Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 129:sta
    Moro

Elikkäs miten pesette moottoripyöränne? Tarkoitus olisi että täällä jaettaisiin erilaisia neuvoja toisillemme miten on hyvä puhdistaa moottoripöyrä erilaisista lioista. Pinttyneestä liasta, pölyt, tahrat yms.. kaikenlaisista. Kertokaa myös millaisia aineita käytätte erilaisille pinnoilla tai liolle.

Kertokaa omia kikkojanne miten saatte pyöränne hyvin puhtaaksi!

En löytänyt kyseistä aihetta haulla, poistakaa jos turha.

Omasta kokemuksesta voin sanoa että painepesurilla varovasti pesten on ihan hyvä ratkaisu. Katsoo vain ettei ole mitään suuria vaaroja, että vettä pääsisi paljon koneeseen. Pesun lopuksi on hyvä antaa koneen käydä vähän aikaa ja myös tulpan hatut kuivata kuumailmapuhaltimella/ilmanpaineella. Myös tulppien juuret. Jos on jotain lian liuotinta tai muunlaista myrkkyä niin ihan tehokkaasti lähtee liat.

Kertokaas olisiko mitä muita tapoja nyt kun ei ole mahdollisuutta painepesurilla pestä?

Kawasaki ZX-9R Ninja

Suzuki Hayabusa
    Jos asuu jossain missä pihassa ei voi/saa itse pestä, ja haluaa nopeasti puhtaaksi niin yksi vaihtoehto olisi joillain huoltiksilla olevat itsepalvelupesut, Tampereella esim Kalevan Neste. Käyttävät jotain aineita joilla lähtee pakastavedetyksi vaikka olisi millaiset tatinat pinnassa kiinni. Pakariin kiinnipalanut ajopuvun palanen ei lähtenyt mutta kaikki muu kyllä.

Vedet, pesuaineet sun muut tulee samasta letkusta, ehkä nopeampaa kuin käsin säätäminen.

Muutaman euronhan se tietysti maksaa... mutta niin taitaa maksaa ajaminenkin.

kliketi tuollainen keskustelu löytyi
    Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
    Pesuun ei ole varsinaisia vinkkejä, mutta KUIVAUS kannattaa tehdä LEHTIPUHALTIMELLA! Sen jälkeen on helppo vetää säämiskällä.

Hienointahan on tietysti se, että se lehtipuhaltimen ääni häiritsee jotain piipertäjää. Tää Lahti on niin eksoottinen paikka, että paikalliset piipertäjät halusivat kieltää lehtipuhaltimet.
    DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
    S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
    Ihan letkulla huuhtelu.. sitten suihkepullolla pesuaine pintaan.. swingin ja takavanteen tienoille voimakkaampaa liuotinta ja tässä vaiheessa ketjun puhdistus tarpeen mukaan.. Sitten pehmeällä letkuharjalla käydään katteet ym. läpi. takavanne/swigin tienoo eri harjalla.. lopuksi letkulla huuhtelu.. vahalla lähtee sitten ötökät yms. törky, joka ei lähtenyt pesuvaiheessa..

Lopuksi kuivausta tarpeen mukaan ja ketjulle öljyä.. Jos pyörällä ei lähde hetipuoleen ajoon, kannattaa käyttää lämpimäksi kuitenkin, niin kosteus poistuu sähkölaitteista ja muualta, missä sitä ei tarvitse olla..
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
    Sinne Lahteen vaan Anatoolille terveisiä. Ne lehtipuhaltimet on
    niin perseestä, ettei firma edes alan ammattilaisena suostu niitä
    käyttämään. En yhtään teidän kukkahattumummoja ihmettele. * Fööni kiltististi kätöseen jos puhallella haluat.
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
    Lainaa (Salmon @ Huhti. 18 2009,16:42) kirjoitti
    kliketi tuollainen keskustelu löytyi

Ohoh, olenpas ollut sokea.. Mut kiitos kuitenkin vastaajille. Pitääpä kävästä itsekkin vaikka tossa Lieksan nesteellä pesemässä. Siellä on muistaakseni itse pesu palvelu.

Ajattelin juuri vahailla sitten jälkeenpäin ja ketjut rasvailla kunnolla, jne..
    Kawasaki ZX-9R Ninja

Suzuki Hayabusa
    Lainaa (aj@ @ Huhti. 18 2009,17:15) kirjoitti
    Sinne Lahteen vaan Anatoolille terveisiä. Ne lehtipuhaltimet on
    niin perseestä, ettei firma edes alan ammattilaisena suostu niitä
    käyttämään. En yhtään teidän kukkahattumummoja ihmettele. * Fööni kiltististi kätöseen jos puhallella haluat.
    Lämpöilma puhallin varmaan ajanee saman asian? Kun ei ihan täydellä teholla ja vähän kauempaa huruuttelee.
    Kawasaki ZX-9R Ninja

Suzuki Hayabusa
    Onko astianpesuaine huono pyörän pesuun? Muuta kun ei ole.
    Honda NSR 125 02' --> CBR 600F
    Olen fiktiivinen henkilö. Kirjoitetuillani viestien sisällöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
    Ite olen ainakin pyörän pessy ilman painepesuria niin ei tarvitse miettiä turhaan tiivisteiden jne kestävyyttä. Jos nyt selitän perusteellisesti miten itse pesen pyöräni. Lopputulokseen olen ollut aina tyytyväinen, mutta tiettyhän niitä oikeita tapoja paljon muitakin.

Elikkäs ensimmäiseksi pyörä etu-ja takapukeille. Pieni tulppa pakoputken päähän. Sitten vaan vesijohtopaineella pyörä kastellaan joka paikasta, jolloinka pahimmat liat saadan jo tässä vaiheessa irroitettua.

Seuraavaksi siirrytään pesuaineisiin. Ämpäriin lämmintä vettä ja Wurthin tehopesua. Harja käteen ja kaikki katteet läpi, paitsi pleksiä, joka menee naarmuille ja ei myöskään vanteita, jarrusatuloita koska ovat yleensä liian likaisia vedettäväksi samalla harjalla. Pleksin olen silloin tällöin kädellä ja fairyllä pessyt. Vanteissa käyttänyt toista harjaa ja Shellin moottori- ja rengaspesuainetta. Elikkä ensin sumuttanut Shellin aineen vanteille, antanut vaikuttaa 5 min ja sen jälkeen omalla harjalla ja tehopesulla harjannut vanteet ja jarrusatulat puhtaaksi.

Tämän jälkeen pyörän saakin sitten suihkuttaa puhtaaksi, niin että kaikki pesuaine lähtee pois. Kuivaus suoritetaan ensin paineilmalla, jos mahdollista, puhaltamalla kaikki kytkimet, akselin mutterit ym. Sen jälkeen kahdella säämiskällä kuivataan koko pyörä ja tietty vanteille taas oma säämiskä. Tämän jälkeen saakin sitte käyttää koneen kuumaksi, jotta se konekin kuivaisi.

Aikaa tähän on kulunut parhaimmillaan kolme tuntia, mutta kyllä sen tunnissakin saa pestyksi. Tota Shellin pesuainetta ei joka paikasta löydä, mutta sitä myydään vaaleassa spraypullossa ja on todella hyvää tavaraa.
    Sitten noi pukkien käyttö helpottaa pesua todella paljon, varsinkin kun pestään vanteita. Pakoputken tulppa ei nyt mitenkään ole pakollinen, mutta onhan ne villat parempi pitää täysin kuivana. Eiköhän se siinä ollut suurimmaksi osaksi
    ZX-6R 2005 --> GSX-R 1000 K8
    Lainaa (T-Doggy @ Huhti. 18 2009,18:27) kirjoitti
    Fairylla on pesty ja hyvin toimii *
    Kertokaas kotka-hamina seudulla pesupaikkaa käsinpesuun
    Muuta ei tartte ku lämmintä vettä tulis letkusta
    Mä en ymmärrä miten lehtipuhallin olisi prseestä? Paljon nopeampi kuivata LEHTIPUHALTIMELLA JA säämiskällä kuin pelkästään säämiskällä.

Tietty jos on henkisesti masokisti ja haluaa tuhlata aikaa, niin tietysti jättää sitten tekniset apuvälineet käyttämättä. Noh, se on tietysti jokaisen oma asia. Mä käytän lehtipuhallinta!

On vaan harmi, että mun asuinalueella ei asu viherpiipertäjiä jota se puhaltimen käyttö harmittaisi.
    DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
    S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
    hmph..peseekö joku mopoaan? En mä ainakaan, ajettavaksi se on hankittu, ei pestäväksi. ..myönnetään et on se sit ain välillä sen näkönenkin.
    BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
    ER-6f 2006
    Normaalisti ennen huoltoa kokopesu ihan puutarhaletkulla ja pesuaineella (Würth pineline tehopesu).
    Huoltokohteet tarkemmin nysväten.

Tai ajon jälkeen pelkkä suurimpien kurien huuhtelu letkulla jos näyttää liian kuraiselta talliin vietäväksi...

Jos ohjelmassa laakereiden vaihtoa tai linkuston huoltoa/rasvausta niin painepesurilla surutta lähiympäristö puhtaaksi.

Sateella ajaessa puhdistuu kanssa hyvin *

Joskus on pikapesu tehty ihan kesken reissunkin *
    omat mopot painepesurilla, kun on niin laiska että ei mopoa viitsisi pestä olleenkaan jos ei olisi pakko..

Viime kesänä laitatin kestovahan R1 takasvingiin ja vanteeseen kotkassa ja oli kyllä sen verran hyvä juttu että ei ketjurasvoja tarvinnu isommin taistella pois vanteesta koko kesänä. Uusi mopo kun saapuu niin sama käsittely tehdään kyllä sillekin. Suosittelen jos hinkkaus ei ole mielipuuhaa..
    vanteista pyyhin öljyisen töhnän pois grillinsytytysnesteellä. ainakin lähtee riittävän hyvin ja on halpaa, eikä tarvitse erikseen ostaa kympin tai parin pulloa tuota varten.
    Auton ja pyörän pesussa käytän tätä -> Shampoo
    Auton ja pyörän katteiden vahauksessa tätä -> Sumutin vaha
    Vanteiden pesuun käytän Wurthin Pineline tehopesua. Kaikki muut tökötit on turhia, sillä parempaa jälkeä kiillon ja puhtauden / helppouden kannalta niillä ei saa! *

Suzuki GSX 1250 FA ABS -11
    Lainaa (Vitone @ Huhti. 18 2009,19:15) kirjoitti
    Lainaa (T-Doggy @ Huhti. 18 2009,18:27) kirjoitti
    Fairylla on pesty ja hyvin toimii *
    Astianpesuaineilla ei pitäisi pestä. Sisältää lasinkirkastusaineita jotka ovat vahingollisia maalipinnalle. Lisäksi irrottaa vahan rasvakalvon. Toisen käden tieto, en ole itse kokeillut enkä kokeile.

Kronoby Racing Team
    Löytyyköhän Keravan seudulta käsinpesupaikkaa, kun tuli muutettua ja kerrostalon p-paikalla on letkupaikat vähissä.
    Lainaa (Juhana N @ Huhti. 18 2009,20:35) kirjoitti
    Astianpesuaineilla ei pitäisi pestä. Sisältää lasinkirkastusaineita jotka ovat vahingollisia maalipinnalle. Lisäksi irrottaa vahan rasvakalvon. Toisen käden tieto, en ole itse kokeillut enkä kokeile.
    Pitääkin ehtiä jotain faktaa *
    Ihan näin maalaisjärjellä loogista. Irtoaahan se rasva kattilastakin.
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
    Missähän päin Helsinkiä ois noita itsepesu paikkoja ja minkä hintaista lystiä itsepesu on?
    Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
    Kauppakeskus Sellon parkkihallissa olevassa autojen pesufirmassa pyörän pesu hoitui nopeasti ja hyvin. Hinta 15e.
    -Honda VFR 800X Crossrunner-
    -Kawasaki Z 750 S-
    -Suzuki GSF 600 S Bandit-

"Elämä on ihmisen parasta aikaa" -Matti Nykänen
    Itse olen käyttänyt Bilteman kylmärasvanpoistoainetta niille oikein tiukoille lioille. Taino, nykyään tulee ruiskittua tuota helposti jokapaikkaan. Ainakin vanteet, jarrusatulat, kone, swingi, kaikki inhottavat pienet paikat siellä swingin lähellä ja jos näyttää siltä niin ehkä hitusen tankin alareunaankin. Maksaa Biltemassa oliko 4e litran suihkepullo ja jonku alle 10e 4litran pönikkä ko ainetta. Ei voi kalliiks väittää ja toimii. Suihkin sitä lialle, polttelen tupakin ja sitten painepesurilla tai pelkällä letkulla huuhdon. Jos jää vielä likaa niin sama uudestaan ja avitetaan pehmeällä harjalla. Ja taas huuhdellaan.
    Tällä yleensä lähtee ihan tarpeeks hyvin puhtaaks, mutta jos tuntuu siltä että kiinnostaa hinkata niin käytän raskaskaluston pesuainetta lantranttuna, sitä kun sattuu löytymään vieläkin nurkista, tai muuta sopivaa hyllystä löytyvää autonpesuainetta ja harjaa. Kuivauksen hoitaa aurinko tai reipas ajolenkki. Yleensä samalla sitten tulee putsattua ketjut ja öljyttyä peräöljyllä huolellisesti. Vahannut en ole vielä kertaakaan, mutta siihenkin löytyy Autoglymin punainen ja kulta joka havaittiin toimivaksi autossa. Kaippa se mopoonkin sitten toimii, noihin muutamaan hassuun muovinkappaleeseen joita tosta löytyy.

Pesupaikkoina käytän yleensä Nesteen/Shellin poleteilla toimivia painepesureita tai sitten duunissa/isännän duunissa ihan pelkkää letkua. Kamat kulkee paikanpäälle pienessä repussa ihan hyvin.
    Helsingin puolelta löytyy ainakin Herttoniemen Shelliltä (poletit) ja Kannelmäen Nesteeltä (TI-halli) , Vantaan puolella ainakin Martinlaakson Neste (poletit), Tikkurilan Neste (TI-halli pesupaikoilla), sekä Ruskeasannan Shelli (poletit). Noissa on ainakin tullu käytyä. Shellin poleteilla saa yhellä poletilla jonkun 1.5-2min ruiskuaikaa, poletti muistaakseni 2e. Martinlaakson Nesteellä poletti 1e ja sillä saa abaut 1min ruiskuaikaa. Ite kun käytän heiltä pelkkää vettä niin mulle riittää normaaliin pikapesuun 1shellin poletti, kahden käsittelykerran pesuun 2shellin polettia ja kunnon hinkkaukseen 3shellin polettia. Tuplat Nesteen poleteilla. Mun mielestä tommonen pikapesu 2e, kunnon pesu 4e ei ole paha hinta painepesurista. Ja itse aineetkaan ei maksa paljoa mitään, riippuu tietysti mitä itse kukin tahtoo käyttää.

Niin ja Myyrmäen parkkihallissa on pesupalvelu josta löytyy 1e ja 2e kolikoilla toimiva painepesuri. Varmaan pesisivät pyöränkin jos kysyis, en tiedä hintaa.
    Talvipyöränä - Honda CLR 125 Cityfly halapa ja heleppo kärpäsenkikkare mutta sitäkin hauskempi.
    Se mikä huippunopeudessa menetetään otetaan takaisin mutkissa ja asenteessa
    Tosi hyviä neuvoja täältä saanut, kiitos kaikille kirjaittajille. Tosta isännältä kysäsin aineista, niin tuo työpaikaltaan raskaan kaluston aineita. Kyllä pitäs likalähteä. Sitte letkulla vaan huutelen ja hinkkaan jos on tarvetta. Vahatakki vois tolla äidin autosta yli jääneellä vahalla. Etenki noi vanteet pärrässäni on aika pinttyneet, ihan kunnon myrkyt ja kädellä hinkata liat pois.

Kyllä siitä vielä puhas tulee.
    Kawasaki ZX-9R Ninja

Suzuki Hayabusa
    Lainaa (Mopo59 @ Huhti. 18 2009,20:42) kirjoitti
    Löytyyköhän Keravan seudulta käsinpesupaikkaa, kun tuli muutettua ja kerrostalon p-paikalla on letkupaikat vähissä.
    Kanniston TB, saviontien varressa.
    Puuttuva ajotaito korvattu teholla!
    Suzuki Hayabusa -09 (rek. -10)
    Suzuki Hayabusa -07
    Suzuki 1200s bandit -03
    Kawasaki zx10r -06
    Honda 600cbr -98
    Lainaa (aj@ @ Huhti. 18 2009,21:16) kirjoitti
    Ihan näin maalaisjärjellä loogista. Irtoaahan se rasva kattilastakin.
    Omassa mattapinta jota ei vahata. Etsinkin nyt miten tuo olisi vahingollista maalille
    Lainaa (Vitone @ Huhti. 18 2009,21:04) kirjoitti
    Lainaa (Juhana N @ Huhti. 18 2009,20:35) kirjoitti
    Pitääkin ehtiä jotain faktaa *
    No löytyhän sitä tietoa kun otti pyörän käyttöohjekirjan käteen *

Siellä lukee:

Puhdistaminen
    1. Erittäin likainen pinta
    a. Käytä rasvaa poistavaa astianpesuainetta ja pesukinnasta
    b. Huuhtele huolellisesti puhtaalla vedellä

2. Poista pienet likakertymät ammoniakkipohjaisella lasinpuhdistusaineella ja liinalla

3. Levitä pinnoille lopuksi kiillotusainetta
  30.  
    Lämpöstä vettä, joku pesuaine mitä nyt sattuu käsillä olemaan(viimeks auton vahashampoo), hankaussieni ja huuhtelu. Vahaa, mitä sattuu käsillä olemaan ja se on siinä.
Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen