Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 52:sta
  1. #1
    Otampa uudelleen esiin tämän aiheen, koska noita autojen eteen kääntymisiä ja niistä aiheitunieta havereita tuntuu olevan todella paljon. Aiheesta on ollut juttua täälläkin aikaisemmin, metta en sitä löytänyt.

    Kysymyshän on siitä, että silmässä on sokea piste, josta ei välity havaintoja aivoille. Jos lähestyvä kohde sattuu tähän pisteeseen ja ei siitä poistu, ei näköhavaintoa synny. Lähestyvä kohde jää siis havaitsematta. Näin voi käydä juuri auton kääntymistilanteessa, jossa lähestyvän pyörän paikka verkkokalvolla sattuu sokeaan pisteeseen.

    Tähän auttaa kaksi toimenpidettä: eka on se, että katsoja kääntelee päätään vähän puolelta toiselle, toinen taas se, että lähetyvä kohde mutkittelee pyrkien poistumaan sokeasta pisteestä (lähestyvä pyörä tekee kaistansa leveydellä mutkia).

    Lähellä tätä on myös silmän toimintaan liittyvä ominaisuus, jossa havaintoa ei synny, jos lähetyvä kohde on koko ajan samassa kohdassa taustaansa nähden: katsojan mielestä näkökentässä mikään ei muutu ja havaintoa ei synny. Tähänkin auttaa mutkien tekeminen, jolloin lähestyvä pyörä vaihtaa paikkaansa katsojan näkemässä taustassa.

    Tuota viimeistä ominaisuutta käyttävät mm. haukat saalistaessaan tai hävittäjälentäjä rynnäköidessään kohteeseen: asema taustaan nähden pidetään samana.

    Eli kun lähestytte sivutieltä tulevaa autoa tai tieltä vasemmalle kääntyvää autoa, tehkää ajokaistallanne mutkia havinnon helpottamiseksi.

    Itselläni on ainakin kerran ollut tästä melko varmaa hyötyä: auto aikoi kääntyä editseni vasemmalle (etupyörät kääntyivät ensin), jolloin aloitin jarrutuksen ja tein samalla pari nopeaa mutkaa. Auto pysähtyi selvästi nyökäten ja sivuuttaessani sen kuski näytti aika yllättyneeltä. *
    Don`t call me, I call you...

    VFR750, nuorekas kaks`kymppinen
  2. #2
    Lainaa (Fobba @ Elo. 19 2008,12:09) kirjoitti
    Tähän auttaa kaksi toimenpidettä: eka on se, että katsoja kääntelee päätään vähän puolelta toiselle, toinen taas se, että lähetyvä kohde mutkittelee pyrkien poistumaan sokeasta pisteestä (lähestyvä pyörä tekee kaistansa leveydellä mutkia).
    Tähän auttanee myös se, että katsoja omistaa kaksi silmää. * Vaikka kohde olisi toisen silmän sokeassa pisteessä, toinen silmä silti näkee sen.

    P.S. Toi kaistalla mutkittelu ennen jokaista risteystä ei tunnu realistiselta vaihtoehdolta oman näkyvyyden lisäämiseksi.



    -Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
    -If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
  3. #3
    Lainaa (Mosse @ Elo. 19 2008,12:19) kirjoitti
    Lainaa (Fobba @ Elo. 19 2008,12:09) kirjoitti
    Tähän auttaa kaksi toimenpidettä: eka on se, että katsoja kääntelee päätään vähän puolelta toiselle, toinen taas se, että lähetyvä kohde mutkittelee pyrkien poistumaan sokeasta pisteestä (lähestyvä pyörä tekee kaistansa leveydellä mutkia).
    Tähän auttanee myös se, että omistaa kaksi silmää. * Vaikka kohde olisi toisen silmän sokeassa pisteessä, toinen silmä silti näkee sen.
    Pitää täysin paikkansa: toinen silmä katta toisen sokean pisteen.

    Käytännössä voi olla, että toisen silmän näkökentässä on este, esim. vieressä istuja, taustapeili, A-pilari, jne.

    Minusta on hyvä kuitenkin tiedostää tämä silmän rakenteesta johtuva ominaisuus ja pyrkiä itse toimimaan siten, että "vastapuolen" näkemistä helpotetaan.
    Don`t call me, I call you...

    VFR750, nuorekas kaks`kymppinen
  4. #4
    Lainaa (Fobba @ Elo. 19 2008,12:26) kirjoitti
    Käytännössä voi olla, että toisen silmän näkökentässä on este, esim. vieressä istuja, taustapeili, A-pilari, jne.
    Tai oma nenä.
    Old Suzuki never dies, it just looks that way.
  5. #5
    Lainaa (Mosse @ Elo. 19 2008,12:19) kirjoitti
    Tähän auttanee myös se, että katsoja omistaa kaksi silmää. Vaikka kohde olisi toisen silmän sokeassa pisteessä, toinen silmä silti näkee sen.
    ... paitsi jos tämä toinen silmä on puusilmä.
    CB 125 Twin '80 -> ... -> VT 750 C Shadow '06 -> XVS 1300A Midnight Star '08
  6. #6
    Kommentit taas asialinjalla...

    Mutkittelu havainnollistamisen edesauttamiseksi kuulostaa erikoiselle... Mopon liikkuessa eteenpäin, mutkittelun apu lienee käytännössä marginaalinen, ainakin maantienopeuksissa? Ellei sitten mennä penkasta keskiviivan yli ja takaisin...

    E:tarkennus



    "Never play cowboy in a room full of Indians."
  7. #7
    Asiallisia kommentteja... Kyllä kyseinen ilmiö vaikuttaa liikenneturvallisuuteen merkittävästi, brittiläinen Bike-lehti muun muassa aiheesta kirjoitti laajan artikkelin.
    Do you have premonitions of déjà vu?
  8. #8
    Lainaa (Mosse @ Elo. 19 2008,12:19) kirjoitti
    toinen taas se, että lähetyvä kohde mutkittelee pyrkien poistumaan sokeasta pisteestä (lähestyvä pyörä tekee kaistansa leveydellä mutkia).


    P.S. Toi kaistalla mutkittelu ennen jokaista risteystä ei tunnu realistiselta vaihtoehdolta oman näkyvyyden lisäämiseksi.[/QUOTE]
    miksipä ei tunnu realistiselta vaihtoehdolta.
    muuteski ihan hyvä elää sen pyörän kans pikkasen, eikä pyrkiä vetään suoraa viivaa hangosta inariin.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  9. #9
    Lainaa (Tuppervaari @ Elo. 19 2008,16:11) kirjoitti
    Lainaa (Mosse @ Elo. 19 2008,12:19) kirjoitti
    toinen taas se, että lähetyvä kohde mutkittelee pyrkien poistumaan sokeasta pisteestä (lähestyvä pyörä tekee kaistansa leveydellä mutkia).



    P.S. Toi kaistalla mutkittelu ennen jokaista risteystä ei tunnu realistiselta vaihtoehdolta oman näkyvyyden lisäämiseksi.
    miksipä ei tunnu realistiselta vaihtoehdolta.
    muuteski ihan hyvä elää sen pyörän kans pikkasen, eikä pyrkiä vetään suoraa viivaa hangosta inariin.
    ainakin ite olen tätä venkurointia harrastanut potentiaalisissa vaaranpaikoissa.
    tuskin se havaittavuutta ainakaan huonontaa, ja onpahan jotain puuhaa välillä.





    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  10. #10
    Lainaa (Ukkonen @ Elo. 19 2008,12:39) kirjoitti
    Lainaa (Fobba @ Elo. 19 2008,12:26) kirjoitti
    Käytännössä voi olla, että toisen silmän näkökentässä on este, esim. vieressä istuja, taustapeili, A-pilari, jne.
    Tai oma nenä.
    repesin
    Yoshi
  11. #11
    Lainaa (Fobba @ Elo. 19 2008,12:09) kirjoitti
    Otampa uudelleen esiin tämän aiheen, koska noita autojen eteen kääntymisiä ja niistä aiheitunieta havereita tuntuu olevan todella paljon. Aiheesta on ollut juttua täälläkin aikaisemmin, metta en sitä löytänyt.

    Kysymyshän on siitä, että silmässä on sokea piste, josta ei välity havaintoja aivoille. Jos lähestyvä kohde sattuu tähän pisteeseen ja ei siitä poistu, ei näköhavaintoa synny. Lähestyvä kohde jää siis havaitsematta. Näin voi käydä juuri auton kääntymistilanteessa, jossa lähestyvän pyörän paikka verkkokalvolla sattuu sokeaan pisteeseen.

    Tähän auttaa kaksi toimenpidettä: eka on se, että katsoja kääntelee päätään vähän puolelta toiselle, toinen taas se, että lähetyvä kohde mutkittelee pyrkien poistumaan sokeasta pisteestä (lähestyvä pyörä tekee kaistansa leveydellä mutkia).

    Lähellä tätä on myös silmän toimintaan liittyvä ominaisuus, jossa havaintoa ei synny, jos lähetyvä kohde on koko ajan samassa kohdassa taustaansa nähden: katsojan mielestä näkökentässä mikään ei muutu ja havaintoa ei synny. Tähänkin auttaa mutkien tekeminen, jolloin lähestyvä pyörä vaihtaa paikkaansa katsojan näkemässä taustassa.

    Tuota viimeistä ominaisuutta käyttävät mm. haukat saalistaessaan tai hävittäjälentäjä rynnäköidessään kohteeseen: asema taustaan nähden pidetään samana.

    Eli kun lähestytte sivutieltä tulevaa autoa tai tieltä vasemmalle kääntyvää autoa, tehkää ajokaistallanne mutkia havinnon helpottamiseksi.

    Itselläni on ainakin kerran ollut tästä melko varmaa hyötyä: auto aikoi kääntyä editseni vasemmalle (etupyörät kääntyivät ensin), jolloin aloitin jarrutuksen ja tein samalla pari nopeaa mutkaa. Auto pysähtyi selvästi nyökäten ja sivuuttaessani sen kuski näytti aika yllättyneeltä. *
    Voi elämän kevät ja puusilmät
    Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän *Eiku Pappa tunturin
  12. #12
    Lainaa (Fobba @ Elo. 19 2008,12:09) kirjoitti
    Eli kun lähestytte sivutieltä tulevaa autoa tai tieltä vasemmalle kääntyvää autoa, tehkää ajokaistallanne mutkia havinnon helpottamiseksi.
    Enpä ole tullut ajatelleeksi asiaa tuolta kannalta, mutta koska tiehen on ystävällisesti maalattu sopivia väistöharjoituksia, niin totta kai tarjottu opetustilanne käytetään hyväksi.

    Eli risteykseen tullessa ei kahta peräkkäistä ajokaistanuolta VOI sivuuttaa samalta puolelta. Jos hyvin käy, tulee vielä väistön ja nopean pysäyttämisen yhdistelmä.

    Tiehen maalatun hirven tai poron päälle ei voi ajaa. Liian huono enne.

    Koska yli rajoituksen ajaminen on kuulemma vaarallista, pitää myös tiehen maalatut lukemat ehdottomasti väistää.

    jne. Muilla vastaavia maneereja?
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  13. #13
    Lainaa (Hannu59 @ Elo. 19 2008,20:19) kirjoitti
    ...blaa blaa...

    Koska yli rajoituksen ajaminen on kuulemma vaarallista, pitää myös tiehen maalatut lukemat ehdottomasti väistää.

    jne. Muilla vastaavia maneereja?
    Ajattelin ensin et v*ittu mä en rupee muiden huomiokyvyttömyyden takia pelleilemään tommosia, mut sitten muistin et ainahan mä noita nuolia ja muita tosiaan pujottelen... Eli myönnetään *
    Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite

    Bitit on pc:stä...
  14. #14
    Lainaa (-ShadowMan- @ Elo. 19 2008,21:04) kirjoitti
    Ajattelin ensin et v*ittu mä en rupee muiden huomiokyvyttömyyden takia pelleilemään tommosia, mut sitten muistin et ainahan mä noita nuolia ja muita tosiaan pujottelen... Eli myönnetään
    "Väistöharjoituksia" nuolien, sujatieviivojen yms. kohdalla tulee "harjoiteltua" <<<kaatunut joskus sellaisen päällä jarrutuksessa, sateella.

    Myöskin risteystä lähestyessä (taajaman ulkopuolella lähinnä) auton takana, käyn kurkkaamassa ja myöskin näyttäytymässä oikealla ja vasemmalla vastaantuleville ja kääntyville kotiloille.
    Sokeista pisteistä en tiedä, mutta Siperia opettaa.
    Mukava ku pukama...eiku mukana

    Mei tö iiköls SKRIIM!

    The Mocamaster

    Koska kortti ja leipä
  15. #15
    Lainaa (Ukkonen @ Elo. 19 2008,12:39) kirjoitti
    Tai oma nenä.
    melekosen hyvä
    -94 super tennari
  16. #16
    Lainaa (zuidi @ Elo. 19 2008,22:25) kirjoitti
    Lainaa (Ukkonen @ Elo. 19 2008,12:39) kirjoitti
    Tai oma nenä.
    melekosen hyvä
    Hauska, mutta ei vitsi vaan aivan taivahan tosi.

    Myös tämä oma vajavaisuutensa ja sen vaikutus omaan toimintaan on hyvä ymmärtää, että kääntyy risteyksessä koko nuppi eikä vain silmämunat.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  17. #17
  18. #18
    Vanha toimiva konsti on katsoa huomaako se sivutieltä tulija että olet tulossa!!! Jos takaraivossa tuntuu ettei huomaa niin, vauhtia pois, seuraa liikkuuko ja jos liikkuu niin torvea. Viimeksi viikon loppuna jossain Porin yläpuolella, vastapuoli varmaan juovuksissa koska lauantai ja toimin näin. Auto seisahtui heti ja tiesin että ei nähnyt tai huomannut. Eli, onko huomannut:saat katsekontaktin vastapuolelta. Vastapuoli pysyy paikallaan ja katsoo sinuun, kaikki ok. Ei katsekontaktia tai auto liikkuu, vauhtia pois, sormi torvelle. Ja harjoitelkaa.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  19. #19
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Silmän sokeasta pisteestä on aivan minimaalinen haitta.

    Sen sijaan vaimon kalkatus poistaa sekä näön että kaikkien
    muidenkin havaintojen vastaanottamisen ympäröivästä maailmasta.
    Tulee ajeltua kilometrikaupalla ilman, että matkasta olisi
    minkäänlaista ulkopuolista muistikuvaa. Parkkeerattaessa perillä
    autoa jää kummastuksissaan miettimään tietoisuutta, että
    matkalla oli neljät liikennevalot, mutta mitään muistikuvaa ei ole
    millaisia valoja niissä tolpissa mahtoi olla vai oliko mitään. Vain
    kellosta ja paikasta voi huomata, että jonkinlaista siirtymää on
    näköjään ollut, kun kerran perilläkin jo ollaan. Lääkärit - parikin -
    ovat yrittänyt hydponisoida minua muutaman kerran
    hoitotarkoituksin, mutta eivät onnistuneet. Kuulun ilmeisesti
    siihen kovapäisten sakkiin, johon ei puheet ja lirkuttelut tehoa.
    Kuitenkin vaimon kalkatus ilmeisesti saa minut vaipumaan
    psykoosiin tai johonkin muuhun soosiin, mutta ei ainakaan
    hypnoosiin. Vakavasti ottaen on täysin mahdollista, että jonain
    päivänä ajan jonkun mp-hemmon ylitse, enkä itse tiedä moista
    insidenttiä koskaan olleenkaan.
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  20. #20
    Minä ainakin toisinaan harrastan tuota kiemurtelua ennen risteystä, kun sellainen vähän epävarman oloinen autoilija on tulossa sivutieltä. Oli se sitten sokeapiste, A-pilari tai ajatuksissa oleva autoilija, niin ehkä havaitsee minut paremmin, kun liikkuu hieman eikä ole vain yksi staattinen valopiste näkökentässä.
    xxx
  21. #21
    Lainaa (Tuppervaari @ Elo. 19 2008,16:11) kirjoitti
    Lainaa (Mosse @ Elo. 19 2008,12:19) kirjoitti
    toinen taas se, että lähetyvä kohde mutkittelee pyrkien poistumaan sokeasta pisteestä (lähestyvä pyörä tekee kaistansa leveydellä mutkia).


    P.S. Toi kaistalla mutkittelu ennen jokaista risteystä ei tunnu realistiselta vaihtoehdolta oman näkyvyyden lisäämiseksi.
    Lainaa kirjoitti
    miksipä ei tunnu realistiselta vaihtoehdolta.
    muuteski ihan hyvä elää sen pyörän kans pikkasen, eikä pyrkiä vetään suoraa viivaa hangosta inariin.
    Jotenkin tuntuu että se kiemurtelu viemä huomio vie saman verran huomiota muusta ajamisesta pois. Jos tulee joku äkkitilanne (vaikka jalakulkija hyppää suojatielle eteen) ja onkin suorittamassa kiemurteluharjoitusta ja mopo on kallellaan, niin sen jarrun käyttö ei olekaan enää niin helppoa. Samaten kaikki roskat, kaistamerkinnät yms. tiellä muuttuvat vaarallisiksi kun niistä ajetaan mutkitellen yli, kun suoraan ajaen ei olisi vaaraa. *


    OT:
    Ja mitä jos se autoilija pyörittelee silmiään nähdäkseen paremmin, mutta mopoilija kiemurteleekin juuri siinä sokeassa pisteessa... *

    Yksi vaihtoehto lisätä omaa näkyvyyttään on käyttää huomioliiveja, taikka sitten lihottaa itsensä sen verran isoksi että ei mahdu siihen sokeaan pisteeseen.



    -Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
    -If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
  22. #22
    Lainaa (vuohi @ Elo. 19 2008,22:39) kirjoitti
    Mikä V*tun sokeapiste
    Se on näköhermonpää se. Näköhermo on kaapeli, joka vie silmänpohjan aistinsolujen havaitsemat ärsykkeet aivoihin. Näköhermonpään kohdalla ei ole aistinsoluja, joten se on silmän sokea piste, ei v*tun.

    Kuvassa on silmänpohja, keltaisena näkyvä alue(joka on ympyröity) on näköhermonpää ja toinen ympyröity alue on tarkannäkemisen alue.

    JK



    Yamaha FZR 600 -89 -->
    Yamaha YZF 750 R -95
  23. #23
    Sokea piste on varmaan totta, olenhan tuon itsekin kokenut kun meinasin joskus kuorma-auton alle kävellä.
    Uskoisin kuitenkin, että nämä lukuisat autojen eteen kääntymiset ja niistä aiheutuneet haverit johtuvat kuitenkin enemmän muusta kuin siitä sokeasta pisteestä

    Ja se muu on nykyisten autojen turvakorirakenne. Mulle itselle kävi 2002 sitten aivan ihmeellisiä ja läheltä-piti-tilanteita. Ne tilanteet alkoi, kun hommasin auton, joka oli Citikan C5.

    En ensin osannut edes yhdistää noita tilanteita uuteen autoon, vaan ajattelin jo, että mikähän helvetti mulle on tullut kun noin töppäilen. Tilanteet oli sellaisia, joissa polkupyörä, mp, tai jopa auto tuli risteykseen (useimmiten oikealta) ja meikäläinen väänsi surutta suoraan eteen.

    Aika pian tajusin mikä mättää.. Näköesteet oli ne leveät pilarit tuulilasin reunoilla. Niiden taakse mahtuu jopa henkilöauto, jos se vaan lähestyy sopivassa kulmassa ja on oikealla etäisyydellä.
    Kun tuo selvisi, niin pitikin opetella homma uudelleen. Risteykseen tullessa piti kurkkia pilarin taakse, jotta näki tuleeko sieltä ketään.
    Aivan yhtä massiivisia rakenteita = näköesteitä on monessa muussakin nykyautossa, mahdetaankohan noista edes autokoulussa mainita. Monelle vanhemman polven kuljettajalle moinen tulee todella yllätyksenä - kuten minullekin.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  24. #24
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Tuntuu siltä, että tuo silmän sokeapiste on se pienempi riesa, kun kovin monelta tuntuu olevan hukassa nimenomaan se silmän "näkeväpiste"
    GHOSTWRITER
  25. #25
    Lainaa (Hannu59 @ Elo. 19 2008,22:35) kirjoitti
    Lainaa (zuidi @ Elo. 19 2008,22:25) kirjoitti
    Lainaa (Ukkonen @ Elo. 19 2008,12:39) kirjoitti
    Tai oma nenä.
    melekosen hyvä
    Hauska, mutta ei vitsi vaan aivan taivahan tosi.

    Myös tämä oma vajavaisuutensa ja sen vaikutus omaan toimintaan on hyvä ymmärtää, että kääntyy risteyksessä koko nuppi eikä vain silmämunat.
    Niimpä. Hauskalta tuntuu, mutta helppo todeta:
    pää eteenpäin, katse vaikka vasemmalle, ensin oikea silmä kiinni ja vasen auki, sitten päinvastoin. Aika ison alueen neesu peittää, jos ei jaksa päätä käännellä. Silloin eri paikoissa olevat sokeat pisteet eivät "kumoa" toisiaan.
    Puusilmäisyyden lisäksi puuniska, niin kaikilla ei ole kivaa...
    Old Suzuki never dies, it just looks that way.
  26. #26
  27. #27
    Tulee risteyksiin aina ihan maksiminopeudella ja jarruttaa sillai "liipissä", että perä irtoaa tiestä ja liukuu sivulle, jolloin pyörä on katsomissuunnasta leveämpi ja näkyy paremmin
    Säälin saa lahjaksi, kateus pitää ansaita!
  28. #28
    Ite olen tähän kaistalla kiemurteluun päätynyt ihan tuon silmän rakenneteorian ja muutaman luetun artikkelin pohjalta, joten varsinaista kokemusta tuolta katsojan puolelta asiaan ei minullakaan ole.

    Taidanpa ottaa pari kaveria avuksi ja ottaa videolle kuvaa lähestyvästä pyörästä kiemurtelulla ja ilman. Yritän laittaa otokset tännekin nähtäväksi...

    Lisäksi kannattaa ajatella myös tuota toista mainitsemaani asiaa: jos lähestyvän kohteen paikka taustaan nähden ei muutu, ei katsoja välttämättä havaitse sitä lähestyvää kohdetta (tästä taidetaan myös käyttää nimitystä "stealth-ilmiö").
    Don`t call me, I call you...

    VFR750, nuorekas kaks`kymppinen
  29. #29
    Lainaa (vuohi @ Elo. 19 2008,22:39) kirjoitti
    Mikä V*tun sokeapiste *
    Varmaan sama kuin vitun sokea.
    Truth, Knowledge, Knackered Sliders
  30.  
  31. #30
    Lainaa (Hannu59 @ Elo. 19 2008,20:19) kirjoitti
    Lainaa (Fobba @ Elo. 19 2008,12:09) kirjoitti
    Eli kun lähestytte sivutieltä tulevaa autoa tai tieltä vasemmalle kääntyvää autoa, tehkää ajokaistallanne mutkia havinnon helpottamiseksi.
    Enpä ole tullut ajatelleeksi asiaa tuolta kannalta, mutta koska tiehen on ystävällisesti maalattu sopivia väistöharjoituksia, niin totta kai tarjottu opetustilanne käytetään hyväksi.

    Eli risteykseen tullessa ei kahta peräkkäistä ajokaistanuolta VOI sivuuttaa samalta puolelta. Jos hyvin käy, tulee vielä väistön ja nopean pysäyttämisen yhdistelmä.

    Tiehen maalatun hirven tai poron päälle ei voi ajaa. Liian huono enne.

    Koska yli rajoituksen ajaminen on kuulemma vaarallista, pitää myös tiehen maalatut lukemat ehdottomasti väistää.

    jne. Muilla vastaavia maneereja?
    Ilman muuta. Aina. Kaikki maalaukset väistetään.
    Kronoby Racing Team
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen