On taidettu aiheesta pulista ennenkin, mutta ajattelin kysäistä asiaa. Minulla on Suzukissa ketjun vapaaliike 4cm pyörän ollessa keskijalalla, vaikka ohjekirjassa liikkeen neuvotaan olemaan 2-3cm. Onko noi jo liian löysällä, jotta pitää alkaa kiristelemään? Kuitenkin ajetaan melkein aina muijan kanssa kaksipäällä, joten takahaarukan liikettä tulee jonkin verran.
Eikö kuitenkin vähän löysällä, kuin liian kireällä, koska "pyykkinaruketjut" ei pelitä kauaa.
Suzuki GSX 1250 FA ABS -11
Oikeassa olet,ennemmin hieman löysällä ku liian kireällä![]()
VFR750F
CBR1000RR
Pistä ohjearvojen mukaan. Ei ne turhaa niitä sinne printtaile. Molempi pahempi eli liian löysät & liian kireät on molemmat pahasta.
Eikös oo helpompi vähän kiristää, niin saa ainakin mielenrauhan eikä asiaa tarvitse miettiä?
- P
Edit: yläpuolella tulikin näköjään vastaus jo itse kysymykseen. Mutta kyllä ne kannattaa pitää oikeissa säädöissään.
ennenku alat sääteleen niin eti se tiukin kohta rengasta pyörittelemällä ja siihen sopiva välys...
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Black Crome:
Ohjearvoista suositus ketjun vapaaliikkeelle on yleensä 5mm yli minimiarvon. Eli sinun tapauksessa suositeltava ketjun vapaaliike olisi 2,5cm.
Useimmissa pyörissähän on tarra ketjunsuojassa jossa yleensä on paras suositeltava ketjun vapaaliike.
Entisessä piikissäni oli 2,5cm suositus ketjun vapaaliikkeeksi. Manuaalissa oli ketjun vapaaliikkeen kohdalla 20-30mm, mutta piikin ketjunsuojassa oli tarra jossa luki "25mm chain freeplay".
Sitten tässä viissatku cb:ssä on manuaalissa ketjun vapaaliikkeen kohdalla 30-40mm, mutta ketjunsuojassa joskus olleessa tarrassa luki "35mm chain freeplay".
Ööh, eik ketjujen kireys pidä tarkistaa siten että takapyöräkin on maassa?(Black Crome @ Kesä. 04 2008,23:08) kirjoitti
Oletko varmasti lukenut manuaalista, että juuri keskijalalla?(Black Crome @ Kesä. 04 2008,23:08) kirjoitti
-hh-
Tsot tsot, ketju on kireimmillään takapää lytyssä, jos silloin säädät, niin löysäksi jäävät.(killa @ Kesä. 05 2008,09:23) kirjoitti
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
No tuohan riippuu ihan siitä miten ohje käskee tekemään (kuinka kireälle vedetään).(kane80 @ Kesä. 05 2008,09:47) kirjoitti
Toki ketjut on tiukumillaan silloin kun pyörällä on kuorma päällä, mutta ne valmistajan ohjeet ottaa yleensä sen huomioon. Se on vaan käyttäjälle helpompaa säätää ne ketjut sivujalalla tai keskituella, joten ohjeet kannattaa tehdä sen mukaan.
Näinhän se on. Tarkoitin kai vähän kieli poskessa runoillen sitä, että vetäisee ensin ohjeen mukaisesti, eli nyt oletettavasti keskituella, ketjut suositeltuun kireyteen, ja sitten tarkistaa mahdollisesti kuorma päällä sen, ettei ketju kiristy aivan pinkeälle (ei lainkaan välystä). Ei siis kuitenkaan enää täysi kuorma päällä löysätä siihen suositeltuun välykseen. Ellei ohjekirja niin suosittele. Meniköhän tämä suht yksinkertainen asia nyt jo tarpeeksi sekavaksi?(kane80 @ Kesä. 05 2008,09:47) kirjoitti
![]()
Yleensä kiristys on sivujalalta (ainakin useimmissa Suzukeissa), siksi vaan halusin varmistaa, ettei tuu virhettä tehtyä.
Toki mieluummin hiukan löysä. Mutta 4 sm kuulostaa jo liialta, ellei matami ole aika mahtava. Manuskasuosituksena kuulostaa normaalilta tuo 2-3 sentin toleranssi, mutta jospa nyt siihen sitten lisäät vaikka 0,5 eli suositus 2,5-3,5, mikä tekee oletustavoitteeksi 3 sm välyksen.
-hh-
Kyllä ohjekirjassa lukee juurikin, että "aseta moottoripyörä keskiseisontatukensa varaan".
Rengasta kun pyörittelee ja mittaa useammasta kohdasta, niin ketjujen liikevara heittelee 3-4cm välillä. Kait niitä vois inan kiristää.
Suzuki GSX 1250 FA ABS -11
ong jollai fiksulla ideoita mistä johtuu et ku oon säätäny ketjut ohjeen mukaiseen tiukkuuteen/löysyyteen (vapaaliike keskituella 25-30mm) ja kiristän takapyörän mutterit, kiristyy ketju vallan hurjasti (vapaaliike keskituella 5mm). onko cbr:ssä prikat muttereiden alla? omastani ne taitaa uupua. kiitos ja vanteeks
Edit: problem solved. vaati vaan tasasemman alustan. edellisellä kerralla takarengas kosketti kevyesti asfalttia vaikka oli keskituella. ja cbr:ssä taitaa olla vain jarrulevyn puolella prikka, ketjujen puolella ei, tai sit se on mun pyörästä kadonnu
Tärkeintä on lähteminen, jäitten lähteminen.
Honda CBR 600RR -03 (gone)
Honda CBR 600F -03 (gone)
Honda CBR 600F -00 (gone)
Ohjeen mukaan sinne päin -> kuorma päälle ja tarkistus että on vielä löysää ketjussa -> jos ei osunut ihan kohdilleen niin uusi säätö. Ohjekirjan numeroarvoja ei pidä liiaksi tuijotella.
Sitten kun on kerran sopiva holli löytynyt niin voipi katsoa jonkun sopivan merkin takaswingistä mihin on jatkossa helppo verrata. Omassa Triplessä kun ketjun saa painettua keskeltä alapuolelta juuri ja juuri swingin taakse piiloon on kireys sopiva. Nopea tsekata - jos saa painettua reippaasti enemmän on kiristyksen aika.
Löysän ketjun huomaa kyllä hyvin kaasu-off kaasu-on tilanteissa klapista toisiovedossakin.
Edit. Siis yleensä ketjujen säätelyistä, ei vastauksena tuohon Cebarointiasiaan.