Tulokset 1:stä 26:een 26:sta
  1. #1
    Mikä on oikeaoppinen tapa tarkistaa öljyt silmästä? Pyörä on vx800 -96.
    Mittausvirhe taitaa tulla herkästi? Tilavuus vain 2.4l. Joku neuvoi, että pyörä pitäisi olla "vatupassi alustalla", että on luotettava.
    Minkälaista öljynkulutusta voi pitää siedettävänä? Suositusöljyt käytössä (Motul). Ajettu 40tkm.
    (edellisen pyörän öljytikkusysteemi oli helppo)
    Neuvokaa kokeneemmat.
    vx800 -96, Honda Nt 650 Deauville
  2. #2
    Menet kyykkyyn pyörän sivuun ja nostat mopon pystysuoraan samalla. Kallistelet sen verran, että tunnet missä kohtaa pyörä on tasapainossa. Ei se niin millin päälle ole.
  3. #3
    Jos sulla on keskiseisontatuki paikallaan niin eikös se ole helpointa nostaan sen varaan suht koht tasaisella alustalla. Silloin ikkunassa näkyvä öljyn taso lienee tarkastusta varten kohdallaan. Ainakin niissä mopoissa missä mulla on moinen tarkastus silmä ollut on noin neuvottu tekemään.
    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  4. #4
    Jaa-a... * Tiedä sitten mikä on se oikeaoppisin tsekkaus öljysilmästä. *Itse sen ainakin katson niin, että polvistun fillarin viereen ja otan leveällä otteella kahvasta ja takalaukkutelineestä kiinni ja kallistelen siten että näen silmästä missä kohtaa öljyntaso näkyy. Siinä kohtaa missä öljyntaso on korkein on pyöräkin suorassa. Edellyttäen että alusta on silmämääräisesti katsottuna edes jokseenkin suora. *
    * * * * * * * * * * *
  5. #5
    Ohjeessa kuulemma sanotaan: sivutuella käyntiä pari minuuttia ja sit keskituelle tasaiselle alustalle ja pyörä suorassa. Silmää en pysty tarkastamaankaan sarvesta pitäen kun pitäis olla kontallaan maassa, on se niin alhaalla, kokematon kun olen.
    vx800 -96, Honda Nt 650 Deauville
  6. #6
    Lainaa (vihovi-2 @ Heinä. 21 2008,13:51) kirjoitti
    *Silmää en pysty tarkastamaankaan sarvesta pitäen kun pitäis olla kontallaan maassa, on se niin alhaalla, kokematon kun olen.
    Ööh pyydä jotakuta kurkistamaan silmääsi samalla kun pidät sitä pystyssä

    Jaahah anteeksi epäasiallinen kommentti

    Vakavasti puhuen tuossahan niitä hyviä ohjeita ohjeita tuli.
    Keskituella se on helpointa mutta alustan pitää olla mahd.vaakasuorassa, muuten virhettä tulee helposti.
    Savuttaako Vexä kun öljynkulutuksesta kyselet?
    And I looked, and behold a pale horse: and his name that sat on him was Death, and Hell followed with him.
  7. #7
    Omassa huoltokirjassa kerrotaan seuraavaa: Käynnistä moottori ja anna käydä hetken aikaa. Aseta moottoripyörä keskiseisontajalalle ja odota kolme minuuttia. Öljyn pitä ei saa mennä "L" tason alapuolelle, vaan öljyn pinta on asetuttava "L" ja "F" puoliväliin.

    Oman pyörän öljyt tarkista juuri näin -> 5000km ajettu, eikä öljyä ole kulunut lainkaan.
    Suzuki GSX 1250 FA ABS -11
  8. #8
    Lainaa (vihovi-2 @ Heinä. 21 2008,13:51) kirjoitti
    Ohjeessa kuulemma sanotaan: sivutuella käyntiä pari minuuttia ja sit keskituelle tasaiselle alustalle ja pyörä suorassa.
    Miksi se pitää olla sivutuella sen parin minuutin käynnin ajan?
  9. #9
    Hyvä kysymys! Mopon pitäisi olla vaaterissa kenties minuutin, niin
    kummasti se öljy laskeutua ehtii.
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
  10. #10
    Lainaa kirjoitti
    Miksi se pitää olla sivutuella sen parin minuutin käynnin ajan?
    Ei kait sillä ole väliä koneen käydessä, että millä jalalla se on. Silloin, kun öljyn pintaa tarkastellaan, niin silloin keskijalka käytössä.
    Suzuki GSX 1250 FA ABS -11
  11. #11
    Lainaa (vihovi-2 @ Heinä. 21 2008,13:51) kirjoitti
    Ohjeessa kuulemma sanotaan: sivutuella käyntiä pari minuuttia ja sit keskituelle tasaiselle alustalle ja pyörä suorassa. Silmää en pysty tarkastamaankaan sarvesta pitäen kun pitäis olla kontallaan maassa, on se niin alhaalla, kokematon kun olen.
    Höpö-höpö. Miksi pyörää pitää käyttää? Parempi ohje pyörään kuin pyörään olisi: vähintään viisi minuuttia kone seis ja sitten tarkastetaan öljyn määrä siten että pyörä suorassa. Tuo ohje missä pyörää neuvotaan käyttämään juontaa kai juurensa siitä että öljynvaihdon jälkeen filtteri imaisee itsensä täyteen. Muuten ei tarvitse käytellä.
    Kronoby Racing Team
  12. #12
    Lainaa (Black Crome @ Heinä. 21 2008,17:07) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Miksi se pitää olla sivutuella sen parin minuutin käynnin ajan?
    Ei kait sillä ole väliä koneen käydessä, että millä jalalla se on. Silloin, kun öljyn pintaa tarkastellaan, niin silloin keskijalka käytössä.
    Siksihän minäkin sitä ihmettelin. Tuskin siellä käyttöohjeessakaan käsketään sivutuella käyttämään.
  13. #13
    Käyttämisestä en muuten tiedä, mutta ainakin TRX:ssä öljyn pinta on lämpimänä aivan eri kohdassa kuin kylmänä. Eli mikäli kuuman koneen öljynpinta on ylärajassa, on sama öljymäärä kylmässä koneessa täyden ja minimin puolivälissä. Tuon välin suuruutta en tiedä omassakaan satavarmaksi, mutta on kokemusten perusteella 0,4 tai 0,5 litraa.

    Käytännössä siis jos tarkistaa kylmänä ja lisää sen mukaan öljyä, niin lämpöisenä onkin sitten yli ylärajan.



    Retired
  14. #14
    Mutta muutaman minuutin käynyt kone ei ole mitenkään "kuuma". Lisäksi öljyn laajenemisesta ei nyt varsinaisesti tuossa ajassa voida puhua. En tosin ole fyysikko, mutta... Se öljysilmä on siinä koneen kyljessä sitä varten, jotta voidaan tarkastella paljonko öljyä on moottorin öljypohjassa. Ja moottori sammutettaessa öljy alkaa valua moottorin ylemmistä osista takaisin öljypohjaan. X minuutin kuluttua tilanne on sama kuin kylmällä koneella (Riippuu öljytilavuudesta). Itse olen aina katsonut öljyt kylmästä koneesta ennen kuin lähden liikkeelle. Viisaammat korjatkoon.
    Kronoby Racing Team
  15. #15
    No ei tuo TRX Suomen suvessa koskaan kauhean "kuuma" ole, mutta lämmin kuitenkin. (Normikeleillä käy noin 60 asteisena.)
    Retired
  16. #16
    Mä ajoin nyt takaa sitä että: Koneet seis öljy seisoo siellä öljypohjassa. Kone käyntiin, ja öljypumppu alkaa pumpata sitä paineella voideltaviin kohteisiin: sylinterin seinämiin, sylinterikanteen, nokka-akseleille... Kun kone sammutetaan, öljy valuu takaisin öljypohjaan.

    Mun logiikan mukaan on jotenkin hassua tarkastaa öljy lämpimästä (mikä ikinä nyt onkaan lämmin, sitäpaitsi öljyn lämpötila on paljon korkeampi kuin jäähdytysnesteen lämpötila joksi mainitsit 60 astetta, ilmakoneissa jopa 150), koska silloin ei voi tarkkaan tietää milloin kaikki öljy on takaisin öljypohjassa.

    Ja jos odotat vaikkapa 5 min silloin lähes kaikki öljy on jo valunut takaisin ja tilanne on sama kuin ns. kylmällä koneella.

    Heti koneen käytön jälkeenhän sitä öljyä on roiskunut sinne sun tänne sen "ikkunan" takana". Mutta en voi mitenkään ymmärtää miten hetkisen käytetyllä koneella sitä öljyä voisi olla enemmän. Päinvastoin sitä pitäisi olla siinä ikkunassa vähemmän, hiukan, mutta kuitenkin.

    Edit. Sanavalintoja.



    Kronoby Racing Team
  17. #17
    VX:än manuaalista:

    Start the engine (while the motorcycle is outside on level ground) and allow it to idle for a few minutes.
    Turn engine off and wait approximately one minute.Recheck the engine oil level in the engine oil inspektion window.If it is lower than the "F"mark, add engine oil until it reaches the "F" mark.

    Itse olen pitänyt öljytasoa tuossa silmän puolivälissä mutta manuskan mukaan pitäis olla ylärajassa.
    Mutta näin siis lämpimässä koneessa...



    And I looked, and behold a pale horse: and his name that sat on him was Death, and Hell followed with him.
  18. #18
    Lommo kysyi aikaisemmin, että savuttaako. Alkukesästä savutti. Nyt ei enää. Epävarmuus tuli öljyn kulutuksen takia. En muista mitä öljyä oli, mutta vaihtoivat sen sitten motulin öljyksi (suositus). Toinen ilmanputsari oli tukossa, uusi vaihdettu. Savuttaminen on lakannut, mutta öljyä kuluu. Pelittää ihan hyvin. Eroa on viime kesän ajoon on se, vaihdetta vaihdettava pienemmälle aikaisemmin. Vitosella ajaessa vauhti oltava yli 80, että kulkee hyvin. Onko normaalia vai onko kone lopussa. Nyt ei vapaa valo pala kuin kone kylmänä. Onkohan tällä joku merkitys?
    Kiitos kun infoatte. Ja Lommo, se silmä juttu oli hyvä, nauratti.
    vx800 -96, Honda Nt 650 Deauville
  19. #19
    Lainaa (vihovi-2 @ Heinä. 21 2008,13:16) kirjoitti
    Mikä on oikeaoppinen tapa tarkistaa öljyt silmästä? Pyörä on vx800 -96.
    Mittausvirhe taitaa tulla herkästi? Tilavuus vain 2.4l. Joku neuvoi, että pyörä pitäisi olla "vatupassi alustalla", että on luotettava.
    Minkälaista öljynkulutusta voi pitää siedettävänä? Suositusöljyt käytössä (Motul). Ajettu 40tkm.
    (edellisen pyörän öljytikkusysteemi oli helppo)
    Neuvokaa kokeneemmat.
    istu pyörän päälle, pikku peili käteen ja kumarrus
    Petri Kellberg
  20. #20
    Lainaa (Juhana N @ Heinä. 21 2008,21:35) kirjoitti
    ...Mutta en voi mitenkään ymmärtää miten hetkisen käytetyllä koneella sitä öljyä voisi olla enemmän. Päinvastoin sitä pitäisi olla siinä ikkunassa vähemmän, hiukan, mutta kuitenkin.
    No niin no, en minäkään sitä ole edes yrittänyt ymmärtää, mutta ainakin omassa pyörässä niin nyt vain on.

    (Lisäksi muuten ainakin oma pyörä lämpeää nopeiten juuri paikallaan käyden.)
    Retired
  21. #21
    Naisen logiikalla: -kaikki pitäs tehostua ku niitä käytetään........
    Oli vissiin paha? (editoikaa)

    Ei paljon vx:ää tunneta? Jos ostaessani olisin tienny kuinka vaikiaa on...hohhoijjaa. Suodattimenkin tilasin rekisteriottehen ja moottorin numeron mukahan vai miten se ny oli? ,mutkan kautta ja kaukaa se tuli. mutta eih..juuh..hoh..
    vx800 -96, Honda Nt 650 Deauville
  22. #22

    Kele kun kirjotin pitkät tarinat ja sitten hukkasin tekstin bittiavaruuteen.
    Mutta haulla huomasin että sulla tosiaan on Vekottimen kanssa ollut murheita
    Eli varmaan jo tiedätkin että laitteessa on VS800 Intruderin moottori ja perän kunto on hyvä tietää.

    Minäkin taistelin alkuun Vexäni kanssa pari ajokautta ennenkuin mopo rupesi toimimaan.Perussyynä oli puhkiruostunut tankki josta irronnun muhju aiheutti ongelmia koko polttoainelinjassa.
    Nyt on vekotin ollut lainassa toista kuukautta enkä taida saada sitä enää takaisin.On kuulemma niin hieno ja tuottaa runsaasti rispektiä ajajalleen
    And I looked, and behold a pale horse: and his name that sat on him was Death, and Hell followed with him.
  23. #23
    Öljyn kulutukseen enemmänkin liittyen:

    Kaverini, joka on autonasentaja sanoi, että jos vaihdat öljymerkin toiseen, kone saattaa (huom. saattaa) kuluttaa öljyä seuraavalla öljynvaihtovälillä normaalia enemmän.

    Syynä on kuulemma eri öljymerkkien käyttämät eri lisäaineet, jotka eivät toimi keskenään yhteen. Öljykalvo ei ole lisäaineiden erilaisuudesta johtuen niin paksu ja öljy ei tiivistä yhtä hyvin. Vaihdon yhteydessä vanhaa öljyä jää aina sen verran, että tuollaisia ongelmia voi syntyä. Jos seuraavaksi vaihdat samat öljyt sisään kuin edellisellä kerralla, ongelman pitäisi loppua. Ei kuulemma vaarallista, mutta näin voi käydä.
    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

    - Ismo Alanko

    K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
  24. #24
    lohduttavaa. Oon muuten niin tyytyväinen pyörään, mutta tämä öljynkulutus huolestuttaa kovasti. Ehkä vähän rauhotti?Seuraan tilannetta...Yrittivät ostopaikassakin rauhotella asiasta...
    vx800 -96, Honda Nt 650 Deauville
  25. #25
    Kyllä VX:n pitäisi jaksaa kulkea isoimmalla vaihteella matalillakin kierroksilla. Toi V2 on tosi vääntävä alakierroksilla. Muistaakseni vitosta tuli heitettyä peliin körökörö ajossa jossain 60-70km/h tienoilla.

    Oma ex VX söi jonkin verran ööliä. Öljylaadulla ja viskositeetillä on merkitystä öljynkulutukseen. Muistaakseni Motulin 20W50 mineraalia ei tarvinnut juurikaan lisäillä, tosin öljyt tuli vaihdettua suositeltua väliä tiuhemmin. Pyörällä oli ajettu n.40tkm kun se hommattiin ja reilut 60tkm kun myin pois.
  26.  
  27. #26
    Allekirjoitan tuon "eri öljyt sekaisin = öljyn kulutus lisääntyy" väitteen. Yhdessä ex autossa (MB 300CE) laitoin Castrolin sekaan Teboilia ja kulutus oli loppuöljynvaihtovälin ajan likimain kaksinkertainen normaaliin verraten.
    Retired