Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Kehukaa ja haukkukaa otsikon pyöriä. Tarkoitus olisi hankkia supermoto kakkospyöräksi / leluksi. Radalla ei ole tarkoitus ajaa ja pidemmät matkat hoituvat toisella pyörällä. Tuo tulisi kaupunkiajoon ja mutkapätkille.

    Husaberg olisi lähes 30 kg kevyempi, mutta vaatii huomattavasti enemmän huoltoa. Öljynvaihdot 500 km välein eivät tuota ongelmaa, mutta miten tuo mylly kestää pidemmän päälle? Jos ajaa esim. 3000-5000 km kesässä, niin pitääkö kone pistää joka talvi osiksi?

    Onko painoerolla + muilla ominaisuuksilla suurta merkitystä tämmöiselle ei niin vetomiehelle *

    Mitenkäs vakuutusmaksut? Husabergin otteessa tehoksi on käsittääkseni saastemääräysten ym. syiden vuoksi ilmoitettu 8 kW tms. Miten tämä on edes mahdollista? *Onko pyörässä myytäessä kiinni jokin rajoitin? Todellinen teho on kuitenkin lähempänä 48 kW. *Aiheuttaako ilmoitetu ja todellisen tehon ero jotain ongelmia virkavallan kanssa?
    <br />
  2. #2
    Kun kerroit millaiseen käyttöön pyörät tulevat niin ehdottomasti KTM.

    Husaberg on todella kilpaverinen ja repii kyllä kunnolla, valmis oikeastaan radalle. Hauskaa se kyllä on, mutta kokemattoman käsissä ei paras mahdollinen juurikin tuon äärimmäisyyden ja anteeksiantamattomuuden vuoksi. Huoltoväli on tiuha: öljynvaihto, ilmanputsarin pesu & öljyäminen (suositeltavaa vähänkin pidempien ajolenkkien jälkeen, puhumattakaan pölyisistä keleistä) venttiilien säätö & tarkastus. Toki huoltotoimenpiteitä voi jättää vähemmälle, mutta kostautuu myöhemmin. Husabergin pieni tankkikaan ei juuri houkuta sinne mutkapätkille lähtemään. Suurimpana ongelmana näen nuo välitykset, vaikka pyörä olisikin ns. tehtaan supermoto: ne ovat lyhyet ja kaupungissa vaikea löytää sitä juuri sopivaa vaihdetta. Toisekseen kisaendurot (tässä sama moottori kuin kurapyörä siskossaan) eivät tolkuttoman paljon tykkää tasakaasulla ajamisesta, sen kyllä tuntee ketkä tätä ovat tehneet. Kilpakentillä kun väkisinkin tulee tuota pumppaamista ja vaihtelevaa menoa... siihenhän tämä peli on tarkoitettu. On toki kisaenskoja kadulla paljonkin ajossa, mutta onko se halpaa ja fiksua, sen päättäköön jokainen itse.

    Tuosta kuristuksesta: oma jammu wr450f tuli suomeen kuristettuna, sama taitaa päteä tuossakin. Otteessa itsellä lukee muistaakseni 13kW. Tuo on valkokilpisenä vain siksi, että on helppo siirtyä enskareiteille eikä aina tarvitse laittaa pyörää kärryyn/pakuun. Nyt on alkunut täällä savossa jo sattua tapauksia, että kadulla olevia kisaenskoja on syynätty tarkemmin noiden otteissa olleiden tehojen takia, itsellekkin sattunut moinen yhteenotto poliisin kanssa matkalla harrastepaikalle.

    KTM: laadukkaista osista koottu (iskarit, vanteet, jarrut...) pitkät huoltovälit, voi ajaa pitempääkin matkaa jos perse kestää, harrastajaystävällinen ja tehoakin piisaa hauskanpitoon. Miinuksena kalliit varaosat, mutta eipä niitä katupyörään juuri mahdottamasti uppoa. Ihan kadulle tehty supermoto on sinulle huomattavasti fiksumpi ratkaisu.

    Yhteenvetona: kummatkin pelit ovat hauskoja, toinen vain vaatii kukkarolta ja vapaa-ajalta enemmän huollon suhteen, eikä vasta-alkajalle ole paras ratkaisu.



    Rock till you drop...
  3. #3
    Mulla on ollu FE650e nyt tän kesän ja onhan se sairaan hauska laite. Välityksistä sen verta, että se tulee valiona 6KW tehosena ja 16/40 rattailla. Mukana tulee sitten 15/45 välitykset, joilla laite kuristukset poistettuna ja Akran titaani-kokoputkistolla keulii 5:lla ja kulkee todellista 170kmh crossiremkailla. 5 ja 6 vaihteen väli on mun makuun vähän pitkä, mutta niihän se yleensä enskoissa on. 6:lla voi ajaa ryskymättä n. 95kmh vauhdista alkaen.

    Kurapyörähistoriassani on KTM EXC400, BMW HP2 ja HVA 510TE. Tämä Husa tuntuu esim tuohon HVA:han verrattuna n. 20hv tehokkaammalta. Voimaa todellakin on kuin HP2:ssa ja painoa kuin EXC400:ssa. Faktisestihan asia ei noin ole, mutta siltä se laite tuntuu.

    Öljyä menee litra kerrallaan ja 1. vaihto on kirjan mukaan 3 tunnin kohdalla ja sitten 15h välein. Litra 10v50 öljyä ja suodatin maksaa 15-20e ja vaidossa menee vartti. Ei mikään kynnyskysymys.

    Tankki on -08 mallissa pienentynyt 7,5 litraan. Oli ennen 9 litraa. Hyvin säädettynä ja kovalla kädellä mettäautoteillä ajamalla tankilla pääsee 120km. Tuo on se suurin käyttöä rajottava tekijä.

    Alusta ja jarrut tuossa Husassa on tosi laadukasta kamaa. Alusta on joka suuntaan säädettävä WP:n tekele.

    Ei kannata tuota huoltamista pelätä. Eniten saa miettiä sitä, että voiko elää 120km toimintasäteenkanssa. 70hv/109kg on mettäautotiellä hauska yhdistelmä



    GSXR 1000 Turbo K3
    HD rocker SE 113" -08
  4. #4
    Tuleepa tummoinen -06 fs 650 e taloon vk.n loppuna niin saadaan hyvää vertailua kun kaverilla tuo 690 smc on. Saa nähdä kummalla kesä tulee pörättyä kun pyörät meni vähän väärinpäin.
  5. #5
    Voitte arvata missä virneessä naama on kun husaberg on testattu ja omassa pihassa.
  6. #6
    nyt on ajettu kumpaakin vuoronperään. Kottarainen on helppo ja mukava ajettava mutta husabergissä taas on sitten raaempaa voimaa ja ajo minun mielestä työläämpää ( hitaampi ohajauskin?). Aivan eri pyöriä kyllä. Huomaa kyllä nopeasti kumpi on kilpuri ja kumpi kompromissi moto. Ei huonoja kumpikaan enkä paremmuus järjestykseen osaisi laittaa.

    Edit reippaassa ajossa 5.5l / 100km



  7. #7
    Lainaa (santtu-cbr @ Touko. 23 2008,20:38) kirjoitti
    * *Voitte arvata missä virneessä naama on kun husaberg on testattu ja omassa pihassa.
    Joo kyllä on täälläkin naama virneessä kun drz vaihtu husaan Yllättävän vähän on keskustelua husabergeistä täällä orgissa..Olisi kiva saada enempikin keskustelua kyseisestä moposta. Jos vaikka perustaisi ihan oman ketjun josta voisi kysellä jos tulee jotain kysyttävää? Luulisi kuitenkin löytyvän husan omistajia enemmänkin täältä? Oliko muuten santtu cbr:lläkin dertsi ennen husabergiä vai muistanko ihan väärin?
  8. #8
    joo derzi oli ennen husaa. ei voi kyllä edes verrata vaikka derzissä oli kaikki perus piristeet mutta silti.. joo oman topicin vois husailioille aloittaa??? paljon olisi pohdittavaa..



  9.  
  10. #9
    Lainaa (ruostekasa @ Touko. 11 2008,07:16) kirjoitti
    Tankki on -08 mallissa pienentynyt 7,5 litraan. Oli ennen 9 litraa. Hyvin säädettynä ja kovalla kädellä mettäautoteillä ajamalla tankilla pääsee 120km. Tuo on se suurin käyttöä rajottava tekijä.
    motoa harkitsevien ei tarvi pelätä tuota tankin kokoa vaan enska vehkeiden ostajat ainoastaan.. enskassa kun on pienempi tankki mitä motoissa on ( 10.5l muistaakseni. tarkentakaa jos muistin väärin)