Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Onkos täällä ketään jolla olisi mahdollista hankkia minulle vanhan säännön pyörään 20-30ltr tuota korkeaoktaanista lentobensaa.Sitä kun ei kovin helposti enää saa.
    Jos apua löytyy niin ihan org.boxiin voi vastata.
    <p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&amp;rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
  2. #2
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Eikös oktaanibuusteri normaalin bensan sekaan aja saman asian? Vai tuleeko huomattavasti kalliimmaksi?
    Superbike #7
  3. #3
    Mieluummin tuota oikeaa kopteribensaa ihan sen tähden että kone ei tuhoutuisi ainakaan sen tähden.Tokihan löytyy löysemmät palotilatkin nykysääntöihin (kisabesalle) mutta mieluummin kireillä kansilla kuitenkin herättelisin vanhusta tänä kesänä hiukan.
    Kyseessä 2T 250.
    <p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&amp;rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
  4. #4
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (lippa @ Maalis. 26 2009,17:34) kirjoitti
    Mieluummin tuota oikeaa kopteribensaa ihan sen tähden että kone ei tuhoutuisi ainakaan sen tähden.Tokihan löytyy löysemmät palotilatkin nykysääntöihin (kisabesalle) mutta mieluummin kireillä kansilla kuitenkin herättelisin vanhusta tänä kesänä hiukan.
    Kyseessä 2T 250.
    Kannattaa lähettää Nesteelle kysymys, että mitä eroja tuossa lentobensiinissa ja tavallisessa pumppubensassa on oktaaniluvun lisäksi. Saa ainakin varmaa tietoa aineiden koostumuksesta.
    Superbike #7
  5. #5
    No enpä viitsi Nestettä vaivata.Saa sitä mutta ajattelin jos täällä on jollakin valmiit kanavat niin ottaisin mielelläni minäkin tuon pienen määrän.
    <p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&amp;rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
  6. #6
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Totahan saa periaatteessa pienlentoasemilta ihan mittaritavarana. Katot lähiseudulta semmoisen lentoaseman, missä ei harrasteta kaupallista lentotoimintaa -> asema-alueelle on helpompi päästä ainetta ostamaan..

    Se on sitten eri asia miten "paikallinen" väki suhtautuu bensan ostajaan, mutta tieliikenteessä sitä ei saa käyttää, koska siinä on sitä lyijyä.. Ostaminen on kuitenkin ymmärtääkseni ihan laillista, ts. ei siis ole luvanvaraista. Voithan vaikka sanoa ostavasi sitä sun ultrakevyeeseen tai vesitasoon??

    Tuossa Nesteen myyntiverkosto, tuolta taas löytyy tietoa Shellin vastaavista tuotteista ja jopa hiukan tuotetietoja...


    - T -


    Edit: Luulisin että 2t-kisabensa ajaisi ihan saman asian kuin 100LL. Eipä tuossa aineessa muuta ihmeellistä ole kuin suurehko (~120) oktaaniluku ja lyijy.



    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  7. #7
    Näin se ennen kävi hakea lentokentältä,vaatimus oli vain metalliastia joko kanisteri tai pikkutynnyri.Mutta jo -90 luvun lopulla taisi tulla jotain säädöksiä sen myymiseen koska se narina käyttötarkoitukseta alkoi.Sai kun valehteli käyttävänsä kilpaveneeseen.
    Kaikilta kentiltä sitä nykyäänkään ei varmaan myydä noin vain.Senpä tähden kyselenkin josko jollakin se kanava olisi tiedossa.Nimen omaan tuota lyijykästä korkea oktaanista.
    Peli on sen verran kiree etten halua siihen vammoja palotiloihin tai mäntiin.



    <p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&amp;rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
  8. #8
    Ei sitä käsittääkseni myydä kyselijöille. Yksi kanava voisi olla - ja toimiva semmoinen - ottaa yhteyttä paikalliseen ilmailukerhoon ja pyytää heiltä apua.
    Build a man a fire and he will be warm for a night. Set a man on fire and he will be warm for the rest of his life.
    // R1 -08
  9. #9
    Se on 100 oktaanista tuo lekobensa. Satalälläriksikin kutsutaan (AVGAS 100 LL). 100 on oktaaniluku ja LL tarkoittaa Low Lead, eli siinä on lyijyä, mutta se on matalalyijyistä. Suomesta ei minun tietääkseni enää muuta ole saatavilla. Kohta ei ehkä enää tuotakaan.

    Missä päin Finlandiaa vaikutat? Paikallinen ilmailukerho voisi tosiaan ehkä sulle tilkan myydä jos heillä sitä pousarissa on. Se kun on kerhon omaa bensaa eikä öljy-yhtiön. Hinta lienee tällä hetkellä siinä parin euron kieppeillä/litra. Googlella löytyy tai sitten

    Ilmailuliiton jäsenyhdityksiä



    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

    - Ismo Alanko

    K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
  10. #10
    Soita Sarlin Race Teamille. Niillä ei kait ole hyllytavarana 110 oktaanista, mutta niiden kauppaamalta Pantalta kyllä moista löytyy, joten ehkä sitä voisi saadakin
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  11. #11
    Lainaa (Geeäsäxähvä @ Maalis. 27 2009,07:47) kirjoitti
    Se on 100 oktaanista tuo lekobensa. Satalälläriksikin kutsutaan (AVGAS 100 LL). 100 on oktaaniluku ja LL tarkoittaa Low Lead, eli siinä on lyijyä, mutta se on matalalyijyistä. Suomesta ei minun tietääkseni enää muuta ole saatavilla. Kohta ei ehkä enää tuotakaan.

    Missä päin Finlandiaa vaikutat? Paikallinen ilmailukerho voisi tosiaan ehkä sulle tilkan myydä jos heillä sitä pousarissa on. Se kun on kerhon omaa bensaa eikä öljy-yhtiön. Hinta lienee tällä hetkellä siinä parin euron kieppeillä/litra. Googlella löytyy tai sitten

    Ilmailuliiton jäsenyhdityksiä
    Vieläkin lukee nimi ja VIHTI FINLAND selkäpuolella.Poliisit löytää paremmin jos satun vahingossa ajamaan karkuun.
    <p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&amp;rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
  12. #12
    Lainaa (PoS @ Maalis. 27 2009,08:12) kirjoitti
    Soita Sarlin Race Teamille. Niillä ei kait ole hyllytavarana 110 oktaanista, mutta niiden kauppaamalta Pantalta kyllä moista löytyy, joten ehkä sitä voisi saadakin
    Kiitos tiedosta.
    <p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&amp;rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
  13. #13
    Ei toi sun 2t lyijyä kaipaa ja saman homman voit tehdä lisäämällä, vaikkapa 98-bensan joukkoon tolueenia 10%. Tuolta löydät vähän lisää tietoa ja näyttää siellä olevan myös paikat, josta tavaraa voi tilata.

    Mikäli sit taas haluat lisää tehoa ja aiot nostaa oktaanilukua alkoholin avulla, muista lisätä kakkua moolilaskujen osoittaman määrän verran. Puhtaalla etanolilla polttoainetta pitää syöttää about 2x bensaan verrattuna. Muuten menee laihalle ja kone kilkkaa. Ruotissa myydään E85 bensaa (85% etanolia, 15% bensaa), jonka oktaaniluku on 106. Kakkua vaan lisää ja kyllä laulaa!
    - Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.

    - Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
  14. #14
    Ilmailutiedotus

    Tuossa vielä tietoa lyijybensan käytöstä. Se tosin koskee lentomoottoreita, mutta tuota kun lukee niin tulee mieleen, että kilpurissa kannattaisi ehkä sittenkin käyttää kilpabensaa eikä avgasia.
    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

    - Ismo Alanko

    K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
  15. #15
    Lainaa (The Legend @ Maalis. 27 2009,10:09) kirjoitti
    Ei toi sun 2t lyijyä kaipaa ja saman homman voit tehdä lisäämällä, vaikkapa 98-bensan joukkoon tolueenia 10%. Tuolta löydät vähän lisää tietoa ja näyttää siellä olevan myös paikat, josta tavaraa voi tilata.

    Mikäli sit taas haluat lisää tehoa ja aiot nostaa oktaanilukua alkoholin avulla, muista lisätä kakkua moolilaskujen osoittaman määrän verran. Puhtaalla etanolilla polttoainetta pitää syöttää about 2x bensaan verrattuna. Muuten menee laihalle ja kone kilkkaa. Ruotissa myydään E85 bensaa (85% etanolia, 15% bensaa), jonka oktaaniluku on 106. Kakkua vaan lisää ja kyllä laulaa!
    Kyllä nuo kikat kaikki tietää mutta haen kuitenkin taatusti toimivaa tavaraa mihin alunperinkin on faktaa ihan tehtaalta asti.Luulisin että asia on jo hanskassa ja kone laulaa kesällä jossain.
    <p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&amp;rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
  16. #16
    Lainaa (Geeäsäxähvä @ Maalis. 27 2009,10:15) kirjoitti
    Ilmailutiedotus

    Tuossa vielä tietoa lyijybensan käytöstä. Se tosin koskee lentomoottoreita, mutta tuota kun lukee niin tulee mieleen, että kilpurissa kannattaisi ehkä sittenkin käyttää kilpabensaa eikä avgasia.
    Juu,ei ole mulla kerosiini konetta moottorina.Joskus on kyllä koekäytetty silläkin toimivaa tuossa pihalla ja Vihdissä Kirkkojärvellä parikin kertaa.
    Joku saattaa muistaa paikallislehdessä olleen jutunkin:Hiidenveden hirmu,5000 jotakin.Meteli oli sen verran mukava että jopa poliisitkin tuli melkoisen hätäseen paikalle.
    Yksi kyrvähtänyt suihkumoottori on tuolla ulkona ja sen kuorista oon ajatellut tehdä grillin joskus.
    Korjataan heti että meni mullakin hätäpäissäni lentokoneiden polttoaineet sekaisin.Pitäisi aina lukea lasit päässä ja kahteen kertaan.



    <p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&amp;rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
  17. #17
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Muistuttasin, että toi oktaaniluku on aina ilmoitettu verrattuna johonkin standardiin. MON ja RON luvut ovat eri asia ja sitten vielä ilmailussa on oma standardinsa..

    Toi 100LL on siis 100/140 oktaanista ja tuo oktaaniluku on laihalla ja rikkaalla seoksella mitattu. Muistaakseni tuo on RON-arvona jotain ~120.. Ei jaksa kaivaa vanhoja oppikirjoja tai googlettaa enempää. Mutta siis lekossa mäntämoottori työtää ohutta ilmaa n. 2barin ahtopaineella, ja jatkuvasti käytetään 75% tehoa, niin voi olettaa, että aika tiukkaa tavaraa tuo avgas 100LL on..

    Olettaisin, että joku 110okt/ron kisabensa toimisi ihan yhtä hyvin kun avgas, mutta ilmeisesti kone on tehty/viritetty toimimaan avgassilla? Uhkarohkea rotan syö?


    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  18.  
  19. #18
    Lainaa (Tumpp! @ Maalis. 27 2009,22:17) kirjoitti
    Muistuttasin, että toi oktaaniluku on aina ilmoitettu verrattuna johonkin standardiin. MON ja RON luvut ovat eri asia ja sitten vielä ilmailussa on oma standardinsa..

    Toi 100LL on siis 100/140 oktaanista ja tuo oktaaniluku on laihalla ja rikkaalla seoksella mitattu. Muistaakseni tuo on RON-arvona jotain ~120.. Ei jaksa kaivaa vanhoja oppikirjoja tai googlettaa enempää. Mutta siis lekossa mäntämoottori työtää ohutta ilmaa n. 2barin ahtopaineella, ja jatkuvasti käytetään 75% tehoa, niin voi olettaa, että aika tiukkaa tavaraa tuo avgas 100LL on..

    Olettaisin, että joku 110okt/ron kisabensa toimisi ihan yhtä hyvin kun avgas, mutta ilmeisesti kone on tehty/viritetty toimimaan avgassilla? Uhkarohkea rotan syö? *


    - T -
    Enpä uskalla kokeilla riskeerata.Kyse on kuitenkin aikasen arvokkaasta motista johon varaosien saanti on melkoisen vaikeaa.Luultavasti bensa homma jo hoituu.Onhan siinä vielä sitä sun tätä muutakin mutta kesään on vielä aikaa.Pahin ongelma tulee saada itseni edes joihinkin mittoihin ettei tarvitse seisten ajaa.
    <p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&amp;rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>