä.
Huonoa:
- oikova raskaliikenne tuo hiekkaa ympyrään, saattaa yllättää motoristin
- kaikki ei vieläkään osaa oikeaa vilkun käyttöä ja väistämissääntöjä ympyrässä.
Eli mielestäni oikein toteutettuna hyvä risteysmalli.
Yamaha FJR 1300 -07
Ex: Suzuki SV 1000 N K4
Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
Itse en tosissaan ole ajanut . . . . ruotsissa, ja tuskin tulen ajamaankaan(jokao @ Kesä. 28 2009,12:58) kirjoitti
![]()
Aikoinaan joskus 70-luvulla ao. risteystyyppiä ei enään tehty ja missä niitä oli, vimmalla niitä poistettiin ainakin Helsingissä, joitain sentään jäi. En muista oliko liikenneministeriössä vai Helsingin rakennusvirastossa, joku vikapää joka loihti kuolemattomat sanat: vain kuolleen ruumini yli, niitä liikenneympyröitä tulee . . . . luultavasti se jeppe on sitten kuollut . . . .ja kun niitä on sitten rakennettu . . . . milloin parempia, milloin huononpia. Ja Helsingissä oli tai on edelleen katujen suunnitelusta vastaava päällikkö
, jolla ei ole tai ei ollut, minkäänlaista ajokorttia.
Ja mitä tulee siinä liikenneympyrässä / kiertoliittymässä liikumiseen / väistämisvelvollisuuteen . . . . . ympyrässä pyörivillä on etuajo-oikeus, toki on "kohteliasta" päästää epävarma kulkija "karuselliin" . . . . . . . . . mutta se vilkun käyttö, ympyrästä poistuttaessa . . . . unohtuu todella usein. . . . . . . Joskus sitä liikennemerkkien viidakkoa voisi harventaa . . . tai jopa vähentää.
Jos ajatte Lahdessa niin kannattaa varoa liikenneympyröissä... Varsinkin muita moottoriajoneuvolla ajajia!
Voi jumaliste! 3 vuotta asuin siellä ja voin kertoa, että lahtelaisissa autokouluissa ei osata opettaa/opeteta kiertoliittymän sääntöjä. Huh! Jokatoisella kerralla kun sellaisesta ajoi niin joku yritti tulla päälle kun itse ajoi ympyrässä. Se oli käsittämätöntä, miten se oikeasti oli niin selkeä ero pääkaupunkiseudulle...
Puhumattakaan siitä, että polkupyörällä meinasin jäädä auton alle useammin sen 3 vuoden aikana kuin silloin 21 vuoden aikana pääkaupunkiseudulla.
No, se on jo toinen tarina...
Honda CBF600S
+1 !!!(Squirrel @ Kesä. 28 2009,21:45) kirjoitti
Macce
http://www.mkkv.fi/
https://www.facebook.com/Somethingbluetrio/
ex. BMW K1300S -14
ex. BMW K1300S -12
ex. Triumph Trophy SE -13
ex. BMW K1200R Sport -08
ex. Honda ST1300 -07
ex. Suzuki M800 -07
Tuosta ei puutu kuin vaijerikakaiteet. Muuten on aika onnistunut loukku.(jskanerva @ Kesä. 28 2009,11:41) kirjoitti
![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Kenties Hyrylän eteläpuolen 2-kaistainen rinkula kyseessä(julles @ Kesä. 28 2009,12:06) kirjoitti
On meinaan niin huolella "voideltu" tuo rinkeli että joutuu tosiaan vetämään kieli keskellä suuta jo kuivallakin kelillä siitä pystyssä selvitäkseen. Millainenkohan se on kokemattomalle sateella
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ei ollut Hyrylän rinkula vaan valtatie 11, nykyistä Sastamalaa. Rinkula on pakko tehdä kallistamaan ulospäin jotta sadevesi valuu pois, joten liukkaus vie pyörän senkin takia helpommin kyljelleen.(HiTec @ Kesä. 29 2009,09:46) kirjoitti
Suomessa sentään asfaltissa on yleensä ottaen pitoa ja nastarenkaat karhentavat tai syövät pinnan vaihtokuntoon tarpeeksi usein. Toista on etelässä, missä joissain paikoissa vuosia kiilloitetut asfaltit loistavat kuin peilipinta. Kannattaa varoa, jos tien pinta kiiltää. Liukkaimmat paikat ovat yleensä juuri liikenneympyrät.
Dixi et animam levavi
Ympyrät on ihan jees, kunhan ne on tarpeeksi isoja. Melkosia riskin paikkoja tuntuu olevat nämä minikiertoliittymät missä yksi kaista voi ajaa läpi hidastamatta. Aika harvoin muuten edes yrittävät väistää näissä ketään ympyrässä olevaa.![]()
~SV1000N~
Toi ei kyllä ole mitenkään vaikea paikka ajaa.
Ensimmäiseksi tulee mieleen, että ympyrään on tultu liian kovaa sisään ja sitten rojut maahan josta high siderin kautta tonttiin.
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Jos kyseessä on se Kaivokselan "iso" pylpyrä, olenpa itsekin meinannut siinä päästä nenälleni sekä kuivalla, että märällä...kirjoitti
Suht' varovasti kannattaa siinä pyörällä ajella.
Minä sain eteeni liikenneympyrässä kaupunkimaasturin, jolla oli pitkä peräkärry. Ehkä tuo auto olisi nippa nappa ennättänyt mennä, mutta kärry ei. Pikajarrutus yhteentörmäyksen estämiseksi ja pyörä nurin. Pikkunaarmuja tuli, mutta ketutus oli sitäkin suurempi. Kävin läksyttämässä äijän heti, kun sain pyörän ylös. Kiisti, ettäkö olisi kenenkään eteen ajanut, eikä ollut mitään liikenneympyrään ajaessaan nähnyt. Ajatteli varmaankin sujahtaa nopeasti, kun kääntyi välittömästi marketin pihaan. Kävin tekemässä seuraavana päivänä rikosilmoituksen. Tuskinpa siitä mitään tulee, kun silminnäkijöitä ei kiinni saatu, vaikka niitä ruuhka-aikaan olikin lukuisia. Kaikki vain ajoivat omille teilleen.
Siitäkin huolimatta liikenneympyrät ovat parempia kuin liikennevalot. Liikenne on sujuvampaa, kun vain kaikki osaisivat liikennesäännöt, kuinka liikenneympyrään tullaan, siinä ajetaan ja poistutaan ynnä tietenkin nuo väistämissäännöt, vaikka liikennemerkkikin sen jo osoittaa eli väistämisvelvollisuuden liikenneympyrään tullessa on sinne tulevalla eikä ympyrässä jo ajavalla.
Aikuinen nainen nexusti
Josta tuli mieleen taannoinen kun rakensivat Kannelmäen Prisman eteen sen rinkulan, niin eikös eräänä vkl joku ollut vetänyt teinix kortsunsa sinne ympyrän keskellä, multakasan päälle, läpi reunakivien(dYNY @ Kesä. 29 2009,12:22) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mulla isoimmat ongelmat kiertoliittymissä ovat liittyneet siihen, että se väistämisvelvollisuus käsittääkseni kohdistuu liittymässä ajaviin, ei sinne pyrkiviin.
Rautalankaa: Itse tulen etelästä päin liittymään, hidastan esim. väistääkseni ja totean ympyrän olevan tyhjä. Sitten kun lähden liikeelle, lännestä tulee tuhatta ja sataa auto/moottoripyörä/rekka/jokumuu, joka meinaa tulla kuskin ovesta sisään. En ole koskaan mittauttanut oikeassa olemistani (miksiköhän?), mutta käsittääkseni jos olen ajanut liittymään ennen ko. sankaria, niin päälleajo-oikeutta ei ole vaikka kuinka tulisi vasemmalta.
Eniten ongelmia on sellaisissa "väljissä" liittymissä, jossa suoraan ajavat pystyvät ajamaan käytännössä suoraan eli ei tarvitse mutkitella ympyrän läpi.
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
(oukkis @ Kesä. 29 2009,13:00) kirjoitti
Alla lyhykäisyydessään mitä tieliikennelaki asiasta sanoo. Jokainen voi siitä päätellä kellä on väistämisvelvollisuus missäkin tilanteessa.
Liikennesäännöt liikenneympyrässä
Liikenneympyrään tulevan on väistettävä ympyrässä ajavaa. Väistämisvelvollisuus perustuu ennen liittymää olevaan liikennemerkkiin ”Väistämisvelvollisuus risteyksessä”.
Jos tulosuunta on kaksi- tai useampiajokaistainen, on se merkitty erikseen tiemerkinnöin tai liikennemerkein. Ryhmittyminen suoritetaan näiden opasteiden mukaan.
Liikenneympyrästä poistuttaessa näytetään suuntamerkkiä, jotta muut tienkäyttäjät näkevät, missä kohtaa ajoneuvo poistuu liittymästä. Vilkkua on käytettävä myös silloin, kun liittymän sisällä vaihdetaan ajokaistaa.
Liikenneympyrä on kokonaisuudessaan risteysaluetta, joten sen alueella ei saa pysähtyä eikä pysäköidä.
Ja samasta asiasta by Wikipedia:
Kiertoliittymä eli liikenneympyrä on teiden tai katujen risteyskohtaan rakennettu ympyränmuotoinen liittymäjärjestely, jonka liikennevirta oikeanpuoleisen liikenteen maassa on vastapäivään.
Tullessaan kiertoliittymään ajoneuvot tulevat kärkikolmion takaa ja ovat näin väistämisvelvollisia ympyrässä jo oleviin ajoneuvoihin nähden. Liikenneympyrään saavuttaessa ei tarvitse käyttää suuntavilkkua,[1] Lähtiessään kiertoliittymästä ajoneuvo on aina oikealle kääntyvä, ja näin ollen pakotettu käyttämään suuntavilkkua. Suuntavilkku on myös osoitus siitä, että vastakkaisesta suunnasta tuleva ajoneuvo pääsee ajamaan kiertoliittymään ilman sitä odotusviivettä, joka syntyy ajoneuvon kuljettajan tarkkaillessa tilannetta ollessaan epävarma siitä, mitä vasemmalta tulevan kiertoliittymässä olevan ajoneuvon kuljettaja aikoo tehdä.
Kiertoliittymä toimii siis vetoketjun tavoin, ja vähentää ajoneuvon joutokäyntiä liikennevalo-ohjattuun risteykseen verrattuna. Näin ollen kiertoliittymä on myös ympäristöystävällisempi ratkaisu toteuttaa kahden tai useamman tien risteys.
Parantuneen liikenteen sujuvuuden lisäksi kiertoliittymä on perinteistä risteystä turvallisempi, sillä ajoneuvojen on pakko käyttää pienempiä nopeuksia ja usein perinteisen risteyksen tyyliset suorat kylkitörmäykset ovat jopa mahdottomia ajoneuvojen ollessa enempi-vähempi samansuuntaisia.
Juu, on ne. Ja on aina parempia kun mitkään kolmiot ja stop-merkit siellä, missä ei ole eritasoristeyksiä kun on kahden vilkkaamman tien risteyksestä kyse.(Trinity @ Kesä. 29 2009,12:29) kirjoitti