tervehdys alan-ammattilaiset, ja amatöörit.. hurahdin tossa männä syksynä tähän motoristien joukkoon.. ostin eka-pyöräksi honda transalpin (v.90).. eikä pyörässä ole ollut kyllä moitteen sijaa.. mut.mut.. ku ihmisen mieli on vaan tämmöinen?? eli tahtoo isompaa, ja kauniimpaa.. tiedän tosin, että ei tässä mitään ammattilaisia olla 2000km jälkeen, ja nöyränä olen ajellut.. mut jos joku viittis suositella jotain pyörää, joka sopis tälläselle aloittelijalle.. pitäis olla sellanen pyörä, että jaksaa myös mennä 2-päällä..mulla on ikää mittarissa lähes 40v, joten ihan tollasta leppoisaa pyörää aattelin.. itelläni noi customit jotenkin hivelee silmää.. en tosin tiedä millasii on ajaa.. (shadow ?) yks reissu tulis vuodessa , ja loput päristelyt olis tollasta hupi-ajelua.. hinta vois olla tossa 4000.8000 egee.. eli, jos jollain olis joku passeli merkki mielessä, niin anna vinkki.. eli ne kenellä ei ole ollu customia, niin ei tartte hirveesti rupee mollaamaakaan.. kiitos..
janne pasanen
Moi !
No näinhän se on, että nälkä kasvaa syödessä, myös itselläni!
Onhan noita pyörii maailma täynnä, mutta hankala mitään ruveta kehuun/haukkuun. Liikkeeseen vaan ja koeajaan kaikennäköisiä ja kokoisia, niin sieltä se löytyy. Itsellä katselussa vfr/xx.
Toivottavasti löydät itselle sopivan !![]()
![]()
Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän*Eiku Pappa tunturin
Moi
Mulla on Triumph America -07. Sillä saa lepposaa kyytiä. Käy kokeilemassa.
Niitä on aika vähän myynnissä, joten budjettia joutuu mhdollisesti tonnilla parilla rukkaan ylöspäin.
GeeTee
Triumph Bonneville America -07 + KTM Duke 125
Kawasaki Z 1000 LTD -82
Yamaha RD 125 -75
Itsellä ikää 40++ ja hyvin pysyy cbr1100xx käsissä, vaikkei ajokokemusta ole paljon nuoruus vuosien jälkeen *
Suosittelen lämpimästi, jos tyyli miellyttää.
Voimaa riittää ja vauhtihan voi säännöstellä pääosin sillä oikean puoleisella kahvalla *![]()
"Voit valita oletko aina oikeassa vai onnellinen"
Suzuki GS 500E -> Honda CBR 1100xx
Tuohon väliin asettuvat myös Kawasakin VN800-VN1500 customit, joista minulla on kokemusta.kirjoitti
Oma VN800 on kuljettanut minua ja vaimoani hyvin (kyytiläisten painon tavaroineen ollessa yhteensä n. 150-160kg). Pyörä on tukeva, mutta ketterä ja riittävän tehokas. Toki siitä puuttuu isomman VN1500:n vääntö ja kardaaniveto, mutta ketjuvoiteluhässäkästä pääsee eroon tilaamalla jenkkilästä Scootworksin remmivetosatsin tai ostamalla suoraan sellaisen, jossa tuo satsi on kiinni (uudemmassa VN900-mallissa se jo on). Tuolla Kawasaki-customit ketjussa muistaakseni joku harkitsi hieman yli 10tkm ajetun hyvin varustellun VN800:n myyntiä (pyörässä mm. tuo em. remmiveto)
Itselläni ei ole ilmennyt mitään tarvetta vaihtaa VN800:sta isompaan, koska olen mitoiltani maltillinen (174/65). Tekniikka on kestänyt nyt 44tkm ja uskon tuon lukeman tuplaantuvan pelkillä perushuolloilla. Pyörä on mielestäni klassisen kaunis, riittävän kokoinen ja avarilla putkilla todella asiallisen kuuloinen.
Toki kannattaa koeajaa kaikki mieleiset vaihtoehdot (Hondan Shadow, Yamahan DragStar yms. yms.), jotta se sopivin löytyy.
Kawasaki VN800 Classic -99
Ota semmonen jossa on se 750-800 kuutiota vähintään (mielellään puolitoista litraa mutta pärjää kai sitä vähemmälläkin), helppohoitoinen (eli remmi- tai kardaaniveto ja hydraulinostajat on ISO Plussa) ja jossa saat mukavan ajoasennon.
Jalkatappeja ja stongaa tosin saa vaihdeltua ja tappien siirtosarjoja ostettua eli jos muuten joku malli maistuu hyvältä mutta jalat ei tykkää niin vilaise vaikka Stormilta josko saisi siirtosarjoja.
Dirty Nasty Furriner
Custom pyöristä ainakin Yamaha 1100 Virago on minun mielestä ihan hyvä pyörä. Leppoisa ja helppo ajettava.
Joissain Customeissa on ärsyttävän "jyrkkä" ohjaustangon kääntö, eli kun kääntää määrätyn kulman yli niin muljauttaa kääntökulman heti ääriasenton. Oisko ollu Intruderissa kyseinen ominaisuus. Kokeneemmat voi kommentoida.
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
Ettäs Customi ja pitäis kaksi päällä kulkea. Taitaapi olla vielä runsauden ongelma. Itse valitsisin kauneimman. Omassa mopossa vain 650 ccm enkä ole kaksi päällä (N 200kg) kokenut moottorin pienuutta ongelmana, enkä huomattavasti isompaa mopoa liian isona. Elikkäs tuo ei rajaa hirveästi. (esim. Hondan Shadow ja Yamahan DragStar eivät kai kärsi pahasti takapenkkiläisen kuormasta) Isompien aikuisten kannattaa tutustua pyörän kantavuuteen jos mieli kaksi päällä + varusteet.(haanegen @ Kesä. 23 2008,20:31) kirjoitti
Perinteisesti Customit eivät ole matkapyörinä herkkuja, mutta niilläkin ajellaan rautaperseitä ettei sekään ole ongelma. Suosittelen enemmänkin tutustumaan matkustajan mukavuuteen liittyviin lisävarusteisiin. Sissy ehdoton, omassa pyörässä takapenkki teetetty uusiksi jne. Se on sita kustomointia omalta osaltaan.
Millaisia ajaa? Leppoisaan ajeluun et hirveästi ajo-ominaisuuksia kaipaa ja mutkatiellä nautiskelu onnistuu rajoitusten (lähes) mukaan kun pyörä ei ole liian katettu vaan tuuli puheltelee kuskin naamaa kunnolla. Toisaalta esim. kehä ykkösellä nautiskelua koska ajo asento riittävän pysty, että päätä helppo käännellä ja teho/paino suhde kuitenkin sellainen, että kiva puikkelehtia.
Tuohon hintahaarukkaan osuu aika hyvin Intruderi, joko pienempi tai isompi. Laita nettimoton hakuun malli niin alkaa mopoja riittää
Eipä oikeen voi muuta sanoa kun että käyt ajamassa monella eri pyörällä ja valkkaat sen itelles parhaiten sopivan...
Intruderclubfinland
Pappa Tunturi
Tunturi Tiger Aqua
Yamaha DT 125 *-87
Yamaha XS 650 *-80
Honda Shadow 600 *-90
Suzuki Intruder 1400 *-91
Ittellä on tuo sigussa oleva Varjo-Honda vm. -06, ja voin kyllä suositella. Leppoisa peli, helppo ajettava kaikin puolin eli sopii (uusio)aloittelijalle hyvin, ja kyllä sillä jaksaa muutaman sata kilometriä päivässä hyvin körötellä (ainakin kun on pleksi viimaa vähentämässä). Eikä ole pahan näköinenkään, jos minulta kysytään.(haanegen @ Kesä. 23 2008,20:31) kirjoitti
Ja tosiaan, kun aikoinaan nuorena oli pari ketjuvetoista peliä niin kardaaniveto on kyllä melkoinen jahven lahja mopoilijoille (remmiveto on varmaan yhtä hyvä). Ei sitä tässä iässä enää jaksais ketjurasvojen kanssa leikkiä...
CB 125 Twin '80 -> ... -> VT 750 C Shadow '06 -> XVS 1300A Midnight Star '08
Kustomilla ajaa sen mitä millä tahansa ja sanoisin että näillä suomen rajoituksilla kustomi on yksi fiksuimmista pyöristä.
Itse ajoi jokunen viikko sitten Hki-Roi-Hki, 1700km/19h, eikä tehnyt tiukkaakaan.
Leppoisa ajoasento joka samalla edesauttaa nopeuksien pysymistä suunnilleen rajoitusten mukaisina ja letkeä alhaalta vääntävä moottori on aika kiva yhdistelmä.
Dirty Nasty Furriner
Kantsii miettiä myös sitä, jos meinaa reissata vaikka vähän kauemmaksikin. Saako pyörään kunnolliset telineet ja laukut ja tavaraa mukaan. Kangas/nahkalaukut ei välttämättä ole parhaat jos sattuu kovin sateiset kelit jossakin Euroopan suunnalla.
Itsellä tuo kuljetuskapasiteetti ja käytännöllisyys/helppo ajoasento oli tärkeää kun tänä keväänä pyörää vaihdoin. Maantie-enduro on pätevä peli tälleen varttuneemmallekin (50+ vee) ja erityisen päteviä tällaisia löytyy mm. Suskalta. Eivät tosin _kaikkien_ silmiä hivele ... Mutta mukavasti vääntävä V2 noissakin.
Nimimerkillä "Ensi viikolla V_Stromilla kohti Välimerta"
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Nuo yllä esitetyt custom-vaihtoehdot perusteluineen ovat ihan päteviä. Syytä muistaa, että mp on normiajossa aina kompromissi ja painotusero sitten ratkaisee merkin ja mallin. Jos pitempää matkaa suunnittelette, ei isokaan custom ole ensi sijassa mikään matkajuhta vaan leppoisa cruisailupyörä muutaman kymmenen kilometrin pyörähdyksille.
Kaikkein paras keino löytää oma vempain on käydä mahdollisimman paljon koeajoilla. Nurkan takana voi sitten vielä pyytää eukonkin kapuamaan vähäksi aikaa kyytiin koeistuntamielessä.
Ikä ei vaikuta mopogenreen mitenkään. Itse käyn jo hyvän matkaa kuuttakymppiä, mutta mieli halajaisi Rykköstä. Onneksi muija ei halaja eikä massi riitä![]()
-hh-
Tälle +1 ääni. Oman kokemukseni mukaan mitä on eri pyöristä tullut niin nykyinen TDM:äni on ehdottomasti paras kaikenlaiseen ajoon niin yksin kuin kaksin ajettaessa. Vaikkei tuota TDM:ää voi edes maantie-enduroksi sanoa vaan ihan puhtaasti allround-pyöräksi.(Halti @ Kesä. 24 2008,09:03) kirjoitti
kiitos kaikille vastanneille.. tossa tuli paljon uutta infoo.. oli joskus 18.vuotta sitten kawa ´kmx 125.. joten oli luontevaa ostaa sit toi (enduro) transalppi..eka-pyöräksi, mut ois kiva kokeilla jotain muuta.. kyykkyy en kyllä viitti ees kokeilla.. oon käynyt kokeilemassa, eikä istunut meikäläiselle.. mut toi kawa kuulosti sopivalta.. eikä toi viragokaan ole pois suljettu.. shadow on ollut mielessä alun-perin.. eli, jos jollain ois näistä pyöristä faktaa, ottaisin kokemuksia mieluusti vastaan.. pyörä vois olla 750-1100 kuutioinen.. ja kuis ne vakuutukset nousee pyörän kasvaessa?? kiitos..
janne pasanen
Itsekin uusiomotoristina ja kohta 50senä voin suositella peruspyörää. Ostin Saksasta vähän ajetun BMW R100R:n etuplexillä ja sivulaukuilla. Kulkee 60 hevosella minulle riittävästi ja vääntää jo 2000 kierroksesta lähtien, kuluttaa 5,5-6,0l sadalle. Varaosien saanti turvattu 2 venttiili boxeriin (jos sattuu tarvitsemaan) melkeinpä maailman tappiin. Jaksaa ajaa 1000km päivämatkoja väsymättä, ei pakota ranteet eikä persus. Kuukausi sitten ajoin Suomesta Balttian kautta Saksaan, mukava oli körötellä. Saksassa ei tosin paljon rispektiä saa "Gummikuh" kumilehmä.
Ja yksi ainakin minulle tärkeä pointti on se että pyörä ei ole kopio mistään muusta, vaan on oma itsensä.
1997 HD Road King
1994 BMW R100R
2000 -luvun Triumph Bonneville voisi olla sulle sopiva, mukava, laadukas, helppokäyttöinen ja komean näköinen laite. Ei vaan taida juurikaan olla käytettyjä mynnissä.
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
HALOO, miten täällä lähes kaikki 4-kymppiset kertoo olevansa jo lähes pappaiässä ja elämän ehtoopuolella, mulla 44 täynnä ja meno kuin nuorella jannulla, henkisesti vain nuortuu....ja osaa jo nauttia elämän hyvistä asioista..
![]()
..ei pyörämalli ikää katso, enemmän henkistä ikää ja vireyttä...siis mihin ryhmään luokittelee itsensä..
![]()
750 shadow on kyllä aikas tehoton vehje, jossa kyytiläisen painon tuntee tehon häviönä. Kyllä silläkin kerkee, mutta käsitin että haluat myös lisää potkua. Silloin tonninen tai enemmän on hyvä ratkaisu. Niissä kun ei vakuutusten kannalta teho painosuhde kuitenkaan aivan hirvittävästi muutu, mutta vääntöä saakin sitten kivasti lisää.
800 intruderi on ollut yksi huonoimmista customeista jolla oon ajanut. Lepsu etupää ja vielä lepsumpi takapää. Ajoasento aivan sopimaton minulle. Jalat väsyi noin 15 min.
Suosittelenkin käyntiä moottoripyörä liikkeessä ja testaamista monella pyörällä peräkkäin. Silleen se oma löytyy helpoiten.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
hyvä. tällä tiedolla sain poistettua pari pyörää pois.. mullakin on painoo 85kg, ja muijalla 65.. joten kyllä itekkin aattelin tota tonnista.. kyllä tolla mun honda transalpillakin mennään kahestaan kuorma päällä, mut kun noilla isoilla teillä joutuu posottelee, niin kyl se vaan aika raskasta ajoo on..(rammus @ Kesä. 24 2008,16:28) kirjoitti
janne pasanen
No yksi jos haluaa isomman kuin tuon Frogin mainiteseman VN800:en joka varusteiden puolesta tuntuu pätevältä ja mahtuu sun hintahaarukkaan, niin isompi voisi sitten olla myös Honda VTX 1300, josta itselle tuli kokemusta 27000 km, eli elokuusta 2006 huhtikuuhun 2008 eli 10 kk.(haanegen @ Kesä. 24 2008,17:10) kirjoitti
Hyvä peli. Alla kokemuksia kirjattuna 17000 tkm paikkeilta. Ei tuoda enää maahan pakokaasunormien muutoksen vuoksi, mutta saattaa löytyä käytettynä. VTX:n kone on oikein säädettynä todella silkkinen peli ja laadukasta työtä. Ei halvin mahdollinen mutta hinta/laatu hyvä. 72 pollea jakaa viedä kahta ja vääntää myös alhaalta.
Hyvää
- suhteellisen hiljaiset mekaaniset äänet
- laadukkaan oloisesti tehty, ei ole ollut lastenteuteja
- tarkka vaihteisto
- kardaaniveto on huoleton
- suhteelisen hyvät ajo-ominaisuudet
- vakaa, painopiste alhaalla, tästä syystä tykkäsin enemmän kuin VN1600:sta ja VTX1800:sta
- ei liian painava (330 kg tankki täynnä)
- tehoa riittävästi (72 hp), vääntökin on mukavasti (12,3 kiloa 3000 rpm ja alkaa alhaalta), alineliökone (isku 110mm shalk 95mm)
- mukava ajaa vaikka matkaa, 1000 km päivämatkat pieniä teitä pitkin sujuu ihan ok., pleksin kanssa ei uuvu pyörä eikä kuski motarillakaan, kulkee kuin juna (pituutta 2,57 metriä)
- siedettävän kokoinen tankki myös matka-ajoon (18 litraa)
- tankille viimeistään 240-270 km jälkeen ajotavasta riippuen, joskus on mennyt yli 300, mutta 290 on jo riskirajoilla
- kaksiosainen istuin, hyvää on että voi irrottaa matkustajan penkin jos ei sitä tarvitse, tulee aika linjakas
- tavallaan tyylikkään näköinen, etenkin ilman matkustajan istuinta
- tarvikeosaa löytyy varsin hyvin USA:sta tilattuna (VTX:t valmistetaan siellä), esim www.hondadirectline.com
- hyviä yhteisöjä, esim vtxoa.com
- kaksi tasapainoakselia ja kumiripustus, ei tärise
- yksikaulainen kampiakseli ja yksi iso pakoventtiili (ja kaksi imua), saa tarvikeputkilla "harrikkaäänet"
- matala istumakorkeus
- kevyt kytkin, OK jarrut, hyvät peilit, OK penkki
- kaasarikoneeksi toimii juohevasti, ei ole tarvinnut suuttimia vaihdella niin kuin VN:ssä.
Huonoa / no jaa
- voisi olla ruisku jo tuohon hintaan
- ajovalo saisi olla tehokkaampi (5 3/4" umpio) - voi korjata laittamalla esim 55/100W lampun, ksenon olisi jees
- ykkönen kolahtaa miehekkäästi (muut pykälät hiljaisia)
- EU-äänet, mutta niinhän ne kaikissa uutena
- kello voisi olla kun on kerta kaksi digitaalitrippiäkin
- kahvanlämppärit voisi olla vakiona pohjoismaissa myytävissä pyörissä / ylipäätään (nyt USA:sta saa tilattua Hondan alkuperiset kahvalämppärit, mutta turhaa joogaa)
- ei omaa mitään mahdottomia kallistusvaroja, astinlaudat ottaa aika aikaisin kiinni, voi kyllä ajaa aika tiukkojakin kanttauksia koska lauta taittuu ylös, mutta meteli on kovahko - toisaalta isoa customia tuskin kannattaa ostaa jos ajatus on ajaa polvi maassa..
- eturengas on tiukoilla jos ajaa reipasta mutka-ajoa, eli kuluu ensin takaa katsottuna vasemmasta sivusta, koska oikeanpuoleisessa liikenteessä vasen on ulkokaarre, koska etujättö on melkein 6 tuumaa ja koska koko laitos kuskeineen ja tavaroineen on siinä 440 kg -> rengaspaineiksi 2,6 - 2,8 välille niin gummien väitetään kestävän pidempään (mulla eka satsi alkaa olla valmis, ei tuo 17 000 nyt toisaalta ihan huonokaan ole, ehkä noilla 18k ajais)
- ihan höyhen tuo ei ole, kannattaa siis muistaa että alamäki on pakki ja pysäköidä sen mukaan, vaikka painopiste on alhaalla sitä painoa kuitenkin on
- ei käänny postimerkin päällä (ks kohdat etujättö ja pituus..)
- vilkun muistutin / palautin voisi olla, koska mittaristo tankin päällä ja merkkivalo siellä
- kaukovalojen merkkivalo (sininen LED) liian kirkas, ottaa mittariston auki ja tukee pumpulipuikon päästä pumpulit valon reikään kynällä
- RES polttoainehanan asennolle voisi olla merkkivalo (sama koskee satoja muitakin pyöriä)
- kallis (mutta laadukas), hinta-laatu -suhdetta korjaisi ruisku, kello ja kahvanlämppärit
- Hondan omat varustepaketit suomessa suppeat ja kalliit, mutta kuka niitä käskee ostamaan, kun maailmatakin saa..
- kulutus OK, siinä 4,8 - 5,8 l/100km, ruiskulla varmaan putoaisi
Makuasioita
- koneen sivukopat on muovia, toisaalta painoa olisi enemmän jos olisivat metallia, sellaiset kyllä saa tarvikkeena jos haluaa, itse en ole kaivannut
- kytkinvaijerin olisi voinut vetää koneen alapuolelta niin kuin VN800:ssa, nyt se jää näkyviin
- tasapaino hieman putkien puolella, olisko vakiot europutket hieman painavammat kuin jenkkiversiot? ei huomaa ensimmäisen 50 km jälkeen ja jos tekee putkirempan niin tätäkään ei tietty ole
- hätävilkkutoiminto saisi olla vakiona, kun se ei paljon vaadi näinä elektonisien vilkkureleiden aikana
Kokonaisuutena toimiva, luotettava perustekniikka, huoltovapaa (kardaani), pitää ajaa tripillä kuten väinöäkin kun ei ole mittaria ja kaasarikone. Jos haluaa vielä enemmän niin sitten on VTX1800 jossa on ruisku, enemmän tehoa, vääntöä ja vielä vähemmän kierroksia, mutta myös enemmän hintaa, painoa ja korkeammalla oleva painopiste (isompi kone on korkeampi).
Kokonaisuutena sanoisin että 8,5/10. Ruiskulla, muhempiäänisillä putkilla jos EU sen sallisi, kahvalämppäreillä ja kellolla sanoisin että 9. 9+ jos ensiasennusrenkaat olisivat Metzeler Marathonit. Kaahauspyörää tuosta ei saa, mutta kiireinen tilaa sitten tuosta sen version jossa on tapit eikä laudat.. Itse olen jo niin tottunut lautoihin, että jäisin varmaan niitä kaipaamaan jos niitä ei olisi.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008