Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    eli kysymys: meillä on ropaus tilaksi hommattu pieni tönö jossa laitellaan mopoja talven aikana ja otetaan kuppia jne jne..ns äijien olohuone ja nytten haluttais käyttää mopoja lämpimiksi talven aikana ja tehdä säätöjä yms... *
    eli miten olette toteuttaneet pakokaasun poiston tiloista joissa ei ole mahdollista tuulettaa 20min ovia auki..? tartteis laittaa poistoilmapuhallinta kehiin ja letkua vaimentajalle. minkä kokoinen puhallin/imuri riittää? edullinen ja riittä juuri tähän käyttöön.. turha ylimitoittaa puhallinta mutta ei me mitään joukko itsemurhaakaan haluta tehdä

    kai tää on oikea osasto? linkkejä ja neuvoja kehiin... kiitos!
  2. #2
    Tere

    Mulla on tallissa katolla kattoläpivienti ja putkessa vintillä kanavapuhallin oisko ollu 160mm putkeen (68w FläktWood).

    Poistoaukot sisäkatossa ja yksi korvausilmaventtiili tallin toisessa päädyssä seinällä.

    Jos mopo on poistoaukkojen alla, niin vetää ihan hyvin, mutta jos tallin toisessa päässä niin ei tallissa kovin pitkään kehtaa olla (viimeksi eilen kokeilin)

    Helpoin olisi varmaan laitta seinälle ylös, räystään alle se puhallin (siis reikä seinään).
    Uskoisin että ei se kaikkea poista tuokaan vaikka laittaisi kuinka tehokkaan.
    Samanlaista putkea mitä katsastuskonttorilla tyrkkäävät kotilon pakoputken päähän, siitä putki suoraan pihalle, siis tuon edellämainitun lisäksi.
    Niin ja se korvausilmaventtiili johonkin.
    Viina miehen virvottaa, mut olut antaa voimaa.
    * *Busa 08
  3. #3
    No ei kai tuo muuta vaadi kuin pölynimurin ikkunasta pihalle surisemaan ja letku pakoputken päähän. Sit ei muuta ku hanaa

    Voi toki olla, ettei imuri ehdi imutella kaikki pakokaasuja mitä mopo ulos suoltaa, mutta tollai lähtisin ite kokeilemaan
  4. #4
    Lainaa (MadMan @ Joulu. 01 2008,19:18) kirjoitti
    No ei kai tuo muuta vaadi kuin pölynimurin ikkunasta pihalle surisemaan ja letku pakoputken päähän. Sit ei muuta ku hanaa

    Voi toki olla, ettei imuri ehdi imutella kaikki pakokaasuja mitä mopo ulos suoltaa, mutta tollai lähtisin ite kokeilemaan
    et kai...

    MadMan=hullu mies

    pitäiskös olla pölypussiton pölynimuri?kunhan ei rikkaimuri...
  5. #5
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (MadMan @ Joulu. 01 2008,19:18) kirjoitti
    No ei kai tuo muuta vaadi kuin pölynimurin ikkunasta pihalle surisemaan ja letku pakoputken päähän. Sit ei muuta ku hanaa

    Voi toki olla, ettei imuri ehdi imutella kaikki pakokaasuja mitä mopo ulos suoltaa, mutta tollai lähtisin ite kokeilemaan
    Kannattaa muistaa varata tarpeeks isoja pölypusseja, varsinkin jos meinaa yhtään kauemmin käytellä. Voi muuten kaasut tulla takaisin sisään kun pussi rikkoutuu.
    Superbike #7
  6. #6
    Wanha liesituuletin (ehkäpä paras hinta/tehosuhde), muutama haitariputki ja rulla jesseteippiä luovasti yhdistettynä...

    No, piti sen verran askarrella, että ohuesta vanerista leikkasin lätkän jolla peitin rasvasuodattimen paikan. Siihen vaneriin sitten 2 100mm reikää joihin haitariletkulle sopivat muhvit kiinni parilla ruuvilla. Tuplatulot tuplaputkille, jepjep. Täysillä vanha futurum yritti varmaan imeä kaasareita koneen läpi.

    Poisto luonnollisesti ventiilistä pihalle.

    Pitänee tehdä uusi versio tälle talvelle.
    Autotallimotoristi
  7. #7
    Lainaa (Uusiouupunut @ Joulu. 01 2008,19:48) kirjoitti
    Wanha liesituuletin (ehkäpä paras hinta/tehosuhde), muutama haitariputki ja rulla jesseteippiä luovasti yhdistettynä...

    No, piti sen verran askarrella, että ohuesta vanerista leikkasin lätkän jolla peitin rasvasuodattimen paikan. Siihen vaneriin sitten 2 100mm reikää joihin haitariletkulle sopivat muhvit kiinni parilla ruuvilla. Tuplatulot tuplaputkille, jepjep. Täysillä vanha futurum yritti varmaan imeä kaasareita koneen läpi.

    Poisto luonnollisesti ventiilistä pihalle.

    Pitänee tehdä uusi versio tälle talvelle.
    tuota itsekin ajattelin..se imis ainankin suurimmat käryt pihalle. noita saa varmaan melko halvalla kierrätyskeskuksista tms.
  8. #8
    Senhän voi ajatella niinkin, että moottoripyörän kone toimii itsessään ilmanvaihtolaitteena, sehän imee ilmaa ja puhaltaa pakokaasuja. Eli haitariputki tjs putken päähän ja putken toinen pää seinästä ulos, vielä kun pistää korkealle, niin viileillä säillä painovoimainen ilmanvaihto hoitaa loput, tai sitten tiivistää pakoputken päähän sen haitariputken jollain säkki/remmi yhdistelmällä. Ja jos ei pelitä pelkästään tuolla niin siihen on helppo askarrella joku pikku puhallin joita saa varmaan muutamalla kympillä joka rautakaupasta.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  9. #9
    Wekkuli on varmaankin oikeilla linjoilla. Laittaisin sen puhaltimen kuitenkin tuloilmapuolelle jotta talliin tulisi pieni ylipaine ja poistaisi mahdolliset vuotavat pakokaasut ulos.
    Pekka
  10. #10
    Lainaa (rumakuhelvetti @ Joulu. 01 2008,17:38) kirjoitti
    minkä kokoinen puhallin/imuri riittää?
    Riippuu paljolti siitä millasta myllyä ja millä kierroksilla?
    Stetsonista:
    Kilonen 4t-mylly 10krpm 100% huuhteluasteella 83,3l/s,
    2krpm 16,7l/s; 300m3/h, 60m3/h.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  11. #11
    Helppoa askarrella ite.
    Biltema auttaa taas. Kaverilla on tollanen letkuun liitettävä malli ja vanha auton akku, jolla se pöhisee.
    Letkua. *kliks*
    Puhallin letkun väliin. *kliks*
    Imuri seinään ikkunaan tms. *kliks*
    Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
  12. #12
    Lainaa (wekkuli @ Joulu. 01 2008,20:38) kirjoitti
    Senhän voi ajatella niinkin, että moottoripyörän kone toimii itsessään ilmanvaihtolaitteena
    Juurikin näin. Prätkä käydessään puhaltelee kaasunsa itse pihalle ja joku pikkuflekti voi sitten olla avittamassa niitä jälkikäryjä tms. kun ihan tiiviiksi tuota ei pöntön ympärille kuitenkaan saa ja muutenkin voi sieltä lämpimästä vaimentimesta hiukka ikävää käryäkin irrota pyörän sammutuksen jälkeen Ei ole mitään järkeä mitoittaa suurta imuria tuohon hommaan s.e. se aiheuttaisi alipaineen poistoputkeen vielä mopon huutaessa punarajallakin

    Niin ja luonnollisestikin myös sitä korvausilmaa pitää jostain päin saada tilalle. Tietty lämpönuuka kaveri vetää sillekin ulkoseinästä oman röörinsä suoraan mopon ilmaputsarille ja näin mopo käy ikäänkuin kokonaan kylmällä ulkoilmalla => lämpö säilyy mökin sisällä + mopon tuottama lisähönkä
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  13. #13
    jep tuuletin hommattu! nyt väsätään siihen letkun paikka ja sitten voikin vetää punarajalle...mitenköhän sais sen kumin käryn hävitettyä...hmmmm

    kiitos teille! mutta tietty mielenkiinnosta kuulen jo toteutettuja konsteja..
  14. #14
    pedaalin idea oli toimiva ja letku hyvää tohon tarkoitukseen lisä tehoja saa kun ostaa ihan 230v kanavapuhaltimen
    zzr600-vm90
  15.  
  16. #15
    perkule! nyt on pakokaasunpoistaja rakennettu.. melko halpa rojekti.
    liesituuletin kierrätykeskuksesta 4€ mallia UPO
    vaneria neliö 0€
    127mm letkua 4m vajaa 20€ (kestää 80 astetta lämpöä..nailon kurttuputkea)
    klemmarit biltemasta 2€
    tiivisteet 2e
    ilmastointiputkea naapurin räystään alta (luvan kanssa) 0€

    eli vajaa 30€ toimiva systeemi. koe-käytetty ja hyväksi todettu.. ei työnnä kaasua sisään vaikka hieman kierrätinkin.

    mahto naapurit katsoa et nyt se tönö on käynnissä