Niin, onko sallittua, tai aiheuttaako jotain negatiivista, jos takarenkaan kuluttua vaihtokuntoon vaihtaa 150/70-17 tilalle vaikka pykälää leveempää takanakkia -> 160/60-17
Siis onko jotain vaikutusta turvallisuuteen / ajettavuuteen, sillä ei viitsisi alkaa leikkiä noilla asioilla ulkonäön vuoksi. *
Suzuki GSX 1250 FA ABS -11
KooTeeÄm
Minä ainakin vaihtaisin. Aion pistää vesirosvon alle 160 sijasta 170 koska haluan muuttaa kanttaus kulmaa.Voi antaa enemmän hanaa vekissä kaks päällä. Lähti nimittäin alta syksyn viileissä.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Olisko jollain heittää jokin taulukko mp renkaista ja niiden halkaisijoista, josta selviää, että onko 150-70-17 -> 160-60-17 ero enemmän kuin tuo sallittu 51 mm. Eihän tuo 51mm sisällä oleva muutos vaadi muutoskatsastusta?
Ko nyt ei maalaispoika oikein tiijä näitä asioita.![]()
Suzuki GSX 1250 FA ABS -11
Pysyy ihan hyvin,vain muutama milli ympärysmitta kasvaa.Siis vain 3-5mm .Vanteen leveyshän on se tärkein olla oikea tietyn levyiselle renkaalle.(Black Crome @ Touko. 30 2008,22:13) kirjoitti
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Bumsessa on tällä hetkellä "väärä" koko takana, ja nopeusmittari ei pidä paikkaansa. Uudet renkaat kyllä jo tulossa, ja ihan vakiokoot. Ajettavuuteen en osaa vielä sanoa mitään, tuskin ainakaan oikean koon renkailla huonommaksi tulee.
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Tuo ensimmäinen luku kertoo sen renkaan kosketuspinnan, eli leveyden, milleinä, seuraava on profiilisuhde eli renkaan korkeus prosentteina renkaan leveydestä ja jälkimmäinen sen tuumakoon.(Black Crome @ Touko. 30 2008,22:13) kirjoitti
150/70-17, leveys 150mm, korkeus 70% eli 105mm ja halkaisija 17"
160/60-17, leveys 160, korkeus 96mm
selkiskö?
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
Tjaa, laillisuudesta en mene sanomaan (kun en jaksa asiaa tutkia). Mut itsellä on nyt 180/55 takasen paikalla ensi kertaa 190/50, tuntuu huomattavasti paremmalle. Tietysti tässä hämää myös se, että aina kuluneitten renkaitten vaihdon jälkeen ne uudet tuntuu hemmetin hyvälle niihin vanhoihin verrattuna.Mut ei tuommonen 1cm levennys kyllä siis mitään negatiivista vielä tuo mukanaan, jos ei hintaa lasketa.
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Tuollapa noita voi laskea:rengaslaskuri
En edes yritä omia Copyraitteja, pohja on surutta kopsattu netistä löydetystä laskurista, jonka muutin selkeämpään muotoon, käänsin suomeksi, ja tein toisen laskentakaavan alle vertailua varten.
edit: linkki korjattu
"Never play cowboy in a room full of Indians."
Moikka,(Black Crome @ Touko. 30 2008,22:13) kirjoitti
eikös tuolla mainitulla AKE:n sivulla sanota että "Yllä mainitut muutokset edellyttävät moottoripyörälle muutoskatsastusta.".
Eli noi olis kuitenkin muutoskatsastettava, vaikka sallittuja muutoksia ovatkin...
Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite
Bitit on pc:stä...
Moro.
Kyllähän se näin on, että moottoripyörän rengasmuutos olisi aina muutoskatsastettava.
Mä vaihdoin omaan pyörääni kuukausi sitten 160/60-17 renkaan 150/70-17 tilalle. Ajettavuudessa en huomannut paljoakaan eroa mutta onhan se paremman näköinen.
Minkähän logiikan mukaan moottoripyörän valmistaja on laittanut alle liian kaposet kumit? (Siis jos todellakin ajettavuus teidän mielestänne senkun paranee leveemmillä).
Ihan kysymyksenä ilman v*ttuilua, itse kun en valmistajan logiikkaa tässä ymmärrä..
PS. Tellussa alla 190/50, eli mitä ohjekirja suosittelee. Kyllähän se noillakin mitoilla lipeää alta sopivasti kaasutellessa.
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Jos esim v. 1985 ei oo löytynyt muuta kuin 150/90 (huom! ei siis 190/50...) ristikudosdonitsi, niin kai sitä vois jo päivittää, varsinkin kun sit ois jo hiukan valinnanvaraa tossa kumimateriaalissakin *(LaMasquerade @ Syys. 02 2008,15:13) kirjoitti
![]()
Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite
Bitit on pc:stä...
Ei tolla sentin leveyserolla taida olla paljoa merkitystä. Erin merkkisissä renkaissakin on leveyseroja vaikka olisivatkin samankokoisia. Pyörästä kääntyy hieman herkemmin jos taakse laittaa korkeempaa profiilia olevan renkaan. Tietysti isoja muutoksia ei kannata tehdä renkaille, turhaa siihen kapeelle vanteelle murjoo kauheeta "läski" kumia![]()
Hidas ollakseen nopea.
Suzuki GSX-R 1000 K6
Mitä tarkoitat "lipeää"? Jos kitkaa, niin kitkalla ei ole mitään tekemistä renkaan leveyden kanssa.(LaMasquerade @ Syys. 02 2008,15:13) kirjoitti
_Periaatteessa_ kosketuspinta-alalla ei ole merkitystä kitkan kannalta, mutta käytännössä rengas-asfaltti kosketuksessa kyllä. Vai meinaatko että kiihdytysauto kiihtyisi samoihin 155 leveillä nakeilla?(MotorArse @ Syys. 04 2008,16:13) kirjoitti
![]()
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Kitkan suhde renkaan leveyteen on täsmälleen sama periaatteessa ja käytännössä, siis ei vaikutusta.(jyk4 @ Syys. 04 2008,16:18) kirjoitti
"Vai meinaatko että kiihdytysauto kiihtyisi samoihin 155 leveillä nakeilla?"
Meinaan. Ongelma vain on saada 155 nakit kestämään samoja kuormia kuin "oikeat" kiihdytysautonrenkaat![]()
No ei se kosketuspinta-ala juurikaan muutu, oli se nakki sentin leveämpi tai kapeampi
Siis jos puhutaan kaksipyöräisten renkaista.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Muistan lukeeneeni " jos vaihdat leveämmän renkaan niin vaihda myös vanne, koska leveämpi rengas kapeassa vanteessa muuttaa renkaan profiilia. Vaikuttaa keulakulmaan jne. blaa blaa".