Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
    Tere,

mielessä on jonkin aikaa ollut Suzuki GS500:en piristys. Kysyn nyt teiltä joka tietävät ja osaavat, että hankinko pelkästään ongelmia jos rupean laittamaan, tai kannattaisko ainakin kokeilla?

Tai piristys ja piristys.. helpointa olisi ostaa uusi mp mutta se ei ole nyt tällä hetkellä mielessä.

Ilmansuodatin vaihtoon: käyttämäni tarvikesuodatin (HiFlo) näyttää säilykepurkilta johon on porattu reikiä. Suodatin joka oli pakalla kun ostin mp:n oli enemmän kuin ohutlankainen ritilä jossa oli sitten tietysti itse suodatin sisäpuolella. Tekisi mieli vaihtaa K&N:än ilmansuodatin sen tilalle; ellei muuta niin se on pestävä ja ei kovin kalliskaan jos ostaa ebay:n kautta.

Suutinsarja; Jos laitan hengittävämpi ilmansuodatin niin on vissiin parasta myös säätää kaasuttimet uudelleen. Kaksi sarjaa olen löytänyt; Factory ja Dynojet, josta factory houkuttelee enemmän koska sillä sarjalla ei ole pakko porata mitään reikiä luistimiin (korjatkaa jos olen väärässä).

Uusi hengittävämpi pakoputki; alkuperäinen gs500 kuullostaa ruohonleikkurilta vähän muhkeammat pörinär tekis mieli. Mutta kokonaiset pakoputket maksavat aika paljon, 300-500€ ja se menee jo hieman yli budjetin. Onko kellään siitä kokemuksia että gessulle laitetaan pelkästään uusi äänenvaimennin? Putkestakin pitänee tulla hengittävämpi, tai eikä tämä onnistuu pelkästään "sliparilla"? Vähän arvelluttaa sekin, että alkuperäinen putki pitää puolittaa, alkuperäinenhän on yksiosainen.

Jostain lyösin myös infoa jonkinlaisesta "ignitin advancer" jutskasta (vance & hines), mutta sen saatavuus on vissiin olematon koska valmistus on lopetettu.

Kertokaa jos minun kannattaisi luopua tästä ideasta. Tai voisiko olla että se onnistuisi?

Yksi seikka vielä mielessä näillä muutoksilla, että on myös melko helppoa palauttaa kaikki alkuperäiseen kuntoon, tai ainakin melkein. Putkeen pitää laittaa pienen liitosputken.

Kiitos etukäteen!
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
    Mun mielipide nyt kolmatta kautta gs500:lla ajaneena:

Älä käytä tuohon aikaa saatika rahaa - ei kannata. Mulla on K&N:n filtteri ja isommat suuttimet ja putkikin vuotaa, mutta kulkee yhtä hitaasti kehätiellä kun ennenkin.
    Voi olla turhaa koomapotilasta herättää, kun se vajaaksi jää kuitenkin Laita vahinko kiertämään ja vaihda kusiaiseen..

Koska kone taitaa olla noin lussuksi suunniteltu alunperinkin, voi olla, että sen herättämiseksi pitäisi tehdä niin paljon töitä, että budjetti ylittyy lähes väkisin (ainakin nokka vaihtoon & kannen viilausta?).
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    mnyka: onko sulla joku suutinsarja tai pelkästään isommat suutimet?

Joku meinasi että suurin hyöty noilla suutinsarjoilla on säädettävä neula. Jos laitetaan suoraan kiinni k&n filtteri niin pitää ehkä kai muuten laitaa prikkoja vakioneulojen alle että ne tulisi hieman ylöspäin.

Piristys oli huono sana; kuten vetomies jo totesi niin onhan se aika laiska verrattuna muihin.

Jostain luin myös että vakiona gessu on säädetty liian laihalle, siksi myös suutinsarja mielessä. "Oikeilla" suutimilla ajettavuus paranisi ala- ja keskialueella.
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
    Lainaa (Jätti-Potti @ Joulu. 04 2008,13:16) kirjoitti
    Jostain luin myös että vakiona gessu on säädetty liian laihalle, siksi myös suutinsarja mielessä. "Oikeilla" suutimilla ajettavuus paranisi ala- ja keskialueella.
    Nää on näitä Allrightin luettelon mainospuheita. Jos et huomaa mitään vikaa, niin tuskin huomaat mitään parannustakaan.
    Ei sitä kannata virittää.
    Unohda koko viritys,ainoastaan ongelmia ja rahanmenoa sillä tiedossa,nyt varmaan saa sopivalla välirahalla menopelin vaikka vain 600cc joita pilvin pimein.
    Lainaa (Jätti-Potti @ Joulu. 04 2008,13:16) kirjoitti
    mnyka: onko sulla joku suutinsarja tai pelkästään isommat suutimet?
    Isommat suuttimet. Ja ne prikat. Kattele vaikka täältä millä asetuksilla muut on kokeillut. Stormilta saat irtosuuttimia, prikkoja löytyy miljoonalaatikosta ja tulee paljon halvemmaksi kuin 97e jostain suutinsarjasta. Osta samalla kaasuttimien tiivistesarja. Siitä on enemmän hyötyä kuin uskotkaan..
    Niinkuin moni onkin jo sanonut... ei kannata virittää.
    Osta toinen mopo,esim 600.

joskus kavilassa kuultua: "koti"viritys on onnistunut, jos bensan kulutus ei nouse yli 10%.
    Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.

Yamaha FJR 1300A -08
    Lainaa (ilkka75 @ Joulu. 04 2008,15:43) kirjoitti
    joskus kavilassa kuultua: "koti"viritys on onnistunut, jos bensan kulutus ei nouse yli 10%.
    "joskus" kuultua: viritys on onnistunut jos teho laskee alle 20 prosenttia.
    Jos haluaa tuntea tekemisen iloa niin enemman sita tulee kun virittaa. Isompaan osaa vaihtaa kuka vaan. Pyoran laitto kun on ainakin minulle osa harrastusta. Viritin Xt600n vaikka olisin voinut samalla rahalla vaihtaa isompaan. Miksi? Kun itse tekee saa sellaisen kun sattuu tulemaan.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
    Mullon kans tollanen lahna, enkä kyllä viritä.. joskus kun on varaa niin ostan isomman, joskaan mun mielestä ei kannata sitten mitään 600:sta enää ostaa..
    - Jännittää sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi-
    - Honda CBR XX -99
    Selevä.

Yksi "vaihtoehto" olis vaihtaa yhden hampaan pienemmän eturattaan. Mahtaakohan se paljon vaikuta bensakulutukseen ja siihen paljonko kierroksi on kuin ajaa vaikka 100km/h, kokemuksia?

Mun mielestä mopo kulkee aivan riittävästi, en mä sillä kuitenkaan uskalla ajaa enemmän ku 150 km/h, tekis mieli vähän parempi kiihtyvyys..

**nälkä kasvaa syödessä**

öitä kaikille.
    Lainaa (Jätti-Potti @ Joulu. 04 2008,23:17) kirjoitti
    Yksi "vaihtoehto" olis vaihtaa yhden hampaan pienemmän eturattaan. Mahtaakohan se paljon vaikuta bensakulutukseen ja siihen paljonko kierroksi on kuin ajaa vaikka 100km/h, kokemuksia?
    Eipä ole. Täytyypä hakea pienempi eturatas ja kokeilla
    Mää vaihdoin GS:n Äffään, ei se mikään Busa ole,
    mutta lähtee kyllä ihan riittävästi
    ja on pitemmällä reissulla paljon, paljon mukavampi.
    Jawa250 -> Yamaha350R5 -> Ariel350 -> piitkä tauko...
    500GSE-94 -> GSX1100F-94 tallissa.
    DL650V-Strom-09 -> DL1000 V-Strom-14 ajossa
    Reissublogit https://motobalkan2019.blogspot.com
    lisää blogeja tarkastelemalla profiilia
    Olen mukana samalla linjalla kun Gospel:ikin, tekemisen ilohan on se suurin tekijä. Jos joku on semmonen että ei viiti ollenkaan tarttua työkaluihin niin eihän sitten virittäminen ole koskaan onnistunutta.

"joskus" kuultua: viritys on onnistunut jos teho laskee alle 20 prosenttia. pitää vissiin paikkaansa.

Noh, asiaan. Muutama päivä sitten kun tuli tehtyä talvihuolto, jolloin huomasin että tulpat olivat melko tummat, oikeanpuoleinen myös myös huomattavasti tummempi kuin vasen. Tarkoittanee että mopo käy hieman rikkaalla. Kaasareiden synkkaus voisi ehkä helpottaa tuon että tulpat ovat erilväriset, mutta kun ne ovat tummat niin ehkä K&N filtteri voisi asentaa ilman että kaasarit olisi pakko säätää.

Pieni OT-kysymys vielä, mutta minkä kokoinen on gessun vakio eturatas? Haynes ei tiennyt. Tarkennus että moponi on vm 91, sen varalta että siinä on merkitystä.
    JT:n katalogin mukaan vakio on 16 ja saa 12-18 kokoista.
    Takana vakio on 39 ja saa 39-49, että saa sitä ainakin tiuhemmaksi että varmaan riittää
    GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
    *ei ole olemassa tykmiä kysymyksiä, vaan tyhmniä ihm..*

Mitä, missä on JT?

Ketjurataspaketit ovat melko arvokkaita, joten en viittisi koko setti vaihtaa vielä. Kiristysvaraa on vielä puolet jäljellä, jos katotaan takahaarukan merkinnöistä.

Voisiko eteen laittaa uusi ratas tai pitäisikö/onko pakko vaihtaa kaikki kerralla? Eturatas ei maksa kun ehkä 15€, koko paketti 100-150€. Tekisi mieli kokeilla miltä mopo tuntuu hieman pienemmällä eturattaalla. Ja sehän on myös helppo vaihtaa, jos ymmärin haynesin kirja oikein niin jos haluaa vaihtaa ketjukin niin on pakko irrottaa koko takahaarukka.

JT on ratasvalmistaja(http://www.jtsprockets.com/), niitä toimittaa melkein kaikki liikkeet suomessa, storm, all right jne.
    Voi vaihtaa pienemmän eturissan jos ketjut vielä hyvät, ainoa että ketjuja pitää kiristää reilusti joten kiristysvaraa pitää olla.

Yleensä kiristysvaraa riittää jos yhden hampaan pienemmän vaihtaa eteen, sen jo huomaa, yleensä esim. 100 nopeudessa kierrokset kasvaa n. 400-500rpm.

GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
    En kyllä vaihtaisi gs:ään pienempää ratasta jos on vähänkin tarkoitus ajaa matkaa. Se tärisee muutenkin ihan riittävästi ja satasen mittarinopeudessa kierrokset on jo vakiovälityksillä 5000. Se nyt vaan on niin että jos kaipaat kiihtyvyyttä niin gs on väärä pyörä lähteä sitä hakemaan. Laitoin yhteen gs:ään viime kesänä isommat suuttimet gs-twinin ohjeiden mukaan mutta aika marginaalinen oli vaikutus kulkuun. Osta vaikka vanha kuussatanen kyykky tilalle niin ei tarvii laittaa paljoa rahaa ja kulkee ihan eri tavalla.

21.  
    Taivuttelin tuossa taas matikan yhtälöitä... Saat laskettua sen eturattaan vaikutuksen sun kierroslukuun seuraavasti (takaratas pysyy vakiona):

K2 = K1 (E1 / E2)

missä K1 ja K2 ovat kierrosluvut jossain tietyssä ajonopeudessa (esim. 100 km/h) ja E1 sekä E2 ovat eturattaan piikkimäärät.

esim.

Vaihdetaan eturatas, 16 piikkisestä 15 piikkiseen. Kierrosluku 100 km/h nopeudessa E1-rattaan kanssa on 4200 1/min. Mikä on kierrosluku ajettaessa 15 piikkisellä rattaalla nopeutta 100 km/h.

=> K2 = 4200*(16/15) = 4450 1/min

-M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

ZZR 1400 2014