Tulipa sitten jätettyä valot päälle pyörään yöksi, hyvä minä. *
Jaksaisiko joku ystävällinen kirjoitella semmoiset selkeät ohjeet, miten tapahtuu käynnistys apukaapeleilla auton akusta. Eipä ole ennen tarvinnut tuollaista tehdä.
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Minulla jäi kahvanlämmittimet vähän liian pitkäksi aikaa päälle ja tyhjensi akun. No, onneksi se tapahtui marketin pihassa. Varaosapuolelta vain pikalaturi mukaan ja akku pois lataukseen. Puolen tunnin kuluttua pyörä valmis lähtöön. Pikalaturi pysyy kaiken varalta mukana tästä lähtein.
Aikuinen nainen nexusti
Avustava ajoneuvo käyntiin, punainen kaapeli kiinni akkujen + napojen välille, musta kaapeli avustavan ajoneuvon akun miinusnapaan ja autettavan moottorin runkoon. Virta päälle ja starttaus.
Mustaa ei kytketä akun kenkään sen takia, että akun räjähdysvaara olisi minimaalinen. Tosin nykyiset akut eivät taida tuottaa niin paljoa kaasua, että riski olisi yhtä suuri kuin ennen. Olen ihan hyvällä omallatunnolla kyllä laittanut mustan kaapelin miinusnapojen välille monesti.
Jos todella haluat stressata asiaa niin lue vaikka tämä threadi. Jos et, niin kaapelit esiin, akut näkyville, pyörä käyntiin ja ajoa
Edit: toivottavasti oli tarpeeksi selkeät ohjeet. Eli avustava ajoneuvo on auto, ja autettava ajoneuvo = prätkä.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Auton akusta vain narut kiinni mopon akkuun ja starttia perään. Auton ei tartte (ja voi olla parempikin ettei ole) edes olla käynnissä, sillä mopon hörppimät starttivirrat on kuitenkin melko pieniä - isot customit sitten erikseenJa heti kun mopo on tulilla, narut irti. Eli ideana on pitää noita naruja kiinni mahd. lyhyen aikaa, sillä suuresta auton akusta voi pienoiseen mopoakkuun rynnätä aikamoiset virrat ja siitähän tuo pikkanen ei oikein tykkää. Siksi kun auto ei ole käynnissä, on sen jännite (ja siten myös syöksyvirta) edes hiukka pienempi kun auton laturi ei puske lisähönkää peliin
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
No niinpä tietty, ei tullut mieleenkään(Trinity @ Kesä. 24 2009,10:32) kirjoitti
Tähän ratkaisuun päädyin sitten minäkin, mutta kiitokset silti muille hyvistä ohjeista.
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Ruiskukone (tai ainakaan oma riumppi) ei käy kunnolla jos ei ole akulla jonkin verran jännitettä. Lähtee kyllä käyntiin johdoilla mutta kun johdot irrottaa tai viimeistään kun koittaa lähteä ajamaan niin sammuu komean paukkeen saattelemana. Eli ei muutakun akku irti ja laturiin tai sitten voi koittaa ladata toisella akulla sen vähäsen mutta tiedä sitten mitä tuollainen astetta tujumpi virta aiheuttaa akkua ladatessa![]()
Jos haluaa pelata varman päälle, ei avustavaa ajoneuvoa kannata käynnistää lainkaan (auton akussa riittää patti prätkän avustamiseen ilman laturia). Kaapelit kiinni -> prätkä käyntiin -> prätkä sammuksiin -> kaapelit irti.(Eroz @ Kesä. 24 2009,10:38) kirjoitti
Tilanne, missä sähkölaitteita voi periaatteessa rikkoutua on se, kun kaapeli irroitetaan siten, että jompikumpi ajoneuvoista on käynnissä: se aiheuttaa nopean virran romahduksen, mikä puolestaan tekee jännitepiikin. Ongelmia on syntynyt lähinnä hyytyneitä autoja apuvirralla käynnistettäessä, minkä vuoksi esim jotkut taksikuskit kieltäytyvät virtaa antamasta. Mutta kuten sanottu, jos kaapeleihin ei kosketa silloin kun kone käy, ei mitään jännitepiikin riskiä ole.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Laiskuuttani en jaksanut oottaa akkua irti ja apuvirtaa antaessa +kaapeli irtosi ja osui tankin pohjaan ja iski reippaat kipinät -----> bensapumpun maajodon sulaminen liittimestä. Vikaa etsein kissojen ja koirien kanssa ennen kuin löysin. Aikaa ja hermoja meni prkleesti ja tämä sen takia kun en viitsinyt irrottaa tavaraa ympäriltä, jotta olisin saanut akun irti. NO tuli sitten joka tapauksessa otettua ne irti ja moneen kertaan.
Että ihan rauhassa sitten niitten kanssa![]()
Jos pyörä käynnistetään kaapeleilla ja sammutetaan samantien niin ehtiikö se muka sekunnissa latautua niin että starttaa omin avuin?(vetomies @ Kesä. 24 2009,19:51) kirjoitti
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
No autoissa tuo tilanne on jo muutenkin totaalisen erilainen. Niissä on suuremmat akut = suuremmat latausvirrat, mutta ennen kaikkea niissä on säädettävät laturit kun mopoissa käytetään vielä(kin) hyvin yleisesti kestomagnetisoituja latureita. Eli autossa jännäsäädin säätää sitä laturin sähkömagneettikentän voimakkuutta ja siten lataustehoa ja sitä kautta pitää jännitteet vakiona. Mopossa taasen laturi pukkaa jatkuvasti täpöllä ja jännäsäädin sitten haihduttaa sen ylimääräisen passiivisesti, lämpönä harakoille. Tuohon kun lisätään pikkanen akku, pikkasine latausvirtoineen, uskaltaisimpa melkein väittää että apuakun irroittaminen mopon käydessä on 100% turvallista(vetomies @ Kesä. 24 2009,19:51) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Musta moton moottoriin/runkoon mahd.lahelle starttimoottoria, ei akun miinusnapaan.(HiTec @ Kesä. 24 2009,10:39) kirjoitti
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Ei ehdi muka sekunnissa. Eikä varmaan ehdi muka kahdessakaan. Kysymykseesi on vaikea antaa yleispätevää vastausta, mutta sinun kannattaa pitää varmuuden vuoksi pyörää käynnissä vähintään kaksi vuorokautta, niin lähtee varmasti käyntiin uudestaankin.(Kummisetä @ Kesä. 25 2009,09:17) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ja tähän sitten luonnollisesti väännön aikaansaamiseksi eriävä mielipide, autosähkökorjaamolta kuultuna(HiTec @ Kesä. 24 2009,10:39) kirjoitti
. Joskus tuli kyseltyä, että minkä takia autoista tuppaa hajoilemaan sähköosia apuvirtaa annettaessa:
Elikäs kun mopo käy, kaapeleita kannattaisi pitää vielä minuutin pari kytkettyinä. Tämä siksi, että vaikka mopo on jo käynnistynyt, sen akun varaustila on vielä melko olematon ja siten akku hörppii autosta vielä hetkisen verran kohtuullista latausvirtaa. Jos tässä tilanteessa ottaa kaapelit pois, virran/virtojen äkillinen romahdus/muutos voi aiheuttaa suht korkeita jännitepiikkejä, jotka ovat omiaan rikkomaan auton ja mopon sähköosia. Jos kaapeleita pitää kiinni sen verran, että mopon akku ehtii herätä horroksestaan ja nostaa napajännitteensä sinne 14 volttiin jännitepiikkejä ei pitäisi syntyä. Auton sekä mopon jännitteensäätimet huolehtivat virranrajoituksesta.
Tietysti moottoripyörän tapauksessa tuskin asialla on niin suurta merkitystä, kun starttaaminen ei vaadi autoon verrattuna niin paljon virtaa ja akkuun mahtuu paljon vähemmän varausta.
EDIT: Ei näin, luin hiukka huolimattomasti tuon viestisi. Eli jos autossa ei ole virtoja päällä, voi nuo kaapelit varmaankin huoletta repiä pois kun mopo käy.
Z750 --> ZX-9R --> ZX-6R
mopo on kyllä suht kevyt kampe tuupatakkin tulille. Jos virtaa on yhtään jäljellä, niin ei se näillä keleillä kummoista nytkäystä kaipaa.. Kannattaa olla vaan satulassa siinä vaiheessa kun päästää kytkimen kiinni.
Ei tuota apukaapeli-käynnistystä tarvitse jännittää. Ei se mopo ota sieltä auton järjestelmästä tarvettaan enempää virtaa..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Juu tää tuli huomattua myös tossa suitsassani, sammu kuin sauna lyhty kun pisti ykkösen pesään. Uusi yritys, pidettiin kaapeleita hiukan aikaa kiinni, eli pieni lataus ensin, sitten toimi. Ekalla yrityksella kun pyörä kävi, mittaristo sekoili niitä näitä lienee tuon virran vähäisyyden takia. Ajelin reilu 10 kilsaa ja mittasin akun, aika vajaa, yöksi laturiin ja ok.(vuohi @ Kesä. 24 2009,17:09) kirjoitti
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Ilmeisesti tuo työntämällä käynnistys toimii kaasarikoneen kanssa, mutta ruisku vaatii virtaa bensansyöttöä varten, eikä lähde tällä tavalla käyntiin jos akku aivan tyhjä.(Elmeri H. @ Kesä. 25 2009,13:05) kirjoitti
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Juu, kyllä kaasaripelit ovat sinänsä poikaa... Mäen päälle kun jättää parkkiin niin saa helposti käyntiin![]()
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Niin, siis "yhtään" virtaa..(JGo @ Kesä. 25 2009,13:28) kirjoitti
![]()
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Huomasin kyllä ja yritin sanoa että : +1 *(Elmeri H. @ Kesä. 25 2009,15:27) kirjoitti
![]()
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Ensin pitää irroittaa -kaapeli joka on kiinnitetty ns. helppoon paikkaan.(Stigi @ Kesä. 24 2009,23:26) kirjoitti
No onpa tosiaan kevyt! Kenellä on, kenellä ei. Olis mukava nähdä tuollainen "juoksustartti" 400+ kiloisen pyörän kanssa. Ja tuo juoksu pitää olla sen verran ripeää, jotta laturi pystyy painamaan ruiskulle/bensapumpulle tehot(Elmeri H. @ Kesä. 25 2009,13:05) kirjoitti
EI nää kaikki mitään Jaawoja ole...
<p>2002-2014</p>
No joo, tietysti puhutaan keskiverto pyörästä.. 150-250kg ja onhan tässä vielä se starttaajan kokokin otettava huomioon..(C-A-D @ Kesä. 25 2009,17:28) kirjoitti
Että ehkä tuo mun kommentti oli "hiukan" kapeakatseisesti ajateltu..![]()
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Alamäki sulla Huurus ollu!(mchuurre @ Kesä. 25 2009,21:10) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Onhan tosta massasta etuakin "mäkistartissa". Kun vauhtia saa lykättyä, niin pito riittää pienenmälläkin pykälällä ja massa pitää huolen pyörityksestä..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100