Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    pyöränä alla on r 1200 c mallinen.. ja vanha akku pitäisi vaihtaa uuteen. onko kokemuksia hyviä/huonoja millaista pitäisi lähteä katsomaan?
  2. #2
    Ei kait tuohon mitään erikoissääntöjä ole. Iso kaksimukinen vaatii kuitenkin mahdollisimman tuhdin starttivirran. Eli speksien mukainen merkkiakku (Varta, Exide, Yuasa).

    Jos nyt yhtään oikein muistan, joku mainosteli taannoin Varta'n akkua, autotarvikeliikkeen kautta kohtuullisen edulliseksi. Hintahaitari lienee akusta ja myyjästä riippuen 60 - 100€.

    Erilaisia tarinoita saa lukea Puimureissa sipanneista geeliakuista. Itsellänikin mennyt yksi Exiden geeli- ja yksi saman valmistajan huoltovapaa vaihtoon takuuna. Tiedä sitten minkä kaikkien asioiden summa nuo asiat ovat. 1200C nyt on vissiin hyvin "perinteistä" tekniikkaa verrattuna uusiin CAN-väyläisiin sähkösyöppöihin.
    <p>2002-2014</p>
  3. #3
    Lainaa (C-A-D @ Heinä. 14 2008,14:13) kirjoitti
    Ei kait tuohon mitään erikoissääntöjä ole. Iso kaksimukinen vaatii kuitenkin mahdollisimman tuhdin starttivirran. Eli speksien mukainen merkkiakku (Varta, Exide, Yuasa).

    Jos nyt yhtään oikein muistan, joku mainosteli taannoin Varta'n akkua, autotarvikeliikkeen kautta kohtuullisen edulliseksi. Hintahaitari lienee akusta ja myyjästä riippuen 60 - 100€.

    Erilaisia tarinoita saa lukea Puimureissa sipanneista geeliakuista. Itsellänikin mennyt yksi Exiden geeli- ja yksi saman valmistajan huoltovapaa vaihtoon takuuna. Tiedä sitten minkä kaikkien asioiden summa nuo asiat ovat. 1200C nyt on vissiin hyvin "perinteistä" tekniikkaa verrattuna uusiin CAN-väyläisiin sähkösyöppöihin.
    Hyvin sanottu!
    Omakin keksintö syö akun kapasiteettia eniten; pitäessäni jompaa/kumpaa jarrua liikennevaloissa seisottaessa vanhasta muistista päällä.
    Akkumerkeissä olen samalla linjalla.
    Geeli-akku ei mielestäni ole hintansa väärtti.
  4. #4
    IKH = Isojoen Konehalli myy Boschin akkua Bemarin mitoilla hintaan € 50,-
  5. #5
    Lainaa (BMWR1100RT @ Heinä. 17 2008,12:50) kirjoitti
    IKH = Isojoen Konehalli myy Boschin akkua Bemarin mitoilla hintaan € 50,-
    Amppeeritunnit? Käynnistysvirta?
    <p>2002-2014</p>
  6. #6
  7. #7
    Lainaa (BMWR1100RT @ Heinä. 18 2008,19:36) kirjoitti
    12V 19 Ah 170 A (EN)

    519013017

    http://83.143.217.232/~ikh....005.pdf
    Aika OK.
    Samat arvon kuin Vartan alkuperäisakulla ainakin minulla.
    R1100GS
    http://www.varta-automotive.fi/index.php?id=18&L=15

    Ja hintakin on OK.
    Pidän IKH:n mielessä, kun tulee akkutarve. Kolme vuotta sitten ostin Vartan Raahen Varaosaportista. Se oli kanssa aika edullinen siellä. Toimii vielä hyvin.
    Toi sarjanumerokin on Vartalla ihan sama kuin Boschilla.
    http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?t=672

    Pekka
    Pekka
  8. #8
    Joo. Samaa vieltä PV:n kanssa.... Kuulostaa edulliselta ostokselta.
    <p>2002-2014</p>
  9. #9
    Geeliakku tai huoltovapaa paikallaan ainakin kokokatteisissa malleissa, vesien tarkistelu jäi multa vahan retuperälle, siksi geeli. Hyvin jo toista kesää pelittää. BMW R1100RS.
  10. #10
    Juu, itse taas kaksi geeliakkua tärvänneenä otin vaihteeksi perinteisen. Eilen justiinsa muun näpräämisen seassa kurkin akun nestepinnat ja vaatihaan se kieltämättä hieman voimistelua, mutta ei LT:ssä ainakaan mitenkään ylivoimaista. Toistaiseksi ollut tyytyväinen tähän happoakkuun ja noita kehtaa sata euroa geeliakkua halvempina vaihtaa tarvittaessa useamminkin...

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  11. #11
    Kaiken kaikkiaan olen huomannut, että mopon akut ylipäänsä ovat suht ***koja. Kokoa vähän enemmän kuin stidiaskissa ja virtaa siitä pitäisi riittää hemmetin moneen kohteeseen. Tämä minun viimeisin tapaukseni meni takuuseen, mutta sopii muistaa, että talvisen seisonnan aikana moni akku simahtaa sen takia, että akulle ei anneta virtaa. Monihan ottaa akun kokonaan irti eikä monellakaan ole mahdollisuutta hoitaa akkuaan parhaalla mahdollisella tavalla.

    Aiemmassa mopossani (FJR) simahti akku talvella, kun en ymmärtänyt/tiennyt, että virtaa kuluu mm lämpömittariin, kelloon, siihentähänjatuohon. Nyt olen (ehkä?) vähän fiksumpi ja annan virtaa talviseisonnan aikana.
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  12. #12
    laturi peliin, kun mopo on tallissa...
    ctek hoitelee homman.
  13. #13
    Lainaa (BMWR1100RT @ Heinä. 20 2008,20:15) kirjoitti
    laturi peliin, kun mopo on tallissa...
    ctek hoitelee homman.
    Shopista löytyy nyt CTEK: CTEK XSi 800 - 12 V Älykäs MP-Laturi Synttäritarjouksena 55€. Itse ostin viime vuonna ja voin suositella.
    Sukisukimies
  14. #14
    Huomenna käyn hakemassa Vartan 519013 akun AD-VaraOsamaailmasta kaverille R1150GS pyörään.
    Hinta on 68.- egee.
    Sovittiin, että alkuperäinen kuitenkin pitää olla eikä Bosch.

    En myöskään suositellut hänelle geeliakkua, niistä on niin paljon negatiivisia juttuja täällä netissä.

    Pekka
    Pekka
  15. #15
    Eipä ollut pahanhintainen Varta.
  16. #16
    Lainaa (julles @ Heinä. 20 2008,22:51) kirjoitti
    Eipä ollut pahanhintainen Varta.
    Akku tuli haettua ja viikonloppuna laitetaan kaverin pyörään.
    Oli ihan samanlainen kuin minun muutama vuosi sitten ostamani Varta 519 013 akku. Ja hinta oli se 68.- egee AD Varaosamaailmassa.

    Eihän noissa geeliakuissa ole muuten mitään muuta etua tavallisiin akkuihin kuin ,että nesteet ei tule ulos jos pyörä on ylösalaisin. Ei kuitenkaan minunkaan Gessusta ( vakio Varta-akulla ) ole nesteet tulleet ulos vaikka olen sillä kaatuillut lukemattomia kertoja. Geeliakun sähköarvot on ihan samat kuin tavallisen, joten miksi maksaa 100 euroa enemmän siitä että voi pitää pyörää ylösalaisin.

    Pekka
    Pekka
  17. #17
    Tuo samainen akku varmaan käy myös R1100GS? Täytyy omakin vaihtaa kuitenkin. Ei viitti pitkään reissuun lähteä jos akku tuntuu vähän epävarmalta.

    Edit: näytti mun pyörä olleen myös listalla:

    http://www.tayna.co.uk/F19-12B-Motor...013-P4447.html



    Aavikon yli pitäis päästä. Tai Turkin takamaille. Tai ihan minne vain Lähi-Itään. Tai Marokkoon.
    Jostain pitää aloittaa ;) Edit: Route 66 ajettu 2007. Edit2: Iran ajettu 2008. Matkablogi: www.chef.fi/iran. 2009 oli jalka poikki. 2010 muutto Norjaan.
  18.  
  19. #18
    Lainaa (Eagle-no2 @ Heinä. 20 2008,17:30) kirjoitti
    Geeliakku tai huoltovapaa paikallaan ainakin kokokatteisissa malleissa, vesien tarkistelu jäi multa vahan retuperälle, siksi geeli. Hyvin jo toista kesää pelittää. BMW R1100RS.
    Ei noi akut moottoripyörässä nesteitä kuluta.

    Siksi minullakin on Varta 519 013, ihan tavallinen nesteakku.
    En ole siihen laittanut koskaan lisää nestettä neljässä vuodessa.
    Ladannut olen kyllä talvella. Ja hyvin toimii edelleen.

    Pekka

    Eikä sieltä mun akusta ole edes nesteitä ulostunut vaikka olen useita kertoja kaatuillut kaiken maailman poluilla ja kivikoissa.
    Pekka