Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Moro,

    Ohjekirjassa kerrotaan milloin mopedi pitäisi viedä huoltoon mutta mihinkään ei ole eritelty mitä mikin huolto sisältää. Löytyisiköhän jostain tietoa mitä pyörälle huollossa tehdään ja millaisen listan mukaan pyörää tsekkaillaan?

    Pyysin liikkeeltä listaa luovutushuollon tarkastuksista ja töistä mutta ainoa mitä sain oli leima huoltokirjaan että huolto on tehty. Olisi mukava tietää mitä huollossa _pitäisi_ tehdä - ja sitä taas voi verrata siihen mitä oikeasti on tehty.

    MJ
  2. #2
    Tuossa on F800ST 1000 km huolto:

    BMW Motorrad
    Maintenance schedule
    0234 - F 800 ST
    00 00 119 BMW Running-in Check (see Maintenance Schedule)
    Customer Registration No. Odometer reading
    Order No. Date Mechanic's + Manager's signature
    Reading fault memory with BMW Motorrad diagnostic system
    Engine-oil change, with filter
    Checking coolant level
    Checking/adjusting clutch play
    Checking freedom of movement of throttle cable and checking for kinks and chafing
    Checking brake-fluid level, front brakes
    Checking brake-fluid level, rear brakes
    Checking specified torque of threaded fasteners with torque wrench: front brake calipers
    Checking specified torque of threaded fasteners with torque wrench: rear brake calipers
    Checking tyre pressures
    Checking steering-head bearing
    Checking specified torque of threaded fasteners with torque wrench: main frame
    Checking specified torque of threaded fasteners with torque wrench: front footrest plates
    Checking specified torque of threaded fasteners with torque wrench: exhaust manifold
    Checking specified torque with torque wrench: eccentric clamp
    Checking lights and signalling equipment
    Function test, engine start suppression
    Final inspection and check of roadworthiness
    Reading fault memory with BMW Motorrad diagnostic system
    Confirming BMW Service in on-board documentation
    BMW Motorrad, UX-VA-4
    20.06.07 BMW recommends
    BMW-Motorrad
    09/2007
    Pekka
  3. #3
    Moi,
    minä sain R-M Heinolta kaksisivuisen työselosteen missä kerrottiin mitä tonnin huoltoon (R1200GS) kuuluu ja mitä tehty sekä työn ja varaosien hinta.Luulisi että se kuuluu valtuutettujen huoltojen ohjelman mukaisiin toimiin??

    Kari
  4. #4
    Huolto-ohjelma löytyi pienen hakemisen jälkeen lopulta myös f800.orgista eli TÄÄLTÄ. Eiköhän huollon lopullinen sisältö selviä viimeistään laskua maksettaessa *

    Tulevana maanantaina pitäisi kulkinen viedään huoltoon. Huollon lisäksi saavat tarkastaa missä kohti keulaa on välykset pielessä. Jostainpäin kuuluu / tuntuu selvä kolahdus kun ajaa isompaan monttuun ja kevyessä jarrutuksessa koko etupää alkaa tärisemään...

    MJ
  5. #5
    Kolahdus taitaa tulla ns. uivista etujarrulevyistä.
  6. #6
    Kolahdus & tärähdys on sitä luokkaa että tuskinpa se levyistä lähtee. Mutkiin saa ajaa tosi varovasti sillä koko keulasta häviää tunto kun ajaa isompaan heittoon ja keula "lyö käsille". Lähinnä on olen mietiskellyt voisiko johtua lähteä ohjauspuolen laakereiden välyksestä?

    Olen ennenkin omistanut "kelluvia jarrulevyjä" ja ei koskaan ole tullut tällaista vastaan... *
  7. #7
    Lainaa (Joikhu @ Touko. 04 2009,23:33) kirjoitti
    Kolahdus & tärähdys on sitä luokkaa että tuskinpa se levyistä lähtee. Mutkiin saa ajaa tosi varovasti sillä koko keulasta häviää tunto kun ajaa isompaan heittoon ja keula "lyö käsille". Lähinnä on olen mietiskellyt voisiko johtua lähteä ohjauspuolen laakereiden välyksestä?

    Olen ennenkin omistanut "kelluvia jarrulevyjä" ja ei koskaan ole tullut tällaista vastaan... *
    Joo laakerien välyksen säätö voi olla pielessä.
    Se on aika tarkka homma, kun siinä on se kartiolaakeri.

    Pekka
    Pekka
  8. #8
    Ohjauslaakerin kireyden kyllä tarkistaa aika helposti, keula vaan ylös ja kääntelee stongasta edestakaisin niin huomaa jos kartiolaakeri on kulunut tai liian kireällä ja löysät huomaat nitkuttelemalla vaikka etupumpuista edestakas
  9. #9
    Näinhän se käy. Onkelmana on että S:ssä ei ole keskiseisontatukea eli keulan nostaminen ei käy aivan niin helposti. Syystä tai toisesta S:n ja ST:n sivujalka on tehty niin kevyestä materiaalista että sen varaan ei tosiaankaan passaa laittaa muuta kuin pyörän "normaalin" painon - siitä on jopa varoitus huoltokirjassa

    Kerta uusi mopo on tullut hankittua niin nautitaan nyt kerrankin takuun suomista mahdollisuuksista eli tutkikoon huollossa mikä keulassa kolisee *
  10. #10
    Dodii - huolto on tehty ja vika paikallistettiin ohjauspään laakeriin. Homma hoitui kiristyksellä ja kolinat ja tärinät hävisi kerralla

    Huolto kesti kaikkineen n. tunnin mutta valittavasti en saanut minkäänlaista tositetta mitä pyörälle tehtiin - ts. ei auta kuin toivoa että huolto on tehty ohjeen mukaan. Tottakai lasku löytyi jossa työllä ja osilla oli oma hintansa mutta ei mitään tarkempaa selostusta...

    Lisäksi pienenä miinuksena alkup. öljynsuodatin oli väriltään musta joka tietenkin sointui mustan moottorin kanssa. Huollossa suodatin oli valkaistu ja nyt mustassa moottorissa on yksi valkea uloke - erottuu aika selvästi. Tiedän - pelkkä kosmeettinen haitta mutta aina pitää löytää jotain josta voi valittaa... *

    MJ
  11. #11
    Liian hyvinhän tämä olisi mennyt jos yhdellä huoltokerralla olisi selvitty. Viikko huollosta hieman "rajumpi" pompun ylitys ja pam - keula kolisi kuin jotain olisi irti. Noh - eipäs muuta kuin seuraavana päivänä yhteys huoltoon ja lupasivat katsoa keulaa samantien. Mopedi huoltopaikalle ja huoltomies testasi pyörän todeten laakerin olevan täysin väljä. Pyörä otettiin sisälle halliin ja kymmenen minuutin päästä se oli takaisin ulkona. Laakeri oli kiritty uudelleen ja pauke oli hävinnyt. Otin pyörän alleni ja lähdin ajelemaan kotiin. Ohjauksesta oli tullut jäykkä ja pyörä vei miestä ei mies pyörää kun sillä yritti mennä maantiellä suoraan. Kun selvisin takaisin kotiin soitin välittömästi takaisin ja kerroin että nyt ei hommat mene putkeen.

    Ajelin pyörän seuraavana aamuna takaisin liikkeeseen ja pyörä laitettiin halliin odottelemaan huoltoa. Olin nimittäin lähdössä työmatkalle ja tarkoitus oli tulla takaisin vasta parin viikon päästä. Suunnitelmat muuttui ja reissu lyheni viiteen päivään. Nyt sitten ollaan kotosalla ilman moottoripyörää ja odotellaan aikaa jolloin huolto purkaa keulan palasiksi ja tutkii mikä siellä oikein mättää.

    Harmittaa niin pirusti kun koska työni on reissaamista ja ostin BMW:n juuri siksi että saan ajella huolettomasti niinä harvoina kesäpäivinä kun olen kotona. Ei menny ihan niin *

    Ihmetyttää keulan kiriminen. BMW:n huoltomanuaali antaa ohjeet ja momentit kuinka laakeri kiritään oikein. Aina kun kysyin kuinka kiriminen tehtiin vastaus oli "se on vaan kiritty". Huollon esimies myös kertoi että huoltomies pystyy kokemuksella kirimään laakerin oikeaan momenttiin - tarkat on kaverilla kädet

    Saas nähdä millainen kesä tästä tulee...
  12. #12
    Kyllä se nyt toisen kerran jälkeen viimestään olisi pitäny ymmärtää vaihtaa sinne se laakeri..
    <p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
  13.  
  14. #13
    Pari tuntia sitten tuli soitto huollosta että keula on purettu, laakerit & levyt vaihdettu ja koko paketti kasattu kaikkien sääntöjen ja ohjeiden mukaan ja toimii. Huomenna haen taas mopon alle ja toivotaan että ongelma on nyt ratkaistu ja loppukesä menee ilman ongelmia *->

    Kun hain pyörän toisesta "kiristyksestä" sovimme että jos ongelma vielä toistuu, keula puretaan ja osat vaihdetaan - se on nyt siis tehty. Ongelmia vaan meinaa aiheutta omien aikataulujen sovittaminen huollon aikatauluun *