Mahtavan upeeta, kun jarrusatulan kiinnitys kierteet korkkaa. Kierteet lähtivät tyylipuhtaasti satulan kiinnityksen yläpinnalta ja nyt satulan kiinnitys on vain yhden pultin varassa. Olikohan ajot sitten tässä?
Mietityttää vaan että mistähän moinen olisi voinut johtua, koska tämä oli ainakin minulle esimmäinen kerta kun jouduin tämän pyörän jarrusatulan irroittamaan. En ollut kiristäessä edes lähellä sitä 40:tä Nm jolle tuo pitäisi kiertää, kun mutteri alkoi pyöriä tyhjää. Edellinen omistaja / huolto oli asentanut reikään muuten jonkun muun kuin alkuperäis pultin, jonka uskon oleen syynä tai seurauksena korkkaukseen. Pultin kierteet olivat kyllä samat. En usko että satuloiden lepuutus yksien pulttien varassa eturegas operaation aikana olisi tuhonnut kierteet. Enkä myöskään usko että minun kiristyllä tuo kierre rikkoontunut, koska en (vielä) kiristänyt lujaa. Olen esim jalkatappien kierteitä ilman monettia vetänyt kireälle ja tapit ovat samat kuin satuloissa.
Mitäs nyt kannattaisi tehdä? Onko helicoil, recoil tai time-sert hyviä ja kestävä tapaja korjata satulan kierteet. (käsittääkseni toivottavasti yammun etuputkissa ei ole kierteitä vaan onneksi vain satulassa). Kestääkö helicoil vai pitääkö tässä alkaa etsimään romikselta uutta jarrusatulaa?
Linkkinä muuten sarjat:
recoil
Helicoil
Mitäs muuten tuollaiset sarjat maksaa ja onnistuuko asennus ihan kotikonstein? Pitää ilmeisesti ostaa sitten kierteen kairaus työkalut, helicoilsarja ja sitten vielä hankkia jostain se perkeleen orkkis pulttikin.
Vitutuksen määräähän ei saa laskemaan kun viinalla, mutta onneksi nyt tuli korkattua ne unohtuneet asennus kaljatkin.
Kyllä ne kierteet näköjään korkkaa vaikka on kaikki momettiavaimetkit ja on mukamas niin kovin huolellinen.
Pistäkääs vähän vinkkiä tuohon kierteen korjaukseen. Niin ja rohkeneeko tuolla pelillä muuten ajella yhtäänm sehän tässä nyt eniten harmittaa?
Teetätin öljypohjaan helicoilit, hyvin on pitänymiksei toimis tuossaki
Maksoi liikkeessä 20 egee eli ei kallis
![]()
Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän*Eiku Pappa tunturin
Missähän liikkeissä noita tehdään? Onko tuo ylipäätään sellaista jota pystyy itse tekemään?
Jarrusatulassa on vaan se v-mäinen ongelma, että kun vien liikkeeseen joidun valuttamaan nesteet pihalle ja lisäksi pyörä olisi pois ajosta.Elättelen toivoa että pystyisin itse tekemäkkä tekemään tämän satula kiinni pyörässä. (lieneekö mahdollista?)
Nyt kun korjauksella olisi kiire niin mieluiten tekisin hommat itse, jos hinta eivain karkaa käsistä. Eli jos nuo sarjat maksaa luokkaa 100€ niin sitten teetätän tuon jossain. Ei ollut nimittäin suunnitelmissa korkata useampia kierteitä. Niin ja eikös noissa sarjoissa ei ole kuin vain sitä yhtä kierrettä, niin niille tulee harvoin käyttöä? Lisäksi joutuisin ostamaan vielä nuo kairaus työkalutkin, että hintaahan tälle kyllä itse tehtynä tulisi?![]()
Pajakulma Oulussa tekee ja niinkuin sanoin maksoi 20 egee ettei kovin kallis, mutta kai se onnistuu itteki jos haluat kokeilla, mutta eihän toi jarrujen ilmaus ny nii mahoton temppu ole *
Eikä siinä hommassa mene liikkeessä ku puoltuntii *
Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän*Eiku Pappa tunturin
Helicoil ainakin kestää usein jopa paremmin kuin originaali kierre. Tampereella tämmöisen saa teetettyä ainakin Tammer Dieselillä. Ja näkyy olevan toimipaikkoja muuallakin. Itse jos tekee tarvitset oikean kokoisen poranterän ja kierretapin sekä tietenkin vääntimen irtokierteelle.
En tiedä hintoja tuollaiselle setille mutta voipi olla kallis. Jos on tarve vain yhdelle kierteelle niin ei kyllä kannata koko settiä hankkia.
Tosin ainakin autojen kanssa nuo ovat periaatteessa laittomia. Ainakin renkaan navassa. Tiedän kun teetätin itse pari vuotta sitten. Monissa huoltoliikkeissä eivät edes suostuneet moista tekemään juuri sen takia kun on laitonta.
Kierre saattaa mennä vaikka et sitä itse olisi tuhonnut. Edellinen kiristys liian kova ja kierre on venynyt niin että seuraava kiristys on viimeinen. Ja joka kerta kun pultin/mutterin avaa ja kiristää niin kierre venyy ja väsyy.
Isona minäkin alan juoda viinaa ja käymään vieraissa.
Leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä.
Eihän tuo ilmaus mikään ihme juttu olekkaan.Valuttaa nesteet pois, irroittaa satulan, vie sen liikkeeseen, kiinnittää satulan, laittaa uudet nesteet ja ilmaa jarrut. Suurin aika menee vain liikkeen metsästyksessä ja sitten mopon seisotuksessa, about 3-5 päivää riippuen tsäkästä. Itse asun tuossa Riihimäki-Järvenpää-Nurmijärvi sektorilla. Ei kukaan tietäsi pajoja sieltä?
Niin ja jos tuolla uskaltaisi ajaa, niin ei kai sitten tuolla liikkeen metsästyksellä nyt niin kiire olisi. Pitäisihän tuon satulan tuossa teoriassa pysyäkkin, mutta en vain tiedä millaiselle rasitukselle nuo kiinnitys pultit joutuvat. Tuli vain mieleen että pikakorjaisi tuon locktaitilla että pääsisi ajelemaan. Vaintoehtoisesti taas ajo yhdellä etu satulalla ei ole järkevää tai edes mahdollista.![]()
Eipä tuo Helsingin toimipiste kovin kaukana ole.
Soitapa sinne ja kysy voivatko korjata niin että ei ota satulaa irti.
Sain käsityksen että olisi pakko ostaa setteinä. Onkohan kukaan saanut yksittäisiä kierteen korjaus osia ostettua?(kivipaa @ Heinä. 22 2008,21:12) kirjoitti
Noitten helicoilien laittomuudet tuli minulle ihan yllätyksenä. Onkohan sama esim jarrujen kanssa?
Saisikohan synninpäästön tuosta kierteen tuhoamisesta? Eihän se yhdellä kiristyksellä pitäisi edes korkata.
Katselin kairojen hintoja ja pyörivät siinä 10-60€ välillä. Settien tai yksittäisten osien hintoja en ole löytänyt.
MMAF:n sivuilla oli muuten hyvä linkki:
Kierteen korjausta (MMAF)
Mikähän tuo kierteen korjauksen erikois tappi on? Hinnaksi sanotaan olevan (recoil) n. 45-75€ ja siinä olisi kaikki tarvittava.
P.S. Jännä muuten että kierteet olivat menneet ylhäältä aivan kokonaan? Ei esim niin että 3 ensimmäistä kierrettä olisivat menneet, vaan ainoastaan yläpuoli kierteestä on förbi. Olisikohan hammastus ollut väärä?
Vie kuule Keravalle R-Koneistukseen, varmaan osaavat siellä jeesiä. On noita motukanropaajia sielläkin töissä.
http://www.ihalines.fi/r/
Dirty Nasty Furriner
No ei ne Helicoilit laittomia ole vaan se missä niitä saa ja ei saa käyttää. Auton renkaan napa on semmoinen missä katsastus viranomaisen mukaan ( näin minulle korjaamolta kerrottiin) niitä ei saa käyttää. Toisaalta ei ole kertaakaan katsastus mies/nainen rengasta irti ottanut...
![]()
tää ei kyllä laittais helicoilia jarrusatulan pultinreikään... holkki o kertaluokkaa parempi ja maksaa saman, saap kunnollisen.
maxiskootteri
-Punainen on edelleen väreistä nopein -
Eli siis time-sertistä oli kyse? Missä hinnoissa tuo Würth:in setti pyörii?(foxterrier @ Heinä. 22 2008,22:21) kirjoitti
missäpäin vaikutat? jos pk-seutu niin onnistuu, mulla on re-coil vehkeet.
Triumph Scrambler 900 -07 / Desert sled tracker projekti
Ex. Triumph Street Triple R -12, Ktm Duke 690 -08, Triumph Speed Triple 1050 -05, Honda Cbr 600f / RR.
Kysyppä vastaavaa jarrusatulaa purettuna vaikka Korvannolta.
Saat varmaan kohtuu hinnalla toimivan jarrusatulan, eikä ole ainakaan mikään viritys, jonka kestävyyttä pitää miettiä ajaessa.
"Voit valita oletko aina oikeassa vai onnellinen"
Suzuki GS 500E -> Honda CBR 1100xx
Tammer-Diesel ei suostunut tekemään mulle helicoilia jarrusatulan kiinnityspulttiin viime vuonna. Perusteena oli se, että vaikka helicoil on kestävä jne, se saattaa irrota kokonaan huolimattoman käsittelyn seurauksena (esim. jos kierrettä putsataan jollain piikillä tms), eikä he halua ottaa riskiä että näin kävisi jarruosille. Kuulemma joskus aiemmin olivat tehneet mutta silloinkin piti allekirjoittaa joku "vastuuvapautussopimus".
Ebaystä löytyy käytettyjä jarrusatuloita halvalla, sain ZXR:ään satulan sielä 5 eurolla, täysin kunnossa. Korkea lähtöhinta tai hintavaraus ilmeisesti maksaa jotain myyjällle Ebayssä, siksi jotkut ei laita korkeaa lähtöhintaa tai hintavarausta.
Kawa ZXR750H1 (Green Meanie)
Jos kiire o tien päälle ja kierre paskana ni paa läpipultilla ja nyloni mutteri ni ei aukee ajossa, suosittelen tilaamaa kuitekii ehjän satulan. Mitää irtokierrepatentteja nysväämää satuloihin![]()
Tuo Koivusen Recoil on sama kuin Helicoil,"omalla" nimellään vain.
Time-sert on paras,tosin on sitten kalleinkin.
Helicoil&time-sert yms tulee "ylikoon" kierretappi (yms sälää),jonka puolesta pakko hankkia sarjana ensimmäisen kerran.
Itsekkin vähän aikaa sitten jouduin tuolla recoililla korjaamaan satulan,kun oli jo edellinen omistaja kussut kierteet->oli laitettu vain liimalla pultti takas väljiin kierteisiin,oli mukava yllätys..
Helicoil kestää ~40Nm kiristystä,ja itse laitan aina liimalla nuo varmuuden vuoksi kiinni,eivät ole pettäneet.
Alumiini pettää helposti,jos vanhat kuivuneet liimat (yms likaa kierteissä)->kiristetään hiemankin enemmän.
Ja ihme mussutusta TÄSSÄ tapauksessa ettei olisi turvallinen,onhan se turvallisempi kuin alkuperäinen ALUMIINI,kun pultti kuitenkin rautaa.
Ja rautahan tunnetusti hieman kovempaa kuin alu..
Esim M8 recoil sarja on jotain ~50€,ja siinä tulee mukana useampi holkki,ja niitä saa sitten myöhemmin erikseen.
-92 GSX-R 750W
kyllä se helicoili kestää sen mitä pitääkin. kestää paljon pahemmissakin paikoissa.
Triumph Scrambler 900 -07 / Desert sled tracker projekti
Ex. Triumph Street Triple R -12, Ktm Duke 690 -08, Triumph Speed Triple 1050 -05, Honda Cbr 600f / RR.
Pistelin tuossa satulat tilaukseen. Ajattelin että vetelen tuon pultin nyt siitä nykyisestä sylinteristä läpi ja vetäisen siihen nyloni mutterin päähän. On näet mukamas kiire ajella.![]()
Alkoi jotenkin arveluttaa noiden helicoilien kestävyys jarrusatulassa jos moni firma ei noita edes tee sinne. Lisäksi kuin sain uudet satulat aika edukkaasti (korvanto), niin ajattelin että mikäs siinä. Tällöin ei tule pelleiltyä jarrujen kanssa ja tulee säästeltyä nuo helicoili harjoittelut vaikka jonnekin ei riskaabeliin paikkaan. Vaikka en nyt toivokkaan että mitään pyörästäni korkkaisi. Tuli vaan sellainenen ajatus päähän että en olisi yhtään yllättynyt jos se toinen satula korkkaisi heti perään, kun näköjään edellinen omistaja on kiristänyt niitä reippaammanlaisesti.
P.S. Tuon salulan kiristys momentti on 40Nm niin voiko olla että helicoilin m8 maksimi on sama 40Nm. Tällöin ei tarvitse paljoa ylikiristää että se on paskana.
P.S. Foorumilla on muuten todella aktiivista ja osaavaa porukkaa, joten syvä kiitos ja kumarrus kaikille teille.![]()
Oli hyvä virma tuo Korvanto.
Ite varasin Mörköön "uuden" tankin. Sen verran sopu hintaan että oli pakko ostaa. Jos vaikka talven aikana maalailis jotain kivaa systeemiä siihen...
![]()
Tuntuvat nuo purkaamot olevan ihan hyviä paikkoja hankkia pyörään osaa. Suosittelen.
Pitää vaan olla yleinen pyörä tai sitten paljon onnea matkassa. Sen olen huomannut, että moni purkaamo on lopettanut toimintansa. Lienekö sitten nyky päivinä kannattamatonta toimintaa, kun paremmat katteet saa orkkis varaosista? Vaikka toisaalta en ymmärrä miksei tuolla toiminnalla olisi kysyntää?![]()
Eiköhän tuo ebay vaikuta aika paljon. Itse tulee tilattua pääosin sieltä käytetyt osat, etenkin Saksasta löytyy hyvin. On vaan helpompaa kuin purkaamoihin soittelu ja kiertely.(Yammu-setä @ Heinä. 24 2008,10:03) kirjoitti
Viimeksi kun kävin purkaamolla niin puhelimessa sanottiin että osa löytyy, ja ajoin sinne jumalan selän taakse sitä hakemaan niin sitten noloina penkoivat hyllyjä ja totesivat ettei löydykään.
Kawa ZXR750H1 (Green Meanie)
mopokolle kysymys
teetit öljypohjaan kierteet, pitikö sun purkaa pyörä ja viedä öljypohja pajakulmaan vai vetikö ne sen raakana paikoilleen ja öljyt perään
itellä tippu öljyroppu vaalantielle ja öljyt samalla, onneksi pysyin pystyssä