Äitiyspakkaukseen moottoripyörä(SamiN @ Kesä. 13 2008,17:47) kirjoitti
![]()
Autotallimotoristi
Tuo kallis mopokorttikaan ei takaa älynkäyttöä liikenteessä,tekee taas kynnyksen mopon hankkimiselle vaikeammaksi,eli joutuu yh-kakarat eriarvoiseen asemaan.
Pakollinen inssi-ajo ajaa asian paljon halvemmalla ja lopputulos on sama,järkeä löytyy tai ei löydy.
Ainoa tosiaankin mitä tästä kalliista kortista on hyötyä,niin mopoilijat vähenee kun ei kaikilla ole varaa ajaa korttia.
You gave me a curse, Holy fathers, I give you a blessing: "may your conscience be as clear as mine and may you be as moral and religious as I"
Ja vaikka ma laps olen pieni vain,
niin jumalten riemut ma juoda sain
ja juoda ne täysin siemauksin -
niin riemut kuin murheetkin.
aikas lailla hanurista koko homma.
totta, että näkee tosi paljon tolkutonta kaahaamista mopoilla ja muuta vastaavaa.
uskoisin kyllä, että nykynuoriso on niin paljon fiksua jotta tietävät varmasti liikennesäännöt eri asia viitsitäänkö niitä noudattaa.
asenne vammaa ei saa korjattua rahalla.
toki sädekehä pään päällä ovat lobanneet autokoulujen edustajat kyseisen ehdotuksen puhumalla turvallisuuden parantamisesta.
mutta olisiko taustalla huoli pienenevistä ikäluokista ja siitä johtuvasta liikevaihdon taantumisesta.
toki ymmärrettävää liiketoimintaa.mutta jos oikeasti oltaisiin huolissa turvallisuudesta, kannattaisiko tällaista vaihtoehtoa tarjota perustuen vapaaehtoisuuteen.
ei hyvä idea.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Hyvä homma, että saadaan jotain parannusta mopokorttiasiaan, mutta EN TODELLAKAAN toivonut tälläistä. Se aiempi ehdotus, että teoriakokeen jälkeen saa harjoitteluluvan(vai olikohan siinä viel käsittelykoe ennen harkkalupaa) ja sit ajetaan inssi vähintään 1kk harjoittelun jälkeen, oli hyvä. Sen sijaan tää nykynen on vaan rahastusta ja syö mopomarkkinoita aivan järjettömästi, kuka enää hankkii mopokorttia, varsinkin siis jos se ei tule korottumaan pienillä operaatioilla(tyyliin kokeet) a1 kortiksi.
Mopoilu on taitamattomalle tai vailla järkeä olevalle vaarallista.
Toisaalta mopot ja etenkin skootterit ovat avanneet teineille ihan uudenlaisen vapauden ja mahdollisuuden liikkua laajemmalla alueella, harrastuksissa ym. ja vapauttaneet vanhempia loputtomasta autolla junioria ympäri kyliä roudaamisesta.
Jos tuo mopokortti tuohon malliin tulee menemään, sen hintaa tulee voida hyödyntää alennuksien muodossa moottoripyörä- ja autokorttia ajaessa. Autokouluillehan tunnetusti raha kelpaa ja mielellään perustavat vaikka rollaattori- ja potkukelkkakurssin hyvään hintaan jos sellainen kortti tulee pakolliseksi.
Peruskoululaisile voisi jonkin suppean ja edullisen (100€?) polkupyöräkortin markkinoida. Ne ovat vielä kertaluokkaa holtittomampia liikenteessa kuin mopoteinit.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Minunkaan mielestä ei ehkä mikään paras mahdollinen ratkaisu. Mopokorttilaisille pitäisi kuitenkin ehdottomasti järjestää ajo-opetusta ja jonkinlainen inssi-ajo. Työn puolesta joutuu lähes päivittäin paikkailemaan näitä luupäitä, jotka kuvittelevat olevansa luodinkestäviä. Toisaalta kun muistelee omaa nuoruutta, niin aivan samanlainen luupää kai sitä oli itsekin...
Terveisin nimimerkki: "Ex-Monkey jengiläinen"![]()
Entinen motoristi. Moottoripyöräily vaihdettu kestävyysurheiluun.
LOISTAVA UUTINEN!
Tällaista uudistusta onkin odotettu jo pidempään - ainakin kun katsoo sitä ajamista välillä.
Joku täällä sanoikin, et tosiaan tulis toivottavasti suoraan semmonen, et vastais kevarikorttia ja kevarikortin vois vaan suorittaa sit käsittelykokeella seuraavana vuonna. Ettei sit turhaan tartte kahta kertaa käydä kaikkea läpi.
On kyllä hienoa, ettei sitä korttia saisi enää vain lukemalla vaan joutuisi ihan oikeasti opettelemaan, miten se laite toimii (ennen kuin suoraan mennään teille autojen eteen toikkaroimaan) ja opetellaan konkreettisesti niitä liikennesääntöjä.
Mutta hienoa, loistavaa, mahtavaa!!
you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
Viikko taaksepäin tulin Kalajoelta ylivieskaa kohti ja jossain matkan varrella joku poika ajoi PV:llä kevyenliikenteen väylällä n. 80-90km/h rinnalla.(wille- @ Kesä. 13 2008,16:34) kirjoitti
Oli ihan pakko näyttää peukkua kuskille ja leveä hymy tervehti minua takaisin
Oi sitä nuoruuden huumaa....![]()
Lahjattomat treenaa
Kai se on jo puolentoista vuoden ikäselle juniorille ruvettava pistään huntti kuussa sivuun että saa joskus sitten ajokortit edes *vähän näyttää tää nykymeininki siltä että riittääkö edes.
Onkos noissa tilastoissa tapahtunu kovaa kasvua, etenkin noitten tyttöjen kohdalta jotka porhaltaa hamoset korvissa ja jalat ristissä kaikenmaailman skoottereilla?
Ei sitä silloin ennen tytöt paljoa mopoilla ajelleet, joskus ehkä kyytiin suostuiat *![]()
Jengi töpeksii, jengi maksaa. Katellu täällä paikallisten mopoilua, niin en ihmettele että onnettomuus luvut kääntyneet nousuun, tosin noi kiina mopot ovat niin halpoja, että kaikilla on niihin varaa, myös semmossiilla ketkä eivät kuulu kaksipyöräisen sarviin.![]()
jep jep
Mielestäni jonkunlainen autokoulu/ajokoe on ihan tarpeellinen, ainakin mopoautolla ajaville. Ne ovat kuitenkin jo niin lähellä autoa, ettei pelkkä mopo-ohjeistus mielestäni riitä.
Sain juuri eilen autoni perään mopoauton. Noh vahingot olivat pienet, mutta tapahtuma oli niin tyypillinen. 40 rajoitusalueella viereisellä pyörätiellä ajoi mopo ja joku rekisteröimätön mopo/krossi. Perässäni ajoi jo mainittu mopoauto. Taisivat olla kaikki samaa porukkaa, kun puolin ja toisin selvästi kytättiin toisten etenemistä ruuhkan mukana. Viimein jono pysähtyi, ja kohdalleni jäi risteys, jonka ajattelin jättää tukkimatta, ja pysähdyin sitä ennen. Ilmeisesti mopoauton kuski katseli juuri kavereiden etenemistä pyörätiellä, eikä huomannut minun pysähtymistä, ja jarrutuksesta huolimatta kopsahti perääni. Muovia vaan molempiin. 07 vehje, jota kolaroitiin nyt siis jo toiseen kertaan.
Toivottavasti kaveri oppi jotain liikenteen seuraamisesta, kun selviää ilmeisen edullisella opetuksella. Vai onko mopoauton vakuutuksessa edes bonuksia, mitä menettää?
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
On kyllä kova isku sellaisille 15 kesäisille, joille vanhemmat ei kustanna korttia ja mopoa. Jos vaikka olisi 1000€ kerättynä moporahastoon, niin nyt jäisikin vain puolet mopon ostoon.
Joku jo mainitsikin, että ei 15 vuotiaalle saa opetettua joustavaa liikennekäyttäytymistä, vaikka kortti maksaisi 5000€. Se ylimääräinen vouhotus ja kouhotus vaan kuuluu tuohon ikään. Kova korttimaksu vaan lisännee ilman korttia ajavien määrää.
Autokoulut vuolee kultaa jo siihen malliin, että joutasivat edes antamaan mopokortin hinnan alennuksena ajettaessa kevarikorttia.
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Just joo. Onks tää nyt sitten taas vtn ihmisläheistä toimintaa? Onko tausta-ajatuksena loukkaantumisilta säästäminen vaiko vakuutusyhtiöiden loputon ahneus voittojen takaamiseksi ja kasvattamiseksi. Vakuutusyhtiöt pitäs lailla kieltää ja perustaa voittoa tavoittelematon valtionvakuutusyhtiö!!!![]()
600cc
Kortti ja ajo-opetus pakolliseksi on ihan hyvä juttu. Tuo varmasti varmuutta liikenteen seassa ajaessa ja eiköhän nuo autokoulussa istutut tunnit kompensoidu hinnassa edes vähän jos myöhemmin hankitaan lisää kirjaimia korttiin.
Ainakin Oulussa on kaupunki tehnyt päätöksen ettei mopon paikka ole enää kevyenliikenteen väylillä vaan ajoradalla, joten lisäkoulutus on varmasti tarpeen! Vielä kun laki antaisi mopolle hieman lisää maksinopeutta pysyisivät ajopelit mukana muun liikenteen virrassa.
"Hidas mutta kankee"
Miten vakuutusyhtiö tähän liittyy? Tietääkseni vakuutusyhtiöt eivät päätä laista eivätkä ajo-opetusta tarjoa...(yamaster @ Kesä. 14 2008,10:37) kirjoitti
you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
Nyt sitten voidaan nostaa mopojen nopeudet 70km/h.
E: Tai mitä se kulkee rajoittamattomana/ 50cc:nä
Suzuki GSX 600 F -95
eiköhän nämä ongelma ja häiriömopot pysy jo nyt aika hyvin nopeuden suhteen liikennevirran mukana. ainakin taajamissa...(jaksu @ Kesä. 14 2008,10:53) kirjoitti
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Kuinka paljon vakuutusyhtiöiltä mahtaa olla idearikasta toimintaa valtiovallan päättävien elimien suuntaan??!kirjoitti
Luulisin että ei ne päättäjät itse niitä lakeja ja ideoita keksi...kyllä ne joku aina vie ne niille tarjottimella. Vrt. vaalirahasta esillä ollut keskustelu![]()
600cc
Hyvä juttu mopokortti mutta valvontaa pitäisi saada lisää mopo ja kevarikohnaamisen vuoksi. Ei hitto ne mopot ei kuulu normaalille pyörätielle. Noista äitin pikku kullannupuista puolet pitäisi viedä saunan taaksen vai pitäisikö viedä ne vanhemmat. Mikä siinä on, että kun saadaan mopo, että pääsee oikein ajelemaan niin joka hiivatin pyörätietä pitää käyttää oikaisemiseen. Isoilla mopoilla kierrätään mieluusti naapurikunnan kauttakin jottei matka ole liian lyhyt.
Toinen seurannan kohde oliai nämä kevarinasset (osa heistä). 40km/h pientaloalueet eivät ole moottorirata. Siellä onlapsia ihan oikeasti seikkailemassa pitkin poikin.
Kolmas juttu on näiden mopo ja kevari nasujen roikkuminen auton takapuskurissa aina kun se on mahdollista (<2m 40-60km vauhdissa). Jos isolla mopolla vähän ollaan tuntumassa kun haetaan se 5s sitä sopivaa ohitusrakoa niin homma on kuitenkin hansakassa mutta taajamassa/kaupungissa jos tulee se tilanne että pitää jarruttaa niin siinä on isin ja äidin toivo vetokoukku suussa.
Nuoruuteen liittyy vauhti ja reikäpäisyys mutta jos vähän saisi niihin sankareihin sitä järkeä, että tajuaisivat ettei liikenne ole paikka urheilu- ja kilpailusorituksille. Löytyy niitä sopivia mutkapätkiä mopoille ja kevareillekin.
Toivottavasti tämän palstan vanhemmat tietävät miten omat toivot ajelevat ja ovat esimerkkinä, missä sopii päästellä tosi tarkoituksella ja missä ei.
Juuh ja ei se mopojen (isojen ja pienten) huippunopeus ketään tähänkään mennessä ole tappanut vaan se reikä päässä. Harvemmin se ajonoepeuskaan on ketään tappanut vaan kuskin virhearvio.
Haettiin tässä naapurin kohta 15 v täyttävälle pojalle mopoa. Olisi saanut maksaa max 200 euroa. Eipä löytynyt, mutta 220:lla löytyi melkoisen tinginnän jälkeen. Noudettiin sitten toisen naapurin peräkärrillä 120 kilsan päästä. Pienellä ropauksella tulikin hyvä, ja nyt pörisee iloinen innokas uusi mopoharrastaja tienoon sorakuopillla. Mopo olisi jäänyt hankkimatta, jos ajokortti olisi maksanut 500 eikä opettajaa löytyisi naapurustosta.
Esitys on, kuten jo yllä tuli lyhyesti tuli mainittua, perseestä.
a) sen ovat sorvanneet ministeriön kokemattomat ja erilaisia määräyksiä työkseen rustaavat hyvätuloiset komitea-ammattilaiset, asiantuntijoinaan toiset samanlaiset plus autokoulujen omistajat
b) esitys noudattaa viime aikoina koko ajan tiukemmaksi kiristettyä ns. tavisten kyykyttämistä ja hallinto-alamaisten kontrollin lisäämisbuumia
c) valtaa maassa pitävät tädit pelkäävät mopopoikia
d) mopokortti on periaatteessa hyvä ajatus ja sen suorittamisen voisi sisällyttää peruskoulun oppimäärään tai vastaavaan
e) edellä mainitussa voivat käytännön apuaan tarjota vaikkapa kunnan nuorisotyön mopopajalaiset kalustoineen tai kolmannen sektorin toimijat, kuten alueen mp-kerhot, mikäli ajo-opetus tulee pakolliseksi
f) jos uusi pakollinen kortti tulee, sen on oltava kaikille ilmainen tai maksettava muodollisen käsittelysumman 20-50 e
g) mopokortin vaatimat tuntimäärät on vähennettävä muista ajokorteista
-hh-
KYLLÄ! Vakuutusyhtiöt on kaiken pahan alku ja juuri. Nyt kaikki barrikaadeille. Irtisanotaan kaikki vakuutukset kaikkialta (paitsi se liikennevakuutus, jonka valtio pakottaa ottamaan -> ryöstöä!), ei ne vakuutukset kuitenkaan mitään korvaa. Ottavat vaan rahat ja nauravat partoihin kun jotain aikoo hakea. Mihin sitä kaskoa, rakennuksen tai irtaimistonvakuutuksia tarvitsee? Speedyä ja Sakua lainatakseni "Omalla vastuulla, jee jee".(yamaster @ Kesä. 17 2008,10:32) kirjoitti
you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
Nix.. tässä mitään mopoajokorttikoulutusta á 500€ tarvita vaan liikennekulttuurin asennemuutos..!
Tuskin jokaisesta skootteri mopoilijasta tulee isona "oikea motoristi", tosin monen "oikean motoristin" tulisi edelleen ajella sillä mopolla...
Edit: Ministerin poika...
-Iskä saanko mä mopon enskesänä kun täytän 15 ? KAIKILLA muillakin on
-No eihän sellainen nyt käy päinsä,,, iskä tekee sellaisen lain jottei kaikilla oo varaa siihen mopoon....
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
(samu69 @ Kesä. 17 2008,21:02) kirjoitti
![]()
![]()
you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
"Autokoulussa suoritetun mopokortin hinnaksi tulisi noin 400 - 500 euroa"
Onko toi niin suunnaton hinta siitä että sille juniorille opetettaisiin kunnolla edes perusteet siitä miten liikenteessä toimitaan?
Nythän mopoautolla voi lähteä seikkailemaan rekkojen sekaan vailla pienintäkään ymmärrystä liikennesäännöistä
Jos vanhemilla on varaa ostaa vekaralle 10000 euron mopoauto niin kai nillä on varaa satsata mopokorttiinkin.
Kunnon kypärä ja ajotakki maksaa saman verran kuin mopokortti uudistuksen jälkeen ja itse ainakin haluan satsata lapseni turvallisuuteen. Asfaltti on ihan yhtä kovaa jos lippaa 45 kilsan vauhdista mopolla tai moottoripyörällä. Jos mopokortin hinta on esteenä ajokamojen hankinnalle niin koko homma kannattais ehkä panna uudelleen harkintaan.
Myönntetään että olen kukkis *mutta kun sen lapsen terveys ja turvallisuus on niin kallis asia
Oletko muuten koskaan naureskellut "lahjakorttilaisille"?
![]()
"Ei tässä iässä enää jaksa aikuistua..."
Mopokortti tai ei, joillakin on myötäsyntyinen kyky tehdä asiat päin honkia. Saatu oppi ei tässä auta. Jos mopokortti olisi edellytys mopon kuljettamiseen, olisi olemassa jonkinlainen kontrolli asioiden ymmärtämisestä.
Vieläkin nostattaa hiuksia tilanne, jossa itte seison valoissa risteyksessä, josta liitytään vilkasliikenteiselle kadulle.
Tältä kadulta kääntyy esim. bussilinja tänne meille päin.
Kaistoja ei ole kuin yhdet suuntaansa. No, annas olla, peileistä näen, että moposkootteri tulee taakseni.
Sitten sitä ei näy peileistä.
Kurkaan taakseni ja siellähän se tyttö skootereinensa on *vastaantulevien kaistalla, melkein rinnallani.
Kiljun tytölle, että 'Sä olet vastaantulevien kaistalla!'.
Tyttö vastaa 'Häh?'.
Minä huudan 'Sä oot väärällä kaistalla! Vastaantulijat ajaa sun päälle!'.
Mimmi kyselee, että 'Missä mun sitte pitää olla?'.
Minä karjun 'Tuu mun taakse!'.
Jospa kaikki naiset tottelisivat yhtä nopeasti, kuin tämä typy. Tosin se kääntyvä bussi saattoi vaikuttaa asiaan...
Kaikki tällä erää hyvin. Bussikuski oli tilanteen tasalla ja himmasi sen verran, että typy pääsi alta pois.
Menin minäkin eteenpäin...
Olisi ollut kiva haastella tämän skuutterimimmin kanssa. Kysellä ryhmittymisestä ja ajokaistoista...
Ja mopokortista.
-jami
Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
Ajatus mopokortista on hyvä, mutta pitääkö kaiken maksaa aina niin vitusti? Sitäpaitsi mopokorttihan on jo olemassa, lisättäis vaan käsittelykoe. Nää säännöt on taas autokoulujen ajamia. Vitutti aikanaan ajaa A-korttikin, kun autokortti oli ja montulla ajeltu, inssi olis riittänyt. 700 euroa aivan huoran perseeseen, tai olis siitä ollut sielläkin enemmän iloa. Saatana että mä olen taas kypsä tähän sosiaalidemokratian onnelaan.
Mopoautoilijat ei tee sillä koirankopilla hallaa kun korkeintaan itselleen muiden autojen seassa (ja sekään ei ole hyvä jos niin jostain syystä kävisi). Paljonkohan mahtaa painaa esim. täydessä sorakuormassa oleva traktori-yhdistelmä, joka voi olla 3-6 kertaa mopoauton levyinen ja kelaa huppuja saman verrankirjoitti
Moottorikelkat nyt ei sinänsä taas tähän keskusteluun kuulu millään tapaa kun niillä ei yleisen liikenteen joukossa ajeta, mutta niitäkin lähes 200hp laitteita pääsee ajamaan reiteille ja muille sallituille alueille 15v T-kortin suorittanut.
600cc
No nyt se tuli ihan tieteellisesti todistettua, autokoulujen omistajat ovat niitä nuorison viimeiset sentinpyörylät ryövääviä riistäjäsosiaalidemokraatteja...(jmhonka3 @ Kesä. 18 2008,09:49) kirjoitti
Se, mikä ei vahvista, tappaa...
"soivat pelit": viulu -> trumpetti -> poskisolisti -> toinen ja kolmas trumpetti
Jaha, taas uusi rahastouhu autokoulu"yrittäjille. Eikä mitään muuta.
Kumma, että jenkeissä ajokortin saa muutamalla kympillä ja Suomessa hinta on jotain aivan muuta.
Vittu, on tämä sellainen kartellipesä ettei varmaan toista ole !.
By the way, sakemannithan ilmeisesti käy ajamassa ajokortteja Puolassa jonkin verran... meilläkin varmaan onnistuisi Virossa kortin ajo...
Honda Monkey Z50J - Honda CB 125 K - Honda CB 125 T - Kawasaki Z 650 - Yamaha FJ 1100 - Kawasaki ZZR 1100 - Kawasaki ZZR 1100 ...(10v. taukoa)... Suzuki GSX 1300 Hayabusa...(14v. taukoa)... Honda CRF 1100 Adventure Sports