Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 64:sta
  1. #1
    Tervehdys!

    Honda ST1100 -99 on huollossa, joten pyysin samalla tutkimaan kiihdytyksen alussa ja lopussa tuntuvaa välystä. Joskus kiihdytyksen aikanakin tuntuu luistoa ja olen ajatellut sen johtuvan kytkimestä.

    Kilsoja pyörään on kertynyt 75 tkm, joista itse olen ajanut yli puolet.

    Eilen liikkeestä ilmoitettiin, että perä on nyt purettu ja 'vetolaite' on kuulemma syyllinen. Hinta-arvio 1350 EUR!

    Mikä tämä 'vetolaite' on ja onko muilla ollut vastaavaa vikaa?
    Honda ST1100 Pan European
  2. #2
    Täällä jotain mainintaa...
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  3. #3
    Siis meneekö noissa kevyissä ja sporttisissa kyykkypannareissa perät jo 75 tkm.ssa? Eihän tuo voi pitää paikkaansa. Siellä täytyy olla jotain muuta vikaa.
    Dixi et animam levavi
  4. #4
    Honta kopioinut Pannariin Pemarin viatkin?
    ...
  5. #5
    Eli eikö kenelläkään muulla ole hajonnut Pannarista perä, kun vastauksissa viitataan vain Bemareihin?
    Honda ST1100 Pan European
  6. #6
    Ei näköjään taida kauheasti ajokuntoisia olla enää liikenteessä.
    Dixi et animam levavi
  7. #7
    Yhden pannarin(joku -95) kuulin että perä on uusittu, sillä oli ajettu silloin 220tkm...
    GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
  8. #8
    TÄÄLLÄ on pitkät listat noista pannareiden vioista. Varmaan nuo vikakertomukset jostain löytyy, mutta ei jaksa etsiä.
    Dixi et animam levavi
  9. #9
    Kovin kummalliselta kuulosta.....Mutta tottakai "teknisestä" ajoneuvosta saatta särkyä mikä tahansa paikka !!
    Tosin en ole kylläkään itse kuullut tai lukenut, että "perä" olisi mennyt rikki st 1100:sta( ollut markkinoilla 90-luvun alusta ja ei varmasti ole ollut se vähiten ajettu Hondan malli...), mutta toki varmaankin kyllä vaatii sen peräöljyn kardaanin päähän.
    Tosin kun kyseessä on matkamp.(ei siis kiinnosta juurikaan "bombereita"/räppääjiä) sen pitääkin kyllä kestää 2-3 x km. verrattuna normi mp:hen (kyseisellä tekniikalla siis vesijäähdytys+vähän tehoa+kardaani)
    Ja kun on vielä tiedossa, että ks. mp-malli on kestänyt Lontoon mp-lähettien "rääkissä" yli 400 tkm !
    Itse kyllä harkitsisin vielä "korjaamo-operaatiota" ja pyrkisin vielä vertaamaan kyseistä "väljyyttä" muihin vastaaviin pyöriin...sillä "ketjupelihän" joustaa väljyyden osittain ketjun joustolla !
    Ja jos korjaaminen todellakin on tarpeellinen toimenpide niin varmaankin jostakin *varmaan löytyy "kolaripyörä" ja edullisemmat osat ?
  10. #10
    Lainaa (Kawa LTD @ Joulu. 11 2008,13:21) kirjoitti
    Täällä jotain mainintaa...
    Höh kaveri kysyy pannarista....

    Toinen kaveri vastaa BMW:n ominaisuuksista?

    Nyt ei ymmärrä

    Eikös ne ole kaksi eri mopoa?
    ST 1300abs -05,
    ex ST 1100 -97

    http://www.panfun.fi


    "Voihan se köyhästä tuntua kalliilta"
  11. #11
    Ei siinä perässä mitään vikaa ole, vetolaite löytyy myös ketjuvetoisista peleistä. Vetolaite on vanteen sisällä oleva voimansiirron osa, eräänlainen kumin ja metallin yhdistelmä, jolla voima välitetään perältä tai ketjurattaalta vanteelle. Kun siihen tulee tarpeeksi väljää tai kumi kuoleentuu välistä, kasvaa tuo väljäliike voimansiirron kuormituksen mukaan, väljät pois tullen mennen kiihdytyksen ja löysäämisen yhteydessä.
    Korjaus siihen on vaihtaa ehjää osaa tilalle. Vika itsessään ei riko mitään, on vaan epämiellyttävä löysäliike kuormituksen mukaan.
    Nykyiset Kawat tallissa:
    KLX 250 B1 - 81
    Z 1000 ST E1 -79
    Z 1000 ST E2 -80
    Mean Streak 1600 -07
    Z 1000 Special Edition -14
    GTR 1400 -08
    Spectre 1100 D1 -82
    KX 250 XC KL Enduro -21
    KLE 500 -91
  12. #12
    Lainaa (Jim Goose @ Joulu. 12 2008,23:33) kirjoitti
    Ei siinä perässä mitään vikaa ole, vetolaite löytyy myös ketjuvetoisista peleistä. Vetolaite on vanteen sisällä oleva voimansiirron osa, eräänlainen kumin ja metallin yhdistelmä, jolla voima välitetään perältä tai ketjurattaalta vanteelle. Kun siihen tulee tarpeeksi väljää tai kumi kuoleentuu välistä, kasvaa tuo väljäliike voimansiirron kuormituksen mukaan, väljät pois tullen mennen kiihdytyksen ja löysäämisen yhteydessä.
    Korjaus siihen on vaihtaa ehjää osaa tilalle. Vika itsessään ei riko mitään, on vaan epämiellyttävä löysäliike kuormituksen mukaan.
    Noinkohan...

    Elikkä mikä näistä osanumeroista?

    http://www.pan-europe.utvinternet.ie...l_rear_abs.htm
    ST 1300abs -05,
    ex ST 1100 -97

    http://www.panfun.fi


    "Voihan se köyhästä tuntua kalliilta"
  13. #13
    Hondan vetolaitteista kun puhutaan niin mieleen tulee takavuosilta velipojjjaan GL 1200, johon vetolaiterempassa olisi kaikkien taiteen sääntöjen mukaan vaihdettu takavannekin, jossa oli juuri nuo kumi/metallisysteemi ja joka nostaa kuluja jo melkoisesti. Velipoika kätevänä korjasi sen muulla konstilla, joten kannattaa hieman tarkastella remppamahdollisuuksia jottei tietämättään maksa turhasta.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  14. #14
    Jos kyse nyt on pelkästään kumivaimentimen välyksestä, sen nyt tilkitsee tiukaksi vaikka puusäleillä tai muoviliuskoilla jos ei muuta keksi.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  15. #15
  16. #16
    Vetolaitteen vian pystyy toteamaan avaamalla perästä täyttöpropun, laittamalla vaihteen päälle ja käsin pyörittämällä rengasta edestakaisin kun samalla katsoo taskulampulla ison lautaspyörän liikettä täyttöpropun reijästä. Vetolaitteen väljyys ilmenee lautapyörän liikkumisesta suhteessa renkaan edestakaiseen liikkeeseen, eli lautaspyörä pysyy enemmän paikallaan vanteen liikkeeseen nähden. Pieni liike-ero on ehjälläkin vetolaitteella, kuluneella isompi.
    Nykyiset Kawat tallissa:
    KLX 250 B1 - 81
    Z 1000 ST E1 -79
    Z 1000 ST E2 -80
    Mean Streak 1600 -07
    Z 1000 Special Edition -14
    GTR 1400 -08
    Spectre 1100 D1 -82
    KX 250 XC KL Enduro -21
    KLE 500 -91
  17. #17
    Kiitos jo tähän mennessä saaduista kommenteista. Viesteistä päätellen taitaa olla kyse melko harvinaisesta viasta.

    Menen ensi viikolla käymään liikkeessä kuulemassa ja näkemässä asian yksityiskohdat. Ilmoittelen sitten mistä on kyse.
    Honda ST1100 Pan European
  18. #18
    Liittyi Jun 2007
    Tukholma (entisii kouvola-korialaisii)
    Lainaa (Hyyde @ Joulu. 13 2008,17:04) kirjoitti
    Kyllä.
    Yamaha XV1600 WildStar
    Moto Guzzi 1000 SP III
    BMW K100 RS
    Moto Guzzi V65 Lario
    Yamaha FJ1100
    Moto Guzzi V35III
    Suzuki GR650
    Honda CB400N
    Solifer Speed


    "Bara döda fiskar följer strömmen"
    "Your crash, is my cash"
  19. #19
    Lainaa (Hyyde @ Joulu. 13 2008,17:04) kirjoitti
    Vedolle ja moottorijarrutukselle siirryttäessä ilmenevä klonksahdus varmaan selittyykin liialla välyksellä vaikkapa juuri tuolla perämurikassa. Jossain muussa mopossa tuollainen klonksahtelu koetaan miehekkään laitteen luonteeseen kuuluvaksi lisäfiitseriksi, josta ei peritä edes lisähintaa, mutta Pannuun tuollainen vika ei kuulu, joten se kannattaa korjata.

    Mutta se selittää vain tuon aloittajan kuvaaman välyksen, mutta ei luistoa: "Honda ST1100 -99 on huollossa, joten pyysin samalla tutkimaan kiihdytyksen alussa ja lopussa tuntuvaa välystä. Joskus kiihdytyksen aikanakin tuntuu luistoa ja olen ajatellut sen johtuvan kytkimestä"

    Eli onko siellä nyt sitten välystä perässä ja/tai kumivaimentimissa (onko ST1100:ssa sellaiset?) ja SEN LISÄKSI kytkin luistaa?
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  20. #20
    No niin. Kävin tänään katsomassa pyörää.

    Voi olla, ettei tästä selostuksesta tule sen viisaammaksi, mutta yritän silti kuvailla mitä näin ja mitä minulle kerrottiin.

    Kuulemma perämurikan sisältä kaikki menee uusiksi.

    Lisäksi jonkun pienemmän 'rattaan' (olisikohan se, joka on kardaaniakselin päässä) boorit/hampaat olivat vinksallaan ja kuluneet sekä sen vastakappaleen (isompi osa, ilmeisesti kiinni vanteessa) boorit/hampaat olivat myös huonossa jamassa.

    Kyseiset osat olivat melkoisen ruosteessa ja varmaan siksi kuluneet. Käsittääkseni nämä osat pitäisi rasvata aina renkaanvaihdon yhteydessä ja huoltomies vahvisti asian.

    Olisikohan rasvaukset siis jääneet väliin? Hauska yksityiskohta on, että olen vaihdattanut renkaat alle laitettuina siinä samassa firmassa monen vuoden ajan. Varsinaiset perän öljyt olen vaihtanut säännöllisesti itse, eikä niissä ollutkaan sanomista.


    Kyseessä on niin kallis korjaus, että huoltomiehen mukaan näin vanhaa pyörää ei ehkä kannattaisi edes korjata!

    Epäilin ymmärtäneeni kommentin väärin ja varmistin, että voisinko siis jatkaa ajamista sellaisenaan ilman korjausta. Kuulemma sekään ei ole hyvä idea, koska perä voi hajota ajossa lopullisesti.


    Tuntuu aika uskomattomalta ehdotukselta, että siistikuntoinen 75 tkm ajettu ST1100 -99 (ABS/TCS/CBS) kannattaisi hylätä. Varsinkin, kun siihen on samalla varikkokäynnillä huoltotoimenpiteinä vaihdettu jakohihna, uusittu etustefat, tehty kytkinremontti, vaihdettu stefoja yms. pikkunäpertelyä.



    Täytyy alkaa etsiskelemään vaikka jotain kolaripyörää, josta saisi toivottavasti edullisemmin tarvittavat osat.
    Honda ST1100 Pan European
  21. #21
    Jos hyvin käy niin löydät (kolaroidun) taxfreepyörän ja siitä osat.. Paljos ne arvioi remontin hinnaksi uusilla osilla?
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  22. #22
    Lainaa (alis @ Joulu. 15 2008,21:38) kirjoitti
    Täytyy alkaa etsiskelemään vaikka jotain kolaripyörää, josta saisi toivottavasti edullisemmin tarvittavat osat.
    Kannattaa silmäillä eBaytä; suurella varmuudella jossain vaiheessa talvea sinne putkahtaa tarvittavat palikat myyntiin / eBayssä kauppaavilla purkaamoilla on osat listoillaan.

    Kysyppäs myös M1 Salvage & Breakersilta Briteistä (ainakin mainostavat, jotta heillä useita purettuja Pannareita). Ostin heiltä aikanaan Super Teneren rungon ja toimitus pelasi hienosti + tavara oli sitä mitä pitikin.



    ...
  23. #23
    Kyse tuntuu olevan booreista, joilla veto välitetään perästä vanteelle. Ne tosiaan pitäisi jokaisessa renkaanvaihdossa rasvata. Uudemmassa Pannarissa (1300) se vanteen puoleinen osa on juuri se, jonka takana on ne kumitutit eli se on ainakin erikseen ostettava osa (mutta varmaankin kallis silti). Se perän puoleinen osa onkin sitten kaiketi samaa rautaa perän ison hammaskehän kanssa eli kallista kamaa.

    Tästä rasvaamisesta aika paljon varoitellaan ohjekirjassa. Korjaamokäsikirjassa toinen varoituksen paikka on varsinaisen kardaanin boorit sen etupäässä => pitäisi myös aika ajoin rasvata. Omasta avasin viime keväänä (oli silloin 65 tkm) => oli vielä hyvässä rasvassa.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  24. #24
    Lainaa (Pannari Petteri @ Joulu. 12 2008,22:31) kirjoitti
    Kovin kummalliselta kuulosta.....Mutta tottakai "teknisestä" ajoneuvosta saatta särkyä mikä tahansa paikka !!
    Tosin en ole kylläkään itse kuullut tai lukenut, että "perä" olisi mennyt rikki st 1100:sta( ollut markkinoilla 90-luvun alusta ja ei varmasti ole ollut se vähiten ajettu Hondan malli...), mutta toki varmaankin kyllä vaatii sen peräöljyn kardaanin päähän.
    Tosin kun kyseessä on matkamp.(ei siis kiinnosta juurikaan "bombereita"/räppääjiä) sen pitääkin kyllä kestää 2-3 x km. verrattuna normi mp:hen (kyseisellä tekniikalla siis vesijäähdytys+vähän tehoa+kardaani)
    Ja kun on vielä tiedossa, että ks. mp-malli on kestänyt Lontoon mp-lähettien "rääkissä" yli 400 tkm !
    Itse kyllä harkitsisin vielä "korjaamo-operaatiota" ja pyrkisin vielä vertaamaan kyseistä "väljyyttä" muihin vastaaviin pyöriin...sillä "ketjupelihän" joustaa väljyyden osittain ketjun joustolla !
    Ja jos korjaaminen todellakin on tarpeellinen toimenpide niin varmaankin jostakin *varmaan löytyy "kolaripyörä" ja edullisemmat osat ?
    Mitä hondisti ottaa reissuun mukaan?
  25. #25
    Lainaa (nenoat @ Tammi. 05 2009,15:57) kirjoitti
    Lainaa (Pannari Petteri @ Joulu. 12 2008,22:31) kirjoitti
    Kovin kummalliselta kuulosta.....Mutta tottakai "teknisestä" ajoneuvosta saatta särkyä mikä tahansa paikka !!
    Tosin en ole kylläkään itse kuullut tai lukenut, että "perä" olisi mennyt rikki st 1100:sta( ollut markkinoilla 90-luvun alusta ja ei varmasti ole ollut se vähiten ajettu Hondan malli...), mutta toki varmaankin kyllä vaatii sen peräöljyn kardaanin päähän.
    Tosin kun kyseessä on matkamp.(ei siis kiinnosta juurikaan "bombereita"/räppääjiä) sen pitääkin kyllä kestää 2-3 x km. verrattuna normi mp:hen (kyseisellä tekniikalla siis vesijäähdytys+vähän tehoa+kardaani)
    Ja kun on vielä tiedossa, että ks. mp-malli on kestänyt Lontoon mp-lähettien "rääkissä" yli 400 tkm !
    Itse kyllä harkitsisin vielä "korjaamo-operaatiota" ja pyrkisin vielä vertaamaan kyseistä "väljyyttä" muihin vastaaviin pyöriin...sillä "ketjupelihän" joustaa väljyyden osittain ketjun joustolla !
    Ja jos korjaaminen todellakin on tarpeellinen toimenpide niin varmaankin jostakin *varmaan löytyy "kolaripyörä" ja edullisemmat osat ?
    Mitä hondisti ottaa reissuun mukaan?
    Kawasaki kuskin?
    BMW F800GS -11
  26. #26
    Liittyi Jun 2007
    Tukholma (entisii kouvola-korialaisii)
    [QUOTE= (nenoat @ Tammi. 05 2009,15:57)]
    Lainaa Pannari Petteri,Joulu. 12 2008,22:31 kirjoitti
    Mitä hondisti ottaa reissuun mukaan?
    Ympäri käydään, yhteen tullaan.
    Yamaha XV1600 WildStar
    Moto Guzzi 1000 SP III
    BMW K100 RS
    Moto Guzzi V65 Lario
    Yamaha FJ1100
    Moto Guzzi V35III
    Suzuki GR650
    Honda CB400N
    Solifer Speed


    "Bara döda fiskar följer strömmen"
    "Your crash, is my cash"
  27. #27
    ...täytynee kai vastata haasteeseen!
    Voidaankaan näin lyhyesti todeta, että ks. ongelma ei todellakaan ole yleinen ongelma pannaristien keskuudessa!
    Jos huoltonormit ovat jääneet tekemättä, niin katse peiliin tai huoltoyhtiöön....pannarin tekniikka on nimittäin tehty tietyllä kertoimella ja se ei ole 1 x jotakin (vrt.Toyota 90-luvun alusta)
    ELI JOS TEKNIIKKKA PETTÄÄ NIIN ONGELMA ON OLLUT KÄYTTÄJÄSSÄ!
    Tietenkin jos pyörä on uusi esim. n. 3 v. vanha tai 10 v. vanha on otettava huomioon vuodet/km.t.

  28. #28
    Lainaa (Pannari Petteri @ Tammi. 10 2009,02:47) kirjoitti
    ELI JOS TEKNIIKKKA PETTÄÄ NIIN ONGELMA ON OLLUT KÄYTTÄJÄSSÄ!
    Dixi et animam levavi
  29. #29
    Vastaanpa minäkin tähän jotain, kun asia on tuttu. Itselläni oli tuollainen 1100 Pannari, 90 valmistettu, 91 rekisteröity. Ostin sen tuontipyöränä 2000-luvun alkupuolella ja myin 2006. Huomasin heti tuoreeltaan, että oikeassa jalkatapissa tuntui värinää. Lisäksi luin st1100-forumilta, että voimansiirron spooreja kannatta rasvailla. Avasin omani ja olivat aikas kuivia nuo liitokset. Rasvasin kaikki ja värinä katosi. Kulumaa löytyi kardaanin ja perän välisesta liitoskappaleesta, muttei se edennyt seuraavien vuosien aikana, kun pyörän omistin.Sittemmin käytin takahaarukankin irti ja rasvasin kardaanin etupään spoorin. Etenkin renkaan ja perän välinen spoori kannattaa rasvata jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä. Jos näin toimii, pyörää saa tuskin rikki muuten kuin kiveen ajamalla. Kuvia huolloista *(rasvausta ja jakopään ja vesiletkujen + o-renkaiden vaihtoa) seuraavasta linkistä:
    http://s187.photobucket.com/albums/x...51z/?start=all
    Happy with Honda
  30.  
  31. #30
    No jo oli kaveri riisuttu
    ST 1300abs -05,
    ex ST 1100 -97

    http://www.panfun.fi


    "Voihan se köyhästä tuntua kalliilta"
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen