Juuri sain pyörän huollosta ja Viaberin harri kannatti kans ehdottomasti öljyä... itekkin tullu siihen tulokseen että öljyä jatkossa ketjuighin nyt kun tuli uudet ketjut paikalleen![]()
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
öljyäpä tietysti ja kun nyt päästiin aiheeseen niin vaikkapa delvaccia automaagiseen öljynvoitelusysteemin niin homma toimii *![]()
Vaihtoehtoisesti voi käyttää ne castrolin sekä motulin jämät tähän samaan hommaan.
juuri näin.(Naku1400 @ Kesä. 11 2009,12:55) kirjoitti
Vaha voitelee hyvin, kilokyykyn ketjuilla ajaa vähintään 30.000 km.
Ei sotke paikkoja kunhan antaa kuivua ennen ajoon lähtöä.
Öljy varmaan voitelis paremmin jos se pysyis ketjuissa...
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Vuosia tuli käytettyä vain ja ainoastaan vahaa.. Tänä keväänä pesin ketjun ja aloin käyttämään öljyä.. Täytyy myöntää, että oikestaan mitään mainittavaa eroa en noiden aineiden välillä ole huomannut. Molemmat sotkee ja molempia saa lisäillä yhtä usein.
GAAAAAZ!!!!
ketjurasvan tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaana pito
ehdottomasti öljyä
![]()
Suzuki rg125R
Kawasaki gpx600R Ninja
Kawasaki ZX9R Ninja
Yamaha YZF1000R Thunderace
Suzuki 1300R hayabusa
Ehkä seuraavaksi kawasaki *
+1... Öljyä + kejuvaha hyvin toimii...ohut kerros ketjuihin niin ei sotke paikkoja...(Gonzo @ Kesä. 10 2009,19:34) kirjoitti
<br />
Ite oon vähän 50/50 mielellä noita vertaillessa. Tai niissäkin on eroja. Valvolinen valkoinen "chain lube" todella hyväksi todettua tavaraa, mutta esim. castrolin ketjuvahaan en koskisi. Tuo valvoline selvästi voitelee ketjun, kun levittää heti ajon jälkeen tai sitten levittää kuumailmapuhaltimella varovasti ketjua lämmittäen. Castrolin vaha on turhankin paksua mönjää, ei näytä tunkeutuvan kunnolla eikä voitelevan ketjua, mutta paskan kerää huolella.
Itse siirtynyt öljystä tuohon valvolineen, vahaksi kait se luokitellaan. Ketjun huolellinen pesu n.5 voitelukerran jälkeen. Ja taas uutta pintaan. Ei ole roiskinut vanteelle niin paljon-> pysyy todella hyvin ketjussa. Öljyn kanssa itselläni miinuspuolia oli: Suurin osa ketjuöljyistä oli vanteella ekan 50km aikana, suihkipa lämpimään ketjuun tai ei. Eli sotki paikkoja aika huolella. Ketjua sai öljytä jatkuvaan, mutta se kuivui todellan nopeasti. Ja pestä ketjut piti melkein yhtä tiheään kuin vahan kanssa, hiekkatiesiirtymän kun joutuu joka ajokerralla ajamaan. Kertyi sitä roskaa niihin ketjuihin öljynkin kanssa.
Tästä edespäin aion pysyä tossa valvolinen vahassa. En usko että ketjun käyttöiässä on mitään eroa tuota käyttäen vrt öljyyn. Itse asiassa uskon, että jos pesee ketjut tarpeeksi usein niin vaha voi olla jopa parempi. Esim. lähdet ajamaan 200km reissun, etkä pysähdy välillä ketjuja rasvailemaan-> kun kotiudut öljyllä voideltu ketju on melko varmasti jo turhan kuiva. Hyvä vaha on pysynyt ketjussa tankkausvälin moitteetta. Eli jos hetkellisesti öljy voitelee paremmin, niin pidemmässä juoksussa vaha voi ajaa sen kiinni. Jos ei sitten todella tiheään öljyä ketjua.
Ja tohon edellisviestiin mielenkiinnosta kysyen? Siis laitatko öljyä ensin ja sitten vahaa päälle?
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Ketjuvahat pitäisi kieltää lailla.
En jaksa perustella, koska olen tehnyt sen jo pari kertaa aiemmin.
Tosin jos olisin ketjutehtaan omistaja, suosittelisin tietysti ketjuvahaa, saisi huomattavasti enemmän ketjuja kaupaksi.
ZX-10R + ZX-6RR
Ei enää ketjuvahaa, eikä varsinkaan ketjuöljyä (castrolin). Vaihdelaatikkoöljyä, melkein ilmaista mutta parasta.
ex-Suzuki GSX-R 750 K8
Laitetaan ny tänne perälle...
Ite olen todella kyllästynyt pesemään takavannetta ja koska tykkään, että mopo on puhdas niin käytän PROFI LUBE drylube ketjuvoiteluainetta!
Sitä joutuu laittamaan useemmin kun öljyä/vahaa, mutta eipä ole takavannetta tarvinnu millään lamppuöljyillä tms. pestä kahteen kesään (samalla sienellä voi pestä koko mopon)![]()
Yksi purkki/ kesä on riittäny tähän saakka vaikka ruiskautan melkeen joka lenkin jälkeen ketjut läpi...
Sopivasti täysillä!!
749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
Tollanen Valvoline purkki on nyt eli öljyä. Ei sotke minusta niin pahasti kun tavan öljy kun ei älyttömästi hölvää eikä laita just ennen ajoa. Bilteman ketjuöljykin toimii tai mikä vaan. Monet vaan tunkee liikaa sitä öljyä ja sehän ei teräkseen imeydy ja roiskuu pois.
![]()
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Googeli on ihmevärkki..
Ensimmäiseksi.. näemmä menee vaha vaihtoon, purkki loppu.. eli sopivasti.
Etsiskelin tuole netin bittihelvetistä ja löytyihän siletä vaikka mitä..vaihtoehtoa. Teflonia,molyä..80/140W.. synteettistä chain lubea joka tarkoitettu moottorikelkkoihin....Sen verran kiinnostavaa mömmöä että tilaukseen menee..Samoin tuota teflon suihketta.. kaivan esille ja kokeilen.. Uskoisin että tuolta teollisuuden puolelta löytyy vaikka mitä ihmeainetta jolla tämän ongelman saa ratkaistua.
Ps.. sitä hep,hep Loctiteäkin on vaikka kuinka montaa sorttia.. jopa mustana ja joustavana..
liikkuva shikaani
itselläni samalainen purkki nyt käytössä... uudet ketjut pyörään vaihdettiin eilen ja 170km ajettu niillä... Hyvin on tuntunut tuo öljy pelittävän(Utah @ Kesä. 12 2009,13:35) kirjoitti
Mistä tota tavaraa sais hyvään hintaan? Itse sain Viaberista huollon yhteydessä ton ekan purkin
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
No niin ,vahan vs.öljyn ns. maantiepaskan keräämis koe tehty.
Kokeen tein vahaamalla huolellisesti elämänkumppanini Ford Ka merkkisen auton,huolellisen vahaamisen jälkeen ajoin pölyävää hiekkatietä noin kymmenen kilometriä+samanverran asfalttia.Kotosalla tutkin silmämääräisesti,sekä luuppia kayttäen menopelin pinnan.
Huomioita tehty seuraavasti, pintaan kiinnitynyt pölyä,kokoluokka noin mikrometrin luokkaa,myös selvasti nähtäviä attometrin luokkaisia partikkeleja havaittiin.
Verroki kokeen kohde oli sama auto.
Vertailevassa kokeessa sivelin kohteen kauttaaltaa SAE90 peräöljyllä,koeajo matka kuten edellä.Objektin pintaan kiinnittynyt runsaasti hieta/hiesu luokan maainesta, sekä yksi varpunen.
Tein vertailevan kokeen myöskin käsittelemällä 530 sarjan ketjut(2kappaletta),sekä vahalla että peräöljyllä.tunnin kuivumisen jälkeen pyörittelin em. kissanhiekassa.
Lopputulemana voi sanoa että öljy keräsi enemmän paskaa.
![]()
(rupi @ Kesä. 12 2009,22:53) kirjoitti
Aika yllättävä tulos sinäänsä... Toisaalta itteäni kiinnostaa kyllä kumpi voitelee paremmin... Taino mikä (aine/merkki) voitelee parhaiten... Pyörän puhdistaminen on tois sijainen juttu :P
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
No nyt on käytössä Elfin ketjurasvaa,ei parasta.
Wyrthin sprei vasukkaa oon käyttäny,ei varsinaisesti mp kamaa.lähtee ketjuista ku kuppa töölöst.BelRayn vahatyyppinen juttu oli aikas hyvä,sateellä pysyi hyvin.Ja jollei jaksanut huoltaa heti reisusta tullessa,sateisenkaan yön jälkeen ei ketju sentään ollu pintaruosteessa.
Mulla taas aivan päinvastaiset kokemukset. Peräöljy on ainoa aine joka edes vähän matkaa pysyy sateella ketjuissa. Vahat sun muut ketjuöljyt liukenee jos vähänkin on kosteutta tiellä. Vuosia käytin vahaa koska se ei sotkenut paikkoja ja ketjuöljyt taas tekivät vanteista ja ketjusuojista sun muista ihan mustat. Peräöljyä jotkut kehuivat mutta epäilin niiden pysymistä ketjuissa. En epäile enää. En enää kusekaan muihin rasvoihin tai vahoihin päin *(rupi @ Kesä. 10 2009,21:25) kirjoitti
![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
http://www.modelsport.nl/catalog/ima...cating_oil.jpg <- tuommoista käyttäny, pysyy hyvin sateellakin, eikä kerää paskaa hiekkatielläkään.![]()
"Nälkä ei lähe, se vaan siirtyy..."
"Täydellisyyteen kannattaa pyrkiä, siellä on tilaa kaikille, mutta ei vielä ketään..."
Joskus muinoin ketjuvahasta puhuttaessa tarkoitettiin aivan jotain muuta, mistä tässä viestiketjussa keskustellaan.
Ketjuvaha oli peltipurkissa kiinteässä muodossa olevaa steariinin näköistä ainetta. Vaha lämmitettiin juoksevaksi, sitten ketjut upotettiin siihen purkkiin ja annettiin aineen imeytyä. Jossain vaiheessa ennen vahan täydellistä jämähtämistä ketjut nostettiin pois.
Onkohan tällaista oikeaa ketjuvahaa enää olemassakaan..?
Mun mielestä noi spray-vahoiksi sanotut on enempi vaseliinityyppisiä, tai sitkostettua öljyä muistuttavia aineita. Vaha ei ole oikein osuva nimi..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Pro-oiler ja sopivan ohut öljy.
Huoletonta ja helppoa.
Perusteluja voi lukee vaikka pro-oiler-triideistä.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
mä käytin ennen vahaa, sillä seurauksella että kun puhdistaa meinasin, kului aina täysi törpöllinen motorexin ketjupuhdistajaa, miljoona rättiä, pari hammasharjaa ja kolme tuntia aikaa. Nyt käytän neste oilin gear marinea. Ketjut pysyy puhtaana ja rullaa kivasti. Lisäilen muutaman satasen välein suunnilleen. Todella hyvä litkuEikä ole hinnalla pilattu, perus huoltsikkatavaraa helpossa tuubissa joku vajaa 4 euroa.
Mitä helevetin Motorexin ketjupuhdistajaa?(Yokozuna @ Kesä. 17 2009,18:50) kirjoitti
Otat kouraan kumipäällysteisen hanskan, palasen rättiä ja kaadat siihen lorauksen valopetroolia. Sillä sitten tiukka ote ketjun ympäri haarukan alapuolelta ja hinkkaavin liikkein eestaas takapyörää samalla pyörittäen. Menee ehkä minuutti tai pari ja ketju on puhdas.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
^No sori kauhiasti jos en tiedä tällaisia kikkoja![]()
Jokatapauksessa käytän nyt ja jatkossa kyseistä öljyä, ei kumihanska-rätti-valopetroolia tarvitse edes opetella
-Me naiset ollaan kato näin helppoja!
Vahalle EI!
Mä olen käyttänyt kaksi viimeistä kesää CRC:n sitkostettua voiteluöljyä. Ei juurikaan roiski vanteelle eikä näytä keräävän suuremmin paskaakaan ketjuihin. Kejut rasvaan heti ajon jälkeen, että saa suikutettua lämpimiin ketjuihin(200-300km välein). Ylimääräiset olen pyyhkässyt rätillä pois. Tyytyväinen olen kyseiseen öljyyn ollut.
Onko kukaan muu käyttänyt samaa?
Motorexin hevy duty spräy rasvaa olen käyttänyt - toimii...
Natsi Sivassa oli myynnissä sellaisia "rukkasia" mp-vanteen puhdistukseen olisko ollut joku 5 Eur 12 kpl ja nekin toimii...
Sillä saa ylimääräiset töhnät kivasti vanteesta veke. Eikä Bilteman mp puhdistuaine spruutta pullo + rätti ole huono sekään.
Vahaan en ole koskenut noi spray öljyt on aika yes ja helppoja.
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Peräöljy on vieläkin parempaa silloin kun se on perän sisällä ja ainoa ketju koneessa on jakopäässä...(cool´eri @ Kesä. 14 2009,20:34) kirjoitti
![]()
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Jep. Ja nyt varmaan puhut a*tosta?(Ekku @ Kesä. 18 2009,06:02) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
15,5tkm tuli ajettua Motulin Chainlube Roadilla.
+ Leviää hyvin ketjuihin ja pysyy hyvin.
+ Suojaa erittäin hyvin ruosteelta.
- On kuin kärpäspaperi. Jos eksyy hiekkatielle, niin ketjut on karmeassa kunnossa.
- Tarttuu käsiin ketjuja rasvatessa. Ei lähde tavallisella saippualla käsistä.
- Ketjut todella työläät pestä.
- Sotkee vanteen, vilkut ja kilven takaosan. Vaatii vahvan liuottimen käyttöä.
4,5tkm nyt takana vahatyyppisellä Würth Dry Chain Lubella. Se on voittanut jonkun Englantilaisen moottoripyörälehden ketjuvoiteluainetestin.
+ Ei sotke pyörää juurikaan. Helppo putsata pois.
+ Pysyy hyvin ketjuissa.
+ Levittyy ja tunkeutuu hyvin myös kylmään ketjuun. On todella ohutta suihkutettaessa.
- Ketjujen voitelutarvetta ei pysty päättelemään ketjuja katsomalla. Täytyy voidella kilometrilukeman ja ajokelien mukaan.
Ketjuja en ole vielä kokeillut pestä, koska Dry Chain Lube ei kerää pahasti likaa. Todennäköisesti lähtee helposti ketjuista, koska ketjut ovat puhdistuneet paikoitellen välillä vahingossa pyörää pestessä. Dry Chain Lubesta jää ketjun pintaan erittäin ohut kerros. Eli ei ole sitä ketjujen "ihraantumista", niinkuin joillakin vahatyyppisillä voiteluaineilla.
Tunturi Senator > Tunturi Tiger > Piaggio NRG PureJet > Honda CBR1000RR RR8
Osti toisen purkin jo Mobilin ketjurasvaa. Tuntuu olevan hyvää kamaa. Helppo pestä pyörästä ylimääräiset pois mutta silti se rasva pysyy ketjuissa.
On ne ihan hyvät ominaisuudet autostakin puhuttaessa, mutta tuntuu pätevän moottoripyöriinkin.(TeroT @ Kesä. 18 2009,07:32) kirjoitti
Kieltämättä se peräöljyn vaihto tietyissä pyörämalleissa voisi olla helpomminkin tehtävissä.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"