Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Bemuni korjauskirjassa sanotaan vaihteistoöljyn vaatimukseksi "GL5 luokan hypoidiöljy". Ölppiä löytyy GL5 merkinnällä ilman mainintaa hypoidilisäaineistuksesta ja myös niin, että tuo ominaisuus mainitaan. Voinko ottaa minkä tahansa GL5-purkin? Ts. onko tuo merkintä GL5 aina sinällään tae sopivuudesta hypoidipyörästöille?



  2. #2
    Osuipa hyvä kysymys.
    Viime vuonna vaihdoin tavallisen GL5-luokan (Mobilube hd) öljyn 1150 GS:n perään ja laatikkoon, kun en kaupasta muuta löytänyt ja reissuun oli kiire. Ajoin näillä öljyillä alle ~10 km, sillä vaihteisto kolahteli huomattavasti enemmän kuin aiemmin.
    Siltä seisomalta ajoin Motonetiin, josta ostin huomattavasti kalliimpaa (hypoid) Mobilin gearlube VS 600:sta - ja tällä öljyllä laatikko toimii kuin unelma.

    Teoriassa en tiedä mitä eroa näillä öljyillä on.



  3. #3
    GL-5 on aina ns "hypoidi"-öljy.
    Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
  4. #4
    Lainaa (Hsippe @ Huhti. 17 2009,21:14) kirjoitti
    GL-5 on aina ns "hypoidi"-öljy.
    Onko tosiaan näin?
    Tuolta mobilin tuotekataloogista katsottuna hypoid maininta löytyy vain näistä VS-öljyistä.
    http://www.mobil.fi/Finland....gue.pdf
  5. #5
    Lainaa (Nomad @ Huhti. 17 2009,21:29) kirjoitti
    Lainaa (Hsippe @ Huhti. 17 2009,21:14) kirjoitti
    GL-5 on aina ns "hypoidi"-öljy.
    Onko tosiaan näin?
    Tuolta mobilin tuotekataloogista katsottuna hypoid maininta löytyy vain näistä VS-öljyistä.
    http://www.mobil.fi/Finland....gue.pdf
    Täällä lisää luokituksen keksijältä.

    API Publication 1560
    GSX1250FA
    XJR1300
  6. #6
    Lainaa (Nomad @ Huhti. 17 2009,21:00) kirjoitti
    Osuipa hyvä kysymys.
    Viime vuonna vaihdoin tavallisen GL5-luokan (Mobilube hd) öljyn 1150 GS:n perään ja laatikkoon, kun en kaupasta muuta löytänyt ja reissuun oli kiire. Ajoin näillä öljyillä alle ~10 km, sillä vaihteisto kolahteli huomattavasti enemmän kuin aiemmin.
    Siltä seisomalta ajoin Motonetiin, josta ostin huomattavasti kalliimpaa (hypoid) Mobilin gearlube VS 600:sta - ja tällä öljyllä laatikko toimii kuin unelma.

    Teoriassa en tiedä mitä eroa näillä öljyillä on.
    Mobilin VS-sarjan öljyt ovat synteettisiä, HD on mineraalia. Synteettisyys ei tee öljystä sinänsä parempaa, mutta lisäaineistuksessa on varmaankin eroja, onhan VS paljon kalliimpaakin.
    Kronoby Racing Team
  7. #7
    Eli tullaan siihen että öljyissä? on eroja. Niinku viineissä.

    Muutta sitten se iso kysymys. Miksi joku laatikko, perä tai kone toimii jollakin öljyllä paremmin kuin toisella merkillä vaikka luokituset ja laatuvaatimukset olisi samat. Luulisi että nykymekaniikka kaikkine pintakäsittelyineen, työstökoneikkojen 1/10000 (aprilia) toleransseineen ja laakerien lähes standaareja lähestyvinä laatutoteumina,, olisi tunteeton öljylle jolle ilmoitetaan ominaisuudet.

    Elikkä miksi Repsol synt toimiin huonommin Transalpin koneessa kuin MX15/40 Tai HALVIN Teboil moniaste 15/40 tekee 1500km ajetun deauvillen koneesta ja askista samettisen jouhean. Näin viinivertauksina.



    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
  8. #8
    Siis ainakin ameriikan normin mukaan:
    Linksu API:n sivuille

    Tässä Tebiksen selvitykset

    Oho Torsti ehtikin linkittää ameriikan ensin...



    Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
  9. #9
    Lainaa (Hsippe @ Huhti. 17 2009,23:05) kirjoitti
    Siis ainakin ameriikan normin mukaan:
    Linksu API:n sivuille

    Tässä Tebiksen selvitykset

    Oho Torsti ehtikin linkittää ameriikan ensin...
    No niinhän siellä seisoo.

    Ehkäpä tuo VS 600 ölppä on hyvää siksi, että purkin kyljessäkin lukee isolla, että erityisesti BMW:n peräöljyksi.
  10.  
  11. #10
    Lainaa (Nomad @ Huhti. 17 2009,23:38) kirjoitti
    Lainaa (Hsippe @ Huhti. 17 2009,23:05) kirjoitti
    Siis ainakin ameriikan normin mukaan:
    Linksu API:n sivuille

    Tässä Tebiksen selvitykset

    Oho Torsti ehtikin linkittää ameriikan ensin...
    No niinhän siellä seisoo.

    Ehkäpä tuo VS 600 ölppä on hyvää siksi, että purkin kyljessäkin lukee isolla, että erityisesti BMW:n peräöljyksi. *
    Höh, miten se BMW tietää mitä öljyä siellä moottorissa on.

    Pekka
    Pekka