Katso äänestykset tulokset: Miten paljon huoltokirja merkitsee pärrää ostaessa -

Äänestäjät
357. Et voi äänestää tässä kyselyssä
  • Ei yhtään

    54 15,13%
  • Jokseenkin

    98 27,45%
  • 50-50

    66 18,49%
  • Paljon

    82 22,97%
  • Erittäin Paljon

    57 15,97%
Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Tulokset 61:stä 80:een 80:sta
  1. #61
    Lainaa (800satku @ Maalis. 26 2009,18:43) kirjoitti
    kuten jo mainitsin: esim pyörän likasuus kertoo paljon.
    tai myyjän tietämättömyys tekniikan tai yms suhteen.
    tavalliselle tallaajalle tuo pyörän hankinta on iso rahaläpi.
    huoltohan liikkeessä *on kalliimpi ku ite tehty. ja monesti se ite tehty
    voittaa merkkiliikkeen "valohoidon".
    Hieman pitää olla kyllä erimieltä. Siis, jos pyörä on likainen, niin se on huonosti huollettu/pidetty? Minusta nämä ei nyt ihan käsi kädessä kulje. Vai mitä tuolla tarkoitat? Kaikilla, kun ei ole pyörän pesu mahdollisuutta omassa pihassa, niin ei välttämättä jokaista harvaa aurinkoista päivää halua viettää pyörää pestessä vaan ajaessa.

    Minä taas luotan, että ammattiliikkeessä huollettu pyörä on keskimäärin paremmin huollettu kuin itse huollettu. Mutta kyllä varmasti parhaiten huollettu pyörä on se joka on itse huollettu todella asian osaavan omistajan toimesta. Mutta mistä ihmeestä se ostaja tietää kuinka hyvin pyörä on itsehuollettu, kun tapaa ennestään täysin tuntemattoman kaverin, joka sanoo "...juu kato ei tässä mitään huoltokirjaa ole, kun ei ne siellä huollossa mitään osaa. Meikä kun osaa nää hommat paljon paremmin, niin tässä sulle hieno peli halvalla..." Tuollaiselta kaverilta en pyörää ostaisi. Mutta myyjä joka sanoa "...en mä tekniikasta mitään tajua. Mä vaan ajan ja huollossa huoltavat ja tässä näitä kuitteja ja huoltokirja..." sopisi minun ostopäätökseen paljon paremmin.

    Ja pitää muistaa, että liikkeessä tehdyssä huollossa on takuu. Paljon helpompi tapella liikkeen kanssa kuin yksityisen kanssa, kun liikkeen ja asiakkaan välillä on kuluttajasuojalaki. Ja onhan TM:n sokkotestannut noita huoltoja ja sieltä, kun valitsee liikkeen parhaasta päästä, niin minulla ei ainakaan ole ollut mitään valittamista.

    Siis minulle huoltokirja vaikuttaa ostopäätökseen. Varsinkin, jos puhutaan vaikka 1-3v vanhasta pyörästä. Joku 10v vanha pyörä, niin eipä paljoa välilä.
    xxx
  2. #62
    Lainaa (KapteeniValpas @ Maalis. 28 2009,18:46) kirjoitti
    Lainaa (800satku @ Maalis. 28 2009,18:41) kirjoitti
    esim ite omistan tuon huoltokirjan (merkinnät loppuu mun alkaneeseen omistukseen), mut en sille anna mitään arvoo.
    Ei sillä huoltokirjalla varmasti sulle ookaa mitään merkitystä mut entä siinä vaiheessa kun oot myymässä sitä pyörääs ja se täysin tuntematon mahdollinen ostajaehdokas haluu nähä huoltokirjan merkinnät...

    e: Kumman, tismalleen saman oloisen, pyörän itse ostaisit. Pyörä A näyttää, kuulostaa ja tuntuu hoidetulta mutta sillä ei ole huoltokirjaa. Pyörä B näyttää, kuulostaa ja tuntuu hoidetulta ja siinä on leimoin varustettu huoltokirja.
    kyllä sen myyjänkin olemus kertoo paljon!!!!
    on tyyppejä , joilta en taatusti ostas vaikka olis millanen huoltopahvi näyttää.... ja sit on ne tyypit jotka ajaa vaan vaikka pyörään olis tullo jokin vika.
    (eihän huoltokirjan omaava mopo voi hajota..)



  3. #63
    Lainaa (800satku @ Maalis. 28 2009,18:19) kirjoitti
    pyörä jolla on ajettu paljon ei parane sillä huoltokirjalla!!!!
    piste.
    vastaavasti se voi jopa "huonontaa sitä".
    perustelen sillä et omistaja tuudittautuu tunteeseen, et täähän just huollettu. mitä vikaa täs vois olla.
    joka tapauksessa *se tekniikka pettää jos niin on tehdäkseen.
    ymmärrän nää peukku keskel kämment tyypit ja *kaikil ei ees paikkaa mis tehdä hommat vaiks osaiskin.
    mut terve järki kertoo enemmän ku se huoltopahvi.
    Aika lailla samaa mieltä vaikka vastasinkin, että itselleni huoltokirja merkitsee aika paljon.

    Äänestyskysymys kysyttiin juuri noin päin, joten sillä saamme selville ainoastaan sen kuinka tärkeäksi vastaajat ovat kokeneet huoltokirjan ja ainakin minä jo laajensinkin oman vastaukseni huoltohistoriaksi, olkoon se kuinka tahansa dokumentoitu.

    Sillä kysymyksellä emme saaneet selville kuinka tärkeäksi me koemme vaikkapa sen, missä kunnossa mopo on kaupantekohetkellä. Emmekä myöskään sitä, kumman ostajien enemmistö tutkii mieluummin, huoltokirjan vai pyörän. Emme saaneet selville edes sitä, luottaako joku huoltokirjaan.

    Jotkut vain kokevat sen tärkeäksi, mutta emme vielä tämän pohjalta tiedä mitä muuta he kokevat tärkeäksi. Minusta runkonumeron täsmääminen otteessa mainitun kanssa on myös tärkeää enkä tee kauppoja ellei tämä ehto täyty. Mutta en myöskään välttämättä tee kauppoja vaikka se täyttyisikin.

    Huoltohistorian tapaan luotettava runkonumero on siis minulle välttämätön mutta ei riittävä ehto.

    Uudehkoja alle 10 vuotiaita oikeasti hyviä tuntuu vain olevan helpompi löytää niiden joukosta joissa huoltohistoria on tavalla tai toisella tunnettu. Jos on hyvin hoidettu, niin silloin yleensä joko kuitit tai huoltokirja tai molemmat löytyvät ja ellei, niin sitten myyjä muistaa huolto-ohjelman jo ulkoa. Mikä tahansa noista kelpaa hyvin.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  4. #64
    Lainaa (800satku @ Maalis. 28 2009,18:41) kirjoitti
    esim ite omistan tuon huoltokirjan (merkinnät loppuu mun alkaneeseen omistukseen), mut en sille anna mitään arvoo.
    ollu tapana talvi-illat viettää rakkaan mopon vierellä ja miettii
    mitä viel vois sen hyväks tehä.
    Aivan mielenkiinnosta kysyn, että onko sulla tallessa mitään dokumentteja tekemistäsi töistä? Vaikkapa kuittinippua?

    Kysyn siksi, että aika usein olen huomannut huolella hoidettuja pidetyn juuri tuolla periaatteella, mutta aika usein niillä rakkineilla on myös jonkinlaiseen puuhavihkoon tehty toimenpideloki.

    Omaa autoani on hoidettu samalla tavoin jo yli 20 vuotta ja kyllä se katsastuksessa otetaan vastaan maninnalla "näin hyvin hoidettuja ei olekaan vuosikymmeneen enää näkynyt, vaikka onpas tälläkin näköjään matkaa takana". Totta hitossa on, kun erikseen pyysin ettei mittarin vaihdossa saa kadottaa kilometrejä.

    Huollon jälkeen merkkaan kilometrit ja päivämäärän huoltokirjaan ja oman nimmarini alle. Ja kuitit mappiin, siellä niitä on jo keväästä 1987 alkaen.



    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  5. #65
    Kyllä se on tärkeää... UUdessa se tuleekin automaattisesti
    SUZUKI GSX-1340R L1 black chrome
  6. #66
    Minulle käytettyä ostettaessa kokonaisuus ratkaisee. Huoltokirja, kuitit + muu dokumentaatio, omistaja ja pyörän silmämääräinen kunto ratkaisee.

    Huoltokirja näyttelee tässä yhtälössä tärkeää osaa, mutta niin myös se millaiselta pyörän pitäjältä omistaja vaikuttaa.

    Huoltokirjan puute uudehkossa tai vanhemmassa pyörässä ei välttämättä kauppaa kaadaa, riippuu tilanteesta.
    Mutta kaupan hintaneuvotteluihin se vaikuttaa...

    //CBF600SA -11
  7. #67
    Lainaa (Hannu59 @ Maalis. 30 2009,01:44) kirjoitti
    Lainaa (800satku @ Maalis. 28 2009,18:41) kirjoitti
    esim ite omistan tuon huoltokirjan (merkinnät loppuu mun alkaneeseen omistukseen), mut en sille anna mitään arvoo.
    ollu tapana talvi-illat viettää rakkaan mopon vierellä ja miettii
    mitä viel vois sen hyväks tehä.
    Aivan mielenkiinnosta kysyn, että onko sulla tallessa mitään dokumentteja tekemistäsi töistä? Vaikkapa kuittinippua?

    Kysyn siksi, että aika usein olen huomannut huolella hoidettuja pidetyn juuri tuolla periaatteella, mutta aika usein niillä rakkineilla on myös jonkinlaiseen puuhavihkoon tehty toimenpideloki.

    Omaa autoani on hoidettu samalla tavoin jo yli 20 vuotta ja kyllä se katsastuksessa otetaan vastaan maninnalla "näin hyvin hoidettuja ei olekaan vuosikymmeneen enää näkynyt, vaikka onpas tälläkin näköjään matkaa takana". Totta hitossa on, kun erikseen pyysin ettei mittarin vaihdossa saa kadottaa kilometrejä.

    Huollon jälkeen merkkaan kilometrit ja päivämäärän huoltokirjaan ja oman nimmarini alle. Ja kuitit mappiin, siellä niitä on jo keväästä 1987 alkaen.
    en kyl käytä mitään omaa huoltokirjaa , mut kaikesta ostamastani sälästä löytyy kuitti. monesta osasta jopa ostolaatikko/pussi.
    ja jos joku epäilee kuitin virkaa , ni epäilköön.
    (harva ostaa cebarin osia vfr:ään....)
    tai jopa erimerkkisiä osia.
    kaikenlaisii yrittäjii on tossakin aiheessa.
    mut kuten jo sanottu , ni se myyjän olemus kertoo eniten.
    liikehän kehuu taatusti olkoon huollettu tai ei.
    mut on kyl vastuus mahdollisista viostakin.
  8. #68
    Huoltokirjan päivittäminen jäi myöskin tämän mopon osalta tähän , mutta sen sijaan hoidan homman hieman toisellta tavalla. Elikäs ainakun teen jotain näpsin kuvia kamerakännyllä mitä tein ja paljonko oli kilometrejä, kuvat sitten uploadaan picasaan , myöskin kirjoittelen kuvatekstiin mitä tässä tuli puuhasteltua. Luulis kertovan jonkinverran enemmän miten huollot on tehty kuin huoltokirjanen.

    Se on helppoa näpsiä niitä kuvia siinä huollon tiimellyksessä ja kun myyn mopon pois niin ostaja ehdokkaalle voi antaapääsyn tuonne albumiin.



  9. #69
    Henkilökohtaisesti olen jossainmäärin menettänyt luottamuksen tuohon kaupalliseen huoltotoimintaan..
    Tottakai leimat kertoo että huoltoja on tehty, mutta sitä ne ei kerro kuinka ne on tehty, no sen ne varmistaa jokseenkin että öljyt ainakin on vaihdettu..

    Kuten edellä on mainittu, että myyjästä (huolloista vastannut henkilö) saatu vaikutelma vaikuttaa eniten ja tietty pyörän kunnosta näkee kyllä kuinka sitä on kohdeltu.

    Pyörä on yleensä olemukseltaan omistajansa näköinen..

    Ei omassakaan pyörässä ole kuin ensihuollon, sekä 1. isonhuollon paperit, mutta itsellä ei ole epäillystäkään, etteikö sitä olisi huollettu.. Jatkossakaan siinä ei tule olemaan muita kuitteja, kuin ehkä etuputkien huoltokeikka, mutta muistiinpanoja löytyy mm. ventiilinvälyksistä, kulutusosista jne. joille itseni kaltainen ostaja laskee paljon enemmän arvoa, kuin jollekkin leimalle 300€ öljynvaihdosta.



    Ilman muuta huoltokirja luo turvallisuuden tunnetta ostajalle, jolla ei välttämättä ole teknistä tietämystä/arviointikykyä juurikaan ja näin varmasti suuressa osassa kauppoja tilanne onkin..

    Liikkeestä vaihtopyörää katsellessa tietenkään ei ole yleensä muuta mittaria kuin huoltokirja, mutta sielläpuolella on myös kuluttajansuojakin jollakin tasolla, mikä tekee kaupasta turvallisemman.
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  10. #70
    Ei kiinnosta paskan vertaa... Ulkonäöstä ja koeajosta selviää minkälainen pyörä on...
    Ei se toki minua haittaa jos pyörässä tulee huoltokirja mukana...
    ZX12R -03
  11. #71
    Lainaa (Viluveli @ Maalis. 28 2009,11:25) kirjoitti
    En osta huoltokirjatonta pärrää...
    +1
  12. #72
    Lainaa (HoXXMa @ Maalis. 30 2009,17:17) kirjoitti
    Lainaa (Viluveli @ Maalis. 28 2009,11:25) kirjoitti
    En osta huoltokirjatonta pärrää...
    +1
    Jos on 3 vaihtoehtoa, joista kahdessa on huoltokirja ja yhdessä vain muita yksittäisiä dokumenteja huolloista, mutta se kirjaton yksilö on ainoa virheetön ja muutenkin selvästi parhaimmassa kunnossa näistä 3:sta??

    Jääkö se 3. vaihtoehdoksi sen vuoksi että ei ole huoltokirjaa?
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  13. #73
    toistan itteeni taas:!!!!
    jos ite ostasin pyörän jolla ikää vuosi pari ja takuuta
    jäljellä,, varmasti sen pahvin perään kyselisin.
    mut ku pyörä saavuttaa takuun päättymisen , ni mitä sit?
    kannaattaako enää huoltaa?(liikkeessä)
    en tiedä onko hondan huoltotoimenpiteen jäkeen maksumiehen kädes a4-kokoinen paperi , joka kertoo
    mitä on tarkistettu?(autopuolella ainakin ford moisen lapun antaa).
    huoltoliike joka huoltaa pyöriä suuria määriä päivässä , ei taatusti? perehdy pyörään sillä asenteella ku se vaatis tai asian omaava omistaja sen tekis.
    ps. löytävätkö ns. yllättävät viat , jos noudattavat vain hondan laatimaa huolto-ohjelmaa?
    itsekin oon mopooni liikkeessä korjauttanu ja yleensä ollu
    lopputulokseen tyytyväinen. yleensä mun pyytämät viat
    on korjattu/ tarkastettu.
    mutta mutta: jos pelkästään viet mopon sinne pajalle ?
    voitko olla varma et se leima siinä pahvis on ns. todellinen
    kaikkia kohteita koskeva?
    eli koko tää ketju perustuu pyörän ikään!!!
    semmosta se... yks ostaa makkaraa ja toinen sisäfilettä
    vaikka se sisäfileen alkuperä oliski epäselvä mut makkara tehty
    oman pitäjän teurastamos.



  14. #74
    Tietty se jonkin verran merkkaa. Ja kertoo myös entisen omistajan huolellisuudesta. Tietty mopon kunto on pääasia.
    Honda NSR 125 02' --> CBR 600F
    Olen fiktiivinen henkilö. Kirjoitetuillani viestien sisällöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
  15. #75
    Noissa omissa ostoksissa ei ole ollut mitään merkitystä kun kaikki on tullut ostettua uutena.

    Toisaalta vanhat on mennyt vaihdossa eikä liike ole koskaan kysellyt että löytyykö huoltokirjaa. Joka kerta matkassa on kuitenkin mennyt huoltokirja merkintöineen ja muista mielestäni oleellisista asioista olen laittanut lisäksi kuitit huoltokirjan väliin (esim. ekassa cebarissa oli vaihtoon mennessä hiljattain tehty keulan täyshuolto).

    Liikkeen leimoja vastaa hyvin omistajan omat kirjaukset ja niitä tukeva kuittit. Pelkkiin puheisiin en uskoisi. Jos ei saa huoltojaan kirjattua ja pidettyä dokumentaatiota kasassa niin todennäköisesti se pyörän huoltokin on suurpiirteisempää.
    XX -06 (2012 - 2014)
    Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
    GSX-R 1000 k8 (2010)
    XX -08 (2008-2010)
    XX -05 (2005-2008)
    CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
  16. #76
    Lainaa (800satku @ Maalis. 30 2009,16:09) kirjoitti
    en kyl käytä mitään omaa huoltokirjaa , mut kaikesta ostamastani sälästä löytyy kuitti. monesta osasta jopa ostolaatikko/pussi.
    ja jos joku epäilee kuitin virkaa , ni epäilköön.
    (harva ostaa cebarin osia vfr:ään....)
    tai jopa erimerkkisiä osia.
    kaikenlaisii yrittäjii on tossakin aiheessa.
    mut kuten jo sanottu , ni se myyjän olemus kertoo eniten.
    No siinähän se huoltoloki sitten onkin!

    Liikkeen leimoin päivätty huoltokirja ilman mitään muuta dokumentaatiota ei tosiaan takaa yhtään mitään. Mutta kaiken historian, kuittien, huoltokirjan ja myyjän ymmärryksen puuttuessa herää epäilys, miksi se historia piti piilottaa tarkoituksella? Tai jos käyttäjä on niin huolimaton, ettei mikään edellämainituista ole tallessa, niin se on melkeinpä yhtä paha rasti.

    Ja kyllä haastattelukoulutuksesta on etua, sillä pyörän lisäksihän siinä ollaan vaivihkaa arvioimassa sen edellistä käyttäjää.

    Minusta kasvoindeksillä eli rumasti sanottuna pärstäkertoimella ei ole väliä, mutta ymmärryksellä koneen toiminnasta on. Ellei sitä löydy ja etenkin jos myyjä ymmärtää tämän puutteensa ja kertoo delegoineensa tekniikkapuolen vaikkapa huolellisena tunnetulle merkkiliikkeen ulkopuoliselle korjaamolle niin sekin kelpaa.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  17. #77
    Lainaa (Elmeri H. @ Maalis. 30 2009,17:25) kirjoitti
    Jos on 3 vaihtoehtoa, joista kahdessa on huoltokirja ja yhdessä vain muita yksittäisiä dokumenteja huolloista, mutta se kirjaton yksilö on ainoa virheetön ja muutenkin selvästi parhaimmassa kunnossa näistä 3:sta??

    Jääkö se 3. vaihtoehdoksi sen vuoksi että ei ole huoltokirjaa?
    Minä hylkäisin ne kaksi paperillista teknisten puutteiden vuoksi, ellei niiden vaatimien remonttien hintaa putoa hinnasta pois.

    Sen jälkeen pyrkisin saamaan selville onko olemassa jokin legitiimi syy paperien, siis ei vain huoltokirjan vaan kaiken muunkin historian täydelliselle puuttumiselle.

    Jos ei ole eikä myyjä tunne edes määräaikaishuoltojen työsisältöä ja tarvittavia työkaluja, en kävele pois, mutta hinnoittelen laitteen olettaen että ainoa huoltotoimenpide takuuajan jälkeen on ollut polttoaineen lisääminen.

    Oman kokemukseni mukaan kysymys on hieman teoreettinen, koska vähänkään vanhemmissa vehkeissä oikeasti hyvien yksilöiden mukana yleensä tulee jollain tavoin dokumentoitu historiikki.

    Ja vähänkään vanhemmissa hyvissä yksilöissä se on yleensä joko omistajan itsensä tai merkkiliikkeen ulkopuolisen luottomekaanikon kädenjälkeä.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  18. #78
    tuli tos mieleen et jos tääl ei keskusteltas näiden
    ajokeiden tekniikasta,, .taitas nuo huoltoliikkeiden
    omistajat olla aika äveriäitä tyyppejä
  19. #79
    Lainaa (Hannu59 @ Maalis. 30 2009,18:48) kirjoitti
    Lainaa (800satku @ Maalis. 30 2009,16:09) kirjoitti
    en kyl käytä mitään omaa huoltokirjaa , mut kaikesta ostamastani sälästä löytyy kuitti. monesta osasta jopa ostolaatikko/pussi.
    ja jos joku epäilee kuitin virkaa , ni epäilköön.
    (harva ostaa cebarin osia vfr:ään....)
    tai jopa erimerkkisiä osia.
    kaikenlaisii yrittäjii on tossakin aiheessa.
    mut kuten jo sanottu , ni se myyjän olemus kertoo eniten.
    No siinähän se huoltoloki sitten onkin!

    Liikkeen leimoin päivätty huoltokirja ilman mitään muuta dokumentaatiota ei tosiaan takaa yhtään mitään. Mutta kaiken historian, kuittien, huoltokirjan ja myyjän ymmärryksen puuttuessa herää epäilys, miksi se historia piti piilottaa tarkoituksella? Tai jos käyttäjä on niin huolimaton, ettei mikään edellämainituista ole tallessa, niin se on melkeinpä yhtä paha rasti.

    Ja kyllä haastattelukoulutuksesta on etua, sillä pyörän lisäksihän siinä ollaan vaivihkaa arvioimassa sen edellistä käyttäjää.

    Minusta kasvoindeksillä eli rumasti sanottuna pärstäkertoimella ei ole väliä, mutta ymmärryksellä koneen toiminnasta on. Ellei sitä löydy ja etenkin jos myyjä ymmärtää tämän puutteensa ja kertoo delegoineensa tekniikkapuolen vaikkapa huolellisena tunnetulle merkkiliikkeen ulkopuoliselle korjaamolle niin sekin kelpaa.
    ei se pärstä mut tyypin olemus.

    olen nähny niin monta mopoo rääkättävän loppuun
    et niit ei osta ku hullu , jotka pitää niitä kunnon
    peleinä .!!! KOSKA NIISSÄ ON HUOLTOKIRJA!!!!

    esim kolaroitu peli.... onko huoltopahvissa merkintä siitä.
    välttämättä ei missään muuallakaan. mut silti saattaa näyttää kuin uudelta.
    tos menee merkkihuolto nyrkkipajan ohi
    (tää kyl meni jo ohi aiheen) sori..
  20.  
  21. #80
    Ei hirvittävän tärkeä tähän asti ole ollut, kun pyörää on ostannut, mutta onhan se aina plussaa, jos se huoltokirja löytyy.
Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123