Katso äänestykset tulokset: Käytätkä hätävilkkuja liikenteen ruuhkautuessa? -

Äänestäjät
233. Et voi äänestää tässä kyselyssä
  • En

    149 63,95%
  • Käytän

    50 21,46%
  • Käytän, mutta vain ulkomailla

    34 14,59%
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 69:sta
  1. #1
    Talvi yllätti autoilijat Hki - Tampere motarilla Tampereen päässä. Itse ajelin paikalle, kun poliisit ja palokunnat oli jo paikalla, ja liikenne käytännössä seisoi.

    Mistähän ihmeestä saataisiin Suomeen tuo saksalainen hätävilkkujen käyttökulttuuri? -Eli kun nopealla tiellä liikenne ruuhkautuu ja nopeus laskee lähelle nollaa, napataan hätävilkut päälle, jotta takana tulevat varmasti huomaavat, että jotain häikkää on edessäpäin. Näitä hätävilkkuja, kun kytketään jonossa ketjuna päälle, ei kenellekkään pitäisi tulla yllätyksenä liikenteen pysähtyminen.

    Aamulla moottoritie oli paikoin todella liukas ja lunta pyrytti. Sillekin takana tulleelle rekalle pysähtyminen olisi ollut paljon vaivattomampaa, jos pysähtymisen olisi voinut aloittaa parisataa metriä aiemmin.

    Pitäisikö meidän motoristien alkaa näyttämään esimerkkiä olimme sitten pyörällä tai autolla liikenteessä?!
  2. #2
    On tullut tavaksi. Varmaan tulisi käytettyä myös suomessa.
    Dixi et animam levavi
  3. #3
    Ainakin kreikassa on tapana parkkeeratessakin laittaa nuo hätärit päälle niin saa rauhassa sen ajokkinsa sinne kapeankin kadunvarteen sompailla. Suomalaisilla ei tosin varmaan hermo kestän moista hidastelua Itellä ei mopossa ole hätävilkkuja, mut varmaan käyttäsin tarpeen tullen. Varmaan se sama ongelma "näinontehtytähänkinasti" taas pätee tähänkin asiaan suomalaisessa liikenteessä
    Intruderclubfinland

    Pappa Tunturi
    Tunturi Tiger Aqua
    Yamaha DT 125 *-87
    Yamaha XS 650 *-80
    Honda Shadow 600 *-90
    Suzuki Intruder 1400 *-91
  4. #4
  5. #5
    Monessa maassa on tuo tapana, ja jossain myös kun jätetään auto epätavalliseen paikkaan parkkiin väliaikaisesti niin jätetään hätävilkut päälle. Ei hullumpi tapa.. Ehkä hätävilkut ovat kuin töötti suomessa, ei uskalleta käyttää. PK-seudulla ei tosin käytetä edes tavallisia vilkkuja..

    Ja vastaus kysymykseen: en käytä kun mopossani ei moisia ole. Autossa olisi mutta eipä tule siinäkään käytettyä
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  6. #6
    En käytä.
    Pakun katolla on majakat sitä varten, eikä nekään mitään auta.
    Ajaa kohelletaan vaan vaikka mitä olis edessä.
    Sitten kolisee ja sattuu.
    Voi voi sentään taas

    Kevättä ootellessa.
    XV 1100
  7. #7
    Lainaa (Nomad @ Maalis. 03 2009,18:29) kirjoitti
    Talvi yllätti autoilijat Hki - Tampere motarilla Tampereen päässä. Itse ajelin paikalle, kun poliisit ja palokunnat oli jo paikalla, ja liikenne käytännössä seisoi.
    Mä ajattelisin asian niin että pitäis ensin oppia ottamaan keliolosuhteet huomioon ettei tää jokavuotinen sääilmiö tulis niin yllätyksenä... Sen jälkeen sitten opetella nuo hätävilkun käytöt.



    ...and music? Well, it's just entertainment folks.
  8. #8
    Lainaa (freerider70 @ Maalis. 03 2009,19:19) kirjoitti
    Lainaa (Nomad @ Maalis. 03 2009,18:29) kirjoitti
    Talvi yllätti autoilijat Hki - Tampere motarilla Tampereen päässä. Itse ajelin paikalle, kun poliisit ja palokunnat oli jo paikalla, ja liikenne käytännössä seisoi.
    Mä ajattelisin asian niin että pitäis ensin oppia ottamaan keliolosuhteet huomioon ettei tää jokavuotinen sääilmiö tulis niin yllätyksenä... Sen jälkeen sitten opetella nuo hätävilkun käytöt.
    Näinhän se pitäs mennä



    Intruderclubfinland

    Pappa Tunturi
    Tunturi Tiger Aqua
    Yamaha DT 125 *-87
    Yamaha XS 650 *-80
    Honda Shadow 600 *-90
    Suzuki Intruder 1400 *-91
  9. #9
    Ei Triumpissa oo hätävilkkuja.
  10. #10
    Kun liikenne pysähtyy äkillisesti niin ensimmäisenä iskee huoli siitä, että tuleeko joku niskaan, siis oman pysähtymisen jälkeen/loppuvaiheessa. Vilkut napsahtaa jo samaan aikaan kun tieltäpoistumispaikan haku on päällä.

    Ennakointi tietysti aina ensin mutta ylläreitä sattuu aina silloin tällöin.

    Kotilolla yleensä tulee vain aaltopeltiä mutta moppella...


    Iku
    Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
  11. #11
    Suomen tieliikennelakihan kieltää varoitusvilkkujen käyttämisen liikkuvassa ajoneuvossa. Eli jos liikutaan yhtään, ei lain mukaan saa käyttää "hätä"vilkkuja. Niillä varoitetaan vain poikkeuksellisesta ajoneuvon pysähtymisestä / pysäköinnistä joka voi aiheuttaa haittaa tai vaaraa muulle liikenteelle.
    Ninja Wikakasa
  12. #12
    niiku monella muulla, ei itselläkään mopossa hätävilkkuja ole. Autolla ajellessa en oo tuota ajatellut, mutta ihan hyvä pointti kuitenkin. Ja niinku jo pari sanonutkin, lähdetään kuitenkin siitä että opetellaan muuttamaan ajotapamme kelien mukaan.
  13. #13
    Hätävilkut on vain Heritagessa, muuten vilkuttelen käsilläni.
    <p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988&nbsp; _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
  14. #14
    Siinä ideaparkin nurkalla oli jo aamulla yksi kuorma-auto motarin kaistojen välissä. Oli menny suht pitkän siivun kylki edellä siellä hangessa.
    Iltapäivällä kun olin tulossa kotiin päin oli suurimmat romut jo kerätty pois.
    Yksi kuorma-auton keula näytti aika repaleiselta, mutta ilmeisesti kukaan ei menettänyt henkeään?



  15. #15
    Eihän tämä nyt pelkkiin talviliukkaisiin liity tämä kysymys. Kelistä riippumatta, kyllähän esim. H:gin ulosmenoväylillä tulee joskus liittymien takia niin äkkiä jonon pää vastaan että ihan paikallaan varoittaa takaa motarinopeutta tulevia. Vaikka olisi kuinka kuiva kesäkeli niin ei uskoisikaan kuinka äkisti ruuhka voi yllättää, varsinkin täällä kun niihin ei ole niin totuttu. Kotilolla ainakin käytän, tai olen käyttänyt useamman kerran mm. Turunväylällä. Mopolla en vielä ole tullut käyttäneeksi, mutta yhtälailla tilanteen tullen käytän - onhan toki vieläkin suurempi syy toivoa ettei kukaan paukkaa perään!
    Entinen singeristi ja ompeluseuran kukkahattutäti,
    nykyinen Bee-Äm-Wee -ämmä (F650GS -04)
  16. #16
    Tulee käytettyä sopivissa tilanteissa. Ei kiinnosta lain pykälät paskan vertaa jos niillä pystyy takana tulijoita jelppimään. Annanhan tietä rampista motarille tulevillekin siirtymällä vasemmalle kaistalle kun tilaa on.

    Uusia urpoja tulee liikenteeseen koko ajan lisää, joten turha odottaa, että kaikki oppisivat ottamaan huomioon liikennettä. Taitavampien on pakko paikata heikompien virheitä, että liikenne jotenkin sujuisi.
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
  17. #17
    Suomessahan poistetaan autoista hätävilkkujen automaattinen *kytkeytyminen kovassa jarrutuksessa tieliikennelain vastaisena. Ei tiennyt tuota korjaamon mieskään joka ihmetteli kun niitä on joihinkin autoihin tullut jälkiasennettuakin. Johtuisko siitä tuokin ettei ihmiset vaan tunne omakseen hätävilkkujen käyttöä. Eikä poliisikaan sitä katso hyvällä. Outoa kyllä, ehkäpä ne on tarkoitettu vain oikeaan hätään ja jokainen omalla tilannenopeudellaan voi jarrutella kun ruuhkautuu tiet.. *
    Ilman pyörää mutta kuinka kauan.
  18. #18
    Lainaa (freerider70 @ Maalis. 03 2009,19:19) kirjoitti
    Lainaa (Nomad @ Maalis. 03 2009,18:29) kirjoitti
    Talvi yllätti autoilijat Hki - Tampere motarilla Tampereen päässä. Itse ajelin paikalle, kun poliisit ja palokunnat oli jo paikalla, ja liikenne käytännössä seisoi.
    Mä ajattelisin asian niin että pitäis ensin oppia ottamaan keliolosuhteet huomioon ettei tää jokavuotinen sääilmiö tulis niin yllätyksenä... Sen jälkeen sitten opetella nuo hätävilkun käytöt.
    Näinhän sen pitäisi mennä, mutta kun ei kuitenkaan eletä missään ideaalimaailmassa, jossa kaikki osaavat ajaa kelin mukaan tai että ovat skarppina aamuseitsemältä töihin ajaessa jne.

    Käyttäähän kaikenlaiset koirankusettajat ja sauvakävelijät keltaisia liivejä kulkiessaan pitkin hyvin valaistuja pyöräteitä pikkukaupunkien keskustoissa - ettei vain sattuis mitään..
  19. #19
    Lainaa (haarinen @ Maalis. 03 2009,18:53) kirjoitti
    Suomen tieliikennelakihan kieltää varoitusvilkkujen käyttämisen liikkuvassa ajoneuvossa. Eli jos liikutaan yhtään, ei lain mukaan saa käyttää "hätä"vilkkuja.
    Jos tuommoinen tyhmä laki on, niin lain laatijoiden perseeseen pitäisi tunkea nauriit. Jossain oli opetusvideo.
    Dixi et animam levavi
  20. #20
    Saksalaisten käytäntö mm. kovissa jarrutuksissa kun jonon nopeus hidastuu on hyvä,soisi sen tulevan käyttöön myös täällä.
  21. #21
    Lainaa (ek@ @ Maalis. 03 2009,21:03) kirjoitti
    Lainaa (haarinen @ Maalis. 03 2009,18:53) kirjoitti
    Suomen tieliikennelakihan kieltää varoitusvilkkujen käyttämisen liikkuvassa ajoneuvossa. Eli jos liikutaan yhtään, ei lain mukaan saa käyttää "hätä"vilkkuja.
    Jos tuommoinen tyhmä laki on, niin lain laatijoiden perseeseen pitäisi tunkea nauriit. Jossain oli opetusvideo.
    Tieliikennelaki

    37 §

    Valojen käyttö pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa

    Suuntavalojen hätävilkkukytkentää, jolloin kaikki suuntavalot vilkkuvat samanaikaisesti tai vuorotellen edessä ja takana, saa käyttää vain, jos ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn johdosta jouduttu pysäyttämään sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle. (27.11.1987/873)
    Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
  22. #22
    ...vain, jos ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn johdosta jouduttu pysäyttämään sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle. (27.11.1987/873)[/quote]


    Ei ole kovin kaukana tilanteesta, jossa motarilla joudutaan pysähtymään yllättäin.


    *Iku

    edit: meni mynkään, lainaus *



    Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
  23. #23
    kaipa sitä vois suomessakin käyttää, tilanteen niin vaatiessa. Muutaman kerran olen nähnyt, että moottoritiellä on hätäreitä vilkutettu. Täällä Härmässä kun ei vaan tiedä, onko niille joku tarkoitus, vai sohlaako edellä ajava kuski vaan meikatessaan/radiota räplätessään kytkimiä.
    Yamaha XJ 600 -98 -> Ducati ST2 -02 -> Honda VFR -07 ->
    * * * * * * * * * * * * * * * Kawasaki ZX-10R -09

    * * * * * * * * * * Jawa 175cc vm.1957 kunnostusprojekti
  24. #24
    Kerran olen laittanut hätävilkut päälle Tanskassa kun moottoritiellä liikenne pysähtyi ja edellä ajavatkin vikutteli hätävilkkuja. Oli varmaan siellä päin tapana ja tuo oikeastaan turvallisuutta. Olikos se viime kesänä Vantaalla kun joku customi liiskautui kahden auton väliin liikenteen pysähtyessä, takanaolija tuli vauhdilla perään.

    Etelän maissa käytetään hätävilkkuja ihan toiseen malliin, tarpeettomastikin kadun reunaan pysähtyessä.
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  25. #25
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Muikku @ Maalis. 03 2009,21:03) kirjoitti
    Suomessahan poistetaan autoista hätävilkkujen automaattinen *kytkeytyminen kovassa jarrutuksessa tieliikennelain vastaisena. Ei tiennyt tuota korjaamon mieskään joka ihmetteli kun niitä on joihinkin autoihin tullut jälkiasennettuakin. Johtuisko siitä tuokin ettei ihmiset vaan tunne omakseen hätävilkkujen käyttöä. Eikä poliisikaan sitä katso hyvällä. Outoa kyllä, ehkäpä ne on tarkoitettu vain oikeaan hätään ja jokainen omalla tilannenopeudellaan voi jarrutella kun ruuhkautuu tiet.. *
    Tämä menee samaan kategoriaan kuin lisäjarruvalon kielto, joka oli voimassa vielä joitain vuosia sitten.
    Superbike #7
  26. #26
    no täällä venäjän rajalla kun asuu niin tottunu näkemään ne "ryssävilkut" aina kun veli venäläisellä on: kusihätä, paskahätä, kartanlukuhätä, hätä...jne" ja ne saattaa nykässä ne päälle missävaan
    600rr
  27. #27
    Lainaa (factoryrider @ Maalis. 03 2009,22:33) kirjoitti
    no täällä venäjän rajalla kun asuu niin tottunu näkemään ne "ryssävilkut" aina kun veli venäläisellä on: kusihätä, paskahätä, kartanlukuhätä, hätä...jne" ja ne saattaa nykässä ne päälle missävaan *
    Joo noihin törmää välillä ihan keskisuomessakin. Taannoin yks ryssä tukki koko kiertoliittymän keskellä yötä hätärit päällä ja pitkillä vilkutteli pysähtymään, kysyäkseen tietä. Hauskinta oli että kaveri oli ihan oikeassa liittymässä mutta ei hokannut katsoa opasteita.


    Alkup. kys. vastaus: Joo, käytän.

    Tuolla etelän maissahan on sellainenkin tapa, että jos liikenne pysähtyy esim. taajamassa ruuhkaan niin suuntavilkku laitetaan vasemmalle, ettei takatulijat suotta koita pungeta vastaantulevien kaistan kautta.

    Jos olen oikein ymmärtänyt niin nuo jarrutuksessa kytkeytyvät hätärit toimii absin kanssa? Enhkä sen takia ne ei sovi tänne?



    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  28. #28
    Lainaa (Nomad @ Maalis. 03 2009,18:29) kirjoitti
    Talvi yllätti autoilijat Hki - Tampere motarilla Tampereen päässä.
    on se jännä että aina se siellä yllättää.. lehestä/uutisista saa lukea melkein viikottain. onhan tuo nyt tiedossa että about marraskuusta maaliskuun loppuun on paskat kelit ja todennäköisesti liukasta. kannattaa vähä lukea tietä. Ei ole talvi täällä yllättäny kertaakaan.

    E: Niin ja käyttäisin mopolla ajaessa kyllä mutta ei ole hätävilkkuja. ei ole tullu autolla käytettyä



    käytössä:
    Honda VT1100 ACE

    vanhat:
    Yamaha FZR600
    Honda CB750 SevenFifty
    Honda XL600V Transalp
    Yamaha FJ 1100
    Suzuki TS250
    Suzuki DR600
    Suzuki GSX750F
    Yamaha XT600
    Yamaha XTZ660
    Honda VTR1000f
    Honda VT750 ACE
  29. #29
    Kyllä nuo hätärit pitäisi ottaa selvästi aktiivisempaan käyttöön täällä Härmässäkin

    Autom. hätärit päälle kun auton ABS joutuu jarrutukseen puuttumaan ja kun jarruvalot sammuu, sammuu hätäritkin samointein. Ei luulisi pykälänipottajan tuosta harmistuvan ja tietäisi muutkin jotta jarrua sitten oikein tosissaan tilanteessa poljetaan = kohta voipi olla Terolla leuka kipeänä ja siihen samaan rysään tartte muiden tulla

    Samaten juuri noita yllättäviä (motarin) Stop-ruuhkia silmälläpitäen napista hätärit päälle ja automatiikka huolehtii jos auto liikkuu yli xx km/h, lopettavat hätärit vilkkumisensa - liikkeellä olevassa autossa kun hätäreitä ei saa käyttää. Kyllä se kuski sen napin muistaa taas palauttaa kun nakse alkaa uudelleen seuraavissa liikennevaloissa tms.

    Ei luulisi kummoista maalaisjärjen käytöä insinjööriltä tuollaisia nykyautoihin toteuttaa. Johan ne on Audissakin LED-päivävalot nokalla ja jos tulee tarve kääntyä, pudottaa ko. puolen LED-rivistö kirkkauttaan jotta vilkkukin erottuu kunnolla. Vai olisiki se Audi-insinjööri sitten pykälää normi autoinsinjööriä fiksumpi otus
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  30.  
  31. #30
    Eipä sitä tule noita täällä Suomenniemellä käytettyä, kun tieliikennellaki ei moista käyttötarvetta tunne. Toki jos oikeasti paikallaan seistään niin sitten tilanne muuttuu. Moisia tilanteita vain hyvin harvoin oikeasti sattuu, ja jos sattuu niin todennäköisesti kyseessä on joku onnettomuus.

    Muualla mualimmassa kyllä.
    Abusus non tollit usum
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen