Voi h******i! *(Räkä @ Kesä. 04 2008,21:59) kirjoitti
Mites tuo jaksaa 2-päällä, ja matka-tavarat?
Ja ajamisen riemua, jippii.
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Vaimon Virago 535 vie siinä 4,5 litraa sekalaisessa ajossa. Viragolle olen aina muiden mukana naureskellut, kunnes sattui omalle kohdalle. Vaimo sai pureman ja saatiin 2000 mallin 535 vähän ajettuna ja edullisesti. On ihan helvetin paljon parempi peli kuin mitä "isot pojat" pilkkaavat. Pari HD-miestäkin on käynyt kokeilemassa ja eivät ole ilkkuneet sen koommin.
Kulkee vaivattomasti Suomen rajoituksilla ja ihan kelpo peli ajo-ominaisuuksiltaan. Ulkonäkö kohenee pienillä muutoksilla ja kippurasarvien ja tietyömaavilkkujen alta kuoriutuu ihan linjakas pikkukustomi. Joku 250 on varmaan kelpo taajamapyörä, mutta epäilisin, että hiukan mopo maantiellä kuitenkin.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Mulla on Shadow VT750:n eikä moitteen sijaa. Kulutus on siinä 4,4-4,5 ja mukavasti menee kaks päälläkin.
Mahtavuutta! Juurikin seuraavaksi piti polttoainetalouden perään udella mutta täällähän näköjään vastataan ennenkuin ehtii edes kysyä
Sitten vain koeajoja järjestämään. Mitenkähän tuo kätevimmin järjestyisi? Netistä katsoo liikkeen jossa vehkeitä on kaupan ja paikan päällä kysyminen lienee OK strategia? Pitäisikö jotenkin muuten varautua?
Kawasaki EN500
Tuo tuntuisi olevan meikäläisellä se mitä menee kun ajaa enimmäkseen kaupungissa. Maantiellä kun posottaa 80-100 km/h alueilla jotakuinkin rajoitusten mukaan yksi päällä, pääsee neljään litraan.(kulkijan varjo @ Kesä. 07 2008,16:27) kirjoitti
CB 125 Twin '80 -> ... -> VT 750 C Shadow '06 -> XVS 1300A Midnight Star '08
+1(Crazy Frog @ Kesä. 04 2008,21:50) kirjoitti
Komppaan, hyvä ja helppo mopo aloitella. Tehot ei yllätä, lupsakka pikkukustomi.
"Never play cowboy in a room full of Indians."
Itselläni on tällä hetkellä ihan pakasta otettu Dadyw Regal Raptor 250cc ja näin naisena ja vielä vähän epävarmana motoristisista kyvyistäni päädyin tähän ratkaisuun näistä syistä:(zemial @ Kesä. 04 2008,22:19) kirjoitti
- matala, ylettyy mukavasti jalat maahan
- ei liian kova peli, pelottais isompi kone vielä tässä vaiheessa ihan oikeasti eli ei pääse liian lujaa
- lyömätön hinta-laatusuhde
Pyörä on ollut vallan loistava ajaa ja ylläpitokustannukset on ihan naurettavat. Jos pysyy pois motarilta, keskittyy ajamiseen ja sen opetteluun kunnolla sekä maisemien ihailuun, niin tämä riittää aivan mainiosti. Mutkissa customi on joka tapauksessa hitaampi, joten en ole itse kokenut tätä ongelmaksi. Ja ollaan tällä ajeltu pitempääkin matkaa, kun ei oo ottanut kiireen kannalta - naatiskellaan vaan. Ainakin hölökohtaisesti olen kokenut hankinnan loistavaksi ensimmäiseksi ajokiksi. Varsinkin, kun kortti on A1 vielä ensi vuoden syksyyn, niin tolla kelpaa päästellä vielä toinenkin kesä hyvinkin ja sitten isompaa alle. On kokemustakin sitten jo kivasti ja uskallustakin.
Sitäpaitsi ei ainakaan tälle ole pahemmin naureskeltu - päinvastoin - sitä kun luullaan jatkuvasti HD:ksi![]()
<p>Mutkitteluille Honda CB 600 F Hornet -07 'isoveikka' ja kaupunkiajoon 50cc retro-skootteri 'pikkusikko'</p><p>Tu(u)naaja: http://blogi.punaisenkatonalta.fi</p>
Juuh, selkeä yhdennäköisyys... molemmissa moottorit ja kaksi pyörää sekä kustomin muotoilu...(Wolferin @ Kesä. 09 2008,12:19) kirjoitti
Tainneet nää "luulijat" olla vähemmän moottoripyöräilyä harrastaneita...
Tuttu likka myös opetteli ajamaan tollaisella, vissiin ihan soiva peli jos ei vaadi liikoja. Hinta kyllä kohdallaan kiinan ihmeessä.
Dirty Nasty Furriner
Huomenna käydään sitten koesurauttamassa Kawasaki EN500, Vantaan Bikeworldissa. Myyjä ylisti että parempi olisi ajaa kuin Virago, saapa nähdä kuinka käy. Hinta vain on hieman yläkanttiin niinkuin aina.
Kawasaki EN500
Ei haittaa mua, joka kerran saa ainakin mulle aikas leveen hymyn naamalle(Staga @ Kesä. 09 2008,12:55) kirjoitti
Vaikka olen kyllä miettinyt, että onkohan se enempi sitä, että enneminkin pitää päästä kuskin kanssa puheisiin ja pyörästähän se on helppo aloittaa...
No, on tuota kyllä pariin otteeseen kysellyt ihan ns. katu-uskottavan customin omistajakin, kuten DragStarin, että silleen. Mutta kun mua ei kauheesti noi muiden menopelit oikeesti kiinnosta, niin en oo kiinnittänyt sen kummemmin huomiota.
<p>Mutkitteluille Honda CB 600 F Hornet -07 'isoveikka' ja kaupunkiajoon 50cc retro-skootteri 'pikkusikko'</p><p>Tu(u)naaja: http://blogi.punaisenkatonalta.fi</p>
Sen verran HD:stakin kokemusta omaavana sanoisin, että ei tuo kiinanihme ainakaan niin paljon jatkuvaa kokoamistyötä tarvi, kuin mikä tahansa HD. Ja jos kiinanpyörää joutuukin korjailemaan, sen kehtaa tehdä julkisesti päivänvalossa ja vaikka tienposkessa. HD:tä ei julkisesti rempata...eihän? Jos HD:lle tehdään remppaa, sitä sanotaan jollain peitenimellä...modifiointia, shoppaamista, tuunaamista... *. Mersujakaan ei tarvi korjata, olettehan kuulleet?
Itse väsyin siihen ainaiseen puolivalmisteeseen ja siirryin japsiin.
Kyllä niissä isommissakin on oikeassa kahvassa potentiometri, jolla voi itse säätää ohitse vilistävien puhelintolppien taajuutta.(Wolferin @ Kesä. 09 2008,12:19) kirjoitti
Juuei isointa mahdollista heti alkuun, monistakin syistä. Mutta jos paino on tärkeää, niin customit eivät ole niitä keveimpiä ja toisaalta keskikokoisenkaan customin moottori ei ole hankalasti hallittavan riehakas.
Käsi joka kahvaa kääntää...![]()
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Ihan ilman kynsiä ja hampaita, ei siis provona aprikoin, että oppiiko tuollaisella kustomilla ajamisen perustaitoja samalla lailla kuin esin EN500:sen tyyppisellä peruspyörällä? Jotenkin täälläkin tuntuu unohtuvan nuo "välisarjan" mopot eli nakut 500-1000cc peruspyörät. Niissä kun olisi ehkä hieman pidemmäksi aikaa ajamisen iloa ja oppimisen riemua vaikkapa radallakin. Sitä paitsi osa niistä on jo varsin räväkkiä mopoja![]()
ZRX1100...Ei ihan orggis tämäkään
Z1000R2...Ei ihan orggis...
Better slow than no show!
Kyllä sillä oppii. Samat fysiikan lait näitäkin vie. Saattaa olla jossain tapauksessa turvallisempikin oppilaite, kun ei harhauta ajamaan liian kovaa. Antaa hitaampaa reagointia anteeksi, ei vie metsikköön heti jos ajolinja levenee jne. Päinvastoin tietysti myös, kun ei kaikki ajo-ominaisuudet parhaasta päästä ole. Mutta kun aivan perusasioista puhutaan, kyllä.
Heh-heh..Nyt vasta huomasin ett mut on ylennetty Polkupyörailijäks(z1109r @ Kesä. 10 2008,14:43) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
![]()
ZRX1100...Ei ihan orggis tämäkään
Z1000R2...Ei ihan orggis...
Better slow than no show!
96 cid koneen jälkeen saattaisi tulla eteen menetetyn tunnelman metsästys..(B12 @ Kesä. 07 2008,13:57) kirjoitti
Nykyinen menee 90 km/h 250:n tyhjäkäyntikiekoilla.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Itse tykkäsin että hyvä peli. Tukevampi runko kuin Viragoissa ja hieman enemmän tehoa. Hinnat kohdallaan. Hyvä ekapyörä. Menee myös melkoista haipakkaa, jos haluaa komentaa eikä lopu kallistusvarat kesken.(fiddler @ Kesä. 09 2008,21:56) kirjoitti
Vääntöä hieman vähemmän kuin VN800:ssa ja hinnat alempana. VN800 on yhtä tukevarunkoinen ja sopii myös täysin ekapyöräksi.
Liian pieni jää nopeasti pieneksi.
Onko muuten sattumalta tuo Bikeworldin sininen EN500 JV-351?
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Eiko vielakaan ole kukaan ehdottanut kilon kyykkya? Missa vika?![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Eivät luota omaan kaasukäteensä. Eihän noissa muuta eroa pikkuisiin ole.(GoSpel @ Kesä. 10 2008,21:39) kirjoitti
Tosin multa kyllä lähtisi kortti helpommin kilokyykyllä kuin puolentonnin matkalehmällä.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Itse 535 Viragoa ajaneena, myös kahta päällä, täytyy sanoa että oli vähän sellainen laitos jota en 180-senttiselle tai isommalle ihan kauheasti suosittelisi, mutta jotkut silläkin näyttävät pitkälle pärjäävän.
Vertailukohdaksi, aloittelin itse 5v ajan '83 Kawasakin 750 LTD:llä, sellaisella vekkulilla twinillä, jossa on vähän kuin isompi kivikautinen painos tuosta EN500:n koneesta. Jalkatapit kohtuu keskellä ja korkealla stongalla oli näppärä pyöritellä kaupunkia, matkaa ja mutkaa. Toinen pyörä jolla olen paljon ajanut on kaverin '90 Honda VT600 Shadow, ei ollenkaan pöllömpi pyörä (paitsi että se on Honda) mutta meinasin saada slaagin sitä testatessa ensi kertaa kun tuntui ettei jalat edessä uskalla kantata. Pitää kuitenkin heittää tuo Shadow tuohon koeajettavien listaan sillä näppärästi sillä on ainakin tämä kyseinen kaveri oppinut ajamaan.
Tuo Shadow on 535 Viragoon verrattuna jotenkin "oikeamman" pyörän tuntuinen. Syynä on vissiin reteämpi ajoasento ja kardaanin vihellyksen puuttuminen, sekä pirteämmältä tuntuva kone.
Riippuu tietysti mitä hakee, mutta omat 2 eurosenttiä tässä.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Menee vähän OT:n puolelle mutta juurikin äsken osui silmään tälläinen. Ei juman kauta, piikkinen, katulaillinen manki, tollanenhan on aivan pakko saada. Ja jos kerran tollasia on rekisteröity piikkiseksi niin eikös siitä vanhastakin mankista saa silloin muutosleimalla kevarin? Miettikääpäs miten jäätävän hieno mökkikauppakassi tuosta tulisi. Tai kun motarilla vetää mankilla auton ohi, on siinä kyybelillä ihmettelemistä.
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
pitäiskö ehdottaa busaa? no ei kuitenkaan. mutta en500 kustomikawaa olen ajanut jokusen tuhannen kilsaa joskus, pariakin erilaista versiota siitä. toinen oli hihnavedolla ja toinen ketjuvedolla. se vetotapa muuttui ketjuksi jossain kohti 90-lukua kaiketi. yllättävän pirteä ja kohtuullisen ajettava kustomiksi, sekä kokoisekseen. jopa kaksi päällä jaksaa mennä vähällä bensalla moottoritiellä. tosin siinä se on jo nippa nappa. ylinopeuksiin motarilla tällainen ei todellakaan houkuttele.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Vihreä yksilö oli kyseessä. Mukavastihan tuo kulki, motarillakin jaksoi ihan siististi meikäläistä kuskata ja ihan kohtuullisen tukevalta tuntui. Pitää silti käydä se Virago vielä koittamassa.(jannep @ Kesä. 10 2008,18:17) kirjoitti
Se sininen on kyllä vähemmän ajettu mutta vuoden vanhempi. Tuo vihreä olis juuri huollettu vaikka kilsoja onkin joku tuhat enempi. Väristä en kyllä oikein tykkää, kyllä mustaa sais olla![]()
Kawasaki EN500
No tota, jos se oli se JV-351, niin siinä oli kilsoja lasissa 68 000 kun se minulta lähti vaihtoon.. Nyt siitä on varmaan mittari toisella kierroksella.(fiddler @ Kesä. 11 2008,22:21) kirjoitti
Mitäs tuosta, kestäviä pelejä. Mutta ei parinkympin kilsoilla vielä virtalukon alta avaimet hankaa maaleja..
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Osat irti ja maalaukseen. Tulee pyörästä juuri sellainen kuin itse haluaa.(fiddler @ Kesä. 11 2008,22:21) kirjoitti
Entinen motoristi. Moottoripyöräily vaihdettu kestävyysurheiluun.
Erotu massasta, älä aja mustalla customilla!(fiddler @ Kesä. 11 2008,22:21) kirjoitti
t. nimim. "Mustaa määkin hain, kunnes näin klassisen hillityn kaksivärisen"
CB 125 Twin '80 -> ... -> VT 750 C Shadow '06 -> XVS 1300A Midnight Star '08
Jaa, täytyypä vilkaista jos sinnepäin vielä tulee asiaa.(jannep @ Kesä. 11 2008,22:28) kirjoitti
Tänään oli sitten Viragon vuoro, -98 15k ajettua kävin kokeilemassa. Ei ihan yhtä pirteä ollut kuin tuo Kawa, helppo ja kevyt ajella kyllä. Myyjä antaisi jonkinlaisen takuun vielä täksi kaudeksi, hintaa on suunnilleen saman verran.
Jotenkin kuitenkin tykkäsin siitä EN:stä enemmän. Pitää tutkailla vielä.
Kawasaki EN500
Niinhän siinä kävi että torstaina lähtee vihreä EN500 meikäläisen matkaan kun saatin hinta vielä sopivaksi. Kiitokset mielipiteistä kaikille!
Kawasaki EN500