Onkos täällä kellään kokemuksia tuollasesta K 1200 R Sport puolinaku/sport/matkalehmä kombinaatiosta? Kävin Allrightissa koeistumassa ko. härpäkkeen ja alkoi jostain syystä kiinnostaa ihan tolkuttomasti. Ei ollenkaan pahan näkönen peli, ja pienellä huolenpidolla tuosta sais aika pornon.
Eli kertokaas omistajat kokemuksianne... KIITÄN JO ETUKÄTEEN!
Tässä ollaan taas NIIN kahden vaiheilla seuraavan pyörän kanssa. Joko tommonen BMW tai uus V-MAX... Huh huh![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Teknisesti se on sama pyörä kuin K1200R. K1200S:ssään eroa noissa on kuorien lisäksi lähinnä ilmanputsarin kotelossa, välityksissä ja ohjaustangossa. Siihen kun laittaa bellypanin vaikka AC Schnitzeriltä, niin tulee ihan siisti:
En ole ajellut kuin KS:ssää, mutta on kyllä hyvä peli.
Dixi et animam levavi
Oma mopo kun oli huollossa, sain illaksi tilalle just tollasen...
Makuasioita kai lienee, mutta olihan tuossa hyvää kahvanlämppärit ja ne kuuluisat vilkkukatkaisimet, muuten oli todella paha pettymys.
Onneksi en "sokkona" tilannut, kyllä harmittaisi.
Jaa, voisitko tarkentaa pikkasen? Oliko pyörä niin sanotusti "liian hyvä", eli hajuton, väritön ja mauton? Vai mikä oli vialla? Voipi olla että itse pitää silti tuo käydä ajamassa ennen ku päättää mitään...(Köpi @ Kesä. 15 2008,14:22) kirjoitti
Voisin vain kuvitella, että ko. rassi olisi hieno jatko mun nykyiselle FZS 1000.lle. Haen siis pyörää joka suoriutuu lähes kaikesta... Myös matkamuulina olemisesta, näyttämättä kuitenkaan liikaa Goldwingiltä. Isohan tuo on ku mikäkin, sen huomasi jo kylmätyypeissä, mut se ei haittaa.
Entä miten toi jousitus tuossa oikeen pelittää käytännössä?
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Tuosta sport -mallista ei ole kokemuksia, mutta pari kesää olen ajellut K1200R:llä. Sehän on käytännössä ihan sama pyörä kuin tuo sport, mutta ilman varttikatetta. Katetta en ole kaivannut edes pidemmillä matkoilla, tosin suunnittelen hankkivani alku- ja loppukauden kylmiä päiviä varten boxer-cup tuulisuojat kahvoihin (voisi käyttää ohuita hanskoja).
BMW:n vilkuista on väännetty täällä useaan kertaan. Kyllä niitä oppii käyttämään niin, ettei tarvitse erikseen ajatella. Se, miksi BMW piinaa meitä itsepintaisuudellaan, on minulle mysteeri.
Satulaa on moitittu kovaksi ja liukkaaksi. Liukas se todellakin on, varsinkin tekstiilihousuja käyttäessä. Aluksi suunnittelin mukavamman satulan hankkimista, mutta nyt se ei vaikuta enää kovin tarpeelliselta investoinnilta.
Omassa pyörässäni on ESA -jousitus. Jousituksen esijännitystä voi säätää vain pyörän ollessa pysähdyksissä, paluuvaimennusta voi muutella vauhdissa. Ero on mielestäni todella havaittava. Etuhaarukan muotoilusta ja yhdestä iskunvaimentimesta johtuen K1200 -pyörien käyttäytyminen hitaissa nopeuksissa poikkeaa perinteistä etuhaarukkaa käyttävistä pyöristä. Varsinkin jos eturengas on kulunut "suomuille", rupeaa pyörä helposti seilaamaan hitaassa vauhdissa (tästä ominaisuudesta ja sen syistä tosin kiistellään).
K-sarjan pyörien moottorinohjauksessa, ruiskussa on ollut säätöongelmia siinä missä muissakin uusissa moottoripyörissä (EURO3). Uusin softa (11.x) on kokemukseni mukaan erittäin onnistunut.
K1200R:ssä on monia aivan lyömättömiä piirteitä. Sitä on todella hauska ajaa. KR:n kytkimen käyttö vaati tosin minulta vähän totuttelua. Moottori on erittäin tehokas. Rajukin kiihdyttäminen on helppoa, koska KR ei nosta mielellään keulaa (joidenkin mielestä tämä on iso miinus). Äänet eivät ole kummoiset vakiovaimentimella, mutta se puoli on haluttaessa helppo korjata.
KR ei hätkähdä isostakaan kuormasta vaan säilyttää ominaisuutensa hyvin. Runko on jämäkkä ja iskunvaimennus hyvä. Niinpä huonokuntoisellakin asfalttitiellä uskaltaa ajaa reipasta vauhtia.
Suunnitelmissani ei ole vaihtaa pyörääni - ellei sitten jossain vaiheessa uuteen vuosimalliin.
K1200R '06
Itse vaihdoin juuri FZS1000:n tuollaiseen vuosi sitten. Pyörässä piti olla tekniikkaa ja soveltua monenlaiseen ajoon. Ja ehdottomasti myös kyytiläisen kanssa.
Tehokas sporttipyörä, jossa kardaani? Vaihtoehdot löytyy vain bemarilta (K12R&K12S). Helppo jousituksen säätö kyytiläisen kanssa/ilman? Bemarin ESA, joka on katuajoon muutenkin hyvä. Kunnon kahvanlämmittimet, ei kyykky, reilun kokoinen (useimmat on minimopoja), vakaa (kyytiläistäkään tuskin huomaa) kiihdytyksessä/jarrutuksessa, hyvä kallistusvara, kunnolliset jarrut (paras ABS), paljon tarvikkeita, pitkä huoltoväli (10tkm) mieluinen värikombinaatio (sininen/hopea).
Kolikon toinen puoli: ruiskutuksen toiminta heikohko alakierroksilla, mekaaniset äänet karkeat, vaihteet kolisee, jäykähkö kytkin. Pienehkö tankkausväli. Sähköpuolella toimintahäiriöitä. Penkki voisi olla mukavampi. Powercommander ei ollut aiemmin saatavilla (RapidBike oli), nyt mahdollisesti on, asennus työläs. Imago/haluttavuus?
Omaan laitettu Akran hexagonal kokoputki ja K&N suodatin. Viritysvaraa vielä tehon ja ajettavuuden suhteen aika paljonkin (PC).
En nyt vieläkään keksi mihin tuon voisi vaihtaa. Uusi V-max se voisi olla, mutta saatavuus/hinta on hämärän peitossa. Jos tekisivät tuohon bemariin päivitetyn koneen, jossa em. puutteet on korjattu, niin olisi aika ylivoimainen kokonaisuus.
Kuuluuko nokkaketjun rallatus ja vaihteiston kolina vielä Akran mölynkin takaa?(hidas57 @ Kesä. 16 2008,10:03) kirjoitti
Otapa pieni pätkä videolle. Olisi kiva nähdä ja kuulla mopoasi.
K1200R '06
Nokkaketju ei rallata kuin kylmänä käynnistettäessä 1-2s, eli kunnes öljy lähtee liikkeelle. Kyllähän Akra kivasti peittää ylimääräisiä ääniä, ilman desibelitappajaa. Silloin tosin pakoääni 2500rpm molemmin puolin on mlkeinpä ärsyttävää pörinää/röpötystä, pakko antaa hanaa tai pikkuvaihdetta. Kone ilmeisesti käy rikkaalla tuossa kohden, näin voi lukea PC:lle tehdyistä valmiskartoista (Remus full exhaust), joissa miinustetaan jopa 30% noilla kierroksilla. Rikkaalla käynti lienee osasyy suurehkoon kulutukseen (6L) rauhallisessa cruisailussa. Kovempaa ajaen kulutus mieluummin putoaa.(Speed King @ Kesä. 16 2008,13:19) kirjoitti
Olen joskus yrittänyt äänittää soundia, mutta ei ole tullut kelvollista tulosta. Sitä paitsi paikallaan ääni on ihan toisenlainen ajoääneen verraten. Yli 3000rpm kun on kellossa, niin kuulostaa ihan moottoripyörältä, siis ajossa. Päätä kääntyy...
Joo, se on nyt sitten niin, että kauniimpi osapuoli saa mun tonnifasun itselleen ja Kawa laitetaan vaihdossa tuohon bemariin.
Vielä kun malttais odotella sinne elokuun alkuun että pääsee täältä laivalta lomille... HUH! Tulee oleen pitkät viikot...![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
jousitus on mielestäni parasta mitä moottoripyörissä olen kuunaan kokeillut se ESA. muutenkin ajettava. ruiskutus oli kuten em. aika on-off siinä kokeilemassani yksilössä. K1200R bemun ajoasento oli myös just mulle sopiva. ainoa likikään teholuokassaan yli 160 hv ja tyyliltään peruskeppipeli.
jarrut olivat hyvät. ne vilkutkin sietäisi muuhun kokonaisuuteen nähden. se ruisku kun olisi kohdallaan, niin jovvvvvainnn.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Mulla ei nokkaketju rallattanut kummassakaan. Nokkaketjun kiristimeen on kylläkin tehty muutos:
Eli jos nokkaketjun kiristin on tuommoinen ulkoneva töttörö, niin ei pitäisi rahista.
Dixi et animam levavi
Olen (myös) tuosta kolikon toisesta puolesta pitkälle samaa mieltä K 12 S osalta ja lähes sama pyörähän se onkin..(hidas57 @ Kesä. 16 2008,10:03) kirjoitti
Noihin hieman negatiivisiin ominaisuuksiin alkaa kyllä tottua.
Vaihteetkin menee lähes kolahtelematta, on vaan pitänyt sisäistää uusi vaihtamistekniikka. No, ykkönen kyllä jysähtää juhlavasti..
Kytkinkään ei enää vaivaa, mutta penkki on kova ja persaus puutuu - Korjaantui Airhawkilla, mutta on se kamalan näköinen viritys.
Tankkausväli on pienehkö, mutta toimintasäde on kuitenkin suurempi kuin aiemmalla K 12 RS:llä, sillä kulutus on n. litran sataselle pienempi.
Sähköpuolen häiriöistä ei ainakaan vielä mitään hajua (6000 km). Ei myöskään koneen karkeista äänistä, ei ne ainakaan minun korvaan pahalta kuulosta ja nätistihän tuo käy tyhjäkäynnilläkin..
Power commanderia ei saa 2008 malliin, siis ainakaan vielä. Ovat muuttaneet jotain ja aiempiin malleihin sopiva ei käy.
Tuosta RapidBikestä ei ole tietoa, liekö kenelläkään muulla.
Olis muutenkin kiva kuulla kommenttia näiden kahden laitteen ominaisuuksista. Kumpi parempi, edullisempi, helpompi asennettava jne.. Ja onko noilla oikeasti saatu moottorin käyttäytymistä alakierroksilla miellyttävämmäksi..?
Tuohon perskutan ti-ti-ti-ti.... menoon hiljaa ajellessa en kyllä totu.
Omaani olen muuttanut takatapit hieman alemmaksi, vaihtanut Remuksen putken lähinnä ulkonäön vuoksi, laittanut roiskeläpän tapaisen matkustajan selkää kurasuihkulta suojaamaan, suuremman lätkän minikokoiseen sivutukeen ja tosiaan sen penkin pehmusteen. Muuta en oikeastaan enää kaipaisikaan, kunhan vaan saisi hieman hidas ajo mukavuutta.
Pienistä puutteista huolimatta minäkään en keksi mihin tuon voisi vaihtaa
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Mihinkäs tuon nyt sitten vaihtaisi? Ellei sitten tehokkaampaan...
Niin ja jos haluaa sitä alavääntöä, niin pitää kyllä valita toisenlainen kone alle. Tossa S:ssä kun on haettu tehoja, niin vääjäämättä tiukoilla nokilla sitä vaan ei saa toimimaan pikkukierroksilla kunnolla. Otappa alle LT tai HD niin jopa on vääntöä alhaalla. Tosin korkeammilla kierroksilla ei sitten tapahdukaan mitään.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Ei tuossa minun mielestäni ole kysymys siitä, etteikö pienillä kierroksilla olisi vääntöä ja vetoa, vaan siitä, että se perhanan ruiskun huono kartta tekee siitä ajamisesta pienillä kierroksilla ja ihan pintakaasulla perhanan moista nytkimistä.(Repa @ Kesä. 18 2008,19:05) kirjoitti
Oman pyörän dynokartan mukaan vääntöä näyttää olevan 80nm 2500 kierroksella ja neljällä tuhannella jo 100 nm takapyörältä, eli ihan kohtuullisen paljon.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Lukemat ovat kyllä ihan kunnioitettavat, mutta kuka pöhkö nyt hommaisi tehokkaan kyykyn ajaakseen sillä niin kuin jollain HD:llä tai pappa tunturilla. Nämä koneet on tehty ajettaviksi ja kierrätettäviksi!
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Millähän softaversiolla ajelette? Oman pyöräni käytös muuttui todella paljon 11.x softalla ja uudella ilmaboxilla. Tuo uusin boxi taitaa olla vakiona kaikissa '08 K-sarjan pyörissä. Minulla on kiinni toistaiseksi vielä vakiopakoputki; sillä lienee myös vaikutusta alavääntöön.
Jos kytkin tuntuu vaikealta käyttää, niin Wünderlichin Vario -kahvat ovat todella kannattava hankinta. BMW:n kytkin ottaa kiinni tosi ylhäältä ja lyhytsormisen on siksi vaikea saada siihen tuntumaa. K:hon sopivia säädettäviä kahvoja saa myös AC Schnizeriltä ja Rizomalta.
K1200R '06
Kyllä sitä on kierrätettykin ja reilusti, mutta eipä sitä tuollaisella pyörällä voi paljoa Suomessa kierrätellä, kun nousee vauhti liiaksi.(Repa @ Kesä. 19 2008,00:05) kirjoitti
Saksassa pitää käydä kerran vuoteen ja sitten radalla jokusen kerran, niin kyllä se siitä. Parhaimmillaanhan tuo K1200S näyttää olevan yli 180 vauhdeissa. Siellä se toimii niinkuin pitääkin.
Minusta ei ole kuitenkaan liikaa vaadittu, että kone toimii kakistelematta myös pienillä kierroksilla.
Onnistuu se japseiltakin, niin miksei sitten sakemannilta?
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
K 12 S ei ainakaan minun mielestä ole tehokas kyykky. Lähempänä se on varustelun ja painon puolesta, sekä kooltaan ja ajoasennoltaan tyyppiä sport-touring.(Repa @ Kesä. 19 2008,00:05) kirjoitti
Ajoasennossa ei ole isoa eroa esim. K 12 RS:ään ja itse asiassa RS:stä saa ässää kyykymmän ohjaustankoa ja jalkatappeja säätämällä..
Ja vallan mainio tuo siihen (sport-touring) tarkoitukseen onkin. On keppivetoa, luonteva ajoasento, myös kahdelle hyvät tilat, kohtuullisesti suojaava kate, riittävästi suorituskykyä, mahtavat ajo-ominaisuudet niin mutkateille kuin suoremmillekin baanoille, lämpökahvat, pitkät huoltovälit, luotettavuus, mahtuu tarvittaessa myös tavaraa mukaan ja kantavuus riittää, jne, jne...
Ja tosiaankaan mistään alaväännön puutteesta ei ole kyse.. Kyse on siitä, että pyörällä on hankalaa ja epämiellyttävää ajaa hiljaa, ajelu esim. ruuhkaliikenteessä on kaikkea muuta kuin mukavaa
![]()
Jos ratapyörän olisin halunnut, niin siihen olisi välttänyt varmasti halvempi ja kevyempi pyörä kuin K 12 S. Tuskinpa siinä olisi keppivetoa, lämpökahvoista puhumattakaan..
Lisätään nyt vielä sen verran, että se hiljaa ajo tarkoittaa ainakin mun pyörän osalta alle 40 nopeuksia. Sen jälkeen ei ole mitään ongelmaa - päin vastoin
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Onhan se vähän turhan painava pyörä ratakäyttöön, mutta toimii kyllä sielläkin yllättävän hyvin.(J@ck @ Kesä. 19 2008,12:43) kirjoitti
Jousituksen säätö ainakin käy nopeasti...
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Vai ei ole kyykky. Ja tommoinen etunoja ajoasento, onneton plexi ja jalat koukussa? Eikä takana istuvalle mitään kunnon tukea. No, nimitettäköön sitten vaikka touring-pyöräksi, vaikka minulle se edustaa lähinnä kyykkypyörää. Mutta ei tästä kannata sen enempää kiistellä.
Ja kyllähän tossa tehoa aika tavalla on. Jos joku sanoo ettei 167 heppainen pyörä ole tehokas, niin mikäs sitten oikein on tehokas pyörä? Muutama heppa sinne tai tänne ei paljon asiaa muuta miksikään. Jos haluaa tehoeroja käytännössä huomata, niin sitten pitää olla jo ainakin 30-40 heppaa lisää. Niin, missäs pyörässä niitä tehoja sen verran sitten olikaan?
Mutta jos menisin asialinjalle välillä.
En tiedä mikä ohjelmaversio minulla on, mutta kone vetää kuutosella 40 km vauhdissa tasaisesti ja nykimättä pintakaasulla. Kierroksia on tuoplloin alle 1500. Ja kun kaasua antaa, niin vetää tasaisesti ja kauniisti nykimättä. Eli kaikki kunnossa kaikin puolin. Hieman päälle 20 tonnia ajettu 2006 ja kaikki huollot tehty asianmukaisesti, eli voisi olettaa olevan uusimmassa ohjelmaversiossa.
Jos Ekku tarkistaisit, että sinulla on viimeisin softapäivitys, 11.1 tai jotakin 11.x. Ja uusi airbox. Muistaakseni noita vanhoja airboxeja on muuten laitettu vielä 2008 malleihin eli vuosimalli ei vielä takaa, että sinulla on uusin airboxi. Se on tarkistettava huollosta rungonnumeron perusteella.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
No, ei todellakaan ole kyykky toi k1200s. Mul on 2008 gsxr 750 kakkosena ja kyl puimuri on selkeesti sport/touring. Silti K1200S on mulle parasta mitä voi "rahalla saada" ,radalla vaan syö rengasta ja on hidas
Kieli poskella edellinen, mutta kaipaan päivitystä; vakionopeudensäädin, 20-30 p lisää, ehkä 100 kuutiota et ed toteutuis![]()
Vai kieli poskella. Ehkä sitten.
Vakionopeudensäätimen puute on iso miinus. Se olisi tässä pyörässä ehdottomasti paikallaan. On ilmeisesti jätetty pois painon säästämiseksi.
Tehojahan saa lisää kun vaihtaa muutaman palikan ja panee ruiskukartan uusiksi. Tai lisää turbon...
"Mikäänhän ei korvaa tehoa, paitsi lisäteho!"
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Kyllähän se niin menee, että Bemarin sportti vastaa enintään muiden valmistajien sport-touring-pyörää.(Repa @ Kesä. 19 2008,21:21) kirjoitti
Minusta ajoasento on oikeastaan aika leppoisa. Jos siitä haluaa vielä enemmän pystyssä ajettavan, niin sitten vaan tangon korokkeet ja jalkatappien madallusosat MV:ltä, niin sitten siitä vasta pappamopo tulee
Minä otin nuo osat pois, kun ei ne loppujen lopuksi olleet mitenkään tarpeellisia. Jalkatapit vaan alkoi rataa raapimaan.
Mulla menee softa päivitykseen 8. päivä heinäkuuta. 2 kertaa on päivitetty ja viimeisin kerta on parin vuoden takaa, kun tuo minun pyörä on 2005-mallia.
Vakkari olisi kyllä kiva varuste.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Onkos täällä Suomessa jotain järkevää BMW puljua josta sais sitten osteltua tuota krääsää tohon vempeleeseen? Eli lähinnä nyt tummaa pleksiä heti kättelyssä ja sitten myöhemmin bellybania sun muuta tuommosta "turhaa".
Matkailuunhan tuossa on jo ihan yllin kyllin rahkeita, eli siihen ei tarvi panostaa yhtään lisää. Näytti tulevan kauppaan jotkut sport sivulaukutkin?!? Millaset ne mahtaa sitten olla? Lähinnä tosiaan keskittyy tuon ilmeen nuorentamiseen pikkasen...
Ehdottomasti omaan silmään tuossa K1200 R Sportissa on rahkeita munakkaaksi kulkineeksi, eikä noitten pienten kilokyykkyjen kanssa ole varmaan tarvettakaan kisailla. Ne on suunniteltu lähinnä 60 kilosille wannabee rosseille ... *Se onkin ainoo asia oikeestaan mikä mut on pitäny poissa noista kilokyykyistä tai niistä haaveilemisesta. Yksinkertasesti ne on vaan niin naurettavan pienen näköisiä jo normaali kokosenkin miehen alla...
Vähän samaa koko ongelmaa oli tuon tonnifasun kanssa, eli sekin oli pikkasen liian siro vielä. Mutta auta armias kun tuo mun kauniimpi osapuoli istuu sen sarviin, ni sitten on PORNOA kateltavaa se meno. Eli sille tonnifasu on juuri oikeen kokonen vehje, esteettisesti siis...
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Netistäkin saa parissa viikossa vaikka mitä. Noista ainakin olen jotain tilannut ja homma on pelittänyt hyvin:
MV-motorrad
Wunderlich
Hornig
Nippy Normans
Pack-Parts
Dixi et animam levavi
Nii ja eiks Bemarilla ole ihan kaikenlaista kivaa HP osaa omastakin takaa.(ek@ @ Kesä. 20 2008,01:20) kirjoitti
TATTIS!!! Hippasen on saatavilla pornoa carbon kamaa tuohon tuolla Hornigilla... Tää alakate nyt on saatava ensimmäisenä kiinni, jahka nyt raaskii satsata. NAM NAM, ja paljon muutakin mukavata... *(ek@ @ Kesä. 20 2008,01:20) kirjoitti
PORNOA CARBONIA BEMUUN...
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Mihin nähden nuo 20-30hp pitäisi saada, vakioon? Se kyllä onnistuu. Olen nähnyt yli 190hp meneviä tehoja (koneelta) aivan perinteisillä virikonsteilla. Kokoputkea ja RapidBike. Paljon käytetty SR-racingin putki ei edes nosta meteliä juurikaan. Muitakin tietysti löytyy.(puujahke @ Kesä. 19 2008,21:40) kirjoitti
Oheisella saksankielisellä sivustolla http://www.m-tec.org/html/k1200r_s.html on malliksi tehokäyriä, osa löytyy PDF-linkkien takaa. Sivun alalaidassa on yksi K12S, josta takapyörätehot. Parempiakin käyriä olen kyllä nähnyt toisaalla.
Powercommanderin kanssa on jotain sählinkiä. Se on ollut 'coming soon' -tilassa kauan, välillä jopa ilman sitä, eli saatavilla. Pari karttaahan siellä näkyy olevan, joiden mukaan alakierroksilla on rutkasti korjaamista (laihemmalle!), joskin muuallakin. Tällaisen asentaminen vaatii katteiden purkamisen, tankin ja ilmaboxin irroittamisen, eli kohtalaisen raskas asennus.
Näissä K12-pyörissä on sitten lisäksi tehorajoitus vaihteilla 1-3. Homma on toteutettu askelmoottorilla, joka rajoittaa kaasuläppien avautumista (stoppariefekti). Vaikka väännät kapulaa, niin läpät ei aukene täysin, koska stoppari panee lopussa vastaan. Tällä on aika tehokkaasti estetty keuliminen. Toiminne on helposti ohitettavissa, eikä siitä aiheudu mitään ongelmia, tulee vaan 10% lisäpotkua täyskaasulla. Eikä tuo siltikään tahattomasti keuli. Tein muutoksen keväällä, joten on omakohtainen kokemus. Kuvia ja ohjeita löytyy kiinnostuneille.
Ja vielä: saa näihin powercup-sarjojakin, jos rata-ajo kiinnostaa.
HEP!HEP! Kiinnostunu löytyy täältä... Ohjeita kehiin, ja ISO KIITOS!(hidas57 @ Kesä. 23 2008,09:08) kirjoitti
![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Moi!
Kaasuläppien akselin liike on estetty askelmoottorilla joka on kakkos- ja kolmoskurkun välissä. Ota pistoke vain irti ja estot on pois päältä.
Tietysti tuon askelmoottorin voi kokonaan irrottaakin, eihän se ole kuin kahdella ruuvilla kiinni. Tällöin ei ainakaan tule vikahälytyksiä jos vain pistoke on kiinni, eli askelmottori jätetään roikkumaan jonnekin tankin alle jossa se saa toimia ikään kuin normaalisti elektroniikan mielestä.
No mennäänpäs sitten tuonne teholisäyskeskustelun puolelle:
Sitten jos haluaa vielä enemmän kuin tuon 20-30 heppaa, niin tarttee käydä jo nokka-akseleiden kimppuun. Niillä tietysti saakin jo paljon aikaiseksi, edellyttäen että kartat päivitetään ja putki on vaihdettu. No tietysti vapaampi virtaus tarvikesuodattimella on varmaankin jouduttu varmistamaan tuossa vaiheessa yksi (20-30 heppaa). Ja onpa joku mennyt avartamaan kanavia, vaihtamaan suuremmat venttiilit ja teettämään pidempi-iskuisen kampiakselin. Tehot 220 hp.
Ja mitä pidemmälle mennään sitä enemmän hepot alkavat maksaa.
Helppoin ja yksinkertaisin tehonlisäyskonsti on puhaltimen asennus. Pannaa puhallin, välijäähdytin, vaihdetaan suuttimet suuremmiksi, kartat uusiksi ja avarampi putki. Eiköhän ala potkimaan. Paineita voipi puimuriin panna barin verran, jolloin tehot alkavat hipoa 300:n heppan lukemia. Enempää ei puimurin kone tahdo kestää. Voimansiirronkin kestävyys saattaa tulla vastaan jossakin vaiheessa, muttei vielä näillä lukemilla. Poislukien kytkin, joka alkaa luistaa jo paljon pienemmilläkin tehoilla...
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!