Heipä, kaikki tekniikan ihmelapset!
FJ jammuni rupesi temppuilemaan valojen sulakkeen kanssa. Eli polttaa sulakkeen epämääräisin väliajoin. Edellinen sulake kesti noin vajaa 100km. Samalla sulakkeella on ajovalot, parkit ja mittariston valot. Polttimot vaihdoin eteen ja taakse (takaa olikin palanut molemmat). Paikalla testatessa kaikki toimii hyvin. Niin myös ajossa, kunnes jossain vaiheessa huomaat, että ei ole valoja. Purin kaikki katteet pois ja tarkastelin päällisin puolin johtoja - ei havaittavaa vikaa.
Ilmeisesti rappaa jostain oikoseen? Muita vaihtoehtoja? Vian löytäminen?
Vinkkejä kaivattais...
"Parempi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla."
Siis kuskilla...
Polttimoita palaa, sulakkeet menee. Aloita nyt mittaamalla latausjännite kierroksilla.
<p>2002-2014</p>
ai niin... Varmaan voisi jotain vinkkejä pohtivaa auttaa kuvaus vian ensimmäisestä havainnoinnista.
Eli ajon aikan huomasin valojen pimenneen. Lähimmälle huoltsikalle parkkiin ja tutkimaan. Tsekkasin sulakkeet ja olihan sieltä yksi palanut. Vaihdoin uuden sulakkeen ja virrat päälle - ei ongelmia. Valot päälle - syttyy himmeästi ja räps; sulake paloi. Epäilin ajovalopolttimon vikaa, joten vaihdoin polttimon. Virrat päälle ja ajovalot päälle - ei ongelmia. Ei muuta kuin liikkeelle. Seuraavassa risteyksessä huomasin auton perään peilatessani, että ajovalot taas pimeät. Tämän jälkeen kotona katteet pois - tutkiminen - takapolttimot uusiksi - paikallaan ei ongelmia. Yksi ongelmaton reissu välissä ja seuraavalla valot pimeäksi kesken reissun.
Että tämmönen tilanne. Voiko säädin olla...?
"Parempi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla."
Siis kuskilla...
Mittaamallahan sen säätimen pois sulkee. Toinen vaihtoehtohan on sitten se oikosulku. Tärinä saa jonkun johdon lyömään maihin. Eriste on kenties kulunut...
<p>2002-2014</p>
Jep. Kiitti. Mitataanpa huomenna ja katellaan mitä tuleman pitää. Sitte meneekin työlääksi, jos syynä on ajoittainen oikosulku...
"Parempi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla."
Siis kuskilla...
Hetkinen... Sähkötekniikka ei ole ihan vahvimpia puoliani. Miksi maadotukset? Miten sulakkeen palaminen liittyy? Kokematon joutuu kyselemään(fani pala @ Touko. 10 2009,23:13) kirjoitti
![]()
"Parempi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla."
Siis kuskilla...
minä olen vaan maatalouskone huoltaja kerran trakeosta palo parkkien sulake samaan tyyliin maajohdon hapettumat kun poisti alko pelaa en kyl tiedä voiko mopossa olla sama ideana vain ehdotin
fzr 600 -89
ltd 440 -80
pappa -78
Tuppaa tuo virta kasvaan kun huonon kosketuksen takia jännitehäviötä tulee. Eli siittä syystä kannattaa maadoitukset ja liitokset yleensäkkin katsoa ettei ole hapettunu pahasti. Tuokin viittais huonoon kosketukseen jossain kun teki se valo tuota että syttyi himmeästi.
Nonnih.
Tämmöstä kuuluu nyt...
Töiden jälkeen kotiin ja talliin sulakenipun, yleismittarin ja työkalujen kanssa. Sulake paikalleen ja virta päälle. Valot päälle ja kaikki ok. Ripeä tempaisu ohjaustangosta vasempaan ääriasentoon ja räps - sulake paloi. Tein sitten hätäisen johtopäätöksen, että jossain keulassa paukkuu runkoon. Mittasin kuitenkin varalta latausjännitteen akulta kaikilla kierrosalueilla, kuin myös palaneen sulakkeen tulopuolelta (lähtöjännitteen). Molemmissa mittari näytti lukemia välillä 12,10 - 14,15 volttia. Sanokaapa viisaammat, onko lukema ok?
Sitten rupesin tutkimaan johtoja .Otin muutaman liittimen nipusta pois ja laitoin sulakkeen paikalleen. Panin liittimiä takaisin paikalleen, kunnes sulake räpsähti. Näin löysin ensimmäisen johtonipun epäilyksen alle. Tutkin johtonipoun ja en löytänyt vikaa. Johtonippu meni valokatkaisijalle, joten käytin katkaisijan auki ja kaikki oli kunnossa. Ei muuta kuin johdot paikalleen ja sulake paikalleen. Sulake kesti kaikki temppuni sammuksissa ja käynnissä. Seuraavaksi rupesin tutkimaan johtonippuja mittariston alla, valot päällä. Kun heiluttelin sellaista 15 johdon nippua, räpsähti taas sulake. Ei muuta, kuin koko etukate syliin mittareineen ja plekseineen. Lampun kanssa tarkalla syynillä löytyi yksi kuoriutunut mittarivalon johto, joka selkeästi pääsi pienellä liikkeellä ottamaan kiinni etukatteen metallirunkoon. Johto kuntoon teippauksella ja pyörä kasaan. Ainakin nyt toimii. En muutakaan vikaa löytänyt, mutta taitaisi kyllä oireisiin passata ko. kuoriutunut johto rungon läheisyydessä. Testasinkin johdon vielä tökkäämällä sen runkoon ja sama sulakehan siellä räpsähti...
Kiitoksia vain kaikille hyvistä vinkeistä!
Näissä keskusteluissa on se vaara aina olemassa, että näistä voi oppia jotakin. *![]()
"Parempi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla."
Siis kuskilla...
sulla menee muovikassillinen sulakkeita tota menoa.
tees sellanen naamaliike, että otat vaikka naapurin autosta H4 valopolttimon ja juotat siihen johdot kiinni, toinen plussaan ja toinen miinukseen ja sitten uros-liittimet sinne johtojen toiseen päähän. isket sen laNpun siihen sulakkeen paikalle ja aina kun valo syttyy, palaa olevinaan sulake mutta nyt ei pala sulake vaan se lamppu alkaa valaisemaan. säästää pitkässä juoksussa aika monta sulaketta.![]()
Japi80:n vinkki on tosiaan aika kätevä ja sulakkeita säästävä.
Kun + johto jostain ottaa maahan sulakkeen ja sähkölaitteen väliltä, muuttuukin tuo + johto tuon H4 lampun maajohdoksi ja näinollen lamppu syttyy.
H7 lamppu tuohon hommaan on kätevämpi, kun on ihan vain tarvittavat liittimet, eli 2 kappaletta liittimiä, H4 on vähän sellainen "mohlo"
Johtosarjavikojen etsiminen tahtoo ajoittain olla vähän tuskaa, mutta onneksi moottoripyörissä on niin minimaalisen vähän sähköä, että on se kyllä kuitenkin aika helppoa.. kunhan ei nyt ole rungon sisällä meneviä johtonippuja... sellaiset tahtoo olla ikävääkin ikävempiä.
Suzuki PV50 x2 -88&-89 :P -> Yamaha TZR 125 -89 -> Honda CB 350 Twin -72 -> Yamaha FZR 600 -90 -> Honda CBR 600F -99
- Ruuvaamista rakastan lähes enemmän kuin ajamista
Mystisesti aika ajoin, ilman syytä palava sulake. Syy on aika usein johdoissa ja joskus itse laitteessa.
Sulake palaa plus-puolen oikosulun takia, tämän kun muistaa, niin pääsee pitkälle. Vika johdossa on sulakkeen ja laitteen välissä.
Rouvan autossa paloi kerran viikossa keskuslukon sulake. Laiskana miehenä korjauksen sijaan, opetin sille, miten se 30A sulake vaihdetaan (30A sulake ei pala jännitteensäätimen tai huonon maadoituksen takia). Eräänä päivänä satuin näkemään, että lisäjarruvalo ei pala. Korjasin takaluukun johtosarjan. Nyt autossa toimii lisäjarruvalo ja keskuslukon sulake ei ole palanut kertaakaan.
Jos sulake palaa satunnaisesti, niin johtosarjan vääntely on hyvä tapa aloittaa vian etsiminen. Toinen on itse laitteeseen tutustuminen. Siitä sitten pikku pähkäilyllä ja isolla purkamisella etiä päin. On meinaan sen verran paksuja nuo johtoniput.
Jep.
Täytyypä väsäillä vastaisuuden varalle tuommoinen testilamppu.
Ainakin vielä pelittää hyvin (aamulla töihin motukalla).
Taas tuntuu mopo paljon paremmalta, kun on välillä rassauttanut...
Kovin kallishan tuo remontti siltikään ollut. Vähän aikaa ja 1,82€:n edestä sulakkeita sekä 0,002€:n edestä teippiä.![]()
"Parempi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla."
Siis kuskilla...
Moro!
Minulla kanssa samanlaista vikaa omassani -99 mallisessa ZX9-R:ssä. Pyörä on rakennettu fighteriksi ja maski siis vaihdettu. Kertokaa viisaat, voiko olla että maskin lamput tarvii niin paljon enemmä virtaa kun tavallinen moottoripyörän valo? Paitsi että mulla samanlaista vikaa ku muillakin, eli kun käännän tangon oikealle ääriasentoon(ei aina tarvi olla ääriasento) niin etuvalojen sulake palaa. Alkuperäisesti siellä pitäisi olla 10A:n sulake mutta kokeilin myös 15A:n sulaketta ja sekin paloi melkein heti. Todella ärsyttävää ku ei koskaa tiä että koska ne palaa ja jos sattuu olemaan pimeää niin aika vittumaista. Antakaa vinkkejä ja kertokaa mielipiteitä. kiitos.
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
Ei ainakaan näyttäis olevan kovin ahtaalla siellä, kun joku acerbiksen maski siinä. Siis siellä on jotkut halogeenit, mutta sen enempää en ole sitä vielä tutkinut(juuri siis pyörän hommannut). Eka kävi mielessä että vie enemmä virtaa ku 'normaali' valo..mutta laitoin isomman sulakkeen, niin sekin paloi tosiaan heti. Pitääkin kokeilla että ottaa maskin irti kiinnikkeistä, ja laittaa virrat päälle ja vääntelee johtonippuja että palaako..toiv. ei vaan ole missää rungon sisällä rikki ettei joudu kaikkea purkamaan.
Ja lisäys vielä..pitäisikö olla sitten erikokoiset polttimot maskissa? maskissa siis 2erillistä valoa vierekkäin..