Riippuu motarista. Nykyään yleisimmin 5, 6, 10 tai 12 tuhatta. Itse en aja yli 6 tuhatta vaikka suosituksessa lukisi pidempikin väli.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
12000 km on ollut ainaki mun noissa Hondissa.
Itte oon vaihtanu syksyllä aina uudet öljyt ja suodattimen vaikka ei ookkaan noi kilsat täyttyny.
Onhan toi aika pitkä siivu toi 12 tkm varsinki jos ajotyyli on "rankkaa" tai käy vaikka radalla...
Life is hard, then you die...
12tkm on suositus ollu ja aina oon vaihtanu 6tkm kohalla.
Kawasaki zx-10r
Tähän väliin tyhmä kysymys. Hondan manuskassa neuvotaan vaihtamaan öljyt, jos pyörä on ajamatta yli 4 kk. Itse en kuitenkaan vaihtanut, koska koneessa oli suht uudet öljyt.
Miten vaikea öljyt on vaihtaa itse? Tosin 18 000 km huolto ois 1000 km päästä... (Ei kyllä kehtaisi kerrostalon pihalla pyörää ihan osiin laittaa)
Honda CBR 600 F -04, 26 000 km
Öljyn vaihto on pala kakkua. Astia alle, pohjaruuvi auki, se ruuvi auki josta kaadat öljyä sinne koneeseen ja öljynsuodatin pois. Kun on vanhat öljyt pois, uusi öljynsuodatin tilalle (sipaise öljyä siihen suodattimen tiivisterenkaaseen, käsikireyteen), pohjaruuvi paikoilleen ( älä väännä tajuttomaan momenttiin, menee kierteet!!), uudet öljyt koneeseen ja starttaat.(Tommi_1984 @ Kesä. 06 2008,11:15) kirjoitti
Just vaihdoin ja 3000km oli ajetut. Aika mustaa tököttiä oli jo joten vaihto oli ajankohtainen. Nyt kytkin ja askikin toimivat paremmin. Yksilläkään öljyillä en oo ajanu yli 6000km vaikka huoltoväli on 12000km ja parin päivän ratakeikan jälkeen vaihdan ölpät ja sudin aina.
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Omassa 12tkm välein öljynvaihto, mutta vaihdan kuitenkin 6tkm välein.
AR125 -84 --> CBR600F -05 --> CBR1000rr -04/-05 --> GSX1300R K9 --> DR650RSE -93 --> XJR1300 -03
aina keväisin tulee vaihdettua riippimatta ajetuista kilsoista.
Kawasaki GPX 750R -89
Kawasaki ZZR 1100 -95
Itse vaihdan mieluummin syksyllä, ennen talvisäilytystä. Talven aikana vanhan öljyn epäpuhtaudet voivat kosteuden kanssa muodostaa happoja, jotka syövyttävät sitten moottoria.(Bluesman @ Kesä. 06 2008,11:57) kirjoitti
Ilmeisesti nykyinen vähärikkinen bensa vaikuttaa sen verran, ettei tuota rikkiä kuitenkaan paljoa öljyn joukkoon joudu, joten en tiedä olenko sitten vähän turhan tarkka.
Toki siihen uuteenkin öljyyn voi talven aikana kosteutta kertyä, mutta puhtaassa öljyssä se ei muodosta mitään epämääräisiä seoksia ja haihtuu keväällä sitten pois ajossa.
KevinC
VFR800VTEC, PCIII, BMC filter, avarrettu vakioputkisto.
5000-7000 tkm ja aina talveksi kilsoista roikkumatta. Paitsi että VFR:n eka öljynvaihto oli kyllä aika työläs; meni katteiden purkimisessa hetkuusen. Entinen fasu oli kyl näppärä; koko homma ohitse 10 minuutissa.
Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
*Does my bike make my butt look fast?*
6 tonnin välein olen pääsääntöisesti vaihtanut öljyt+suodatin, mutta jos rata-ajoa on niin sit parin ratareissun jälkeen ja muuan kilsa päälle normiajoa. Pienin säästö tässä harrastuksessa noin öljyt. Keväällä aina uudet öljyt sisään kilsoista välittämättä.
R6R räärääpyörä
Nykyiset öljyt on niin hyviä, että itse painan menemään koko kesä aina samoilla ölpillä. Ja kilsoja tulee 15-20 tuhatta. Tietenkin seuraan öljyn väriä, jos menee mustaksi niin sitten tietenkin vaihtoon.
Eipä ainakaan tuo oma matkamopo öljyjänsä paljon nokea.
Mitenkäs tuota öljynsuodatinta kannattaa vaihtaa? Ohjekirjan mukaan öljyn vaihto 6000km ja suodin 18000 km välein. Autossa vaihdan aina suotimen joka öljyn vaihdon yhteydessä, mutta siinä vaihtoväli onkin 15000.
Bussi 08
Ite ruukaan vaihtaa AINA öljynvaihdon yhteydessä.. v(tombusa @ Kesä. 06 2008,22:53) kirjoitti
Pyörät:Suzuki GSXR 1100 -92
Honda cr125r -92
Mitä öljyä olette hondassanne käyttäny? Entinen omista oli jotai täys synteettistä laittanu,voiko se vaikuttaa et vaihteet vaihtuu hieman äänekkäästi? ja pyörä sevenfifty.
Öljyn värin perusteella ei kannata öljyjä vaihtaa. Hyvä öljy sisältää peseviä aineita ja sitoo epäpuhtaudet itseensä. Tästä syystä moni hyvälaatuinen öljy mustuu nopeasti. Huonolla katukäyttö-öljyllä epapuhtaudet pinttyvät moottorin seinämiin ja vanha öljy voi olla pois laskettaessa aivan kirkasta. Kerran olen laskenut n. 350 000tkm ajetusta Sierrasta aivan kirkkaat Bi**man täyssynteettiset ulos. Oli kansi aivan järkyttävän törkyinen, kun siihen tehtiin kansiremppa.
Öljytyyppi kannattaa valita käyttötarkoituksen mukaan. Kisaöljy kisakäyttöön ja katukäyttöön joku tavallinen öljy.
Omassa mopotissa pyörii Motul 7100 10W-40.6tkm:n välein vaihto. Tutui että 1000:n km:n öljynvaihdon jälkeen vaihteet menevät päälle varpaalla hipaisten, kun ensitäyttö-öljyllä piti vähän painaa enemmän poljinta
. Normikäytössä suurimmassa osassa pyöriä on sama minkä valmistajan hyvälaatuista öljyä käyttää.
Tuli mieleen vielä vanha autoöljytesti. Halpa täyssynteettinen öljy oli pakkastesteissä jäykempää kuin Mobilin mineraaliöljy.
Ja tuore öljy aina koneeseen ennen säilytystä. Ei paska jämähdä koneen seinämille. Ei tietenkään kannata vaihtaa, jos on hiljattain vaihdettu.
Tunturi Senator > Tunturi Tiger > Piaggio NRG PureJet > Honda CBR1000RR RR8
Suodattimen vaihdosta...
Hondan ohjekirjassa sanotaan, että sen vaihtoon tarvitsee erikoistyökaluja. Siis mitä? Ja sitten, suodatin pitäisi manuskan mukaan kiristää momenttiavaimella tiettyyn tiukkuuteen. Onko tämä kuinka tarkkaa, kun omaa momenttiavainta ei löydy?
En nyt pääse itse katsomaan minkälaisilla työkaluilla suodattimeen pääsee käsiksi, kun pyörä on korjattavana, siksi tyhmät kysymykseni.![]()
Erikoistyökalu johon tuossa viitataan on varmaankin öljynsuodatin avain. sellainen kettinki hässäkkä, jolla saa paremman otteen suodattimesta. Helpottaa työtä, mutta ei missään nimessä välttämättömyys.
Kiinnittäessä menee ihan käsimomentilla, koska jos vedät sen törkeän tiukkaan kiinni voi tiiviste pullahtaa paikoiltaan, ja haitata suodattimen toimivuutta. Ja toisaalta voi olla ettet saa ilman noitumista seuraavalla kerralla sitä auki.
Moottoripyöräilen vain mielihyväkseni en vauhdin takia... Johtuisikohan se mopostani? Honda CB350F vm.74..... "Uutta" mopoa alle Honda VFR750
Skype to me
<a href="http://jyvesolutions.jyve.com/Qcard/ekip77.htm"></a>
Motooripyörän suodatin irtoaa helposti vaikkapa papukaija- eli siirtoleukapihdeillä (ei tarvi/kannata kuitenkaan tuskassa puristaa niin että suodatinosa menee littuun). Myös dramaattisempia menetelmiä käyttävät jotkut eli vaikkapa ruuvari suodattimesta läpi ja sitten kiertäen. Jälkimmäinen metodi ei kuitenkaan liene erityisen suositeltava. Toki on kai olemassa pieni mahdollisuus, että suodatin jotenkin erikoisessa paikassa tai "kotelossa" jolloin ehkä voi olla tarpeen käyttää erityistyökalua.kirjoitti
Ja käsin kiertäen olen itse ainakin menestyksellä kiinnittänyt suodattimen. Pyörä on VFR ja Hondan GN4:ää olen käyttänyt öölinä.
Öljynsuodattimiin löytyy erikoisavaimia esim. Stormilta tai Biltemasta tai muusta tarvikekaupasta. Stormilla ovat tuplasti kalliimpia.(Tommi_1984 @ Kesä. 11 2008,12:09) kirjoitti
Joissakin pyörätyypeissa ei ketju tai hihna-avainta sovi oikein käyttämään.
Niin ja itse ostin sellaisen suodattimen kantaan sopivan kuppiavaimem vitosella Motonetistä.
Taivas saa odottaa
Mulla Mustarastas on syönyt sekä Hondan GN4:ää että Motulia, molempia 10W40 vahvuudessa. Loota toimii aikatavalla samanlailla molempia mutia käytettäessä...(Line @ Kesä. 08 2008,11:13) kirjoitti
Suodatin ja öljypropun stefa menee aina vaihtoon jokaisessa vaihdossa.
- '11 BMW R 1200 GS
- IBA SS1600K
---
ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
Ennen reissuun lähtöä laitan uudet öölit koneeseen ja Motulia sain mopon mukana.Alle 6tkm on tullu ajeltua noilla litkuilla nykyisellä VFR mopottimella.
Melkein hävettää kysyä, mutta onko joku testannut Bilteman moottoriöljyjä ja suodattimia? Sinne kun on nyt tullut näitä moottoripyörätarvikkeita kevään aikana.
Eivät ole kyllä hinnalla pilattu
Täyssynteettinen moottoriöljy 15W-40, 3.99 €/l
Täyssynteettinen moottoriöljy (Racing) 10W-40, 7.99 €/l
Öljynsuodatin, alk. 3.29 €
Enkä kaipaa kommentteja: "Biltemasta ei saa kun paskaa", jos et ole itse niitä testannut. Nyt haluan siis omakohtaisia kokemuksia.![]()
Laitetaan nyt tännekin:
Onko muilla ongelmia nähdä moottoriöljyn taso siitä onnettoman pienestä tarkistusikkunasta joka sijaitsee siellä oikean kyljen puolella? 2004 vuoden CBR:ssä kun ei perinteistä mittatikkua olekaan (ainakaan omassani). Itse en kyllä siitä reiästä mitään näe, vai onkohan sitten liian vähän öljyjä koneessa
Huomenissa pitäisi öljyt vaihtaa, mutta vaikea tietää minkä verran laittaa, jos ei näe öljynpintaa![]()
Ohjekirjassa kerrotaan öljyn tilavuudet sun muut paineet... Tuolta voit ladata itsellesi ohjekirjan!!! OHJEKIRJAN LATAUS!
Teetkö samalla mun pyörälle huollon, kun näyttää noin näppärästi sujuvan? *![]()
Truth, Knowledge, Knackered Sliders