Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
  1. #1
    En löytänyt topiccia, joka käsittelisi laajemmin uuden pyörän ostoa ulkomailta.
    Itseäni kiinnostaa BMW K1300S. Sitä ei juurikaan löydy rinnakkaisliikkeistä. EE-Speed, Tampereen Auto Center, Erkka Korpiaho, ym.
    Onko joku tuonut aivan uuden pyörän maahan itse? Paljonko tuli maksamaan kaikkineen? Merkki? Malli?
    Mistä maasta kannattaisi ostaa uusi pyörä?
    Onko jossain yksi sivusto, jossa on selkokielellä kerrottu kaikki tarvittava? Mm. paperisota, vakuutukset, tullaukset, ym. En tarkoita tullin sivustoja, vaan jonkun yksityishenkilön tekemiä ohjeita, jotka toimisivat muistilistana. Olisi yhdellä sivustolla kaikki tarvittava. Vielä kun olisi oikeassa järjestyksessä, niin tietäisi mitä tehdä missäkin vaiheessa.

    Eli laittakaa tietoa, jos olette tuonut itse uuden pyörän tai teillä on hyviä vinkkejä, jotka auttavat asiassa. En kaipaa jonkun "Savolaisen kyläpoliisin" mielipiteitä asiasta, jota haittaa, jos joku ajaa muulla kun keskiverto Corollalla, ostaa pyöränsä muualta kun merkkiliikkeestä. Eli Savolaiset kyläpoliisit voisivat vaikka mennä kyttäämään naapuria, eikä vastailla mielipiteitänsä asiasta tänne.



    Tunturi Senator > Tunturi Tiger > Piaggio NRG PureJet > Honda CBR1000RR RR8
  2. #2
    MMAF

    Tuolta varmaan löytyy apuja.
    'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
  3. #3
    Olisko kuitenkin parempi perehtyä tullin sivuihin.
    Sieltä se tositieto löytyy , eikä jonkun omatekemästä
    listasta.
  4. #4
    Onhan täällä viime viikkoina käsitelty ainakin uuden harrikan tuontia briteistä ja taisi olla joku uuden hondankin tuontiin liittyvää keskustelu.

    Periaate on varmasti sama bemarinkin kohdalla.

    Eli:
    Lainaa kirjoitti
    Esim. pyörän hinta 9 000,-
    autovero 20 %
    autoverosta alv 22%

    uuden kuljetusvälineen ALV 22% (9.000:sta)

    + __
    lopullinen hinta

    http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=95657
  5. #5
    Ylläoleva kaavan muodossa laskennan helpottamiseksi

    9000*1,20*1,22 = lopullinen hinta ( 13 176 )



    Autolla ajetaan pakosta ja pyörällä ilosta.
    www.cbr.fi
  6. #6
    Jos tullin sivuilta oikein tulkitsin,(kannattaa tosin kysyä suoraan tullilta paremminkin kuin luottaa "mutu" juttuihin forumissa), niin ensinnäkin autovero lasketaan yleisestä vähittäismyyntihinnasta SUOMESSA + saadusta summasta ALV. 22%. K 1300S.n kyseessä ollen hintaa tulee 5465,60 €. Tämä ei vielä riitä vaan sinun on maksettava ALV. myös ostohinnasta, mitä se sitten Saksassa verottomana maksaakaan. Saattaa jopa vähän halvemmaksi tulla kuin Suomesta, siis jos Saksalaisen diilerin myyntikate on pienimpi kuin Suomalaisen. Mutta kuten sanoin kysy tullista, varmasti mielellään laskevat sinulle ihan tarkat hinnat jos annat heille oikeat faktat. *Ja tämä nyt on vaan tämmöistä "savolaisen kyläpoliisin" höpinää



    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  7. #7
    Jotenkin vain muistelisin että tuo pyörän hinta verolaskennassa on jotain ihan muuta kuin se sen hinta mitä siitä maksoit. Nuo veropohjat (tulli käyttää niistä nimitystä yleinen vähittäismyyntiarvo) muistakseni on virallisen maahantuojan ilmoittamia perushintoja, jotka siis ovat tasan tuo, maksoit sen fillarisi sitten vaikka oravannahoilla. Ja jos en ihan väärin muista, on nuo jopa valmiiksi listattuinakin jossain, joten se tulevien verojen laskeminen onnistuu varsin tarkasti, joten yritetäänpäs sitten

    http://www.tulli.fi/fi....dex.jsp
    Lainaa kirjoitti
    Yleiseen vähittäismyyntiarvoon perustuvassa verotuksessa ajoneuvon verotusarvo määräytyy sen mukaisesti, mikä on samanlaisten uusien ajoneuvojen yleinen vähittäismyyntiarvo Suomessa. Tulli vahvistaa uusien ajoneuvojen yleiset vähittäismyyntiarvot.

    Jos verotettavana olevan ajoneuvomallin yleistä vähittäismyyntiarvoa ei ole vielä vahvistettu, Tulli selvittää arvon veroilmoituksen jättämisen jälkeen. Useimmissa tapauksissa uuden ajoneuvon yleisen vähittäismyyntiarvon selvittäminen kestää alle viikon, mutta hankalissa tapauksissa määritys voi kestää pitempääkin.
    http://www.tulli.fi/fi....dex.jsp
    Lainaa kirjoitti
    Uusien ajoneuvojen hinnat perustuvat kaupallisten toimijoiden Tullille ilmoittamiin hintoihin. Tulli ylläpitää uusien ajoneuvojen verotusarvotilastoa, jota varten uusia ajoneuvoja kaupallisesti maahantuovat toimijat ilmoittavat Tullille sen hinnan, jolla kyseistä ajoneuvoa yleensä tarjotaan myytäväksi Suomessa.

    Samalle ajoneuvolle voi MAHTIsta löytyä monta hintaa, mikäli useampi liiketoiminnan muodossa ajoneuvoja maahantuoja tai valmistaja myy samoja ajoneuvoja Suomessa. Yksityisen henkilön omaan käyttöönsä tuoman ajoneuvon verotuksessa sovelletaan hinnoista alhaisinta.

    MAHTIsta saatavat käytettyjen ajoneuvojen arvot eivät kuvaa yksittäisen ajoneuvon todellista hintaa, vaan arvo on autoverolain mukainen verotusarvo eli ajoneuvon yleinen vähittäismyyntiarvo. Tällä tarkoitetaan hintaa, joka yhdestä samanlaisesta ajoneuvosta olisi yleisesti saatavissa myytäessä se verollisena Suomen markkinoilla kuluttajan asemassa olevalle ostajalle veropäivänä.
    Ja kun menee tuolta MAHTI:sta katsomaan, selviää sieltä että kyseisen BMW K1300S (ajoneuvotunniste 1100057910) yleinen myyntihinta on 21.204;-

    No nyt mennään sitten arvailun puolelle kun tuota tarkkaa laskukaavaa en tuolta enää nopsasti bongannut
    Eli ensin ALV pois 21.204/1.22 = 17.380. Ja tuosta sitten itse autovero pois 17.380/1.20 = 14.484;- Näin päätellen fillarin laskentapohja on n. 14.500;- ihan täysin riippumatta myikö Günther sen sulle 10.000;- vaiko 20.000;-. Ja siis kaikki verot tuohon päälle on n. 21.204-14.484 = 6.720;-. Toki "pienoisella" arvauksen poikasella, mutta siis about
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  8. #8
    Monta arvausta jo,mutta ei yhtään oikeata.

    Tullin ohjeesta käytetyn ajoneuvon tuomisesta löytyy oikea tieto ja laskentakaavat. Ainoa ongelma on vähittäismyyntiarvon selvittäminen. Tähän tulli soveltaa yksityishenkilöiden osalta arvoa, joka saadaan pienimmästä kaupallisen tuojan pyytämästä hinnasta, josta vähennetään tavanomaiset alennukset.
  9. #9
    Lainaa (psa @ Helmi. 06 2009,19:59) kirjoitti
    Monta arvausta jo,mutta ei yhtään oikeata.

    Tullin ohjeesta käytetyn ajoneuvon tuomisesta löytyy oikea tieto ja laskentakaavat. *Ainoa ongelma on vähittäismyyntiarvon selvittäminen. *Tähän tulli soveltaa yksityishenkilöiden osalta arvoa, joka saadaan pienimmästä kaupallisen tuojan pyytämästä hinnasta, josta vähennetään tavanomaiset alennukset.
    Kysymys oli uuden pyörän tuonnista. Edullisempi vaihtoehto tosin taitaa olla reissun yhdistäminen hakemiseen ja 6000 km ajaminen ennen Suomeen tuloa.
  10. #10
    Lainaa (Ytsför @ Helmi. 06 2009,21:06) kirjoitti
    Lainaa (psa @ Helmi. 06 2009,19:59) kirjoitti
    Monta arvausta jo,mutta ei yhtään oikeata.

    Tullin ohjeesta käytetyn ajoneuvon tuomisesta löytyy oikea tieto ja laskentakaavat. *Ainoa ongelma on vähittäismyyntiarvon selvittäminen. *Tähän tulli soveltaa yksityishenkilöiden osalta arvoa, joka saadaan pienimmästä kaupallisen tuojan pyytämästä hinnasta, josta vähennetään tavanomaiset alennukset.
    Kysymys oli uuden pyörän tuonnista. Edullisempi vaihtoehto tosin taitaa olla reissun yhdistäminen hakemiseen ja 6000 km ajaminen ennen Suomeen tuloa.
    tullin sivulta :Ajoneuvoa pidetään arvonlisäverolaissa
    uutena kuljetusvälineenä, jos
    • se on myyty enintään kuusi kuukautta sen
    jälkeen, kun se ensimmäisen kerran otettiin
    käyttöön, tai
    • jos sillä on ajettu enintään 6 000 kilometriä.
    Ajoneuvo on uusi, jos jompikumpi edellytys
    täyttyy. Toisin sanoen ajoneuvo ei enää ole uusi
    kuljetusväline, kun molemmat edellytykset
    lakkaavat olemasta voimassa.
    Kun tarkastellaan, täyttyvätkö arvonlisäverolain
    mukaiset uuden kuljetusvälineen kriteerit,
    ratkaisevana ajankohtana pidetään myyntihetkeä.
    Tämä koskee molempia edellä mainittuja
    edellytyksiä.


    Eli ei riitä pelkkä kilsamäärä.
  11. #11
    Lainaa (Zuhnu99 @ Helmi. 06 2009,09:35) kirjoitti
    En löytänyt topiccia, joka käsittelisi laajemmin uuden pyörän ostoa ulkomailta.
    Itseäni kiinnostaa BMW K1300S. Sitä ei juurikaan löydy rinnakkaisliikkeistä. EE-Speed, Tampereen Auto Center, Erkka Korpiaho, ym.
    Onko joku tuonut aivan uuden pyörän maahan itse? Paljonko tuli maksamaan kaikkineen? Merkki? Malli?
    Mistä maasta kannattaisi ostaa uusi pyörä?
    Onko jossain yksi sivusto, jossa on selkokielellä kerrottu kaikki tarvittava? Mm. paperisota, vakuutukset, tullaukset, ym. En tarkoita tullin sivustoja, vaan jonkun yksityishenkilön tekemiä ohjeita, jotka toimisivat muistilistana. Olisi yhdellä sivustolla kaikki tarvittava. Vielä kun olisi oikeassa järjestyksessä, niin tietäisi mitä tehdä missäkin vaiheessa.

    Eli laittakaa tietoa, jos olette tuonut itse uuden pyörän tai teillä on hyviä vinkkejä, jotka auttavat asiassa. En kaipaa jonkun "Savolaisen kyläpoliisin" mielipiteitä asiasta, jota haittaa, jos joku ajaa muulla kun keskiverto Corollalla, ostaa pyöränsä muualta kun merkkiliikkeestä. Eli Savolaiset kyläpoliisit voisivat vaikka mennä kyttäämään naapuria, eikä vastailla mielipiteitänsä asiasta tänne.
    Pari neuvoa: Kukaan ei sinulle kerro miten oikeasti homma menee koska uusien pyörien tuojat tekevät hommalla bisnestä. Saat kyllä neuvoja mutta mikä niistä on oikea? Neuvoja antavat eivät välttämättä ole kuitenkaan tuoneet yhtään uutta pyörää, neuvot perustuvat olettamuksiin, älä luota niihin.

    Olen tuonut käytettyjä pyöriä kymmenen vuotta, uusia vasta viime kesänä. Kokemuksesta voin sanoa että asiat muuttuu, miltei joka kerta on rekisteröinnissä tai tulli jutuissa jokin muuttunut, "homma elää". Kantapään kautta ne pitää opetella. Asiat ei kuitenkaan kohdallani ole menneet niin kuin näissä neuvoissa sanotaan.

    Kannattaa itse hahmottaa asia ja laskea onko mitään rahallista hyötyä tuoda itse uutta pyörää ja jos vielä laskelmien jälkeenkin päättää homman ryhtyä voi syyttä vaan itseään jos tuli hankittua kallis mopo.

    Yhden neuvon voin kutenkin antaa, pyörä kannattaa ostaa sieltä mistä sen halvimmalla saa koska taloudellinen hyöty syntyy ostohetkellä, kaikki muuta asiat ostohetken jälkeen on niitä joihin et juurikaan itse pysty vaikuttamaan, esim. autoveron määrä ja jälleenmyyntiarvo.

    Uudet pyöräthän kannattaa ostaa maista joissa elintaso on alhainen, siellä kulutushyödykkeiden hinnat on myös "sopivat". Huhun mukaan eräs tunnettu rinnakkaistuontiyritys ostaa pyöriä eräästä Etelä-Amerikan valtiosta.
  12. #12
    Lainaa (psa @ Helmi. 06 2009,19:59) kirjoitti
    Tullin ohjeesta käytetyn ajoneuvon tuomisesta löytyy oikea tieto ja laskentakaavat. *Ainoa ongelma on vähittäismyyntiarvon selvittäminen. *Tähän tulli soveltaa yksityishenkilöiden osalta arvoa, joka saadaan pienimmästä kaupallisen tuojan pyytämästä hinnasta, josta vähennetään tavanomaiset alennukset.
    Entä jos yksityishenkilö perustaakin ennen reissua 60 eurolla "BMW K1300S Import" toiminimen?
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  13. #13
    Uudesta prätkästä tulee ennen Suomeen rekisteröimistä seuraavat kuluerät:

    1. Ostohinta ulkomailla
    2. Rahtikulut Suomeen
    3. Arvonlisävero (ja tulli, jos lähtömaa EU:n ulkopuolella)
    4. Autovero (mukaan lukien autoveron alv 1.4.2009 saakka, sen jälkeen autoveron alv sisältyy suoraan autoveroon)
    5. Katsastus- ja rekisteröintikulut

    Siispä:

    1. Uuden prätkän saa EU-alueelta ostaa arvonlisäverovapaasti, kun osoittaa, että se viedään rekisteröitäväksi toiseen valtioon. Esimerkiksi Saksasta ostettaessa Saksaan ei makseta arvonlisäveroa, vaan se maksetaan Suomeen. Ostohinta ulkomailla ratkaisee, tuleeko kokonaishinta lopulta halvemmaksi kuin suomalaiselta jälleenmyyjältä ostettaessa, koska verorasitus on periaatteessa kaikille sama. Saksan hinta kysyjän mainitsemalle Bemarille (sis alv) näyttäisi olevan 15750 euroa ilman lisävarusteita ja Saksan alv-kanta on 19 %, joten alviton ostohinta (ilman alennuksia) olisi 13235 euroa (15750/1,19).

    2-3. Arvonlisävero maksetaan hankintahinnasta (ostohinta + rahti + tulli, jos sitä kannetaan). Lisätään ostohintaan arvio rahdista 300 euroa ja Suomen alv 22 %, tulos on 16513 euroa. Alv:n osuus 2978 euroa.

    4. Autovero ja autoveron alv lasketaan tullin vahvistamasta yleisestä vähittäismyyntiarvosta, joka tässä tapauksessa on 21204 euroa. Autoveron osuus tästä on 20 %, autoveron arvonlisäveroineen 1,22 * autovero, eli 5173 euroa.

    5. Katsastus- ja rekisteröintikuluja tulee noin 200 euroa.

    Lopputuloksena joudut maksamaan:

    Ostohinta 13235
    Rahti 300
    Arvonlisävero 2978
    Autovero ja autoveron alv 5173
    Katsastus- ja rekisteröinti 200
    Yhteensä 21886 euroa.

    Näin homma oikeasti menee, ei tässä mitään bisnestä ole. Bisnes on siellä ostohinnan kohdalla, loppu on samanlaista kaikille. Lopputulokseen voi vaikuttaa käytännössä vain tinkimällä ostohinnasta.
    High Stuck Are Wit To
  14. #14
    Lainaa (mcmies @ Helmi. 07 2009,11:01) kirjoitti
    Uudesta prätkästä tulee ennen Suomeen rekisteröimistä seuraavat kuluerät:

    1. Ostohinta ulkomailla
    2. Rahtikulut Suomeen
    3. Arvonlisävero (ja tulli, jos lähtömaa EU:n ulkopuolella)
    4. Autovero (mukaan lukien autoveron alv 1.4.2009 saakka, sen jälkeen autoveron alv sisältyy suoraan autoveroon)
    5. Katsastus- ja rekisteröintikulut

    Siispä:

    1. Uuden prätkän saa EU-alueelta ostaa arvonlisäverovapaasti, kun osoittaa, että se viedään rekisteröitäväksi toiseen valtioon. Esimerkiksi Saksasta ostettaessa Saksaan ei makseta arvonlisäveroa, vaan se maksetaan Suomeen. Ostohinta ulkomailla ratkaisee, tuleeko kokonaishinta lopulta halvemmaksi kuin suomalaiselta jälleenmyyjältä ostettaessa, koska verorasitus on periaatteessa kaikille sama. Saksan hinta kysyjän mainitsemalle Bemarille (sis alv) näyttäisi olevan 15750 euroa ilman lisävarusteita ja Saksan alv-kanta on 19 %, joten alviton ostohinta (ilman alennuksia) olisi 13235 euroa (15750/1,19).

    2-3. Arvonlisävero maksetaan hankintahinnasta (ostohinta + rahti + tulli, jos sitä kannetaan). Lisätään ostohintaan arvio rahdista 300 euroa ja Suomen alv 22 %, tulos on 16513 euroa. Alv:n osuus 2978 euroa.

    4. Autovero ja autoveron alv lasketaan tullin vahvistamasta yleisestä vähittäismyyntiarvosta, joka tässä tapauksessa on 21204 euroa. Autoveron osuus tästä on 20 %, autoveron arvonlisäveroineen 1,22 * autovero, eli 5173 euroa.

    5. Katsastus- ja rekisteröintikuluja tulee noin 200 euroa.

    Lopputuloksena joudut maksamaan:

    Ostohinta 13235
    Rahti 300
    Arvonlisävero 2978
    Autovero ja autoveron alv 5173
    Katsastus- ja rekisteröinti 200
    Yhteensä 21886 euroa.

    Näin homma oikeasti menee, ei tässä mitään bisnestä ole. Bisnes on siellä ostohinnan kohdalla, loppu on samanlaista kaikille. Lopputulokseen voi vaikuttaa käytännössä vain tinkimällä ostohinnasta.
    1. Eihän yksityshenkilö (EU-maan kansalainen) saa ostettua toisesta EU-maasta tavaraa ilman ALV:tä. Pitää olla LY-tunnus jos haluaa ostaa nolla ALV:lla. Yksityishenkilö maksaa ALV:n siihen maahan jossa myyjäliike on rekisteröity. Jos yksityishenkilö ostaa Bemarin Saksasta 19% ALV:a maksetaan sinne.

    Joskus vuonna yksi ja kaksi kun käytössä oli liikevaihtovero oli mahdollista saada liikevaihtoveron palautuksen kun vei tavaran pois ostomaasta, EU:n aikana tämä ei ole ollut enää mahdollista.
  15. #15
    Lainaa (psi @ Helmi. 06 2009,22:50) kirjoitti
    Neuvoja antavat eivät välttämättä ole kuitenkaan tuoneet yhtään uutta pyörää, neuvot perustuvat olettamuksiin, älä luota niihin.

    Edelleen muutama hyvä kommentti, mutta ei yhtään oikeata vastausta. *Nimimerkillä yhden uuden pyörän tuonut.

    Kaiva netistä KHO:n viime marraskuussa (muistaakseni) antama tuomio käytetyn auton arvonmäärityksestä. *Siellä on yhden tuomarin kirjoittama perustelut eriävään mielipiteeseensä, joita voit soveltaen käyttää oman pyörän tuonnissa kun perustelet vähittäismyyntiarvoa.

    Kaikenkaikkiaan kannattavuus perustuu alhaiseen ostohintaan ostomaassa, sillä Suomalaisella Autoverolla on tehokkaasti pyritty estämään rinnakkaistuonti.
    Edelleen muutama hyvä kommentti, mutta ei yhtään oikeata vastausta. *Nimimerkillä yhden uuden pyörän tuonut.

    Hae netistä KHO:n viime marraskuussa (muistaakseni) antama tuomio käytetyn auton arvonmäärityksestä. *Siellä on yhden tuomarin kirjoittama perustelut eriävään mielipiteeseensä, joita voit soveltaen käyttää oman pyörän tuonnissa kun perustelet vähittäismyyntiarvoa.

    Kaikenkaikkiaan kannattavuus perustuu alhaiseen ostohintaan ostomaassa, sillä Suomalaisella Autoverolla on tehokkaasti pyritty estämään rinnakkaistuonti.
  16. #16
    Lainaa (psi @ Helmi. 07 2009,12:21) kirjoitti
    Eihän yksityshenkilö (EU-maan kansalainen) saa ostettua toisesta EU-maasta tavaraa ilman ALV:tä. Pitää olla LY-tunnus jos haluaa ostaa nolla ALV:lla. Yksityishenkilö maksaa ALV:n siihen maahan jossa myyjäliike on rekisteröity. Jos yksityishenkilö ostaa Bemarin Saksasta 19% ALV:a maksetaan sinne.
    Eipä mene noinkaan.

    Moottoriajoneuvot poikkeavat kaikesta muusta tavarasta eli alvi maksetaan vasta siihen Eu-maahan, jossa rekisteröinti suoritetaan.

    Käytännössä sakemanni kauppias haluaa ostajalta 19 %:n alvin verran rahaa kaniin, jonka palauttaa vasta kun saa kuitin Suomeen maksetusta alvista. Ei toki oli välttämätöntä, jos ulkomaalainen kauppias luottaa pohjoisen poikaan.

    Toinen vaihtoehto on maksaa Saksaan 19 %:n alvi ja sitten perään vielä Suomen tulliin 22 %:n alvi. Sitten marssitaan Verotoimistoon (ei tulliin), josta saa hakemuksella Saksaan maksetun alvin takaisin.



  17. #17
    Ihan kuriositeettina>
    Kaveri osti Virosta käytetyn pyörän, joka oli rekisteröity Viroon
    (syitä tähän temppuun en jaksa alkaa tässä selvittämään...).

    Eli kysymys kuuluu:

    Onko mahdollista hakea "jotain" summaa jälkeenpäin
    Virosta ALV:n palautuksena, kun pyörä nyt rekisteröity Suomeen
    ja Avit maksettu tänne?

    Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä...

    Honda Valkyrie SuperCharged
  18. #18
    Täydennyksenä vielä, että tuo ylempänä ketjussa kertomani menettely koskee vain uusia ajoneuvoja. Käytetyn hintaan kuuluva alvi jää luonnollisesti ulkomaille, eikä sitä kanneta toistamiseen Suomessa.

    Lainaa kirjoitti
    Onko mahdollista hakea "jotain" summaa jälkeenpäin
    Virosta ALV:n palautuksena, kun pyörä nyt rekisteröity Suomeen
    ja Avit maksettu tänne?
    Lyhyesti vastattuna Virosta ei ole mahdollista hakea mitään, mutta Suomen tulliin kannattaa jättää valitus.

    Sitten hieman pitempi vastaus:

    Kaverisi on luultavasti maksanut Suomeen vain autoverosta kannetun alvin (tunnetaan elvinä).

    Suomi poistaa elvin EU:n vaatimuksesta 1.4. voimaan tulevalla autoverolain muutoksella. Elviä koskeva oikeudenkäynti on käynnissä Ey-tuomioistuimessa ja EU vaatii Suomea palauttamaan laittomasti perityt elvit. Jos ja kun Suomi häviää, niin käytettyjen tuojille palautetaan perityt elvit.

    Nyt on erittäin tärkeää, että jokainen käytetyn mopottimen tai kotilon tuonut valittaa veropäätöksestään tulliin ja vaatii ainakin elvin palauttamista!

    Vain valittamalla voi voittaa!



  19. #19
    Lainaa (redhat @ Helmi. 07 2009,23:35) kirjoitti
    Lainaa (psi @ Helmi. 07 2009,12:21) kirjoitti
    Eihän yksityshenkilö (EU-maan kansalainen) saa ostettua toisesta EU-maasta tavaraa ilman ALV:tä. Pitää olla LY-tunnus jos haluaa ostaa nolla ALV:lla. Yksityishenkilö maksaa ALV:n siihen maahan jossa myyjäliike on rekisteröity. Jos yksityishenkilö ostaa Bemarin Saksasta 19% ALV:a maksetaan sinne.
    Eipä mene noinkaan.

    Moottoriajoneuvot poikkeavat kaikesta muusta tavarasta eli alvi maksetaan vasta siihen Eu-maahan, jossa rekisteröinti suoritetaan.

    Käytännössä sakemanni kauppias haluaa ostajalta 19 %:n alvin verran rahaa kaniin, jonka palauttaa vasta kun saa kuitin Suomeen maksetusta alvista. Ei toki oli välttämätöntä, jos ulkomaalainen kauppias luottaa pohjoisen poikaan.

    Toinen vaihtoehto on maksaa Saksaan 19 %:n alvi ja sitten perään vielä Suomen tulliin 22 %:n alvi. Sitten marssitaan Verotoimistoon (ei tulliin), josta saa hakemuksella Saksaan maksetun alvin takaisin.
    Oletko todellakin saanut ostettua ilman ALV:a yksityshenkilönä uusia ajoneuvoja toisesta EU-maasta?

    Itse en ole saanut ajoneuvoa ostettua edes yrityksen nimellä ilman ettei kaupparekisteriotteesta (LY-tunnus) ole otettu kopiota myyjäliikkeeseen.
  20. #20
    Lainaa (redhat @ Helmi. 08 2009,09:37) kirjoitti
    Täydennyksenä vielä, että tuo ylempänä ketjussa kertomani menettely koskee vain uusia ajoneuvoja. Käytetyn hintaan kuuluva alvi jää luonnollisesti ulkomaille, eikä sitä kanneta toistamiseen Suomessa.

    Lainaa kirjoitti
    Onko mahdollista hakea "jotain" summaa jälkeenpäin
    Virosta ALV:n palautuksena, kun pyörä nyt rekisteröity Suomeen
    ja Avit maksettu tänne?
    Lyhyesti vastattuna Virosta ei ole mahdollista hakea mitään, mutta Suomen tulliin kannattaa jättää valitus.

    Sitten hieman pitempi vastaus:

    Kaverisi on luultavasti maksanut Suomeen vain autoverosta kannetun alvin (tunnetaan elvinä).

    Suomi poistaa elvin EU:n vaatimuksesta 1.4. voimaan tulevalla autoverolain muutoksella. Elviä koskeva oikeudenkäynti on käynnissä Ey-tuomioistuimessa ja EU vaatii Suomea palauttamaan laittomasti perityt elvit. Jos ja kun Suomi häviää, niin käytettyjen tuojille palautetaan perityt elvit.

    Nyt on erittäin tärkeää, että jokainen käytetyn mopottimen tai kotilon tuonut valittaa veropäätöksestään tulliin ja vaatii ainakin elvin palauttamista!

    Vain valittamalla voi voittaa!
    Ei olisi kannattanut valittaa: ELV poistuu 01.04.2009 ja samalla autovero nostetaan 22%. ELV oli vähennyskelpoinen vero kauppiaalla. Koska vähennysoikeutta ei enää ole siirtyy tuo veronmuutos kulutajahintoihin, asiakas maksaa.
    Yksitystuojille veromuutos on + - 0
  21. #21
    "En löytänyt topiccia, joka käsittelisi laajemmin uuden pyörän ostoa ulkomailta.
    Itseäni kiinnostaa BMW K1300S. Sitä ei juurikaan löydy rinnakkaisliikkeistä. EE-Speed, Tampereen Auto Center, Erkka Korpiaho, ym."

    Ota johonkin noista nopottimien myyjään yhteyttä....kyllä joku niistä pystyy hommaamaan uuden bemarinkin !!!!!
    Ja luulen et saat kuitenkin halvemmalla kuin viralliselta maahantuojalta!!!!!
  22. #22
    Homma todellakin menee kuten yllä kirjoitin, eikä tämä perustu uskoon, arvauksiin taikka olettamuksiin muiden kuin rahti- ja katsastuskulujen osalta. Kuka tahansa voi tarkistaa asian voimassa olevasta laista.

    Alv-byrokratia voi olla kiemuraista Saksassa, mutta uuden pyörän alv maksetaan joka tapauksessa lopulta Suomeen, ja jos alv on maksettu ostettaessa myös Horstille, sen saa hakea takaisin.

    Uuden ja käytetyn verokohtelu ovat sekä alv- että autoveropuolella kaksi eri asiaa, ei kannata sotkea niitä toisiinsa.
    High Stuck Are Wit To
  23. #23
    Lainaa (mcmies @ Helmi. 07 2009,11:01) kirjoitti
    Uudesta prätkästä tulee ennen Suomeen rekisteröimistä seuraavat kuluerät:

    1. Ostohinta ulkomailla
    2. Rahtikulut Suomeen
    3. Arvonlisävero (ja tulli, jos lähtömaa EU:n ulkopuolella)
    4. Autovero (mukaan lukien autoveron alv 1.4.2009 saakka, sen jälkeen autoveron alv sisältyy suoraan autoveroon)
    5. Katsastus- ja rekisteröintikulut

    Siispä:

    1. Uuden prätkän saa EU-alueelta ostaa arvonlisäverovapaasti, kun osoittaa, että se viedään rekisteröitäväksi toiseen valtioon. Esimerkiksi Saksasta ostettaessa Saksaan ei makseta arvonlisäveroa, vaan se maksetaan Suomeen. Ostohinta ulkomailla ratkaisee, tuleeko kokonaishinta lopulta halvemmaksi kuin suomalaiselta jälleenmyyjältä ostettaessa, koska verorasitus on periaatteessa kaikille sama. Saksan hinta kysyjän mainitsemalle Bemarille (sis alv) näyttäisi olevan 15750 euroa ilman lisävarusteita ja Saksan alv-kanta on 19 %, joten alviton ostohinta (ilman alennuksia) olisi 13235 euroa (15750/1,19).

    2-3. Arvonlisävero maksetaan hankintahinnasta (ostohinta + rahti + tulli, jos sitä kannetaan). Lisätään ostohintaan arvio rahdista 300 euroa ja Suomen alv 22 %, tulos on 16513 euroa. Alv:n osuus 2978 euroa.

    4. Autovero ja autoveron alv lasketaan tullin vahvistamasta yleisestä vähittäismyyntiarvosta, joka tässä tapauksessa on 21204 euroa. Autoveron osuus tästä on 20 %, autoveron arvonlisäveroineen 1,22 * autovero, eli 5173 euroa.

    5. Katsastus- ja rekisteröintikuluja tulee noin 200 euroa.

    Lopputuloksena joudut maksamaan:

    Ostohinta 13235
    Rahti 300
    Arvonlisävero 2978
    Autovero ja autoveron alv 5173
    Katsastus- ja rekisteröinti 200
    Yhteensä 21886 euroa.

    Näin homma oikeasti menee, ei tässä mitään bisnestä ole. Bisnes on siellä ostohinnan kohdalla, loppu on samanlaista kaikille. Lopputulokseen voi vaikuttaa käytännössä vain tinkimällä ostohinnasta.
    mcmiehen postaus pitää sisällään kaiken tarvittavan tiedon. Ja kaiken kukkuraksi hän tietää mistä kirjoittaa. Uskokaa nyt hyvät härmäläiset hänen kirjoituksensa. IhAn sitä ALV:a myöten.

    Itse asiassa hänen esityksensä on tyhjentävä. Jos sen jälkeen jollakin on vaikeaa hahmottaa asiaa, niin suosittelen ostamista pyörän Suomesta, tai ainakin käyttämään jotain välittäjää...
    Moto Guzzi Norge

    "Huomenna on uusi pitkä päivä. Aivan jokaisen oma alusta loppuun."
    -Tove Jansson
  24. #24
    Lainaa (rauman @ Helmi. 08 2009,18:02) kirjoitti
    Lainaa (mcmies @ Helmi. 07 2009,11:01) kirjoitti
    Uudesta prätkästä tulee ennen Suomeen rekisteröimistä seuraavat kuluerät:

    1. Ostohinta ulkomailla
    2. Rahtikulut Suomeen
    3. Arvonlisävero (ja tulli, jos lähtömaa EU:n ulkopuolella)
    4. Autovero (mukaan lukien autoveron alv 1.4.2009 saakka, sen jälkeen autoveron alv sisältyy suoraan autoveroon)
    5. Katsastus- ja rekisteröintikulut

    Siispä:

    1. Uuden prätkän saa EU-alueelta ostaa arvonlisäverovapaasti, kun osoittaa, että se viedään rekisteröitäväksi toiseen valtioon. Esimerkiksi Saksasta ostettaessa Saksaan ei makseta arvonlisäveroa, vaan se maksetaan Suomeen. Ostohinta ulkomailla ratkaisee, tuleeko kokonaishinta lopulta halvemmaksi kuin suomalaiselta jälleenmyyjältä ostettaessa, koska verorasitus on periaatteessa kaikille sama. Saksan hinta kysyjän mainitsemalle Bemarille (sis alv) näyttäisi olevan 15750 euroa ilman lisävarusteita ja Saksan alv-kanta on 19 %, joten alviton ostohinta (ilman alennuksia) olisi 13235 euroa (15750/1,19).

    2-3. Arvonlisävero maksetaan hankintahinnasta (ostohinta + rahti + tulli, jos sitä kannetaan). Lisätään ostohintaan arvio rahdista 300 euroa ja Suomen alv 22 %, tulos on 16513 euroa. Alv:n osuus 2978 euroa.

    4. Autovero ja autoveron alv lasketaan tullin vahvistamasta yleisestä vähittäismyyntiarvosta, joka tässä tapauksessa on 21204 euroa. Autoveron osuus tästä on 20 %, autoveron arvonlisäveroineen 1,22 * autovero, eli 5173 euroa.

    5. Katsastus- ja rekisteröintikuluja tulee noin 200 euroa.

    Lopputuloksena joudut maksamaan:

    Ostohinta 13235
    Rahti 300
    Arvonlisävero 2978
    Autovero ja autoveron alv 5173
    Katsastus- ja rekisteröinti 200
    Yhteensä 21886 euroa.

    Näin homma oikeasti menee, ei tässä mitään bisnestä ole. Bisnes on siellä ostohinnan kohdalla, loppu on samanlaista kaikille. Lopputulokseen voi vaikuttaa käytännössä vain tinkimällä ostohinnasta.
    mcmiehen postaus pitää sisällään kaiken tarvittavan tiedon. Ja kaiken kukkuraksi hän tietää mistä kirjoittaa. Uskokaa nyt hyvät härmäläiset hänen kirjoituksensa. IhAn sitä ALV:a myöten.

    Itse asiassa hänen esityksensä on tyhjentävä. Jos sen jälkeen jollakin on vaikeaa hahmottaa asiaa, niin suosittelen ostamista pyörän Suomesta, tai ainakin käyttämään jotain välittäjää...
    Harvinaisen oikeassa on ...Ei Harrikoita, Hondia jne..ilmaiseksi saa vaikku kuinka kaukaa hakisi...
    "Little dirt never hurt anybody." - MacGyver
    "vrsca 1130cc & vrscdx 1250cc v2 HD"
    "Maximum speed: 58 knots V6 YAMAHA"
  25. #25
    Laskekaapa mulle laskutaidottomalle paljonko maksaa Suomen kilpiin tuotuna Harrikka vm 2005 oletettu ostohinta 10 000 €, kun pyörä on ostettu 1. Usasta tai 2. Islannista. Islannissa pyörä on paikallisissa rekisterissä ja eikös se Islanti kuulu Eu:hun?
  26. #26
    Lainaa (Hurtti @ Huhti. 29 2009,15:39) kirjoitti
    Laskekaapa mulle laskutaidottomalle paljonko maksaa Suomen kilpiin tuotuna *Harrikka vm 2005 oletettu ostohinta *10 000 €, kun pyörä on ostettu 1. Usasta tai 2. Islannista. Islannissa pyörä on paikallisissa rekisterissä ja eikös se Islanti kuulu Eu:hun?
    No ei kuulu Islanti EU:hun !
    cb350 * fz6s * cbf1000
  27. #27
    Uuden pyörän tuomisestahan nyt on helppo selvittää verot. Vähittäisymyyntihinta on liikkeen/maahantuojan ilmoittama hinta ja tästä maksetaan siis tapauskohtaisesti vero(riippuen kuutioista). Uuden ajoneuvon alv:n maksat verottomasta ostohinnasta! Helppoa. Ainut ongelma voi olla saada myyjä vakuuttumaan, että maksat suomeen sitten alv:n! Riippuen liikkeestä/toimintatavasta alv maksetaan sitten takaisin kun todistat maksaneesi Suomeen alv:n! *



    Monster 1100S in red
    Vespa Primavera -68
    Helkama Major -69

    ex
    -Kawasaki KX 125
    -MS2R1000
    -MS4
  28.  
  29. #28
    Lainaa (mcmies @ Helmi. 07 2009,11:01) kirjoitti
    4. Autovero ja autoveron alv lasketaan tullin vahvistamasta yleisestä vähittäismyyntiarvosta, joka tässä tapauksessa on 21204 euroa. Autoveron osuus tästä on 20 %, autoveron arvonlisäveroineen 1,22 * autovero, eli 5173 euroa.
    Mitenkähän tulli määrittelee maksettavan autoveron vuosimallia 2002 olevalle UK:sta uitettavalle pyörälle, joka on uusi eli ajamaton ja rekisteröimätön? Pyörää ei valmistettu enää 2006 jälkeen. *
    Ducatit M696 Dark & SS1000DS Red