Kun tuossa 2. vuoden talvihuollossa mopedi on enemmän tai vähemmän päreinä, eikä katteetkaan enää estäisi putkiston kiillottamista, miten se olisi järkevää?
Otin jo sliparin putkenpätkät teräsvillalla puhtaaksi, mutta on v***un moinen homma.
Onko teillä jotain sellaista konstia pussissa, ettei tuntisi itseään jotenkin tyhmäksi hieroessaan mopedin putkista lämmön aiheuttamaa väritystä pois?
-M
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Pelkäämpä, että saatat tuntea olosi tyhmäksi jälkikäteen joka tapauksessa. Väri muuttuu jälleen putkien uudelleen lämmetessä, joten jos et ole pyörää näyttelykuntoon laittamassa, taidat tehdä turhaa työtä.
Jos edelleen kiinnostaa, niin hapotus voisi olla helpoin tapa. Laikkakoneen kiillotuslaikka on myös helppo tapa, muttei enää kovin hellä. Dremelillä kiillottamista vois kokeilla. Myös hapottaessa kannattaa olla varovainen ettei myös hiilikuidut/katteet ota osumaa.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Teräsvilla ei välttämättä ole hyväksi. Siinä voi olla mustaa rautaa tai jälki liian karkeaa. Itse aloittaisin hiontatahnalla tai kromikiillokkeella poraan kiinnitetyllä laikalla. Jos ne ei riitä niin sitten 1000 hiomapaperia ja sen jälkeen 2000:sta. Loppu hiontatahnalla. Värithän ei haittaa ainakaan mua vaan kuuluvat asiaan. Poistaisin vain läikät ja tahrat.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Hapotus eli peittaaminen on tietty helppo vaihtoehto rosterille, mutta kirkasta siitä ei tule. Pikemminkin harmahtava.
Millane pinta siinä putkessa on? Onko ihan tavallisen rst:n näköinen vai kromahtava. Omassa yoshimurassa on eräänlainen kromipinta, joka on tehty kait jotenkin sähköllä?
Tavallisen pinnan saa peilikirkkaaksi rättilaikalla ja eräänlaisella vahalla, mutta siinä on sitten kohtalaisen kova työ. Mitä uskaltaisin sanoa työtuntien määräksi siihen hommaan.. No helposti menee se 10 tuntia, varsinkin kun alkukäyrät vaikeuttavat asiaa. Lisäksi putket olisi melkein parasta irroittaa työn ajaksi.
Kuten edellä jo mainittiin että jos haluaa pelkät lämmön aiheuttamat värimuutokset pois, niin kannattaa melkein unohtaa koko homma.![]()
ZX-6R 2005 --> GSX-R 1000 K8
Putken puhdistamiseen (siistimiseen) varsinkin paikallaan *melkein suosittelisin pitkää riepua ja jotain metallinpuhdistus ainetta. ja tarvittessa rättilaikkaa.
tahnaa reilusti riepuun ja putken ympäri ja rivakaa kiskomista rievun päistä. rivakasti hinkkaamalla kohtuu siistiä tulee suht nopeasti, siistiin tuleekin sit hiki ja näyttelykuntoon melkein itku.
Kuten aikaisemmin todetiin, riemu on aika lyhyt aikaista kun ajossa sotkeentuu minuuteissa, *ykkös tunneissa vähintään hyvälläkin kelillä.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Niin olen arvannut siis oikein => Arbeit Macht Frei...
Siis, jyns, jyns ja sillai. Kiitti vinkistä kaverit.![]()
-M
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
pset ne ensin,toisinsanoen KAIKKI irtonainen puis ja sit otat vanhat kalsarit ja pepsodenttia(joo sitä hampaan pesuainetta *)ja vot kun tuli hyvä,kun niillä vanhoilla kalsareilla kiillotat *
sen pepsodentin kans
Yamaha FJ 1200-88
Yamaha TZR 125-88
Honda CB 125-77
Honda Monkey -76-88(useita)
`juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
-jaakko parantainen
www.pappatuuninki.fi
Jokanaisen Niksikirja vuodelta 1938 neuvoo käyttämään kovia
sokeripaloja ( Sirkku tai Pulmu, mutta se kovempi). Onhan siinä
näpräämistä mutta eipä ole tarveainekaan toisaalta kallista.
Hapettunut alumiini oli muuten ainoa kohde, jota en saanut puh-
taaksi. Yleensäkin nämä vanhan kansan konstit ovat hyviä ja so-
vellettu taantumaolosuhteisiin. Ottakaapa vaikka selvää, mitä kaik-
kea etikalla voi tehdä.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
joo toi sokru pelaa kans.![]()
Yamaha FJ 1200-88
Yamaha TZR 125-88
Honda CB 125-77
Honda Monkey -76-88(useita)
`juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
-jaakko parantainen
www.pappatuuninki.fi
Taitaa tuo Farecla G3 olla sittenkin se oikea vaihtoehto. Pakko repiä rannit irti, jotta niistä saa erityisen hyvät ja jotka voi sitten piilottaa katteen alle...![]()
![]()
![]()
-M
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Työtä, Työtä ja työtä...
Tuolta sitten lisäneuvot.
Kiillostusoppia
Tässä ilmeinen kokemuksen ääni. Pintapuolista putsia perusteellisempi kiillostus on putkissa tosiaan aika turha homma. Vaimentimet hetken jaksavat kiiltääkin, mutta itse putki on alle tunnissa kullankeltainen ja himmeä.(specka @ Joulu. 27 2008,00:21) kirjoitti
Talviajankuluksi käy tietty hyvin kyllä.
joo...samaa mieltä tuon kiillotuksen turhuuden kanssa...toki voi poistaa paskat yms, mut väri tulee takas heti ku putki kuumenee, joten kannattaako?
ite en ainakaan viitsisi...
hapottamisesta ei oo hyötyä, koska ei ne kiillotu yhtään ja väri tulee jokatapauksessa takas.
osta kromiputket tai kromauta putket...varteenotettava vaihtoehto, mut kallis.
maalauta putket vaikka mustaks lämpöä kestävällä maalilla. ei tuu väriä pintaan.
-minä ihan ite!-
-Yamaha FZ6s -07-
Joka tapauksessa, onpahan mielenkiintoinen linkki. Ei sitä koskaan
tiedä, jospa......
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT