Tulokset 1:stä 22:een 22:sta
  1. #1
    Olemme lähdössä jo kolmatta kertaa Mansaaren legendaarisia kisoja katsomaan. Ensimmäinen kerta meni vähän puihin, kuten tuon sivun alareunasta aloittamalla saatatte todeta: Mansaarelle ja takaisin 2007

    Vuosi 2008 meni paikatessa kiertelyä ja turistireissuilua, vaikkakin pakulla. Siitäkin reissuta voi lukea tuosta yllä mainitusta blogista, vaikkakin huomattavasti kapeammalla kertomuksella kuin vuodesta 2007.

    Vuoden 2009 reissu dokumentoituu myös ja se löytyy täältä-> IOM TT 2009

    Tallennan kuvia tarpeen mukaan Picasaan avoimeen albumiin.

    Olette tervetulleita seuraamaan reissuamme. Se on varmasti joka hetken arvoinen.

    T. Goddess.

    Ps. 9.6.2009 on keikka Triumph Owners Clubin kokoontumisessa saarella. Rockia, bluesia ja vähän hempeilyä Suomalaiseen malliin englanniksi. Tervetuloa
  2. #2
    Ite menossa ekaa kertaa. lähtö 4.6-09 duplinista-> Man-saarille. Millo te siellä ja missäpäin yötä?
    Kun ite rakennat, se ole mithään sarjatuotantoa!
  3. #3
    OTAHHAN LAPHIN MIES SILIMHÄ KÄTHEN...tuo daamihan tarjoo kimppamajoitusta tuolla IOM:lla, ilmoitellu jo pidempään...kannattaisko tarttua tilaisuuteen..
  4. #4
    Ei aina jaksas lukkee kaikkea, helepompi kysyä! Löytyy kyllä vastaukset omaan kysymykseen näköjään.
    Kun ite rakennat, se ole mithään sarjatuotantoa!
  5. #5
    Elkääpähän nyt poijaat. Saapi tuota kysellä tai jos ei jaksa kirjoitella, niin vaikka soitella. Mielelläni jaan keräämääni tietoa, jos siitä jollekulle on jotain apua.
  6. #6
    Hei! Siellä on kisat menossa, jokos on tullut kisaraporttia blogiin? Saa tännekkin kirjoittaa. Itse aion myös mennä katsomaan nuo kisat, viimevuonna olin viikko kisojen jälkeen kurvailemassa TT-radalla ja on kyllä helvetin hieno pätkä.
    Vähän vääntynyt 04 V-Strom 650 Silver 2004-2007(RIP @55k)
    Melko suora 2005 V-Strom 1000 Bläk 70k and going on!
  7. #7
    Täällä nettiyhteyksien luvattomassa maassa olen ollut pakollisella nettilaiharilla. Vasta eilen sain yhteydet vihdoin toimimaan, mutta vain kännyllä. Aika aaaargh!

    Lyhyesti viikon tapahtumista: lauantain kisat siirrettiin maanantaille huonon sään vuoksi. (Tämä on ihan tavallista Mannilassa. Siksi kannattaa varata saarella oleskeluun aikaa TT-kisojen aikana ainakin 4 päivää, jos haluaa nähdä edes yhden kisan.) Ekojen kisojen siirto tarkoittaa sitä, että yleensä vain joka toinen pvä käytävät kisat ja harjoitukset joudutaan runnomaan ma, ti ja ke päiville. Meillä on siis pitänyt kiirettä kuvatessa ja nauttiessa kisoista.

    Tähän mennessä kisoissa on loukkaantunut 8 moottoripyöräturistia, mikä on suhteellisen vähän verrattuna noin 10000:een paikalle saapuneeseen motoristiin. Täällä motoristit valtaa omituinen ajokiima. Kisarataa saa ajaa vapaasti, lukuunottamatta Mountain Coursea, joka on vuodesta 2007 ollut yksisuuntainen. Jos ajelet hitaasti, varaudu ohituksiin molemmilta puolilta, ja vaikka olisit nopeakin, joku varmasti ohittaa sinut molemmilta puolilta.

    Kuskeja ei ole toistaiseksi kuollut, mutta juuri tänään sivuvaunuissa Nick Crow ja Michel Cox loukkaantuivat vakavasti. Vielä ei ole tietoa muista kuin vakavista murtumista molemmilla. Cameron McDonald ajoi harjoituksissa ulos ja hänen olkapäänsä meni sijoiltaan. Hänen kisansa jäivät siihen. Sääli Suzukin tiimille.

    Kisojen tulokset ja viimeidsimmät uutiset voitte käydä lukemassa www.iomtt.com -sivulta. Päivitän tietoja, kun taas pääsen online-tilaan.

    Ps. Kyllä tämä kisa on jokaisen motoristin nähtävä edes kerran elämässä. Alkakaapa säästämään rahaa ensi vuoden kisoja varten. Ja varatkaa lauttapaikkanne jo nyt, koska keväällä parhaat lähdöt ovat jo menneet.
  8. #8
    Paikallinen hevosmiesten tietotoimisto osasi tänään kertoa uutisia eilen sivuvaunukisoissa loukkaantuneista Crowesta ja Coxista seuraavaa: molemmilla on useita murtumia ympäri kehoa. Toiselta katkesi törmäyksessä kädet. Kirjaimellisesti molemmat kädet *siis leikkautuivat irti ja paikalle ensimmäiseksi saapunut Marshal pyötyi nähdessään veren määrän. Kättä ristiin, että pojat selviävät hengissä.

    Minä olen puolestani yrittänyt jo kolme vuotta päästä moottoripyörän kyydissä kisaradan ympäri. Tänään se unelma vihdoin toteutui. Selkä ei tykännyt ajatuksesta lainkaan, mutta minä tykkäsin. Rata on ihan huima ja varsinkin Mountain Road, joka on TT-kisojen ajan yksisuuntainen, on kokemisen arvoinen.

    Ehkä huomenna saadaan taas lisää uutisia.
  9. #9
    Kiitoksia, hauska kuulla että menee hyvin. Aika reippaasti tuo rata on syönyt ihmisiä, wikipediasta: 225 TT-kisoissa kuollutta
    Vähän vääntynyt 04 V-Strom 650 Silver 2004-2007(RIP @55k)
    Melko suora 2005 V-Strom 1000 Bläk 70k and going on!
  10. #10
    Lainaa (goddess @ Kesä. 11 2009,23:53) kirjoitti
    Paikallinen hevosmiesten tietotoimisto osasi tänään kertoa uutisia eilen sivuvaunukisoissa loukkaantuneista Crowesta ja Coxista seuraavaa: molemmilla on useita murtumia ympäri kehoa. Toiselta katkesi törmäyksessä kädet. Kirjaimellisesti molemmat kädet *siis leikkautuivat irti ja paikalle ensimmäiseksi saapunut Marshal pyötyi nähdessään veren määrän. Kättä ristiin, että pojat selviävät hengissä.

    Minä olen puolestani yrittänyt jo kolme vuotta päästä moottoripyörän kyydissä kisaradan ympäri. Tänään se unelma vihdoin toteutui. Selkä ei tykännyt ajatuksesta lainkaan, mutta minä tykkäsin. Rata on ihan huima ja varsinkin Mountain Road, joka on TT-kisojen ajan yksisuuntainen, on kokemisen arvoinen.

    Ehkä huomenna saadaan taas lisää uutisia.
    Juttu kolarista

    Jänis ois tuon mukaan pomppinut eteen ja ovat sitten täydestä vauhdista päräyttäneet ulos
  11. #11
    Lainaa (toumash @ Kesä. 12 2009,11:14) kirjoitti
    Kiitoksia, hauska kuulla että menee hyvin. Aika reippaasti tuo rata on syönyt ihmisiä, wikipediasta: 225 TT-kisoissa kuollutta
    No jaa, keskiarvo reilu 2,2 per vuosi, onko se nyt niin kauheasti?
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  12. #12
    Lainaa (Eroz @ Kesä. 12 2009,12:33) kirjoitti
    Lainaa (toumash @ Kesä. 12 2009,11:14) kirjoitti
    Kiitoksia, hauska kuulla että menee hyvin. Aika reippaasti tuo rata on syönyt ihmisiä, wikipediasta: 225 TT-kisoissa kuollutta
    No jaa, keskiarvo reilu 2,2 per vuosi, onko se nyt niin kauheasti?
    On se paljon, mutta parempaan suuntaan on menty viimeiset vuodet. Jos katsot tuota taulukkoa niin huomaat että pahimpina vuosina 60-70 luvuilla menetti henkensä jopa seitsemän kuljettajaa kisoissa. Viimevuosien kuolleisuus on ollut todella pientä tuohon verrattuna, sinänsä ihme koska radalla on tehty jatkuvasti uusia nopeusennätyksiä. Tekniikka ja turvallisuus ovat selvästi parantuneet.
    Vähän vääntynyt 04 V-Strom 650 Silver 2004-2007(RIP @55k)
    Melko suora 2005 V-Strom 1000 Bläk 70k and going on!
  13. #13
    Rata kuitenkin on sellainen monesta paikasta, ettei pieneenkään virheeseen ole varaa tai napsahtaa ...
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  14. #14
    S.Tänään Mansaarella tehtiin taas historiaa. Ensimmäiset ei-fossiiliperäisellä polttoaineella käyvät moottoripyörät ajoivat kilpaa TT-kisoissa. Pakko tunnustaa, että kisa oli aavemainen. Pyöristä ei kuulunut kuin sähkömoottorin ininää niiden ajaessa ohi. Toki uusia polttoaineita tarvitaan, mutta jos mopoista kadotetaan pärinä ja ominaistuoksu, niin eihän se enää ole mikään mopo! Taidan ruveta jo hakemaan patenttia laitteelle, joka päästää pärinät ilmoille, vaikka mopossa olisikin sähkömoottori:-)

    Sähkömopojen voitto meni Team Agnelle Englannista keskinopeudella 87,434 mph ja kisaan kului aikaa 25 min 53 s. Tällä tuloksella vanha 50 kuutioisten ennätys vuodelta 1966 jäi toiseksi. Keskinopeus oli silloin 86 min 45.

    Sää suosii tämän päivän kisoja. Aurinko paistaa ja on sopivan lämmintä. Ekomopojen (keskinopeus harjoituksissa 87 mailia tunnissa) jälkeen kisataan koko tapahtuman pääkisa: Senior TT. Senior viittaa moottoripyörän tekniikkaa, eikä kuskien ikään. Mopot ovat 1000 kuutioisia tykkejä, joilla ajetaan todella lujaa

    Kuvitelkaa ajavanne vaikka Porkkalantietä 130 mph keskinopeudella. Suunnilleen sellaista on kisaaminen tällä saarella tai vielä hurjempaa oikeastaan, koska täällä tien molemmin puolin on joko kanttari, kiviaita tai tiheää puustoa. Kisarata on yleistä tiestöä, jossa on ihan normaalit montut ja kaivonkannet. Vuoriosuudella kilpailijat joutuvat jopa ylittämään ratikkakiskot! Huimaa.
  15. #15
    Heh, ehkei olisi sittenkään pitänyt pyytää näitä raportteja, alan vihertymään kateudesta! ;)

    McGuinnessin poika on näköjään ajellut uudet enkat: 130.442 mailia tunnissa keskinopeudeksi tuolle radalle. Siis <span style='color:red'>209.9 kilometriä tunnissa ja toistan: keskinopeus!!</span> wtf..

    Epävirallinen hetkellinen nopeushuippu mitä wikipedia väittää jonkun kawan/susnan saaneen omaan nopeusloggeriinsa on 332km/h!!

    Tämä siis radalla jota minä en uskalla ajaa rajoitusten mukaisilla nopeuksilla muutamissa kohdissa. ;D
    Vähän vääntynyt 04 V-Strom 650 Silver 2004-2007(RIP @55k)
    Melko suora 2005 V-Strom 1000 Bläk 70k and going on!
  16. #16
    Judge Moylea kannattaa kunnioittaa. Hän on ankara, mutta oikeudenmukainen tuomari Mansaarella. Eräskin saksalainen moottoripyörä turisti, 46 v, ajoi Hillberryssä 86 mph 40 mph:n alueella Mad Sundayna. Tästä rangaistuksena mies sai £600 sakot ja kolme pistettä ajokortilleen. Muutama muukin turisti sai ihhan "mukavat" sakot ylinopeudesta, £350 ja £700 välillä.

    Täällä tosiaan kannattaa noudattaa kylien kohdalla nopeusrajoituksia, jos haluaa että rahat riittävät vielä kotimatkaankin. Tuomio tulee oitis ja maksu on suoritettava heti käteen. Lisäksi kaikki tuomitut saavat kyseenalaista kunniaa, koska kaikki tuomitut tai muuten tuomarin eteen päätyneet esitellään nimeä, ikää ja kansallisuutta myöten paikallisissa sanomalehdissä.

    Lisää mielenkiintoisia uutisia seuraa. Bushy on paikallinen olutpanimo, jolla on joka vuosi suuri kaljateltta Douglasin rantapromenadilla. Yleensä sen yhteydessä on ollut tivoli, mutta tänäpä vuonna ei ollut. Tästä monet turisteista olivat hyvin tuohtuneita. Ehkä paikallinen turistiministeriö (DTL) ottaa tästä onkeensa ja tarjoaa ensi vuonna taas ilmaista hupia sitä haluaville.

    Edellä mainittu olut teltta koki myös erikoisen tapahtuman kisojen aikana. Moni TT-kisojen fani haluaa tuhkansa siroteltavaksi kisaradan varteen ja monen tuhkat siellä lepäävätkin. Tällä kertaa joku meni askelen pidemmälle ja hänen tuhkansa päätyivät Bushyn kaljatelttaan! Vielä ei ole tietoa, kenen tuhkat ne olivat tai kuka ne sinne pudotti. Bushyn johtaja Marin sanoi olevansa kiinnostunut kuulemaan lisää niiltä, jotka asiasta jotain tietävät.

    Onnettomuustilanne nyt: noin 10 turistia loukkaantunut vakavammin, 1 moottoripyörä Marshall loukkaantunut vakavasti ja siirrettty Liverpooliin jatkohoitoon, sivuvaunukuskeista Nick Crowen kyynärpää leikattiin, minkä jälkeen hänet siirrettiin Englantiin jatkohoitoon. Michael Cox jäi saarelle vielä tehohoitoon. Edellisten lisäksi Nobles Hospital, saaren ainoa kunnon sairaala, on täynnä enemmänn ja vähemmän rampoja motoristeja. 2 turistia kuollut, molemmat motoristeja, jotka törmäsivät isomman ajoneuvon kanssa.

    Miksikö onnettomuusraportti? Jokaisen, joka tänne tulee, pitää ymmärtää tämän radan vaarat. Rata on upea ajaa ja kun kaikki muutkin ajavat lujaa, se tarttuu. Kannattaa kuitenkin huomioida, että tiet ovat kapeita, joukossa on paljon eri tasoisia motoristeja ja jokaisen mutkan takana väijyy vaara. Kun tämän ymmärtää ja hyväksyy, niin homma on kuosissa ja kisaviikko on upea kokemus.

    Seniorkisat menivät minulta hieman ohi, koska selkäni kiukutteli ja jouduin kotiutumaan liian aikaisin. John McQuinnesilta ja Guy Martinilta katkesivat molemmilta ketjut kisoissa eli he joutuivat keskeyttämään. Erikoista oli myös, että yli 80 kisan aloittaneesta vain 25 pääsi maaliin. Steve Platter voitti kisan, Mansaaren oma poika, Connor Cummins, tuli maaliin toisena ja kolmannen pokaalin ja rahat pokkasi Gary Johnsson. Connor ja Gary ovat molemmat tulevaisuuden nimiä rahakisoissa.

    John McQuinnes teki (taas) kaikkien aikojen rataennätyksen, yli 131 mph. Tämä vuosi ei kuitenkaan ollut Johnin eikä Guyn vuosi, vaan Steven. Pidetään peukkuja, että ensi vuonna olisi vihdoin Guyn vuoro. Sitä toivovat monet tapahtuman ja Guyn fanit.

    Rahakisoista puheen ollen. Täällä tosiaan ajetaan rahasta ja mitä merkittävämpi kisa, sitä isompi palkkio. Ajajat saavat määrätystä palkkiorahastosta palkkion ajettujen kierrosten mukaan. Esimerkiksi Superbike ja Senior TT:n koko potti on £70.500, josta 20 parasta kuskia saavat ajettujen kierrosten perusteella tietyn summan rahaa. Kirjoitan myöhemmin tarkemman kuvauksen, kun pääsen oikean koneen ääreen.
  17. #17
    Kuvia kaivaten... * *
    Syteen tai saveen ja pubiin...
    ______________________
    Honda VFR 800 VTEC
    Buell XB12S (sold)
    Kawasaki ZX6R (sold)
  18. #18
    Palauduin vihdoin kotiin ja olen taas normaalien yhteyksien varrella. Kun tokenen reissusta ja Jussista, niin saatte kuvamateriaalia ihan nokko. Paljon ja paljon.

    Yhteenvetona reissusta on pakko todeta seuraavaa:

    1. Varatkaa vuoden 2010 lauttanne välille UK-Douglas osoitteesta www.steampacket.com jo nyt. Myöhemmin joudutte tyytymään paikkoihin, jotka ovat jäljellä.

    2. Jos vain voitte (rahat ja aika riittää), matkustakaa lautoilla ja pyrkikää tutustumaan ihmisiin. Mekin olemme tutustuneet ihmisiin ympäri maailmaa näillä reissuilla, jopa entisiin TT-kuskeihin.

    3. Isle Of Man TT on jokaisen motoristin "kerran elämässä" käytävä paikka. Suosittelen enemmän kuin lämpimästi.

    Päivitän blogini (vihdoin) ajantasalle tämän viikonlopun aikana, jotta pääsette kärryille koko tarinasta. Ensi vuonna odotan törmääväni teihin saarella. Majapaikkamme on Kirk Michael, Glen Wyllin, The Fuchsias.

    T. Asta

    Ps. Blogini löytyy täältäMy Webpage Ja ensi vuodelle tulee taas uusi, kunhan saan hommat kontrolliin.
  19. #19
    Ratahan on sairas. Kunnioitusta kaikille jotka sitä uskaltavat ajaa.
  20. #20
    Eipähän siellä kisaa aja kuin rahakuskit sponsoreiden rahoilla. Tavallisia taaveja taas houkutellaan ajamaan (ilman suurta tuskaa) kisojen ohella.

    Jos joku ei vielä tiedä, niin Urheilukanava näyttää uusintoja kisoista pitkin kesää. Kannattaa käydä ihmettelemässä ja jos haluatte tietoa yhteyksistä saarelle, niin ottakaan YV:llä yhteyttä. Isle Of Man TT on jokaisen motoristin pyhiinvaelluspaikka, edes kerran elämässä. Suosittelen lämpimästi...



  21. #21
    kuulinpa että Pohjois Irlannissa on 2vikkoa ennen Man-Saaren ajoja kans katu-rata kisa. Paikka??
    Kun ite rakennat, se ole mithään sarjatuotantoa!
  22.  
  23. #22
    Kyseessä on North-West 200. Se ajetaan aika hurjilla teillä. Vielä hurjemmilla kuin Mansaaren TT. Urheilukanava näyttää myös niistä kisoista lähetyksiä. Paikan nimeä en muista tähän hätään, mutta eiköhän se kookelilla löydy.