Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 89:sta
    Sijoitin sitten tuollaiseen ylläpitolaturiin. CTEKin tiedoissa lukee, että "laturi ei vahingoita elektronisia laitteita, joten akkua ei tarvitse kytkeä irti ajoneuvosta latauksen ajaksi."
    Pitääkö paikkansa, vai onko jollain päinvastaisia kokemuksia?
    Pitää paikkansa. Itsellä ollut viiko tolkulla akku laturissa kiinni ilman mitään ongelmia.

ELi pitää sen mitä lupaa.
    dYNY

"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

FEEL THE NOISE * *

* Kawasaki ZX-10R '07*
    Ei tarvitse irroitella akkua ja eikun lataukseen. Siksihän siinä tulee mukana se kiinteäksi asennettava apunarukin => mopon saa pikaliittimellä helposti laitettua latinkiin
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
    Lievästi astian ohi, mutta mistäs tuollaisen saisi halvimmalla (lähinnä pk-seutu, tai keskisempi Uutuusmaa)?
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
    Onkos tosta jossain faktaa, et paljonko toi ylläpitolataus parantaa akun käyttöikää?

Ite olen ihan normaalilla auton akkulaturilla lataillut ja tällähetkellä on akku joka on hommattu vuonna 2004 ja edelleen pelittää. Normaalisti lataan syksyllä seisonnan alettua ja keväällä ennen käyttöönottoa. Tosin akku talvehtii lämpimässä irroitettuna.

Sit toi toinen juttu. Onko tosiaan noin, että elektroniikka ottaa nokkiinsa jos lataa "vääränlaisella" laturilla akun ollessa paikallaan? En ole tälläistä ennen kuullut...
    Lainaa (Tympeysmies @ Loka. 08 2008,18:13) kirjoitti
    Lievästi astian ohi, mutta mistäs tuollaisen saisi halvimmalla (lähinnä pk-seutu, tai keskisempi Uutuusmaa)?
    Nyt on parhaillaan Motonetissä tarjouksessa se isompi Multi XS 3600 versio, hintaan 49.90eur. Piti käydä hakemassa varmuuden vuoksi yksi kotio.
    Trust your instincts, be yourself!

Kawasaki Z750 -04 --> Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08--> Kawasaki ZZR1400 -12 --> Kawasaki H2SX SE -18
    Lainaa (Kane @ Loka. 08 2008,18:19) kirjoitti
    Onkos tosta jossain faktaa, et paljonko toi ylläpitolataus parantaa akun käyttöikää?

Sit toi toinen juttu. Onko tosiaan noin, että elektroniikka ottaa nokkiinsa jos lataa "vääränlaisella" laturilla akun ollessa paikallaan? En ole tälläistä ennen kuullut...
    Tuolla tuskin on suoraa vastausta, mutta ainakin auttaa ymmärtämään lyijyakkujen sielunelämää -> http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq.htm

Jos laturi on tarpeeks tyhmä, eli siinä ei ole mitenkään reguloitu latausjännitettä, niin sitä mukaa kun latausvirta laskee; latausjännite nousee. Ja kun jännite nousee tarpeeks, niin rupee herkimmät vehkeet sanoon poks.
    Tosin noita aivan tyhmimpiä ei ole enää aikoihin markkinoilla näkynyt, mutta aina voi joku säästää ja voittaa jollain wanhalla laturilla...

Jos ei muuten niin kannattaa huvikseen mittailla latauksen loppupuolella sitä jännitettä. Tavis motonetistä ostettu uusi einhellin laturi esim pisti 16V irtonaiselle akulle. Ei se ylijännitteellä keittäminen hyvää tee akulle ja sen eliniälle. Varsinkin geeliakut on arkoja sille.

"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."

Ite olen ihan normaalilla auton akkulaturilla lataillut ja tällähetkellä on akku joka on hommattu vuonna 2004 ja edelleen pelittää. Normaalisti lataan syksyllä seisonnan alettua ja keväällä ennen käyttöönottoa. Tosin akku talvehtii lämpimässä irroitettuna.

En tiedä akun käyttöiän paranemisesta, mutta näin laiskalle miehelle tuo ylläpitolataus on ihan ok, kun voi ns. unohtaa akun lataukseen. Edellisen pyörän akkua latailin autolaturilla silloin tällöin parin tunnin pätkiä ja kyllä se "kiehunta" ja poreilu kieltämättä vähän arvelutti.
    Eli ei kai sitten muuta kun CTEK kiinni ilman kaapeleiden irroitusta ja odottelemaan kevään ekaa starttia.
    MUlla on se 3600nen ja sen mukana tulee pikaliitin jonka saa akunnapoihin kiinni.

Nyt on latailu aika helppoo kun liittimet kiinni ja avot...
    T
    Jussi
    ---
    "Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"

No ......jopas jotain, että talvehtii jopa lämpimässä.
    Se tuossa kommentissasi onkin kaikkein pahinta.

Täysin ladatun akun paras säilytyspaikka on kylmässä. Jolloin sen itsepurkautuminen on vähäisintä........

Itselläni on ollut "ctekki" jo monta vuotta. Lataus kiinteästi asennetun latauspistokkeen kautta. En palaa tässä em. asennukseen. Olen kommentoinnut siitä aiemmin jossain foor.....
    Tulevaisuus edessä-tukka takana................
    Lainaa (Boxeri @ Loka. 08 2008,21:03) kirjoitti
    No ......jopas jotain, että talvehtii jopa lämpimässä.
    Se tuossa kommentissasi onkin kaikkein pahinta.

Täysin ladatun akun paras säilytyspaikka on kylmässä. Jolloin sen itsepurkautuminen on vähäisintä........
    Sen takia sitä pidän lämpimässä, että ei jäädy ja halkea jos ei ole täynnä (tai tyhjentyy).

Mutta kuten sanoit, niin täyden akun paras säilytyspaikka on viileässä.
    Juu, tuohan on todella hyvä ja turvallinen laturi monenlaisille akuille!
    Mutta en todellakaan näe mitään perustetta jattää sitä kiinni (lataamaan) koko talveksi.
    Tilanne olisi eri, jos kyseessä olisi joku "non-stop" kulkupeli, (asuntoauto?) millä pitäisi päästä tarvittaessa nopeasti liikenteeseen ja jossa olisi paljon sähkölaitteita.
    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
    Lainaa (Baltic @ Loka. 09 2008,08:28) kirjoitti
    Juu, tuohan on todella hyvä ja turvallinen laturi monenlaisille akuille!
    Mutta en todellakaan näe mitään perustetta jattää sitä kiinni (lataamaan) koko talveksi.
    Tilanne olisi eri, jos kyseessä olisi joku "non-stop" kulkupeli, (asuntoauto?) millä pitäisi päästä tarvittaessa nopeasti liikenteeseen ja jossa olisi paljon sähkölaitteita.
    Akun sulfatoituminen alkaa heti kun varaus laskee alle 100%:in. Sen takia ylläpitolaturi kannattaa pitää kiinni. Ylläpitolatausjännite ei todellakaan ole sama asia kuin latausjännite.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
    Lainaa (scuuba @ Loka. 09 2008,09:07) kirjoitti
    Akun sulfatoituminen alkaa heti kun varaus laskee alle 100%:in. Sen takia ylläpitolaturi kannattaa pitää kiinni. Ylläpitolatausjännite ei todellakaan ole sama asia kuin latausjännite.
    Tästä asiasta eräs ammattilainen Exidellä oli eri mieltä, kun vuosi sitten hänen kanssaan juttelin.
    Eli mitään akkua ei kannata pitää jatkuvassa ylläpitolatauksessa, olipa laruri miten älykäs vaan. 1 - 2 latauskertaa talvessa riittää, edellyttäen ettei mopossa mikään laite vien yhtään virtaa. Ja senhän voi varmistella ottamalla akun, tai vaikka pelkän miinuskaapelin irti..

Totesi vielä, että nykysten geeliakkujen itsepurkautuminen on todella vähäistä. Geeliakun pitäisi kestää vaikka talven yli ilman latailuja, jos se vaan on seisontaan laitettaessa täynnä.

Itse olen aina ladannut akkua vain 1-2 kertaa talven aikana ja akkujen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Entisessä pyörässä akku kesti tällä menetelmällä 6 vuotta.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Mulla on kaksi CTEK-laturia, joista toinen on ollut jo monta vuotta. En ole vielä kertaakaan käyttänyt. Kaveri kerran tarvitsi autoaan varten. Ostin uuden, jos vaikka se vanha laturi on mennyt vanhaksi käytön puutteesta.

Ei vaiskaan, tää uusi on pienemmälle akulle. Ei viitsi tulevan mopon pientä akkua rääkätä laturilla, joka on tarkoitettu 14Ah ylöspäin. Jos vaikka saisi aikaiseksi laittaa ne latausliittimet kiinni, niin voisihan tuota vaikka käyttää pidemmissä seisokeissa.
    Dixi et animam levavi
    Ainaskaan oma bilteman 4v vanha akku ei tyhjene irtonaisena juurikaan.. laittaa ylläpitolaturin pari kertaa talvessa kiinni niin akku ei montaa minuuttia lataa kun laturi jo näyttää että akku on täynnä ja lataus loppuu. En näe syytä pitää laturia jatkuvasti kiinni

Laturina lidlin 7 euron automaattilaturi
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
    Lainaa (J@ck @ Loka. 11 2008,10:32) kirjoitti
    Tästä asiasta eräs ammattilainen Exidellä oli eri mieltä, kun vuosi sitten hänen kanssaan juttelin.
    Eli mitään akkua ei kannata pitää jatkuvassa ylläpitolatauksessa, olipa laruri miten älykäs vaan. 1 - 2 latauskertaa talvessa riittää, edellyttäen ettei mopossa mikään laite vien yhtään virtaa. Ja senhän voi varmistella ottamalla akun, tai vaikka pelkän miinuskaapelin irti..

Totesi vielä, että nykysten geeliakkujen itsepurkautuminen on todella vähäistä. Geeliakun pitäisi kestää vaikka talven yli ilman latailuja, jos se vaan on seisontaan laitettaessa täynnä.

Itse olen aina ladannut akkua vain 1-2 kertaa talven aikana ja akkujen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Entisessä pyörässä akku kesti tällä menetelmällä 6 vuotta.
    Minä olen itse järkeillyt vähän samalla tavalla eli parempi antaa välillä purkautua ja latailla pari kertaa talvessa kuin koko ajan pitää johdon päässä. 2004 mallinen akku ainakin vielä tämän kesän pelasi ihan OK ja ladattu normaalilla autolaturilla muutamia tunteja kerrallaan. Tästä olisi kyllä hyvä kuulla kokemuksia. Aika paljon porukka keväällä raportoi "kuolleita" akkuja ==> onko tapauksia joissa CTEK ollut kiinni.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
    Eli , olipa laruri miten älykäs vaan. 1 - 2 latauskertaa talvessa riittää, edellyttäen ettei mopossa mikään laite vien yhtään virtaa. Ja senhän voi varmistella ottamalla akun, tai vaikka pelkän miinuskaapelin irti..
    Kysy ensi kerralla toiselta "ammattilaiselta" Exidellä, niin saat toisenlaisen vastauksen.
    "mitään akkua ei kannata pitää jatkuvassa ylläpitolatauksessa" on aika erikoinen lausunto "ammattilaiselta"...
    Lainaa (jyk4 @ Loka. 11 2008,12:10) kirjoitti
    Ainaskaan oma bilteman 4v vanha akku ei tyhjene irtonaisena juurikaan.. laittaa ylläpitolaturin pari kertaa talvessa kiinni niin akku ei montaa minuuttia lataa kun laturi jo näyttää että akku on täynnä ja lataus loppuu. En näe syytä pitää laturia jatkuvasti kiinni

Laturina lidlin 7 euron automaattilaturi
    Kun akku on "täynä", niin loppuuko lataus todellakin? Mittaa napajännite laturin ollessa kiinni kun lataus "loppunut".
    Vai siirtyykö laturi ylläpitolataukseen joka samalla lataa akun hitaasti 100% täyteen asti.
    Lainaa (hondamania @ Loka. 11 2008,14:10) kirjoitti
    Minä olen itse järkeillyt vähän samalla tavalla eli parempi antaa välillä purkautua ja latailla pari kertaa talvessa kuin koko ajan pitää johdon päässä.
    Mikäs moisen järkeilyn on aiheuttanut?
    Sekö, että wanhoissa NiCd-akuissa on muisti-ilmiö minkä vuoksi ne kannattaa välillä päästää sopivan tyhjäksi?
    Ikävä kyllä se ei päde lyijyakkujen ollessa kyseessä.
    Ihanko huvikseen noi ylläptolaturit on sitte keksitty, jos niistä kerran ei ole mitään hyötyä?
    Lue infoa vaikka tuolta: http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq.htm
    niin ei tarvi "järkeillä iha itte".
    Eli mitään akkua ei kannata pitää jatkuvassa ylläpitolatauksessa, olipa laruri miten älykäs vaan. 1 - 2 latauskertaa talvessa riittää, edellyttäen ettei mopossa mikään laite vien yhtään virtaa.
    Kaikella kunnioituksella ammattilaisia kohtaan: Kenen leipää syöt sen lauluja laulat...

Ittelleä on happamia kokemuksia parinkin geeliakun simahtamisesta. Nuo oli hoidettu juuri tuolla periaatteella. Pari kertaa talvessa päräytin nuo täyteen.

Kun pari vuotta sitten ostin CTEKin (ja toisen uuden mukana) ja olen alkanut tuota pitää AINA ja JATKUVASTI kiinni kun pyörät seisoo tallissa, ei ole ollut ongelmia akun kanssa.

Mittarilla olen huvikseni seurannut noiden toimintaa ja nehän toimivat siten, että lataavat määrättyyn pisteeseen - 13,x (en jaksa muistaa) volttiin ja lopettavat latauksen. Kun napajännite taas putoaa jonnekin 12,x volttiin, laturi aktivoituu, pitäen akun jatkuvasti täytenä...

Minä uskon tuohon CTEKiin kuin pässi sarviinsa....
    <p>2002-2014</p>
    Lainaa (C-A-D @ Loka. 11 2008,16:01) kirjoitti
    Ittelleä on happamia kokemuksia parinkin geeliakun simahtamisesta. Nuo oli hoidettu juuri tuolla periaatteella. Pari kertaa talvessa päräytin nuo täyteen.
    Ja geeliakkuhan on herkempi keittämään itsensä piloille. Ja tyhmällä laturilla se onnistuu helposti.
    Lainaa (scuuba @ Loka. 11 2008,15:49) kirjoitti
    "mitään akkua ei kannata pitää jatkuvassa ylläpitolatauksessa" on aika erikoinen lausunto "ammattilaiselta"...
    Niin, luetun voi tietty ymmärtää miten haluaa. Kyse oli siis auton ja moottoripyörän akuista.

Tuli tässä vielä mieleen.. Geeliakun saa pilalle lataamalla sitä avoimelle happoakulle tarkoitetulla laturilla, vaikka kyseessä olisikin automaattilaturi.
    Ymmärtääkseni geeliakulle tarkoitettu laturi ei nosta akun jännitettä niin korkealle kuin tavallinen laturi tekee. Eli virta katkeaa ennen kuin kaasukuplia alkaa muodostua.

S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Lainaa (scuuba @ Loka. 11 2008,15:58) kirjoitti
    Lainaa (hondamania @ Loka. 11 2008,14:10) kirjoitti
    Minä olen itse järkeillyt vähän samalla tavalla eli parempi antaa välillä purkautua ja latailla pari kertaa talvessa kuin koko ajan pitää johdon päässä.
    Mikäs moisen järkeilyn on aiheuttanut?
    Sekö, että wanhoissa NiCd-akuissa on muisti-ilmiö minkä vuoksi ne kannattaa välillä päästää sopivan tyhjäksi?
    Ikävä kyllä se ei päde lyijyakkujen ollessa kyseessä.
    Ihanko huvikseen noi ylläptolaturit on sitte keksitty, jos niistä kerran ei ole mitään hyötyä?
    Lue infoa vaikka tuolta: http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq.htm
    niin ei tarvi "järkeillä iha itte".
    Niin, olen ajellut 38 v. ja akut on kestelly siinä 5-7 vuotta eli omasta mielestä ihan hyvä tulos. Voi tietysti olla että ostamalla tollasen CXYZ vai mikä se oli laturin olis ehkä kestänyt 10 vuotta. Tässä ollaan taas hieman Delvac-keskustelussa eli kyllä se pitää erikoinen ylläpitolaturi olla, tavallisella ei voi millään pärjätä. Jokainen on uskossaan autuas ...
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
    CTEK 3600 Motonetin tarjouksessa 49,90 eli halvempi kuin mikään akku pyörään. Suosittelen.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
    Lainaa kirjoitti
    Kun akku on "täynä", niin loppuuko lataus todellakin? Mittaa napajännite laturin ollessa kiinni kun lataus "loppunut".
    Tuskin on normaalilaturilla jos se vaan haistelee jännitetasoa, C-tek antaa pulssimaista latausta ja mittaa välillä todellista lataustasoa, kuormitustestaa akkua ja lataa lisää tarpeen mukaan.
    <p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
    Lainaa (jiiässä @ Loka. 12 2008,19:14) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Tuskin on normaalilaturilla jos se vaan haistelee jännitetasoa, C-tek antaa pulssimaista latausta ja mittaa välillä todellista lataustasoa, kuormitustestaa akkua ja lataa lisää tarpeen mukaan.
    Juu enpä tosiaan tiedä mitä lidlin laturi tekee kun latausvalo sammuu. Voisin kuvitella että lataus loppuu ja kun jännite on laskenut tarpeeksi niin lataus alkaa taas uudelleen.

Joissain latureissa on elvytystoiminto joka käyttää pulssimaista virtaa sulfatoituneen akun elvytykseen. Lueskelin netistä ettei pulssivirta olisi kuitenkaan parempi kuin tasainen? Suositeltiin pienellä virralla pitkään lataamista

Bilteman akku (jonka kerran tyhmyyttäni laskin täysin tyhjäksi) on lidlilaturilla sillon tällöin ladattuna pysynyt hengissä keväästä -05 lähtien, ja uskon pyörän starttaavan sillä myös ensi keväänä.
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
    Lainaa kirjoitti
    Lueskelin netistä ettei pulssivirta olisi kuitenkaan parempi kuin tasainen?
    Joo ei se varsinaisesti olekaan, mutta puolinukuksissa olevan akun saa joskus heräämään käyttökelposeksi pulssipiikeillä.

Hyvän akun, jossa on suht normaali varaus...mun käsittääkseni C-tek lataa tasaisella virralla, nukuksissa olevaa pulssittaa ellei ole aivan toivoton tapaus tai oikosulussa sisältä.
    <p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
    Lainaa (hondamania @ Loka. 12 2008,17:40) kirjoitti
    Niin, olen ajellut 38 v. Jokainen on uskossaan autuas ...
    Ok, toi selittääkin ton järkeilyn.
  30.  
    Mielenkiintoista vääntöähän tästäkin saatiin aikaan *
    Itse vedän ketjusta johtopäätöksen, että CTEKin pitäminen jatkuvasti talven ajan kiinni ei ole ainakaan haitaksi. Eikä vaikuta pyörän omaan elektroniikkaan, vaikka akkua ei irroittaisi pyörästä. Tämähän minua lähinnä askarrutti. Eli todellinen laiskan miehen laturi.
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen