eli 0w , 5w , 10w vai 15w.
siis normikäyttöön.
onko toi 15w jo liian paksuu kylmänä? yläarvo pois täst jutusta. ja delvac ei kiitos!
Mielenkiintoinen kysymys todellakin. Itse käytän Motul 7100 täyssynteettistä 10W40-öljyä ja hyvin toimii...![]()
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Ei ole ellet käynnistele lähemmäs noin -15 pakkasesta...kirjoitti
15W40 pysyy pidempään tasalaatusempana kuin esim 5W40 eikä mene litkuksi niin helpolla vaikka vähän enemmänkin lämpeää...
<p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
Ei näin. Tuo W-tuossa numeron perässä kertoo mikä on öljyn viskositeetti kylmässä. 0W on juoksevinta ja mitä isompi numero, sitä jäykemmäksi öljy muuttuu kylmässä. Tuo 40 ilman W-kirjainta kertoo öljyn viskositeetin lämpimässä. Periaatteessa 5w-40 ja 15w-40 ovat 100 asteessa viskositeetiltään samat. Eli ne käyttäytyvät kuten SAE 40 yksiasteöljy kuumassa ja kuten SAE 5 tai SAE 15öljy kylmässä.(jiiässä @ Maalis. 16 2009,20:47) kirjoitti
Jos haluat öljyn viskositeetin pysyvän suurempana kuumassa koneessa, käytä ennemmin -w-50 öljyä.
Superbike #7
Niin on onkin uutena...kirjoitti
*
15w40 pysyy tasalaatusempana pidempään eli tarkoitan sitä että sen kuumakestopuoli pysyy parempana pidempään ja sen on toki jäykempää kylmässä kuin 5w40...
Vai mistä veikkaat raskaassa kalustossa 100000km vaihtovälin muuten onnistuvan??
Harvalla 5w-jotakin öljyllä onnistuu paitsi Castrolilla.
Esim tämä
kirjoitti
<p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
^ Oikein hyvä vastaus. Mitä enemmän polymeeriketjuja venytetään synteettisessä öljyssä (vrt. 10W-40 ja 10W-60), sitä nopeammin sen viskositeetti huononee, etenkin yläpäästä. Vaikka öljy olisi muuten samat lisäaineet sisältävää, ei voi tuijottaa pelkkää ylä- tai alapään viskositeettilukua. Riippuu ainakin öljynvaihtovälistä. Longlife-öljytkin ovat 5W-30, jos olisivat 10W-60 uutena, poislaskettaessa saattaisivat olla esim. 20W-40.
Tosin pyörissä vaihtovälit ovat melko lyhyet (hyvät) ja jotkut ne puolittavatkin joten öljyn ominaisuudet eivät ehdi huonontua niin paljoa.
Kronoby Racing Team
Kuis toi alapään visko 10w- vastaan 15w- voitelee ja toimii kylmästä +-0 asteen lämmöissä? *
Ei oo tarkotus mitään jäärata-ajoja alkaa vielä harrastaan, mut syksyllä ja keväällä on välillä yöpakkasiakin. Mahtaako olla käytännössä mitään merkitystä, jos antaa koneen lämmetä ennen kun antaa jenkaa...
edit: tuossahan tuo tuli jo ylempänä. Tänks jiiässä, jos opettelis lukeen...
ainahan kylmän koneen on hyvä antaa käydä hyrskyttää useamman minuutin ainakin nollan lähellä ulkona oltuaan. tällöin venttiilien paininkupit ehtivät saada voitelua ja asettua oikein, sekä öljy hieman lämmetä.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Kyllä jonkin aikaa kannattaa lämmitellä rauhassa että alkaa kiertään öljyt kunnolla ja tosiaan varsinkin jos on hydrauliset venttiilinostimet, mopoissa kyllä harvemmin...kirjoitti
Joku joskus epäili että mahtaako 15W öljy kulkea kunnolla öljynjäähdyttimen läpi kylmällä kelillä, mulla kun DR:ssä on iso öljynjäähdytin niin voin sanoa että kulkee ainakin niillä keleillä joilla muutenkaan yleensä tarkenee ajaa...ja voihan sitä vähän peittääkin jos tuntuu tarpeelliselta. Mutta lumessa rypemisen jälkeen öljynjäähdytin tuntuu melko kuumalta.
15W40 tai 15W30 kehitettiin tiettävästi aikoinaan amerikassa maatalouskoneisiin ja vastaaviin erityisen lämpösiin olosuhteisiin jossa öljyt käy kuumana ja tavallisen 10W30 haihtuvuus ja ohentuminen iän myötä oli turhan suurta.
<p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
On totta, että öljyn viskositeetti-indeksiä parantavat lisäaineet pilkkoutuvat, eli kuluvat ajan myötä, mutta tuo SAE-viskositeettiluokitus ei ota kantaa siihen millään tavalla. Ainakaan moottoripyöräkäytössä tuolla ei ole mitään käytännön merkitystä. 15w on pumpattavaa -25-lämpötilassa kun taas 10w -30-asteessa. Eli ei tuollakaan juuri pyöräkäytössä merkitystä.(jiiässä @ Maalis. 16 2009,21:55) kirjoitti
Öljyn voitelu- yms. ominaisuuksia määritellään mm. API, ACEA, JASO ja monien moottorivalmistajien omissa luokituksissa.
Yhtenä syynä sille, että noita 0w- tai 5w-öljyjä ei juuri ole myynnissä, on se ettei niille ole markkinoita. Täällä riittävä öljy on useinmiten 10w ja Keski-Euroopassa 15w.
Öljynvaihtoväleihin vaikuttaa lähinnä oikean öljyn käyttö oikeassa kohteessa. Tietenkin vaaditaan huippuöljy, mutta myös moottorin suunnittelu vaikuttaa asiaan hyvin paljon.
Superbike #7
Eikös tuo yläpään visko määritellä 100C asteessa. No mitenkäs se öljy sitten käyttäytyy tuon lämpöisemmällä puolella? 0W-40 kenties romahtaa ja 15W-40 vain jatkaa voiteluaan? Ei meinaan ole mitenkään harvinaisia jutut kun kaveri vaihtaa saman valmistajan saman öljyn, mutta kylmäpään visko on jäykempi, niin venakoneisto ei kesäkuumalla naputtaisi läheskään niin pahasti. Johtuneeko juuri tuosta öljyn käytöksestä 100+ lämpötiloissa![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
0w/40, 5w/40 ja 10w/40 viskositeetti 150-astetta C = 2,9*10^6 1/s(HiTec @ Maalis. 17 2009,11:12) kirjoitti
15w/40, 20w/40, 25w/40 ja 40 viskositeetti = 3,7*10^6 1/s
Eli tosiaan tuo 15w pysyy hieman jäykempänä kuin 10w. Toisaalta jos tarvitsee enemmän kuumakestoa, niin eikö parempi valinta olisi yläpäästään SAE 50 öljy?
Superbike #7
Jonka senkin viskoarvon olisit voinut tuohon ystävällisesti lisätä(Nitrous @ Maalis. 17 2009,11:26) kirjoitti
Oma oletukseni on että 150C ero on huomattavasti suurempi muuttaa lämpöisen pään vistoa 10 pykälää kuin vastaavasti 10 pykälää kylmäpäätä - toki yhä vain enempi jos muuttaa molempia samalla
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Sori, piti kyllä lisäämäni, mutta tuli joku ajatuskatko.(HiTec @ Maalis. 17 2009,12:01) kirjoitti
SAE 50 visko on sadassa asteessa korkeampi (16,3-21,9cSt vs. 12,5-16,3cSt) kuin SAE 40, mutta 150 asteessa viskositeetti on sama kuin 15w/40-öljyllä, kuten myös SAE 60 öljyllä. Eli se 3.7*10^6 1/s.
Sitä miten öljy käyttäytyy tuota korkeammassa lämpötilassa, en tähän hätään löytänyt tietoa. SAE 50 ja 60 öljyn pitäisi kuitenkin pysyä korkeampiin lämpötiloihin voitelevana kuin SAE 40, tietenkin lisäaineistus vaikuttaa paljon. Tuo 150-astetta on tyypillinen lämpötila esim. moottorin laakereissa ja venttiilikoneistossa. Männänrengasalueelle päästään tuonne 300-asteeseen.
Käytännössä helpointa on kuitenkin katsoa moottorivalmistajan suositus öljyn laadulle, ja käyttää sitä. Moottorinvalmistaja on suunnitellut moottorin laakerivälykset yms. pitäen silmällä öljyn ominaisuuksia, jolloin suosituksena annetaan öljy, joka toimii käytännössä kaikissa käyttöolosuhteissa.
Tuolta voi lueskella pdf-muodossa itsekin perusjuttuja öljyistä.
Superbike #7
mut pyörä on "vanha".(Nitrous @ Maalis. 17 2009,12:33) kirjoitti
ja kai tuo öljykin on muuttunu?
meinaan nuo lukemathan olleet samat jo vaarin eka lampusta asti , ja taatusti en usko et ominaisuudet esim viskon suhteen
ei olis muuttunu.
Jos se öljy siellä moottorissa on vaarin perintöä, niin varmasti on muuttunut, eikä toimi enää. Jos taas tarkoitit viskositeettiluokitusta, se on on pysynyt aika kauan samanlaisena. Öljyn muut ominaisuudet ovatkin kehittyneet aimo harppauksin.(niemi @ Maalis. 17 2009,23:30) kirjoitti
Kannattaa oikeasti lukea tuo linkittämäni pdf-tiedosto.
Superbike #7
kun pyörän valmistaja on määritelly tuon vaadittavan(Nitrous @ Maalis. 18 2009,00:10) kirjoitti
öljyn ominaisuudet , se varmaan ei oo laskenu sen varaan et
joku pähkii 10v kuluttua mitä sinne "ny laitetaan".?
ps. sanon taas et kahvi näppiksen seas ei oo hyväks.
(kirjotusvirheet .. muija ei usko et kahvi keittiös ja netti muual)
Pyörän valmistaja sitä ei välttämättä ole pähkäillyt, mutta öljy-yhtiöt ja kehittäjät ovat. Periaatteessa kaikki uudemmat öljyluokitukset ovat yhteensopivia taaksepäin, mutta uusimmat huippuöljyt voivat aiheuttaa märkäkytkimessä ongelmia.(niemi @ Maalis. 18 2009,16:32) kirjoitti
Kerrotko minulle mitä tietoa öljystä valmistaja on antanut, ja pyörän iästä edes valmistusvuosikymmenen, niin voin kertoa millainen öljy siellä satavarmasti toimii.
Superbike #7
ootko varma ton vastauksen suhteen?(Nitrous @ Maalis. 18 2009,18:25) kirjoitti
esim ajetut kilsat taitaa aiheuttaa jotakin vaatimuksiin.
0w-50 saa mulla venat naputtaa.
15w-40 ja naputtaa vähemmän.
kumpaakaan kone ei kuluta ainakaan niin paljoo et huomais.
mitähän käyttävät 4-tahtikelkoissa , ku toi käyttölämpötila vähä eri.
.........?
10w-40 . ja nimenomaan hondan oma!!!(Nitrous @ Maalis. 18 2009,18:25) kirjoitti
vuonna 1998 tuo liemi ollu taatusti eri kamaa ku nyt.
mut kysymys onkin siit et miten voi öljyn kehityksen pohjalta
vaihtaa tyyppiä?
vai voiko.
otapa pois esim 20v. almanakasta ja mieti miten pannut sillon ovat VOINEET KESTÄÄ.?
ny me "kinataan" tääl viskoista mut sillon on tainnu olla
muut huolenaiheet ylempänä sen öölin suhteen.
Luitko tuon aiemmin laittamin linkin? Sieltä olisi selvinnyt vastaus tuohonkin, mutta käy hakemassa kaupasta sellainen purkki missä lukee viskositeettina 10w-40 ja purkin takapuolella löytyy merkintä JASO MA, ei voi mennä pahasti pieleen. Sen "Hondan oma öljy"- ohjeen perässä luultavasti on kirjainsarja API S? Mikä kirjain tuon S:n jälkeen tulee?(niemi @ Maalis. 19 2009,15:54) kirjoitti
En oikein ymmärtänyt tuota kysymystä, mutta yritän silti vastata jotain: Kyllä pyörän valmistaja pähkäilee senkin puolestasi, että pyörään löytyy toimiva voiteluaine vielä 10v. ,20v. tai jopa 30v jälkeen. Juuri tuon takia on luotu öljyluokitusjärjestelmiä, kuten API, ACEA ja JASO, että voidaan helposti selvittää mikä öljy sopii mihinkin. Kaikki moottorin valmistajat ympäri maailman käyttävät noita samoja luokituksia. Eikä tuolla valmistusvuodella ole välttämättä merkitystä öljyn valintaan. Esim. Tuolla tallissa olevat 20-vuotta vanha kawa ja pari vuotta vanha KTM syövät samaa öljyä. Tosin kawa ei syö tällä hetkellä, koska se on osina, ja Kotarikaan ei oikeastaan syö öljyä koska on niin uusi.
Edit: Tuosta API-luokituksesta vielä. API:a seuraava S kertoo,että öljy sopii bensiinimoottoriin, C taas kertoo Diesel-öljystä. S-kirjainta seuraava kirjain kertoo öljyn laatuluokan. Mitä kauempana kirjain on aakkosissa A:sta, sitä parempi öljy. Paremman laatuluokituksen öljyjä voidaan käyttää myös alemman laatuluokituksen kohteissa, eli ne ovat yhteensopivia taaksepäin. Poikkeuksena ovat uudet SJ....SM öljyt, jotka voivat märkäkytkimessä aiheuttaa luistamista. Pyörissä tyypillisesti käytetyt öljyt ovat luokitukseltaan API SF....SJ. SF siis noista huonoin, SJ paras.
Koneeseen voit siis kaataa parempaa öljyä, kuin mitä valmistaja suosittelee, ottaen huomioon tuon märkäkytkimen.
Superbike #7
^^ Onhan ne kestäneet ne pannut, ei siinä mitään. Nykyisillä paremmilla öljyillä kestää paremmin. Moottorin kuluminen, öljyn kuluminen ja öljyn vanheneminen on vähäisempää.
Onhan öljyn pakko ollut kehittyä kun moottoritkin ovat kehittyneet. Vrt. esim. 350cc Jawa ja K8 GSX-R 1000. On siinä jotain kehitystä tapahtunut.
Kronoby Racing Team
Mitäs tuo Panolin 10w-30 honda öljy on? näyttäs oleva visko ihan Hondan manuaalissa.(niemi @ Maalis. 19 2009,15:54) kirjoitti