Rupesin tuossa miettimään pyörää ruuvaillessa että onko kellään kokemuksia vaihdelaatikko remonteista? ennenkaikkeaan kun pyörä on jouduttu viemään alan huoltoliikkeeseen.. minkä moisissa hinnoissa pyörii askin korjauttaminen ammattilaisella? (kokemuksia siis)
Oma Pyörä on suzuki RF 600R ja olen paljon kuullut juuri niiden ns. "tyyppiviasta" 2-vaihteen hajoamisesta. Omaa RF:ään onkin tässä talven aikana käyty erittäin perusteellisesti läpi. ainoastaan tuo vaihdelatikko juttu mietityttää.
kiitokset vaustauksista jo näin etukäteen![]()
suzuki rf 600r -96
http://www.moottoripyora.org/kuva-al...php?pos=-18895
Olen kerran erehtynyt, silloin luulin olevani väärässä.
Kyseisessä pyörässä vaihteiston rattaisiin pääsee käsiksi vain halkaisemalla kone vaakatasossa, joka tietysti on melko suuri työ. Ja kasaaminen vielä suurempi työ.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Eli juurikin näin, osat ei varmaan ihan hirveitä maksa, jos niitä jostain saa. Työ on se joka maksaa, kun sitä on niin tuhottamasti tuossa purkamisessa ja kasaamisessa, eivät tosin taida noita vaihteistohommia tehä kuin talvihommina liikkeissä.(sefo @ Tammi. 25 2009,21:54) kirjoitti
Kyseistä mallia en tunne, mutta eikös harvemmin ole niin, että itse vaihteisto hajoaa prätkistä? Sen sijaan noita poljinmekanismeja on menny esim. lippauksen yhteydessä.
Feel the noise! At 99db you won't miss a piston beat! Nothing sounds like a big twin, especially when the crank pins are set at 180 degrees.
kyllä ne laatikotkin vaurioituu melko helposti,vaihdat välivapaalle ja siitä hätäsesti poljet kakkosen uudestaan siiten tyhjää 10 tonnia kiertäväänkoneeseen(sen vapaa ulvauksen jälkeen),niin kuuluu pox. ja vaihteensiirtäjät vääntyy.
rattaiden kyljissä olevat kytkentänipat myös kuluu pyöreiksi, joten lopulta ei pysy enää vaihteet päällä.
monella ei tunnu olevan aikaa vaihtaa kytkimen kanssa, itsellä ei ole aikaa korjailla laatikoita.
nimimerkillä: mikään ei ärsytä enempää kuin lainata pyörää jollekkin ja hän rikkoo laatikon.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Tuossa kun tutkinut juttuja hieman eteen päin, havainnut että tämä kakkosvaihteen päällä pysyminen on ennenkaikkeaan vanhempien suzukien huolia... korjatkaa jos väärässä.(Cona @ Tammi. 25 2009,23:30) kirjoitti
suzuki rf 600r -96
meinasin ostaa edullisen kawan ja laittaa sen kuntoon...siinä oli 2-vaihteen kanssa ongelmia...soitin sit asiantuntijalle paikalliseen pyöräliikkeeseen....2vaihteen korjaaminen ois tullu maksamaan pikkasen hieman alle tonnin (osat +arvio työtunneista), jos oisin vieny koneen ja laatikon liikkeeseen...jos oisin vieny pyörän kokonaisena niin ois tullu vielä kalliimmaks...
kawoissa olen kuullu olevan noita 2-vaihteen hajoamis ongelmia(vanhemmissa), mut en oo kuullu että sukisukeissa ois samoja...
jäi se kawa sit ostamatta ja ostin sukisukin....
-minä ihan ite!-
-Yamaha FZ6s -07-
Muuten tuon nimimerkin syntymiseen vaikuttanut lainaaja... elääkö mokoma vielä?(jaket @ Tammi. 26 2009,10:24) kirjoitti
![]()
Siinä onkin jo melko suuri investointi vanhaan pyörään(DargoNi @ Tammi. 26 2009,13:10) kirjoitti
räjäytyskuvaa hankkimaan ja paljon rohkeutta askin avaamiseen..
Säästää sen verran pitkän pennin jos ite korjaa..
suzuki rf 600r -96
Säästää tosiaan, jos itse tekee. Ei se avaruussukkulatekniikka ole. Itelläkin just oman Sussun aski on auki ja kohta olis tarkotus tilata jenkeistä rattaita ja muita osia, jos vaan*Tämän jutun sais onnistumaan...![]()
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Sussu 750F -89
Taitaa olla ihan suzukin ongelma tuo kakkosvaihde.
Itse kasasin just vkoloppuna RS 250:n laatikon.
Sitä nyt ei voi verrata tollaseen RF:ään, koska tuossa on kasettilaatikko ja tulee hienosti sivusta pois jne.
Mutta asian ytimeen. Yksi ratas olisi täällä maksanut 290e.
Tilasin jenkeistä alkuperäisvaraosa rattaat ( yks kpl alta 60 dollaria ). Siihen vielä toim.kulut jne. Ei voi käsittää miten nuo hinnat täällä muodostuu tai sitten joku vie välistä ihan sairaasti.
"Jokainen enskalla metsässä ajettu kilometri tukehduttaa raivoonsa yhden viherpiipertäjän"
Mahtaako tulla jotain veroja + liikkeiden omat katteet päälle(pasi1 @ Tammi. 26 2009,18:28) kirjoitti
minkämoisesta paikasta tilasit sieltä jenkeistä?
suzuki rf 600r -96
Joo...eihän se mikään avaruusalus ole. ajatuksen kanssa purkaa ja latoo osat järjästykseen pöydälle/lattialle, niin tietää missä järjästyksessä pitää kasata...ja jos on vaikeita kohtia niin ottaa purkamisvaiheessa digikameralla kuvia välillä...voi sit niistä kattoa miten ne on paikoillaan jos muisti pettää...(Samzon @ Tammi. 26 2009,15:10) kirjoitti
tekemällä oppii...
itellä huolto menossa pyörään. pärrä levällään autotallissa. ei mitn isompaa, mut kuitenkin...
osatilausta jossain vaiheessa katella kunhan selviää mitä kaikke pitää tilata...
-minä ihan ite!-
-Yamaha FZ6s -07-
Kone ympäri ja pohja auki, älä sekota osia. Kannattaa purkaa vaihde vapaa asennossa.Ota digi kuvia.
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Lyhyesti ja ytimekkäästi(poku @ Tammi. 26 2009,20:02) kirjoitti
Tosiaan nyt ku sain tuon räjäytyskuvan käsiini, oli siinä tosiaan et kone ympäri ja pohja auki.
Aluksi luulin et joutuu ns. halkaisemaan koko koneen kuten vanhemmissa 2T 250cc crossi pyöris. Nyt on itsellä tosiaan menossa ensimmäinen yli 250cc pyörä, siitä johtuen tämä tiedon puute![]()
suzuki rf 600r -96
En nyt juuri RF:ää tarkemmin tunne, mutta kyllähän se mitä ilmeisemmin halkeaa se koko kone. Lohko menee keskeltä kahteen osaan, jolloin sieltä saa ne vaihdeakselit ja kampiakselinkin samalla kertaa nostettua ulos. Jotta lohkot saa halki joutuu todennäköisesti purkamaan osia jonkun verran edestä pois.(tomppa85 @ Tammi. 26 2009,22:29) kirjoitti
Itellä lähti tässä vaiheessa jopo keulimaan, kun tuli ajatus, että kerran kaikki on nyt purettu niin kaiken vähänkin kuluneen voi samalla uusia.
Nyt sitten tehty täydellinen kansiremontti ja lähtee viikonloppuna vaihteiston ja yläkerran osia tilaukseen ~700e arvosta. Alkuperäsellä budjetilla on paiskattu vesilintua jo aikaa sitten... Että kannattaa varoa ettei nälkä kasva syödessä liikaa...
Kasauksessakin on oma hommansa kun mopo on nyt purettu niin alkutekijöihin kuin sen ilman rälläkkää saa...![]()
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Sussu 750F -89
Meinasin tosiaan tuolla "koneen halkaisemisella" sitä, että joutuu purkamaan kaikki kantta sekä mäntiä myöten pois ja halkaista kone ns. pysty suunnassa.(Samzon @ Tammi. 27 2009,14:16) kirjoitti
Mutta Tosiaan Tuon RF:än koneesta näyttäisi lähtevän tuo pohjalohkon puoliska pois. Kuten varmaankin kaikissa yli 125cc pyörissämutta eiköhän tämä tästä
![]()
suzuki rf 600r -96