Osaisitteko suositella ajokäyttöön hyviä korvatulppia? Ajattelin kokeilla tulppien kanssa ajamista ja ostin mittavan sotilasurani kunniaksi Earit. Ne eivät juurikaan tunnu laskevan melun määrää vaan pikemminkin muuttavat sen luonnetta, enkä ole ihan varma meneekö tuo parempaan suuntaan; moottorin ääni häipyy suunnilleen kokonaan, ja kyllä minä veekakkosen jumputusta jaksaisin kuunnella, mutta ne tuulenpyörteet...
CB 125 Twin '80 -> ... -> VT 750 C Shadow '06 -> XVS 1300A Midnight Star '08
Osta sennheizer HD-550 tulppanappikuulokkeet ja kuuntele soundia kanssa... Tai sithän se joku tapahtuma oli ens viikonloppuna missä sais niitä muotoon valettuja... Muut osaa varmaan neuvoo niista paremmin.
CBR 1000F -89
3M:n tulpat ovat olleet hyviä, pakkauksissa näkyvissä vaimennuskyky. Ulkoa en muista mutta olikohan merkintänä s/n ja esim nro 28 tai 31, isompi taisi olla enemmän vaimentava.
Käytössä ollut myös läpinäkyvässä "pillerikiekossa" olevia värikkäitä tulppia, eivät vaimenna niin hyvin mutta hieman "jauhoisina" mukavia käyttää.
Dirty Nasty Furriner
Mä käytän kuulonhuoltoliiton muotoonvalettuja tulppia ja hyvät on. Makso 50€ ja pari vuotta arvioitiin käyttöajaksi (ja tämähän tietysti riippuu käytön määrästä).
Lisätietoja!
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Yamaha DT 125 X -06
Gilera SMT 50 -18
Itsellä ensimmäistä kesää menossa Motosafe tulpat.
Muistaakseni n.25e. Hyvä sijoitus.
Motosafe
Nämä hyviä (3M 1100). Pakkauksessa arvo 31dB ja sisäpussissa 37. Myös moni nimetön halpistulppa toimii. Motosafeja odotellaan pukinkonttiin(Staga @ Elo. 06 2008,17:54) kirjoitti
Kikka kolmosena leikkaan noin 1/3 pois tulpan paksusta päästä. Muuten kypärä painaa tulppaa ja korvaan alkaa sattumaan. Pahimmassa tapauksessa tasapainon kanssa tulee ongelmia. Tulpan katkaisu ei vaikeuta sen korvaan tunkua. Mutta jos innostuu, niin voi sen niin syvälle tuupata, ettei sormin saa kunnon otetta (testattu). Pihdit rules.
Autotallimotoristi
Mä suosin noita Moldexin "spark plugeja", saa tollasessa kätevässä 2 parin muovirasiassa ja tuntuu huomattavasti mukavemmilta kuin normi earit. *Ainakin Motonetistä löytyy.
Itse ostin noita joskus tuollaisen 200 parin laatikon (taisi tosin olla tinnitusyhdistys, josta nuo aikanaan hommasin). Eipähän tarvitse heti olla ostamassa lisää tai työntää likaisia tulppia korviin. Aika erikoisen näköisiähän nuo on, kun jokainen yksilö on värän erivärinen ja raidallinen.(Aapo @ Elo. 06 2008,19:15) kirjoitti
En nyt kuolemaksenikaan muista merkkiä mutta Stormilta ostin joskus vähän tämän näköiset:
Niissä tuo tappi vaan oli erilainen. Olivat omiin korviini halvoista tulpista tähän asti ehdottomasti parhaat.
Sittemmin en ole samoja tulppia missään nähnyt myynnissä
Noi muotoon valetut varmaan olisivat hyvät, mutta ite en moisia voi ostaa. Kaikki tiiliskiveä pienemmät esineet tuppaa hukkumaan niin herkästi![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Korvasta otetun muotin mukaan valmistetut.
Näitä on useamman laisia, omat on Earfoon. kovaa muovi, mp-malli, ei ulokkeita. läpireijällä ja vaihdettavalla vaimentimella. (muist 15 tai 25 DB)
Ei juuri vääristä ääntä mut juurikin vähentää tuulen suhinoita yms.
Menee "heittämällä korvaa" ei tartte ku pyöräyttää paikalleen ,liekö 5 -6 sec on molemmat päässä, ja kohallaan joka kerta.
Mulla istuu niin et pisimmät ajo päivät ollu yli 9 tuntia ja korvissa ei kipuja eikä mitään - kuin olis kotona istunu.
toki kypärä voi painaa tulppaa jos huonosti sattuu.
hinta toki on suht korkea mut kestävät vuosia ja on oikeesti hintansa arvoiset. Ainoa mitä harmittelen on etten hommannu vuosia aikaisemmin.
toinen tunnettu muistaakseni Finfonic.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Finfonicin tulpat on itsellä, suosittelen.
Eivät ole halvat, mutta hyvät on.
Itse käyttänyt apteekista ostettavia silikonipalasia, jotka tungen korvaan. Vaimentavat ne kyllä melua, ja ovat ihan mukavat päässä kun muotoutuvat.
Ukko toi töistä Wurthhin korvatulppia ja hyvin ajavat asiansa omasta mielestäni.
600rr
Minä kiitän. Tässä tulikin jo useita kokeilemisen arvoisia vaihtoehtoja.
Osta nyt vaan ne Motosafet, jos et omaan korvaan valettuja saa mistään. Vaimentaa hyvin (kaksi eri suodatinta mukana), ei purista eikä ärsytä ja menee hyvin paikalleen asennusputken avulla.(Urkki @ Elo. 06 2008,21:32) kirjoitti
Omat korvani ovat ilmeisesti kovin herkät tulpille, kun ennen käytin niitä neonkeltaisia EAR softeja, mutta nekin ryhtyivät ajon aikana painamaan ja korvia siis särki. Tavallisia eareja, oransseja tapillisia tai miitään ei korvat kestä. Sitten pikkuveli toi töistä muutaman paketin näitä:
Päällä joku kumipinnoite, äärimmäisen joustava ja pehmeä rakenne ja tiivistyvät erinomaisesti korvaan, eikä todellakaan paina. Verrattuna EAR Softeihin, äänimaailma on pehmeä. Leikkaa korkeat ja häiritsevät äänet hyvin pois. Bassovoittoinen ääni korvissa. Todella miellyttävät tulpat.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Laserliten tulpat on parhaat mitä olen tähänmennessä tavannut ns. kertakäyttötulpista.
Pitemmillä matkoilla käytän yleensä apteekista ostamaani [url=http://www.verkkoapteekki.fi/product_info.php/cPath/29/products_id/220]korvakittiä[/ur],
koska korvakäytäväni ovat kohtalaisen arat, eivätkä kestä tulppia pidempiä matkoja.
Aivan mahtavaa roinaa! Tätä ei työnnetä ollenkaan korvakäytävään vaan se asetetaan korvakäytävän suulle -> Ei kipeydy korvat.
Vaimentaa TODELLA hyvin.
Muotoonvaletut kiinnoistaisivat myös,
mutta en ole laiskuuttani saanut moisia hommattua.
Edit: lisäsin linkit
Tällähetkellä ei omaa pyörää
Aiemmin Kawasaki Z750 '08
Tuossa vielä linkki, jossa myös speksit.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
OK. En olis yhtään halunnut, mutta kun käskettiin niin kävin töihin hiippaillessa lääkäriasemalta ostamassa. Ainakin näyttävät säilytysrasioineen asiallisemmilta kuin tulitikkulaatikossa mukana kannetut Earit.(hidas57 @ Elo. 07 2008,09:06) kirjoitti
Noi motosafet on asialliset, käytin niitä ennen.
Mut korvat kipeyty toisinaan ja taivuin.
Muotoon tehdyt on vielä kertaluokkaa mukavammat käyttää, kätevämmät laittaa päähän sekä suodattaa ääntä vielä tasaisemmin.
Ne tulee sujautettua korvaan kaikkein lyhyimmillekin siirtymille, kun pyörän avain ja häly kulkee myös samassa nyytissä.
Sellaiset tosin ei välttämättä tälle kesälle kerkee. Omissa meni 6-7 viikkoa (keväällä)
Earfoon
Finfonic
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Lankomies postitti satsin Howard Leight MAX tulppia, ja itselle tuntuvat olevan just mainiot. Aiemmin olen käyttänyt Bilsomin 303 small tulppaa mutta jatkossa nuita edellä mainittuja.
...and music? Well, it's just entertainment folks.
Motosafet itselläni kans ja paljon paremmat kun aluksi käyttämäni perus vaahtomuovitulpat. Ei tee äänestä sellasta puuroa, vaan vaimentaa mukavasti eikä paina, eikä tee tukkoista oloa![]()
Ei tää ihan tähän kuulu mutta kun en löytäny haulla mistään tämmöstäEli siis kypärän alle sitä kaulapantaa minkä pitäis ottaa sitä suhinaa pois,onko kellään kokemusta, kun ei tunnu noi korvatulpat riittävän, en oo kyll kovin monia kokeillu mutta kun ei ainakaan noi stormin ja normi earit riittävän
Eli missä noita myydään ?
Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän*Eiku Pappa tunturin
Tilasin minäkin nuo Motosafe:t, saa nähdä (kuulla) millaiset on.
Aivan umpitulpilla tulee jotenkin pönttömäinen olo.
XV 1100
Kaikki suomessa valmisttut, *anatomisesti muotoillut, puherasialla tai ilman, oman teknikon tekemät akryylistä silikooniin, oman teknikon keksinnöt kokeilleena,, ammatin surkeus.. Olen palannut alkuperäisiin keltaisiin eareihin. Kun pusertaa läjään ja huolellisesti asettaa on vaimennus ylivoimainen puserrukseen verrattuna. Puheen kuulee muttei konetta mikä on haitta koska joutuu kattomaan kiekkamittaria 3-4 trpm välillä.
Matalat turbulenssiäänet häirittee jos tulppa tulee liiaksi ulos korvasta = huono asettelu. Tällöin pitää ottaa tauko ja pistää tulpat uudestaan paikalleen.
Hyvää ehdottoman mainion alhainen *kilohinta![]()
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
Kyllähän nuo umpitulpat hyvin vaimentaa, liiankin hyvin, autocomin jutut ei kuulu vaikka voluumi olis täysillä.
Tietty mahdoton yhtälö= melussa vai metelissä. Mitäköhän oikein haluan ??![]()
XV 1100
Itse juuri ostin motosafen tulpat. Istuu tosi hyvin päähän ei paina eikä purista ja musiikin, sekä keskustelu kypäräpuhelimella onnistuu paremmin kuin eareilla. Poistaa häiriöäänet hyvin jopa alemmalla vaimennuksella (paketissa mukana kaksi eri vaimennus osaa).
Kolmisen vuotta olen ajellut eareilla, jotka toimivat kyllä hyvin mutta painavat pitemmän päälle ja paskastuvat nopeasti.
Motosafet ostin siksi, että finfonic korvan muotoon valettavat maksoivat 205 egee parija Motosafet oli 30 €.
Kiitooooos(Aapo @ Elo. 27 2008,23:18) kirjoitti
![]()
Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän*Eiku Pappa tunturin