Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Niin, onko sallittua, tai aiheuttaako jotain negatiivista, jos takarenkaan kuluttua vaihtokuntoon vaihtaa 150/70-17 tilalle vaikka pykälää leveempää takanakkia -> 160/60-17

    Siis onko jotain vaikutusta turvallisuuteen / ajettavuuteen, sillä ei viitsisi alkaa leikkiä noilla asioilla ulkonäön vuoksi. *



    Suzuki GSX 1250 FA ABS -11
  2. #2
  3. #3
    Minä ainakin vaihtaisin. Aion pistää vesirosvon alle 160 sijasta 170 koska haluan muuttaa kanttaus kulmaa.Voi antaa enemmän hanaa vekissä kaks päällä. Lähti nimittäin alta syksyn viileissä.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  4. #4
    Olisko jollain heittää jokin taulukko mp renkaista ja niiden halkaisijoista, josta selviää, että onko 150-70-17 -> 160-60-17 ero enemmän kuin tuo sallittu 51 mm. Eihän tuo 51mm sisällä oleva muutos vaadi muutoskatsastusta?

    Ko nyt ei maalaispoika oikein tiijä näitä asioita.
    Suzuki GSX 1250 FA ABS -11
  5. #5
    Lainaa (Black Crome @ Touko. 30 2008,22:13) kirjoitti
    Olisko jollain heittää jokin taulukko mp renkaista ja niiden halkaisijoista, josta selviää, että onko 150-70-17 -> 160-60-17 ero enemmän kuin tuo sallittu 51 mm. Eihän tuo 51mm sisällä oleva muutos vaadi muutoskatsastusta?

    Ko nyt ei maalaispoika oikein tiijä näitä asioita.
    Pysyy ihan hyvin,vain muutama milli ympärysmitta kasvaa.Siis vain 3-5mm .Vanteen leveyshän on se tärkein olla oikea tietyn levyiselle renkaalle.
    <p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&amp;rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
  6. #6
    Liittyi Jun 2007
    Tukholma (entisii kouvola-korialaisii)
    Bumsessa on tällä hetkellä "väärä" koko takana, ja nopeusmittari ei pidä paikkaansa. Uudet renkaat kyllä jo tulossa, ja ihan vakiokoot. Ajettavuuteen en osaa vielä sanoa mitään, tuskin ainakaan oikean koon renkailla huonommaksi tulee.
    Yamaha XV1600 WildStar
    Moto Guzzi 1000 SP III
    BMW K100 RS
    Moto Guzzi V65 Lario
    Yamaha FJ1100
    Moto Guzzi V35III
    Suzuki GR650
    Honda CB400N
    Solifer Speed


    "Bara döda fiskar följer strömmen"
    "Your crash, is my cash"
  7. #7
    Lainaa (Black Crome @ Touko. 30 2008,22:13) kirjoitti
    Olisko jollain heittää jokin taulukko mp renkaista ja niiden halkaisijoista, josta selviää, että onko 150-70-17 -> 160-60-17 ero enemmän kuin tuo sallittu 51 mm. Eihän tuo 51mm sisällä oleva muutos vaadi muutoskatsastusta?

    Ko nyt ei maalaispoika oikein tiijä näitä asioita.
    Tuo ensimmäinen luku kertoo sen renkaan kosketuspinnan, eli leveyden, milleinä, seuraava on profiilisuhde eli renkaan korkeus prosentteina renkaan leveydestä ja jälkimmäinen sen tuumakoon.

    150/70-17, leveys 150mm, korkeus 70% eli 105mm ja halkaisija 17"
    160/60-17, leveys 160, korkeus 96mm

    selkiskö?
    Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
  8. #8
    Tjaa, laillisuudesta en mene sanomaan (kun en jaksa asiaa tutkia). Mut itsellä on nyt 180/55 takasen paikalla ensi kertaa 190/50, tuntuu huomattavasti paremmalle. Tietysti tässä hämää myös se, että aina kuluneitten renkaitten vaihdon jälkeen ne uudet tuntuu hemmetin hyvälle niihin vanhoihin verrattuna. Mut ei tuommonen 1cm levennys kyllä siis mitään negatiivista vielä tuo mukanaan, jos ei hintaa lasketa.
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  9. #9
    Tuollapa noita voi laskea:rengaslaskuri

    En edes yritä omia Copyraitteja, pohja on surutta kopsattu netistä löydetystä laskurista, jonka muutin selkeämpään muotoon, käänsin suomeksi, ja tein toisen laskentakaavan alle vertailua varten.

    edit: linkki korjattu



    "Never play cowboy in a room full of Indians."
  10. #10
    Lainaa (Black Crome @ Touko. 30 2008,22:13) kirjoitti
    Olisko jollain heittää jokin taulukko mp renkaista ja niiden halkaisijoista, josta selviää, että onko 150-70-17 -> 160-60-17 ero enemmän kuin tuo sallittu 51 mm. Eihän tuo 51mm sisällä oleva muutos vaadi muutoskatsastusta?
    Moikka,

    eikös tuolla mainitulla AKE:n sivulla sanota että "Yllä mainitut muutokset edellyttävät moottoripyörälle muutoskatsastusta.".

    Eli noi olis kuitenkin muutoskatsastettava, vaikka sallittuja muutoksia ovatkin...
    Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite

    Bitit on pc:stä...
  11. #11
    Moro.

    Kyllähän se näin on, että moottoripyörän rengasmuutos olisi aina muutoskatsastettava.

    Mä vaihdoin omaan pyörääni kuukausi sitten 160/60-17 renkaan 150/70-17 tilalle. Ajettavuudessa en huomannut paljoakaan eroa mutta onhan se paremman näköinen.
  12. #12
    Minkähän logiikan mukaan moottoripyörän valmistaja on laittanut alle liian kaposet kumit? (Siis jos todellakin ajettavuus teidän mielestänne senkun paranee leveemmillä).

    Ihan kysymyksenä ilman v*ttuilua, itse kun en valmistajan logiikkaa tässä ymmärrä..

    PS. Tellussa alla 190/50, eli mitä ohjekirja suosittelee. Kyllähän se noillakin mitoilla lipeää alta sopivasti kaasutellessa.
    Kawasaki ZZR1400SP 2016
    (Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
  13. #13
    Lainaa (LaMasquerade @ Syys. 02 2008,15:13) kirjoitti
    Minkähän logiikan mukaan moottoripyörän valmistaja on laittanut alle liian kaposet kumit? (Siis jos todellakin ajettavuus teidän mielestänne senkun paranee leveemmillä).

    Ihan kysymyksenä ilman v*ttuilua, itse kun en valmistajan logiikkaa tässä ymmärrä.. *

    PS. Tellussa alla 190/50, eli mitä ohjekirja suosittelee. Kyllähän se noillakin mitoilla lipeää alta sopivasti kaasutellessa.
    Jos esim v. 1985 ei oo löytynyt muuta kuin 150/90 (huom! ei siis 190/50...) ristikudosdonitsi, niin kai sitä vois jo päivittää, varsinkin kun sit ois jo hiukan valinnanvaraa tossa kumimateriaalissakin *
    Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite

    Bitit on pc:stä...
  14. #14
    Ei tolla sentin leveyserolla taida olla paljoa merkitystä. Erin merkkisissä renkaissakin on leveyseroja vaikka olisivatkin samankokoisia. Pyörästä kääntyy hieman herkemmin jos taakse laittaa korkeempaa profiilia olevan renkaan. Tietysti isoja muutoksia ei kannata tehdä renkaille, turhaa siihen kapeelle vanteelle murjoo kauheeta "läski" kumia
    Hidas ollakseen nopea.

    Suzuki GSX-R 1000 K6
  15. #15
    Lainaa (LaMasquerade @ Syys. 02 2008,15:13) kirjoitti
    PS. Tellussa alla 190/50, eli mitä ohjekirja suosittelee. Kyllähän se noillakin mitoilla lipeää alta sopivasti kaasutellessa.
    Mitä tarkoitat "lipeää"? Jos kitkaa, niin kitkalla ei ole mitään tekemistä renkaan leveyden kanssa.
  16. #16
    Lainaa (MotorArse @ Syys. 04 2008,16:13) kirjoitti
    Lainaa (LaMasquerade @ Syys. 02 2008,15:13) kirjoitti
    PS. Tellussa alla 190/50, eli mitä ohjekirja suosittelee. Kyllähän se noillakin mitoilla lipeää alta sopivasti kaasutellessa.
    Mitä tarkoitat "lipeää"? Jos kitkaa, niin kitkalla ei ole mitään tekemistä renkaan leveyden kanssa.
    _Periaatteessa_ kosketuspinta-alalla ei ole merkitystä kitkan kannalta, mutta käytännössä rengas-asfaltti kosketuksessa kyllä. Vai meinaatko että kiihdytysauto kiihtyisi samoihin 155 leveillä nakeilla?
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  17. #17
    Lainaa (jyk4 @ Syys. 04 2008,16:18) kirjoitti
    _Periaatteessa_ kosketuspinta-alalla ei ole merkitystä kitkan kannalta, mutta käytännössä rengas-asfaltti kosketuksessa kyllä. Vai meinaatko että kiihdytysauto kiihtyisi samoihin 155 leveillä nakeilla?
    Kitkan suhde renkaan leveyteen on täsmälleen sama periaatteessa ja käytännössä, siis ei vaikutusta.

    "Vai meinaatko että kiihdytysauto kiihtyisi samoihin 155 leveillä nakeilla? "

    Meinaan. Ongelma vain on saada 155 nakit kestämään samoja kuormia kuin "oikeat" kiihdytysautonrenkaat
  18. #18
    No ei se kosketuspinta-ala juurikaan muutu, oli se nakki sentin leveämpi tai kapeampi

    Siis jos puhutaan kaksipyöräisten renkaista.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  19.  
  20. #19
    Muistan lukeeneeni " jos vaihdat leveämmän renkaan niin vaihda myös vanne, koska leveämpi rengas kapeassa vanteessa muuttaa renkaan profiilia. Vaikuttaa keulakulmaan jne. blaa blaa".