Ei yhtään
Jokseenkin
50-50
Paljon
Erittäin Paljon
Hieman pitää olla kyllä erimieltä. Siis, jos pyörä on likainen, niin se on huonosti huollettu/pidetty? Minusta nämä ei nyt ihan käsi kädessä kulje. Vai mitä tuolla tarkoitat? Kaikilla, kun ei ole pyörän pesu mahdollisuutta omassa pihassa, niin ei välttämättä jokaista harvaa aurinkoista päivää halua viettää pyörää pestessä vaan ajaessa.(800satku @ Maalis. 26 2009,18:43) kirjoitti
Minä taas luotan, että ammattiliikkeessä huollettu pyörä on keskimäärin paremmin huollettu kuin itse huollettu. Mutta kyllä varmasti parhaiten huollettu pyörä on se joka on itse huollettu todella asian osaavan omistajan toimesta. Mutta mistä ihmeestä se ostaja tietää kuinka hyvin pyörä on itsehuollettu, kun tapaa ennestään täysin tuntemattoman kaverin, joka sanoo "...juu kato ei tässä mitään huoltokirjaa ole, kun ei ne siellä huollossa mitään osaa. Meikä kun osaa nää hommat paljon paremmin, niin tässä sulle hieno peli halvalla..." Tuollaiselta kaverilta en pyörää ostaisi. Mutta myyjä joka sanoa "...en mä tekniikasta mitään tajua. Mä vaan ajan ja huollossa huoltavat ja tässä näitä kuitteja ja huoltokirja..." sopisi minun ostopäätökseen paljon paremmin.
Ja pitää muistaa, että liikkeessä tehdyssä huollossa on takuu. Paljon helpompi tapella liikkeen kanssa kuin yksityisen kanssa, kun liikkeen ja asiakkaan välillä on kuluttajasuojalaki. Ja onhan TM:n sokkotestannut noita huoltoja ja sieltä, kun valitsee liikkeen parhaasta päästä, niin minulla ei ainakaan ole ollut mitään valittamista.
Siis minulle huoltokirja vaikuttaa ostopäätökseen. Varsinkin, jos puhutaan vaikka 1-3v vanhasta pyörästä. Joku 10v vanha pyörä, niin eipä paljoa välilä.
xxx
kyllä sen myyjänkin olemus kertoo paljon!!!!(KapteeniValpas @ Maalis. 28 2009,18:46) kirjoitti
on tyyppejä , joilta en taatusti ostas vaikka olis millanen huoltopahvi näyttää.... ja sit on ne tyypit jotka ajaa vaan vaikka pyörään olis tullo jokin vika.
(eihän huoltokirjan omaava mopo voi hajota..)
Aika lailla samaa mieltä vaikka vastasinkin, että itselleni huoltokirja merkitsee aika paljon.(800satku @ Maalis. 28 2009,18:19) kirjoitti
Äänestyskysymys kysyttiin juuri noin päin, joten sillä saamme selville ainoastaan sen kuinka tärkeäksi vastaajat ovat kokeneet huoltokirjan ja ainakin minä jo laajensinkin oman vastaukseni huoltohistoriaksi, olkoon se kuinka tahansa dokumentoitu.
Sillä kysymyksellä emme saaneet selville kuinka tärkeäksi me koemme vaikkapa sen, missä kunnossa mopo on kaupantekohetkellä. Emmekä myöskään sitä, kumman ostajien enemmistö tutkii mieluummin, huoltokirjan vai pyörän. Emme saaneet selville edes sitä, luottaako joku huoltokirjaan.
Jotkut vain kokevat sen tärkeäksi, mutta emme vielä tämän pohjalta tiedä mitä muuta he kokevat tärkeäksi. Minusta runkonumeron täsmääminen otteessa mainitun kanssa on myös tärkeää enkä tee kauppoja ellei tämä ehto täyty. Mutta en myöskään välttämättä tee kauppoja vaikka se täyttyisikin.
Huoltohistorian tapaan luotettava runkonumero on siis minulle välttämätön mutta ei riittävä ehto.
Uudehkoja alle 10 vuotiaita oikeasti hyviä tuntuu vain olevan helpompi löytää niiden joukosta joissa huoltohistoria on tavalla tai toisella tunnettu. Jos on hyvin hoidettu, niin silloin yleensä joko kuitit tai huoltokirja tai molemmat löytyvät ja ellei, niin sitten myyjä muistaa huolto-ohjelman jo ulkoa. Mikä tahansa noista kelpaa hyvin.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Aivan mielenkiinnosta kysyn, että onko sulla tallessa mitään dokumentteja tekemistäsi töistä? Vaikkapa kuittinippua?(800satku @ Maalis. 28 2009,18:41) kirjoitti
Kysyn siksi, että aika usein olen huomannut huolella hoidettuja pidetyn juuri tuolla periaatteella, mutta aika usein niillä rakkineilla on myös jonkinlaiseen puuhavihkoon tehty toimenpideloki.
Omaa autoani on hoidettu samalla tavoin jo yli 20 vuotta ja kyllä se katsastuksessa otetaan vastaan maninnalla "näin hyvin hoidettuja ei olekaan vuosikymmeneen enää näkynyt, vaikka onpas tälläkin näköjään matkaa takana". Totta hitossa on, kun erikseen pyysin ettei mittarin vaihdossa saa kadottaa kilometrejä.
Huollon jälkeen merkkaan kilometrit ja päivämäärän huoltokirjaan ja oman nimmarini alle. Ja kuitit mappiin, siellä niitä on jo keväästä 1987 alkaen.
Kyllä se on tärkeää... UUdessa se tuleekin automaattisesti![]()
SUZUKI GSX-1340R L1 black chrome
Minulle käytettyä ostettaessa kokonaisuus ratkaisee. Huoltokirja, kuitit + muu dokumentaatio, omistaja ja pyörän silmämääräinen kunto ratkaisee.
Huoltokirja näyttelee tässä yhtälössä tärkeää osaa, mutta niin myös se millaiselta pyörän pitäjältä omistaja vaikuttaa.
Huoltokirjan puute uudehkossa tai vanhemmassa pyörässä ei välttämättä kauppaa kaadaa, riippuu tilanteesta.
Mutta kaupan hintaneuvotteluihin se vaikuttaa...
![]()
//CBF600SA -11
en kyl käytä mitään omaa huoltokirjaa , mut kaikesta ostamastani sälästä löytyy kuitti. monesta osasta jopa ostolaatikko/pussi.(Hannu59 @ Maalis. 30 2009,01:44) kirjoitti
ja jos joku epäilee kuitin virkaa , ni epäilköön.
(harva ostaa cebarin osia vfr:ään....)
tai jopa erimerkkisiä osia.
kaikenlaisii yrittäjii on tossakin aiheessa.
mut kuten jo sanottu , ni se myyjän olemus kertoo eniten.
liikehän kehuu taatusti olkoon huollettu tai ei.
mut on kyl vastuus mahdollisista viostakin.
Huoltokirjan päivittäminen jäi myöskin tämän mopon osalta tähän , mutta sen sijaan hoidan homman hieman toisellta tavalla. Elikäs ainakun teen jotain näpsin kuvia kamerakännyllä mitä tein ja paljonko oli kilometrejä, kuvat sitten uploadaan picasaan , myöskin kirjoittelen kuvatekstiin mitä tässä tuli puuhasteltua. Luulis kertovan jonkinverran enemmän miten huollot on tehty kuin huoltokirjanen.
Se on helppoa näpsiä niitä kuvia siinä huollon tiimellyksessä ja kun myyn mopon pois niin ostaja ehdokkaalle voi antaapääsyn tuonne albumiin.
Henkilökohtaisesti olen jossainmäärin menettänyt luottamuksen tuohon kaupalliseen huoltotoimintaan..
Tottakai leimat kertoo että huoltoja on tehty, mutta sitä ne ei kerro kuinka ne on tehty, no sen ne varmistaa jokseenkin että öljyt ainakin on vaihdettu..
Kuten edellä on mainittu, että myyjästä (huolloista vastannut henkilö) saatu vaikutelma vaikuttaa eniten ja tietty pyörän kunnosta näkee kyllä kuinka sitä on kohdeltu.
Pyörä on yleensä olemukseltaan omistajansa näköinen..
Ei omassakaan pyörässä ole kuin ensihuollon, sekä 1. isonhuollon paperit, mutta itsellä ei ole epäillystäkään, etteikö sitä olisi huollettu.. Jatkossakaan siinä ei tule olemaan muita kuitteja, kuin ehkä etuputkien huoltokeikka, mutta muistiinpanoja löytyy mm. ventiilinvälyksistä, kulutusosista jne. joille itseni kaltainen ostaja laskee paljon enemmän arvoa, kuin jollekkin leimalle 300€ öljynvaihdosta.
Ilman muuta huoltokirja luo turvallisuuden tunnetta ostajalle, jolla ei välttämättä ole teknistä tietämystä/arviointikykyä juurikaan ja näin varmasti suuressa osassa kauppoja tilanne onkin..
Liikkeestä vaihtopyörää katsellessa tietenkään ei ole yleensä muuta mittaria kuin huoltokirja, mutta sielläpuolella on myös kuluttajansuojakin jollakin tasolla, mikä tekee kaupasta turvallisemman.
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Ei kiinnosta paskan vertaa... Ulkonäöstä ja koeajosta selviää minkälainen pyörä on...
Ei se toki minua haittaa jos pyörässä tulee huoltokirja mukana...
ZX12R -03
Jos on 3 vaihtoehtoa, joista kahdessa on huoltokirja ja yhdessä vain muita yksittäisiä dokumenteja huolloista, mutta se kirjaton yksilö on ainoa virheetön ja muutenkin selvästi parhaimmassa kunnossa näistä 3:sta??(HoXXMa @ Maalis. 30 2009,17:17) kirjoitti
Jääkö se 3. vaihtoehdoksi sen vuoksi että ei ole huoltokirjaa?
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
toistan itteeni taas:!!!!
jos ite ostasin pyörän jolla ikää vuosi pari ja takuuta
jäljellä,, varmasti sen pahvin perään kyselisin.
mut ku pyörä saavuttaa takuun päättymisen , ni mitä sit?
kannaattaako enää huoltaa?(liikkeessä)
en tiedä onko hondan huoltotoimenpiteen jäkeen maksumiehen kädes a4-kokoinen paperi , joka kertoo
mitä on tarkistettu?(autopuolella ainakin ford moisen lapun antaa).
huoltoliike joka huoltaa pyöriä suuria määriä päivässä , ei taatusti? perehdy pyörään sillä asenteella ku se vaatis tai asian omaava omistaja sen tekis.
ps. löytävätkö ns. yllättävät viat , jos noudattavat vain hondan laatimaa huolto-ohjelmaa?
itsekin oon mopooni liikkeessä korjauttanu ja yleensä ollu
lopputulokseen tyytyväinen. yleensä mun pyytämät viat
on korjattu/ tarkastettu.
mutta mutta: jos pelkästään viet mopon sinne pajalle ?
voitko olla varma et se leima siinä pahvis on ns. todellinen
kaikkia kohteita koskeva?
eli koko tää ketju perustuu pyörän ikään!!!
semmosta se... yks ostaa makkaraa ja toinen sisäfilettä
vaikka se sisäfileen alkuperä oliski epäselvä mut makkara tehty
oman pitäjän teurastamos.
Tietty se jonkin verran merkkaa. Ja kertoo myös entisen omistajan huolellisuudesta. Tietty mopon kunto on pääasia.
Honda NSR 125 02' --> CBR 600F
Olen fiktiivinen henkilö. Kirjoitetuillani viestien sisällöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Noissa omissa ostoksissa ei ole ollut mitään merkitystä kun kaikki on tullut ostettua uutena.
Toisaalta vanhat on mennyt vaihdossa eikä liike ole koskaan kysellyt että löytyykö huoltokirjaa. Joka kerta matkassa on kuitenkin mennyt huoltokirja merkintöineen ja muista mielestäni oleellisista asioista olen laittanut lisäksi kuitit huoltokirjan väliin (esim. ekassa cebarissa oli vaihtoon mennessä hiljattain tehty keulan täyshuolto).
Liikkeen leimoja vastaa hyvin omistajan omat kirjaukset ja niitä tukeva kuittit. Pelkkiin puheisiin en uskoisi. Jos ei saa huoltojaan kirjattua ja pidettyä dokumentaatiota kasassa niin todennäköisesti se pyörän huoltokin on suurpiirteisempää.
XX -06 (2012 - 2014)
Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
GSX-R 1000 k8 (2010)
XX -08 (2008-2010)
XX -05 (2005-2008)
CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
No siinähän se huoltoloki sitten onkin!(800satku @ Maalis. 30 2009,16:09) kirjoitti
Liikkeen leimoin päivätty huoltokirja ilman mitään muuta dokumentaatiota ei tosiaan takaa yhtään mitään. Mutta kaiken historian, kuittien, huoltokirjan ja myyjän ymmärryksen puuttuessa herää epäilys, miksi se historia piti piilottaa tarkoituksella? Tai jos käyttäjä on niin huolimaton, ettei mikään edellämainituista ole tallessa, niin se on melkeinpä yhtä paha rasti.
Ja kyllä haastattelukoulutuksesta on etua, sillä pyörän lisäksihän siinä ollaan vaivihkaa arvioimassa sen edellistä käyttäjää.
Minusta kasvoindeksillä eli rumasti sanottuna pärstäkertoimella ei ole väliä, mutta ymmärryksellä koneen toiminnasta on. Ellei sitä löydy ja etenkin jos myyjä ymmärtää tämän puutteensa ja kertoo delegoineensa tekniikkapuolen vaikkapa huolellisena tunnetulle merkkiliikkeen ulkopuoliselle korjaamolle niin sekin kelpaa.
Minä hylkäisin ne kaksi paperillista teknisten puutteiden vuoksi, ellei niiden vaatimien remonttien hintaa putoa hinnasta pois.(Elmeri H. @ Maalis. 30 2009,17:25) kirjoitti
Sen jälkeen pyrkisin saamaan selville onko olemassa jokin legitiimi syy paperien, siis ei vain huoltokirjan vaan kaiken muunkin historian täydelliselle puuttumiselle.
Jos ei ole eikä myyjä tunne edes määräaikaishuoltojen työsisältöä ja tarvittavia työkaluja, en kävele pois, mutta hinnoittelen laitteen olettaen että ainoa huoltotoimenpide takuuajan jälkeen on ollut polttoaineen lisääminen.
Oman kokemukseni mukaan kysymys on hieman teoreettinen, koska vähänkään vanhemmissa vehkeissä oikeasti hyvien yksilöiden mukana yleensä tulee jollain tavoin dokumentoitu historiikki.
Ja vähänkään vanhemmissa hyvissä yksilöissä se on yleensä joko omistajan itsensä tai merkkiliikkeen ulkopuolisen luottomekaanikon kädenjälkeä.
tuli tos mieleen et jos tääl ei keskusteltas näiden
ajokeiden tekniikasta,, .taitas nuo huoltoliikkeiden
omistajat olla aika äveriäitä tyyppejä![]()
ei se pärstä mut tyypin olemus.(Hannu59 @ Maalis. 30 2009,18:48) kirjoitti
olen nähny niin monta mopoo rääkättävän loppuun
et niit ei osta ku hullu , jotka pitää niitä kunnon
peleinä .!!! KOSKA NIISSÄ ON HUOLTOKIRJA!!!!
esim kolaroitu peli.... onko huoltopahvissa merkintä siitä.
välttämättä ei missään muuallakaan. mut silti saattaa näyttää kuin uudelta.
tos menee merkkihuolto nyrkkipajan ohi
(tää kyl meni jo ohi aiheen) sori..
Ei hirvittävän tärkeä tähän asti ole ollut, kun pyörää on ostannut, mutta onhan se aina plussaa, jos se huoltokirja löytyy.