Kaikkihan lienevät kuulleet jutun jonka mukaan MP pysähtyy nopeammin kuin auto?
No uudessa TM:ssä sattuu olemaan Hayabusan koeajo ja Alfa MiTo:n esittely; toinen pysähtyy satkusta alta 40:n metrin ja toinen vei 47m... kukas arvaa järjestyksen?
btw jossain edellisessä lehtykäisessä oli M-B E220:n testi, silläkin vei satkusta pysähtyminen 40 metriä.
ai joo, jos se MP-kouluttaja joka opastettavansa kanssa ajeli Kehä-Ykkösellä tänään viiden aikaan lukee tän niin olisin kysynyt oliko fiksua roikkua parin metrin päässä koulutettavan takarenkaasta? Vai oliko kenties walkie-talkie epäkunnossa ja huutelit ajo-ohjeita tekniikkaa käyttämättä?
Dirty Nasty Furriner
Jokainen oikea henkilöauto normaaleilla jarruilla pysähtyy 40-44m matkalla. Leveillä renkailla ja hyvällä alustalla jopa useita metrejä alle. Tässä ei ole mitään uutta tai ihmeellistä.
Mikäli bussin tyyppinen matkapyörä pysähtyy vasta 47m matkalla, on se rikki, sillä ei osata jarruttaa tai renkaissa on asennusrasvat paikallaan.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Nyt on taas yleistetty keski-iän ohittaneen uusmotoristin ja hänen sohvakalustonsa ominaisuudet koskemaan koko seurakuntaa.. On pyörillekin mitattu samoja lukemia, joskin alle 100 km/h vauhdeissa auto monesti vie voiton.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tätäkin on puitu ennen..
Riippuu autosta ja moposta, mutta suurinpiirtein samoihin ne pysähtyy. Käytännössä kuiteskin autolla on niin paljon helpompaa jarruttaa että voisi sanoa että autot pysähtyvät nopeammin. Kun tiellä on mutka, hiekkaa, kokematon kuski, äkkitilanne jne niin alkaa prätkällä jarrutusmatka kasvaa. Autolla ei tartte kun polkasta poljinta
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Yllättävän pieniä eroja jarrutusmatkoihin ameriikan ihmiset aikoinaan sai mitsu vs. ktm vertailussa...
60-0: 80-0:
EVO 171ft 311ft
KTM 184ft 310ft
Nämä siis kun alustana ei ole pikitie.
Suunnilleen samalla matkalla ne oikeasti ja keskimäärin tätä nykyä pysähtyvät, auto ja mp, huolimatta siitä ilmestyykö TM vaiko ei. Tuhat kertaa jo tästäkin tuloksetta kinattu.
Mistäs tuossa tutkimuksessa nyt sitten katsottiin sen jarrutuksen alkaneen? Merkistä vaiko siitä kun mäntä iskeytyy levyyn?
-hh-
Auto.
Lambo vs 1098
Tosin ei ihan mikä tahansa auto. Eikä mikään jokapojan pyörä. Taisipa nuo kuskitkin hieman poiketa perus setistä. Mutta kuitenkin...
Isona minäkin alan juoda viinaa ja käymään vieraissa.
Leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä.
Yhdyn kyllä tähän täysin! Alle menee jos vain osaa jarruttaa oikeesti tehokkaasti. Jarruttaminenhan on vaikeampaa kuin kiihdyttäminen jos kumpikin viedään äärimmilleen... Busaa kevyempi sportti esim. gixeri pysähtyy kyllä joutusammin kun on niin paljon kevveempi!(mjtee @ Kesä. 10 2009,22:46) kirjoitti
![]()
Honda nsr 125- 01
Honda cb 900f hornet- 04
Suzuki Hayabusa- 06
"Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa"
"Turvallisuus on tunne, joka sinulla on, ennen kuin olet tajunnut tilanteen"
Samaa mieltä edellisten kanssa, on ollut jarruttajassa vikaa tai sitte jarrut toiminu mopedissa laisinkaan.
Miten se menikään, tuplaat vauhdin jolloinka jarrutusmatka nelinkertaistuu?
Vauhti 40kmh, pyörä pysähtyy 9m tai alle. Tuplaat vauhdin jolloinka ajetaan 80kmh, jarrutusmatka 4x9m = 36m tjsp?
Saahan tuostakin jo jotain pääteltyä...
Sanokaa toki jos olen tämän teorian kanssa väärässä...
This is the life we chose, the life we lead. And there is only one guarantee.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
KTM SM 690 2007
Yamaha YZ250F 2008 (Myynnissä)
X: Suzuki Hayabusa 2003
X: Kawasaki Z750 2007
Eipä busaa oltu saatu kiihtymäänkään, 10.6s varttimaili.
http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?p=320938 löysin tuolta aikoja: 112 feet = 34 metrissä saatu -99 busa pysähtymään 60mph vauhdista.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Aanestan tallakin kertaa lossia...![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Pakko viisastella sorry mutta jos jarrusatulan MÄNTÄ iskeytyy levyyn ni ei ihme jos ei ole jarrutehoa *(harmaahukka @ Kesä. 10 2009,23:05) kirjoitti
edit: tyrä
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
Aivan, siellä olisi hyvä olla sitä jarrupalaakin välissä.(Kummisetä @ Kesä. 11 2009,00:59) kirjoitti
En oikein hoksaa, mikä syvempi ajatus tässä on takana, mutta miksi edes vertailla auton ja mp:n ominaisuuksia, mikä on sen vertailun lopullinen hyöty? Kummassakin on teho/ painosuhde joka osiossa täysin erilainen, tarkastellaan sitten moottorin, jarrujen tai ajoalustaan ottavan renkaan kitkaa, painojakaumaa sekä -pistettä unohtamatta.
Moni asia vaikuttaa ajoneuvon pysähtymiseen, mutta se suurin vaikuttaja on ajoneuvon kuljettaja loppupelissä. On aivan sama vaikka olisi tahmaliimaiset renkaat alla ja nopeutta 40 km/h, steriili tienpinta, niin täysin kokematonkin pyyhältää lepikkoon niin autolla kuin mp:lä.
Autossakaan se levein kumi ei ole kaikkein paras, vesiliirto-ominaisuudet ja kaikinainen sora sekä karkeampi irtoaines asfaltilla tekee leveälle renkaalle otollisen mahdollisuuden irroittaa pito tienpinnasta, otetaan vielä huomioon teiden fyysiset viat kuten routakuopat, ajourat, kallistukset etc.
Mites ne jarrutusmatkat menivätkään siinä puskurin abs jaksossa? Itse en tarkkoja matkoja muista mutta kuivalla oltiin lähempänä kolmeakymmentä metriä kuin tuota autojen vaatimaa neljääkymmentä ja jopa märällä pysähdyttiin alle 40 metrin matkalla.
Vauhtia oli vähemmän...(vuohi @ Kesä. 11 2009,06:31) kirjoitti
Luin jutun ja mietin aivan samaa. 47 metriä 100-0 km/h kuulostaa kyllä tosi heikolta lukemalta.
Vaikka onkin painava pyörä kyseessä, jolloin sen ei voi tietysti olettaakaan pääsevän aivan samoihin kuin esim. 60kg kevyemmät supersportit. Busan radiaalijarruissa tai etupään pidossa tuskin kuitenkaan on mitään isommin pielessä, tai ei ainakaan kuuluisi olla.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Nopein pysähtyjä on hooree takajarrulla vitullinen läski päällä rötköttämässä.
Truth, Knowledge, Knackered Sliders
No ei kai se sukupuoli nyt sentään jarrutusmatkaan voi vaikuttaa? *(TPM @ Kesä. 11 2009,07:40) kirjoitti
![]()
Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
No siinä artikkelissa mainittiinkin, että ajoalustan pito ei ollut paras mahdollinen. Vanhan mallin Busa tais kiihty TMn testissä 0-100 2,7 sek. vs. 3.3 tuo uus testi.Tuskin tuon uuden hitaammin pitäisi kiihtyä. Oli tuo jarrutusmatka silti vähä pitkänlainen - onko Busassa miten tunnokkaat/tunnottomat jarrut?(jyk4 @ Kesä. 10 2009,23:52) kirjoitti
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Jaa läski on nykyään sukupuoli? Jotain miehen ja naisen väliltä? Sukupuoleton, kyvytön ja haluttavuus nollilla?(Pedaali @ Kesä. 11 2009,08:38) kirjoitti
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Perskeleen pilkunviilaja(Kummisetä @ Kesä. 11 2009,00:59) kirjoitti
Minkäs sille voi jos on tipahtanut palat vanhuuttaan liian vähäiseen käytön seuraamuksena koko härpättimestä ja joutuu pelkillä männillä pysäyttelemään
-hh-
edit: PS. Niin, siis huono yritykseni oli sanoa, että normaali liikennetilanne monine muuttujineen miljardeine kuskeineen ja ajoneuvoineen on ihan eri juttu kuin yksittäisen testiparin suoritus tai kitkakertoimien laskeminen. Ja jos testiauton kuski ajaa jalka valmiiksi jarrupolkimella, lyhenee jarrutusmatka huikeasti verrattuna normitilanteeseen. Yms yms sataan kertaan jo ennenkin sanottua
Eikös se tuossa ollut niin et märällä menivät auton kanssa tasoihin ja kuivalla pyörä voitti...(vuohi @ Kesä. 11 2009,06:31) kirjoitti
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Heh, Nyt voidaan kai aloittaa vääntö siitä miten paino vaikuttaa pysähtymis matkaan.(jape-85 @ Kesä. 10 2009,23:41) kirjoitti
Eipä se vaikutakkaan.
Itte kun tekee, niin tulee sellanen kun sattuu tulemaan.
vi***linen viitannee sukupuoleen.(wekkuli @ Kesä. 11 2009,08:59) kirjoitti
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Jutun lukeneena näin siellä myös sellaisen kiihdytyksiin ja jarrutuksiin liittyvän seikan kuin testiradan huonopintainen ja -pitoinen asfaltti.(pecha @ Kesä. 11 2009,07:39) kirjoitti
Sitä en sitten tiedä miksi ihmeessä nuo testit tehdään huonolla asfaltilla, vaikka kyllähän siinä sanottiin että vastaa keskimäärin suomalaista maantietä (tjsp).
~SV1000N~
Kyllä siinä Puskurin testissä ajettiin sellaista suunnilleen nopeutta. Alle 40m pysähtymismatka 100km/h nopeudesta on mp:lle ihan hyvä. Ratasportit yleensä menee vähän alle, muut vähän yli. Sporteissa on vaan se ongelma, että pyrkivät heittämään stoppieta (takapää nousee), jolloin joudutaan löysäämään, eikä hidastuvuus ole ihan parasta luokkaa.(vuohi @ Kesä. 11 2009,06:31) kirjoitti
Pitkänmallinen raskaampi pyörä voi pysähtyä nopeammin. Paras näkemäni saman lehden (Motorrad) mittaustulos olikin jollain HD V-rodilla, jossa takajarrullakin oli tehoa, koska perä pysyi alhaalla. Tulos jotain 34-35m. Paras ABS:llinen oli luokkaa 37m, Bemarin K1200/1300-sarja.
Siinä tapauksessa pikajunatkin kai pysähtyisivät täydestä laulusta noin 100 metrin matkalla. Eivätpä taida pysähtyä.(JoBa @ Kesä. 11 2009,09:11) kirjoitti
Sekoitat nyt tähän sen asian, että esim.autoissa on massaansa nähden myös renkaissa pitopintaa suunnilleen samassa suhteessa enemmän kuin moottoripyörässä, jonka pitopinnat on todella pienet, niinpä pysähtymismatkatkin on aika verrannollisia.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Kyllä noihin TeeÄmmänkin testeihin kannattaa aika varauksella suhtautua. Tähän ko. tapaukseen en tosin osaa ottaa kantaa, kun busalla en koskaan ole ajanut. Tiedän ainoastaan sen, etten tiedä missään mopossa olevan parempia jarruja kuin nykyisessä ajokissani on.
Monesti lehtien testeissä on suoranaisia virheitä ja jos asia sattuu olemaan itselle tuttu, niin teksti lähinnä kummastuttaa ja/tai huvittaa.. Testituloksiin vaikuttaa usein (liikaa) testaajan henkilökohtainen mieltymys ja näkemys asiasta. Ja usein myös annetaan painoarvoa sellaisille seikoille, joille monellekaan ei ole tuon taivaallista merkitystä.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Hymähdellyt tämänvuotisten 1000-1200cc sporttien testeille. Lopputuloksia on suunnilleen yhtä monta kuin on testijuttujakin. Yhdessä voitat, toisessa olet viimeinen, hmmmmmmmmm..........
Ja vielä kun muistaa sen, että voimaa on jokaisessa noista normi sukankuluttajalle enemmän kuin osaa tiehen siirtää, niin voikin keskittyä valitsemaan noista juuri sen, mikä osuu itselle lapaseen parhaiten.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Nono...(pecha @ Kesä. 11 2009,11:22) kirjoitti
Taallahan on koko maailman superbiker kerma, joka ei ole mennyt radalle nayttamaan kykyjaan siita yksinkertaisesta syysta, etta kaikista MM-tason kilpatalleista loppuisivat paikat kesken ja Rossi & co jaisivat tyottomiksi...
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...