En löytänyt haulla mutta ohjatkaa eteenpäin jos katsotte tarpeelliseksi.
Eli mitä pitää huomioida kun antaa oman pyöränsä koeajoon?
Pitäisikö täyttää joku lappu ennen kuin luovuttaa pyörän ajoon?
Ajokortti on ainakin tarkastettava, entä kirjallinen vahvistus siitä kuka vahingon sattuessa maksaa omavastuun kuten autokaupoissa tms?
--- Triumph Speed Four ---
Offtopic: Kun olin koejamassa erästä yksityisen omistamaa pyörää, kysyin että haluaisiko hän nähdä ajokorttini. No, setä vain sanoi että ei tarvi, kyllä hän luottaa minuun(Lee @ Touko. 27 2009,08:51) kirjoitti
No, näköjään omistan luotettavan olemuksen..
![]()
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Tämä aihe nousee aina silloin tällöin esiin.
Joku pyörän myyjä vois varmaan rustata vaikka wordillä lapun tai skannata pdf:ksi, joka vastaisi sisällöltään samaa kuin mopoliikeillä on pyörän koeajoa varten.
Mitäs siihen nyt tulee:
Kuskin henkilötiedot ja omavastuu vahingon varalta. Omavastuu riippuukin paljon siitä onko kaskoa vai ei.
Varmaan 98% koeajajista (siis meistä motoristeista) on ihan asiallista sakkia, mutta kyrsiihän se jos se 2% sattuukin omalle kohdalle.
myyntiilmoitukseen vaan, et mukaan valokopio ajokortista, ja tietty viel kattoo et täsmää tsettiin, asialliset ostajaehdokkaat varmaan ymmärtää ihan hyvin ja mulkut idiootit saakin pysyä poissa...
Myöskin valmiiks tulostettu kuka korvaa kirjelmä, johon allekirjotus, ni eiköhän siin ala oleen jo tarpeeks.
Jos ei ole kaskoa ja käy vahinko koeajolla niin onkohan yksityisten tekemällä paperilla "juridista voimaa"? Saattaahan koeajajalla olla rahoitus hankkimatta ennen koeajoa.
Voiko koeajosopimuksen rinnastaa velkakirjaan?
Onko jollakin kokemusperäistä tietoa?
Juurikin tästä syystä en anna pyörääni koeajoon. Jos koeajaa haluaa, niin antaa mulle rahat siksi aikaa kouraan tai käy kokeilemassa liikkeessä.(psi @ Touko. 27 2009,09:50) kirjoitti
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Juu eli omasta pyörästä löytyy kasko, eli omavastuu mikä on mun pyöräni kohalla + 200€ vaivan takia.
Jos muuten prätkä menee rikki niin testaaja korvaa vahingonkulut/ostaa pyörän haluamani summalla.
Suzuki GSR -06 -> Kawasaki Zx6-RR -05.
Kyllä kirjallinen sopimus on sopimus, ihan niinkuin mikä sopimus, jos siinä on molempien nimmarit.(Juutana @ Touko. 27 2009,12:30) kirjoitti
Suzuki GSR -06 -> Kawasaki Zx6-RR -05.
Tälläisen sain ystävälliseltä ihmiseltä:(Nomad @ Touko. 27 2009,09:35) kirjoitti
KOEAJO-SOPIMUS
Minä olen ottanut XXXX YYYYltä koeajoon
moottoripyörän, XXX XXX, rek-nro. Moottoripyörä on
vakuutettu liikennevakuutuksella XXXXXXXX:ssä. Mikäli moottoripyörälle
koeajon aikana aiheutuu vaurioita, sitoudun korvaamaan moottoripyörän omistajalle aiheuttamani
vahingot niiltä osin kun vakuutusyhtiö ei niitä korvaa, sekä omavastuun XXXX€ ja
bonusmenetyksen vakuutusyhtiön laskelman mukaisesti. Mikäli moottoripyörällä aiheutetaan
vahinkoa *kolmannelle osapuolelle, sitoudun korvaamaan myös mahdollisen liikennevakuutuksen
bonusmenetyksenmoottoripyörän omistajalle vakuutusyhtiöltä saatavan laskelman mukaisesti.
XXXX 2009
Koeajajan allekirjoitus:
--- Triumph Speed Four ---
Tuohan on ihan ok, mutta jos joku ostajaehdokas mälläisi esim. minun pyörääni, vaatisin muutaman satasen ylimääräistä "kivusta ja särystä" eli kesähän siinä äkkiä menee pilalle, kun myytäväksi tarkoitettua pyörää pitää korjaamolta odotella.(Lee @ Touko. 27 2009,13:59) kirjoitti
Mä oon kanssa ihmetellyt, miksi varsinkaan liikkeet eivät halua nähdä ajokorttia kun lähtee koeajolle... No, ehkä oon vaan niin luotettava *
Mutta, mun mielestäni kannattais kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin:
- Onko sulla koeajajan puhelin? Onko se oma? (ei esim. prepaid)
- Millä se koeajaja tulee paikalle? Onko se laitos oma (tää voi olla vähän härski kysymys mutta silti...)
- Miltä se koeajaja vaikuttaa? Onko sillä kortti? Onko mukana esim. kaveri?
- Sopikaa, mitä tapahtuu jos tulee mälli - helpointa on, että pyörä tuli juuri ostettua. Kalliilla pyörällä hankala vaihtoehto. Jos oot myymässä pyörää, kannattaa harkita vakuutusten vaihtoa bonuksettomiin, sillä bonusmenetys kirpaisee.
Tuossa eräitä asioita mitä katson. Se pahin vaihtoehto on se, että koeajaja häipyy paikalta, pyörää et näe enää koskaan, se uusi bemari siinä pihassa on parhaillaan liikkeestä koeajolla ja kyseessä on poliisin vanha tuttu...
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
kirjoitti
Toi on ihan hyvä, mutta voisi lisätä siihen vielä, että...
..." Olen lukenut koeajosopimuksen, sekä tarkastanut omistajan kanssa moottoripyörän ennen koeajoa, ettei siinä ollut vaurioita "...
Suzuki GSX 1250 FA ABS -11
Hyvä on myös mennä itse mukaan koeajolle tai laittaa kaveri seuraksi,enkä tarkoita nyt,että sinne takapenkille pitää lähteä istuskelemaan vaan ajelee yhdessä joko autolla tai pyörällä mukana,niin ainakin näkee mitä tapahtuu.näin toimin itse viimeksi kun vaihdoin pyörän yksityisen kanssa ja oli kaverikin mukana kun koeajolenkki ajettiin.![]()
Nyt on alla taas Ducati.
Mikäli mahdollista niin ottaa kopion ajokortista. Ja tehdä etukäteen vaikka lappu jonka koeajaja ja luovuttaja allekirjoittaa. Lapussa ilmi kuka on korvausvelvollinen missäkin tilanteessa yms ja pyörän tiedot.
Ajokorttiahan ei saa ottaa koeajon ajaksi "pantiksi" ;)
This is the life we chose, the life we lead. And there is only one guarantee.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
KTM SM 690 2007
Yamaha YZ250F 2008 (Myynnissä)
X: Suzuki Hayabusa 2003
X: Kawasaki Z750 2007
Toi tulopelin tsekkaaminen on ihan hyvä pointti.(oukkis @ Touko. 27 2009,21:01) kirjoitti
Kävipä ystävälleni aikoinaan seuraavanlaisesti:
Crossipyörä myynnissä, ostajan kanssa sovittu tapaaminen. Ostaja soittaa ja peruu kysyen samalla kaverin osoitetta. Treffit sovittiin seuraavalle päivälle ja ostaja tuleekin paikalle.
Koeajolle --> tämän jälkeen ei pyörästä hajuakaan. Seurailtiin sitten jälkiä, ja nähtävästi hiace odotti n. 1km päässä.
ELI:
Olkaa tarkkana, varsinkin näinä vaikeina aikoina jos jonkinnäköistä onnenonkijaa on liikenteessä... *![]()
<p><strong>Kawasaki ZX10R -06</strong></p><p>Ex-pyörät:</p><p>KTM SM-T 990</p><p>Triumph Speed Triple</p><p>KTM Duke 3</p><p>Ducati Monster S4</p><p>KTM Duke 2</p><p>Ducati Monster 620</p><p>+ pari terapia Harleyta</p>
Kannattaa ottaa allekirjoituskohtaan myös nimenselvennys ja mahdollisesti myös henkilötunnus. Lisäksi oma allekirjoitus ja nimenselvennys. Jos pyörän sittemmin mällännyt ei suostu korvauksiin ja asia joudutaan viemään käräjille, on sitä varten syytä ottaa koeajon alkuun joku kaveri paikalle, joka myös allekirjoittaa tämän sopimuken ja laittaa siihen nimenselvennyksen todistuksena pyörän koeajoa edeltävästä tarkastuksesta.(Black Crome @ Touko. 27 2009,21:27) kirjoitti
Sitten vielä kameralla kuva koeajajan ajokortista. Katso, että ajokorttiluokka riittää pyörän kuljettamiseen.
buell xb12s -> ktm superduke
Mihin sitä kopiota ajokortista tarvitsee... Otat se ajokortin itsellesi ja annat takaisin kun koeajo on ohi. Jos kaveri pysäytetään poliisin toimesta ajon aikana, mikä on hyvin epätodennäköistä, niin käy sitten näyttämässä korttia asemalla.
Turisteilta otetaan allekirjoitus vastaavanlaiseen paperiin ennen kelkkasafaria ja periaatteena on että korvaavat vahingon sattuessa omavastuu osuuden. Paperi ei ole läheskään noin tarkka esim. ajettavaa kelkkaa ei ole määritelty. Ilmoitettu on vain ajosäännöt ja omavastuun määrä.
Jos sen ajokortin ottaa itselleen, niin tohon sopimukseen pitäis lisätä myös se, että moottoripyörän omistaja on velvollinen korvaamaan koeajajalle mahdollisen sakon suuruisen summan... siis jos poliisi pysäyttää ja päättää kirjoittaa sakon siitä, että ei ollu korttia ajossa mukana... Menee siis vähän liian hankalaksi, joten perempi ottaa vaan se kuva.(Kontha @ Touko. 28 2009,14:03) kirjoitti
Ottaa koeajajalta avoimen valtakirjan koeajon ajaksi. Sillä voi sitten järjestää kaikkea kivaa jos pyörä ei palaudu asiallisessa kunnossa.
Se on tietty yks vaihtoehto, että kirjoittaa:(Kyytsis @ Touko. 28 2009,14:21) kirjoitti
Minä XXXX olen velvollinen korvaamaan koeajamani moottoripyörän, rek-nro: XX-XXX, omistajalle, kaikki koeajosta aiheutuvat kustannukset.
nimikirjoitus / nimenselvennys / henkilötunnus
ja tietty prätkän omistajan puumerkki ja nimenselvennys ja paikka sekä aika.
Nyt saa joku wannabe-lakimies (tai oikea sellainen) korjata, mutta minun käsittääkseni koeajaja lähtökohtaisesti vastaa aiheuttamistaan vaurioista, ilman mitään sopimuksiakin. Eli tekemänsä vahingot joutuu korvaamaan, oli tilanne mikä tahansa. Mielestäni oikeudessa on ennakkotapauksia siitä, että tuo koskee myös tulevia bonusmenetyksiä (joista voi saada arviolaskelman vakuutusyhtiöltä). Mitään sopimuksia ei siis tarvita ellei sovita jotain tuosta poikkeavaa.
Niitä vaikeita asioita on sitten vaurioiden osoittaminen ja epärehelliset ostajat.
Digikuvien aikakaudella on aikas helppoa kuvata pärrä/auto joka kulmasta ja pistää talteen. Kai niillä kuvilla jokin todistusvoima on jos ajopeliin ilmestyy naarmuja. Tietysti vanhassa ajopelissä on käytön jälkiä, joten voi olla vaikeaa todentaa jokaista kiveniskemää, naarmua jne. Kaadon nyt kyllä todennäköisesti huomaa.
Sitten epärehellisiin ostajiin ei auta mikään sopimus, ne pistää puumerkkinsä vaikka paperiin jossa ne suostuvat kolaritilanteessa ostamaan pyörän, teidän vanhat vaatteet ja sarjiskokoelman törkeään ylihintaan. Ei ne aio sitä sopimusta noudattaa eikä sitä pyörää enää näe. Paitsi ehkä solmussa tai muuten raatona.
Itsellä olisi taas yksi tuollainen myyntiprojekti edessä, ja nuo kaksi asiaa ovat ne mitkä mua henkilökohtaisesti eniten huolettavat.
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Suomen vahingonkorvauslaki lähtee itseasiassa siitä, että kukin vastaa itse omalle omaisuudelleen sattuneista vahingoista. Jotta joku toinen olisi korvausvelvollinen, tulee vahinko olla aiheutettu tahallisesti, tai ns. tuottamuksella (ts. jokin teko tai laiminlyönti, jolla on selvä syy-yhteys vahinkoon).(oukkis @ Touko. 28 2009,19:55) kirjoitti
Teoriassa koeajotilanteessakin sattuneesta vahingosta osan riskistä siis kattaisi joko jonkun toisen vahingonaiheuttajan liikennevakuutus tai sitten vahingonkorvauslaki. "Pari" potentiaalista ongelmaa kuitenkin jää:
- saako siltä vahingonaiheuttajalta itseltään rahaa, jos sillä ei sitä nyt vain satu olemaan?
- koeajon aikana vahinko voi tapahtua esim. siten, että vahingon aiheuttaakin jokin sivullinen, jota ei saada kiinni / jää tuntemattomaksi. Tuolloin koeajaja ei olisi lain mukaan korvausvastuussa aiheutuneesta vahingosta ja vahinko jäisi pyörän omistajan (ja mahdollisen kaskovakuutusyhtiön) vastuulle.
- koeajon aikana vahinko voi tapahtua puhtaasti vahingossa ilman, että kuljettajalla on siihen syytä (esim. hiekka risteyksessä aiheuttaa etupyörän karkaamisen alta hiljaisessa vauhdissa), jolloin korvausvelvollisuuttakaan ei synny. Vastuu vahingosta kuten edellä.
- silloin kun omaisuutta käytetään sen omistajan suostumuksella, niin vahingon tulisi olla aiheutettu joko tahallisesti tai törkeällä tuottamuksella (lähenee tahallisuutta - esim. käydään kokeilemassa niitä huippuja ja pyörä karkaa lapasesta 250 km/h nopeudessa), eli "tavallinen" tuottamus ei vielä synnytä korvausvastuuta
- jos tuo yritetään hoitaa sitten niin, että haetaan koeajajan omalle pyörälle aiheuttaman vahingon korvaus kaskosta (ja mahdollisesti toiselle osapuolelle sattuneet liikennevakuutuksen
perusteella), niin sitten syyllinen vastaisi lain mukaan ainoastaan omavastuusta, mutta ei bonusmenetyksestä. Tuo siksi, että bonusmenetys ei ole suoranainen vahingon aiheuttama kustannus, vaan johtuu vakuutuksenottajan ja vakuutusyhtiön välisestä sopimuksesta (sopimusvastuu), josta kukaan ulkopuolinen ei voi tulla korvausvastuuseen ilman erillistä sopimusta.
Pyörän omistajan oikeusturvan (ja lompakon sisällön turvaamisen) kannalta erillinen sopimus, sekä koeajajan henkilöllisyyden ja ajo-oikeuden tarkastaminen ovat siis erittäin tärkeitä seikkoja jos jotain sattuisi tapahtumaan.
Yksityistenkin keskenään tekemät sopimukset ovat juridisesti päteviä, eikä tuossa pitäisi olla ongelmaa jos sopimukseen ei sisälly mitään kohtuuttomuuksia.
P.S. Tuo Leen sopimuspohja on erinomainen
(Editoitu hieman tarkemmaksi asiaa lisää mietittyä)
Suzuki Intruder M800 K9 **For Sale**
Niin sitä oppii. Hyvä tietää kun oikeastikin on tuollainen projekti edessä(GrayHead @ Touko. 28 2009,20:23) kirjoitti
Se jäi vielä kaivelemaan, että mikähän se ennakkotapaus bonusmenetyksen korvaamisesta oli... Mutta siihen sitten varmaankin liittyi tuottamus tai törkeä tuottamus.
Tuolta ei yhäkään taida pystyä millään sopimuksella suojautumaan *(GrayHead @ Touko. 28 2009,20:23) kirjoitti
![]()
Ja jos mällin jälkeen ei suosiolla saa niitä korvausrahoja koeajajalta, voi olla vaikea myöhemmin käräjillä todistaa, että kenen koeajettavana se pyörä oli, jos ei ole allekirjoitettua koeajosopimusta.
bonusmenetys(oukkis @ Touko. 28 2009,22:58) kirjoitti
Tapaus ei vastaa suoraan koeajotilannetta, mutta bonusmenetysten maksamista voidaan mun mielestä verrata koeajooon.
Varmaan just isoin ongelma, että jos koeajaja on varaton ja vielä pahempaa, jos sillä on jo luottotiedot menny. Käräjien kauttahan korvaukset menee aikanaan ulosottoon, mut jos sillä ei oo tuloja, niin ei niitä korvauksiakaan tuu... *(GrayHead @ Touko. 28 2009,20:23) kirjoitti