nyt menee kyllä pahasti offtopic mutta kuitenkin...(Lasse73 @ Huhti. 23 2008,10:05) kirjoitti
itselläkin paha tapa joskus olla liian pienellä "turvavälillä" kotilon takana ja se taas aiheuttaa sen että kun se "roadkill" sieltä alta yllättäen ilmestyy niin väistöön on aikaa niin vähän ettei sitä väistöä pääse pahasti suunnittelemaan! ja se ei oo mopolla ruuhkassa terveellistä joten...
pitää siis ajaa kaikkien edellä![]()
GSXR-1000 Limited
Oho? Melkoista saivartelua. Mikäs se liikennemerkki 361 olikaan, suurin sallittu nopeus?(harmaahukka @ Huhti. 23 2008,12:51) kirjoitti
![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Minustakin 'suurimman sallitun nopeuden ylittäminen' on rikkeen nimi, kun taas 'pienimmän sallitun nopeuden alittaminen' ei.
GSX-F750 -> FZ1-S -> RSV1000R Factory -> R1 -> XVS1100 Classic -> FJR
Tieliikennelaki sanoo, että moottoritiellä ei saa kuljettaa moottoriajoneuvoa, jonka rakenteellinen tai suurin sallittu nopeus on 50 km/h. Tästä voidaan älykkäästi vetää sellainen johtopäätös, että moottoritien pienin sallittu nopeus on 50km/h.
Kerran muuten näin kehä III:lla, kun poliisit olivat pysäyttäneet traktorin. Tuskin ainakaan ylinopeussakkoja olivat antamassa.
Durty Nelly's Boys
Onko Kehä 1 moottoritie? Länsiväylä on, mutta kehätiet ai taida täyttää tätä. Viisaammat korjatkoon.(JukiW @ Huhti. 23 2008,16:07) kirjoitti
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R -93
Kawasaki ZX-6R Ninja
Suzuki GSX-R 1000 K9
Eikä tuo ihan normaaleilla logiikan säännöillä onnistuva päättelykään ole. Eikä olisi siinäkään tapauksessa, että kehät motareja olisivat.(Rooroo @ Huhti. 23 2008,16:38) kirjoitti
Ja toisaalta laki velvoittaa kuljettamaan ajoneuvoa sen suorituskyvyn, ominaisuuksien ja oman osaamisen rajoissa, siten ettei aiheuta vaaraa itselleen eikä muille tiellä liikkujille.(harmaahukka @ Huhti. 23 2008,09:48) kirjoitti
Eli jos taidot tai tekniikka ei riitä kuin 40 km/h ajamiseen 80 km/h tiellä, niin se on sitten niin.
Että eipä poliisi voi käytännössä kuin liikenteenohjausmielessä ohjata köröttäjän tien sivuun tai bussipysäkille.
Alinopeus on valtion erityisessä suojeluksessa, kun kukaan ei kait voi vaatia ketään ajamaan kovempaa kuin minkä tämä itse kokee turvalliseksi nopeudeksi ja siitä ei voi edes rangaista, koska laki velvoittaa tähän.
Ja kun Kehä I on tie, niin siellä saa ajaa vaikka 25 kmh kulkevalla työkoneella ruuhka-aikaan. Tai polkupyörällä, hämmästyttävää kyllä..
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Kehätiet ei ole moottoriteitä, koska moottoritien tekee vain sitä osoittava liikennemerkki, ei kaksi kaistaa samaan suuntaan.
Nopeusrajoituksen ylittävä nopeus on ylinopeus, "alinopeuksia" ei laki tunne, mutta kuten todettu, moottoritielle ei mopoilla ja traktoreilla ole asiaa.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Tässä poliisin kanta:(Ninnair @ Huhti. 23 2008,08:53) kirjoitti
Tieliikenneasetuksen 14 § mukaan risteyksessä kolmion takaa tulevan on väistettävä risteävällä tiellä kulkevia ajoneuvoja. Tieliikennelain 21 § mukaan ajokaistaa saa vaihtaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä. Tieliikennelaki ei kuitenkaan estä moottoritiellä liittymistien kohdalla ohittamaan lähtemistä kunhan ajoneuvon kuljettaja on tarkoin varmistunut, ettei siitä aiheudu vaaraa.
Äkkiä ajateltuna tuntuisi kohteliaalta sekä joustavalta tavalta siirtyä vasemmalle kaistalle helpottaakseen kiihdytyskaistalta tulevien liittymistä moottoritielle. Tämä saattaisi kuitenkin johtaa vaaratilanteisiin, koska kuljettaja ei useinkaan tällaisissa tilanteissa ehdi seurata riittävän pitkään takaa tulevaa liikennettä varmistuakseen turvallisesta kaistanvaihdosta.
Moottoritielle liittyminen on yhteispeliä. Moottoritietä ajava voi omalla toiminnallaan mahdollistaa ns. vetoketjuperiaatteen toteutumisen jättämällä riittävästi etäisyyttä edellä ajavaan. Kiihdytyskaistalta tulevan on sopeutettava oma nopeutensa sellaiseksi, että hänen kuljettamansa ajoneuvo voi siirtyä turvallisesti moottoritielle.
Eli väistäminen toiselle kaistalle ei ole millään tavoin kiellettyä, kunhan sen tekee muita vaarantamatta, eikä kiellettyä ole myöskään tilan antaminen nopeutta muuttamalla.
Toki olen samaa mieltä poliisin kanssa siitä että mitään kamikaze -väistöliikkeitä ei kannattaisi tehdä, mutta kyllähän nyt usein samoja reittejä ajavat tuntevat jo missä kohdin liittymät ovat ja tietävät mistä kohtaa näkee tuleeko niistä ketä ja voivat harkiten ja turvallisesti antaa tilaa liittyville.
Lähinnähän tästä kärsii siellä jossain taampana tulevan tosikiireisen ego, kun kaikki eivät lakoa hänen tieltään vasemmalta kaistalta vaikka hän kuinka roikkuu metrin päässä edellä ajavasta ja hän ei pääse 20 sekuntia ennen muita paikallaan seisovaan jonoon.
Monissa muissa maissa osataan jo täyttää kaistat oikein, eli maksimoidaan tien vetokyky ja annetaan tilaa liittyville, mutta suomessa riittää niitä ketkä eivät tätä kypsyysastetta ja ajotaitoa ole saavuttaneet.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Ei oikeen selkeetä löydy tuosta että saako väistää toiselle kaistalle.(jannep @ Huhti. 23 2008,17:51) kirjoitti
Tieliikennelaki 9 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla
Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
Jos oikeen kirjaimellisesti tulkitsee ni se o tarpeeton kaistan vaihto jos väistät autoa jolla on väistämisvelvollisuus sinuun nähden.
ex CBR 600 '05
Yamaha YZF-R6 ´02 ratalelu
Onhan noiden Kehien statuksesta ollut useamman kerran juttua mm. TM:n liikennesääntöpalstalla.
Eli eivät ole moottoriteitä, eivätkä edes moottoriliikenneteitä, vaan katuja.
Kuten vaikka Bulevardilla, kaistan saa valita täysin vapaasti ja - huom - ohittaa saa oikealta puolelta ihan siinä missä vasemmaltakin.
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Kehä I, II ja III ovat monikaistaisia teitä.(Rooroo @ Huhti. 23 2008,16:38) kirjoitti
Kehä III on kantatie 50 ja kehä I ja II seututeitä numeroilla 101 ja 102, joilla ajetaan aivan samoilla periaatteilla kuin Hakamäentiellä (Pasilanväylä) joka on seututie 100.
Eli oikealta saa ohittaa ja ajaa vaikka polkupyörällä jos siltä tuntuu. Tiellä saa tietekin ajaa myös traktorilla, työkoneilla ja kaikella millä ikinä maantiellä saa ajaa.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Just. Moottripyöräilijä lensi siihen rampin toiselle kaistalle?(SamiN @ Huhti. 23 2008,00:25) kirjoitti
Kaksikaistainen ramppi?![]()
Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
Näin tätä aiemmin juuri tulkittiin, eli että tilan antaminen on rangaistava teko, koska tarpeetonta kaistan vaihtamista ei saa tehdä.(Fox @ Huhti. 23 2008,18:11) kirjoitti
Nyt ilmeisesti lain tulkinta on pehmentynyt siten että tilan antamista ei tuomita, mutta ei suositellakaan (ellei tehdä sitä muut huomioon ottaen).
Poliisin lausunnossahan tarpeeton kaistanvaihto on tavattoman ovelasti blokattu sanomalla sitä ohittamiseksi. Eli siis ohitetaan ajoneuvoa joka ei vielä ole edessä, mutta kohta on, jolloin kyseessä onkin ohitus kun lainsäädännössä ohittamisesta ei olla kait millään tavoit erikseen otettu huomioon tällaisen ohituksen tekemistä. Ovelaa.
Tieliikennelaki ei kuitenkaan estä moottoritiellä liittymistien kohdalla ohittamaan lähtemistä kunhan ajoneuvon kuljettaja on tarkoin varmistunut, ettei siitä aiheudu vaaraa.
Eli kaistaa ei vaihdeta vaan suoritetaan ohitus ajoneuvosta, joka on vasta tulossa ajoradalle. Ohittaminen ei ole kiellettyä..
Ref: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
§17,18,19
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Eheeeihän se pojat näin mene, ei rampista tulevia saa väistää ohituskaistalle. Jos sieltä joku ikäihminen on tulossa, niin hidastetaan sen verran, että se sieltä tulla putkahtaa tai sitten tämä tulija jää kiltisti odottamaan siihen kaistan loppuun hyvää saumaa puikata liikenteen sekaan.
Veikkaan, että kyseisessä tilanteessa tärkeimmät onnettomuuteen johtavat tekijät olivat liian suuri tilannenopeus, piittaamattomuus ja liikennesääntöjen vajavainen tuntemus.
Pidetään se pää kylmänä ja vaikka se muoviohjus kulkeekin 260, ei sitä tarvitse kaikille näyttää. Muistetaan myös ne turvavälit, pyörällä se on helppoa koska tehoa on reservissä poikkeuksetta.
Yleensä teen motarilla itse niin, että jos sieltä rampista on rekka tulossa ja vapaata vasemmalla on niin väistän ajoissa ja ajan sitten ohi, mutta henkilöautoja en väistä.
Minusta yksi eniten turmia ruuhkaisilla väylillä aiheuttava juttu on riittämättömät välit. Jos paahdetaan metrin väleillä ei kenenkään reaktioaika riitä jos joku yhtäkkiä jarruttaa. Ei liikenne ole mikään kilpailu kuten monet nuoremmat sällit tuntuu luulevan...
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
No jos poliisin omia sivuja on uskominen, kaistanvaihto ei ole tarpeetonta, mikäli kyseessä on ohitus (jossa ohitetaan liittymästä tuleva).(Le Motard @ Huhti. 23 2008,19:03) kirjoitti
Ohittamista ei kuitenkaan suositella, mikäli sitä ei tehdä varoen ja takaa tuleva liikenne huomioiden.
Toisaalta laki myöskin velvoittaa liittyviä sovittamaan nopeutensa siten että voi vaaraa tai haittaa aiheuttamatta liittyä mukaan liikennevirtaan.
Sama laki muuten velvoittaa myös pitämään ajoetäisyydet, jotka moottoritiellä tarkoittaa että jos edessäsi ei ole tyhjää tilaa 33 metriä (eli 6,5 auton mittaa) saat sakon.
Jos samassa nopeudessa etäisyyttä on vain 8,25m, eli 1,5 autonmittaa, asia käsitellään oikeudessa ja todennäköisin seuraus on ajo-oikeuden menetys määräajaksi ja päiväsakkoja.
Mikäli näitä noudatettaisiin ei olisi juurikaan vaikeuksia liittyä rampeilta moottoritielle. 80 km/h rajoituksella em etäisyydet ovat 22m (4,5 automittaa) ja 5,5m kortinlähtöön.
Että kun seurravan kerran huomenaamulla lähdette autolla töihin ja erityisesti jos suunnistatte pääkaupunkiseudun sisääntuloväylille aka motareille, niin miettikääpä onko edessänne 33m tyhjää tai montako kertaa kortti lähti (8,25m).
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Kehällä ei ole ohituskaistaa. Tuo kaistan loppuun torppaaminen on miltei vaarallisinta mitä voi tehdä. Sinne ei kannata ajaa.(Le Motard @ Huhti. 23 2008,19:03) kirjoitti
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Itse olen ollut siinä käsityksessä, että kahdessa tapauksessa on tehtävä ilmoitus liikennevahingosta (mikäli on osallisena):(rolcen @ Huhti. 23 2008,10:12) kirjoitti
a: on tullut henkilövahinkoja
b: vastapuoli on ulkomaalainen
Sitä en tiedä, että perustuuko kumpikaan mihinkään lakiin / asetukseen.
Loukkaantuneelle kannattaa usein tilata ambulanssi vaikka pääsisi sairaalaan muutenkin. Ambulanssilla tuotu loukkaantunut saa sairaalassa tod.näk. nopeammin hoitoa kuin muuten paikalle tuotu.
Kun ajelee aamuruuhkassa huomaan usein, että nämä keski-ikäiset kaljupäiset sedät ovat pahimpia kuskeja, jotka eivät piittaa turvavälistä lainkaan! Tuhat lasissa ajetaan Volvoilla toisten persuuksissa kiinni, joten ei siellä aina nuoret kuskit ole niitä pahimpia.(Utah @ Huhti. 23 2008,19:16) kirjoitti
Sä puhut asiaa. Mutta kun jätät sen turvavälin niin kohta huomaat että siihen joku kiilaa. Oikealta tai vasemmalta, liittymien kohdalla sekä-että. Turvavälin jättäminen toimii pk-seudun isoilla teillä arkisin klo 10-14 jotenkuten, 07-10 ja 14-17 ei ollenkaan.(jannep @ Huhti. 23 2008,19:33) kirjoitti
Kronoby Racing Team
Ja auta armias jos se edellä ajava vasemmalla kaistalla 120+ km/h etenevässa jonossa pitää siihen edellä menevään edes jonkinlaisen turvaetäisyyden 8,5-30m niin tämä Volvomies katsoo oikeudekseen ajaa 2-3m päässä takapuskurista.(Lasse73 @ Huhti. 23 2008,21:20) kirjoitti
Muutaman kerran käynyt oikeasti mielessä kun tuollainen tapaus on motarilla roikkunut alle auton mitan päässä mopottimen takalokarista että pitäisi laittaa se puolen nyrkin kokoinen kivi takin taskuun ja nakata se siitä olan yli *
Kyse ei ole edes periaatteesta, vaan siitä että tuolla etäisyydellä motarilla perässä roikkuva ei ehdi edes kissaa sanoa jos edellä ajavan eteen joku vaihtaa kaistaa katsomatta ja joutuu tekemään jarrutuksen. Tulee saman tien takana roikkuva perään, pyörä nurin ja kuskin yli.
:loppuuajelut: <- kuvake puuttuu, kuka tekis?
Ja sitten kun sen päästää ohi, niin sitten kaahotetaan tuhatta ja sataa seuraavan jonossa olevan perään läähättämään.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Entä sitten? Hyvähän se on että voidaan kaistaa kun tarvetta on. Mikä siinä niin kauheeta on, jos joku tulee eteen, varsinkin liittymästä. Itsekkin tulet joskus liittymästä, on varmaan hyvä että joku laskee sut eteensä.(Juhana N @ Huhti. 23 2008,21:35) kirjoitti
Tyhmintä on, että joku on kiilattu pysähtymään kiihdytyskaistan loppuun. Ei sieltä pääse ruuhkassa mitenkään mukaan turvallisesti. Eikä tohon kaistanvaihtoon ole mitään syytä. Jätetään vaan tilaa, niin että reippaasti kiihdyttävä pääsee eteen.
Vittu joo. En anna kyllä omalla autolla tilaa liittymästä tulijoille, jos ei osaa mukauttaa nopeutta tilanteeseen niin jääkööt sinne, poikkeuksena isot nupit koska ne joutuu pelaamaan rajoittimien kanssa ja rajoittimet on ihan perseestä jos kuormaa on päällä.(R2-D2 @ Huhti. 23 2008,21:53) kirjoitti
Pitää nyt kuitenkin huomata että oma auto on sellanen ~3tonnin pickuppi jolla ei viiti mitään liikenne akrobatiaa harrastaa.. harva sen eteen/kylkeen yrittää tunkea mutta on niitäkin yrittäjiä nähty.
Prätkällä nyt ei niin väliä, sillä mahtuu ja ehtii vaikka päällään seisten liikennevirtaan![]()
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
Ei se meinaa vielä toimia, mutta minusta tunnelin päässä on valoa. Meinaaten joku 5 vuotta sitten ei toivoakaan, mutta nyt on jo himpun enemmän niitä ketkä tulevat ensin liki, kunnes sitten huomaavat että kaista edessä on täynnä ja minulla siinä viimeisenä on se 3-4 autonmittaa kehällä (80) väliä, niin vetäytään sitten saman matkan päähän taakse ajelemaan.(Juhana N @ Huhti. 23 2008,21:35) kirjoitti
Mutta ääliöitä riittää silti aivan liikaa. Päästäs edes siihen että välit olis 2-3 autonmittaa, niin hyvä olisi.
Meinaan jos nyt ajetaan motaria 10m välillä, eli hilkun alle sen mistä kortti lähtee. mahtuu 10 km matkalle sisääntuloväylälle 1332 autoa (2 kaistaa). Vaikka tuo puoliintuisi, ei ajoajalla ole mitään merkitystä kun se aika hukkuu sitten kehällä tai väylän kaupungin päässä.
Itse asiassa välityskyky saattaisi käytännössä olla nykyistä parempikin, koska liittyminen ja kaistanvaihto tapahtuisi helpommin ja nopeus säilyisi paremmin.
Tämä taas tarkoittaisi ettei niiden matka-aika juuri muuttuisi jotka eivät ruuhkiin juutu.
Mutta tämä on ihan liian vaikea asia mallintaa päässään kuin se että "edessä on tyhjää" olen aikaisemmin perillä jos ajan 10m lähempänä.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Rooroo....
Ok. Myönnän ja muistin väärin. Sorry ja kiitos korjauksesta.
Kehä ykkönen on ihan tavallinen tie, missä saa ajaa millä tahansa ajoneuvolla.
No hitsi kun piti itsekin käydä pinnistämään muistia että onko ne kyltit siellä, vaikka ajaa tuosta vähän väliä. Kun ei muista onko niitä.(puikkis @ Huhti. 23 2008,22:08) kirjoitti
Piti ihan maps.live.com:ista katsoa >kliksis< ja olihan ne siellä (länsiväylän Ruoholahden päässä), mutta miltähän vuodelta tuo kuva on..
Edit: Kuva on viime kesältä koska niissä näkyy esim musiikkitalon työmaa ja kavennettu mansku.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Toi "joku siihen kuitenkin kiilaa" on vanha mutta mun mielestä huono peruste roikkua puskurissa kiinni. Kyllä siihen turvavälittömäänkin rakoon kiilataan. Milläs muuten pääset rampilta pois?(Juhana N @ Huhti. 23 2008,21:35) kirjoitti
Jos (lue pk-seudulla: kun) kukaan ei pidä turvavälejä ja kaikki katsoo korkeintaan edellä menevän jarruvaloja, niin kunnon sumppu on valmis pienimmästäkin nopeuden muutoksesta tai yhdestäkin rampilta tulevasta autosta. Eiks kehilläkin yritetä vähentää ruuhkia poistamalla jonon kulkua hidastavat sumput, eli liikennevalot?
<span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
Aika harva länsiväylää päästelevä taitaa tajuta ajavansa moottoritiellä. Ei ole eka kerta, kun tästä väännetään...(jannep @ Huhti. 23 2008,22:17) kirjoitti
Kyllä mä tietämättömiä prätkäkuskeja toisaalta ymmärrän: tuolla Ruoholahden päässä moottoritien merkkien kohdallahan ajetaan vielä räkäsladissa rekoista valuneen naftan liukastamalla asfaltilla.
![]()
<span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
Joo, yritetäähän niitä, mutta ne ovat sitten jo niitä katastrofaalisia sumppuja. Mutta mitä siitä voi olettaa saavansa kun laittaa maan vilkkaimmalle tielle liikennevalot muuta kuin 16-18 km/h keskinopeuden 6:38-9:16 väliseksi ajaksi (keskiarvo arkipäivisin).(Pianonvirittäjä @ Huhti. 23 2008,22:21) kirjoitti
Yksi esimerkki siitä missä ajoetäisyyksillä olisi sekeä merkitys on esimerkiksi Hämennlinnan väylällä Kaivokselan liittymä, jossa toteutuu kaikki dilemmat kerralla:
- tavattoman lyhyet liittymäkaistat
- liityttävä väylä ajetaan tukkoon tappituntumalle
Lopputulos on täysi syltty kun liittyvät eivät pääse sekoittumaan väleihin, oikea kaista menee tukkoon, jolloin lähdetään poukkoilemaan vasemmalle kaistalle kun on esin jarrutettu, jolloin sekin menee tukkoon ja pahimmillaan jonot alkavat madella jo ennen Djupbackan painannetta.
Ja vaikka olisikin ne välit, niin tien maksimikapasiteetin saavuttamiseen tarvitaan myös molempien kaistojen tasainen täyttö. Tämän sotkevat ne minäminä™ -ääliöt joiden pitää egonsa™ vuoksi saada lakaistua koko vasen kaista oikealle kaistalle jotta ehtii aiemmin seisomaan Ruskeasuon valojen jonoon Haagassa ja samalla saadaan sitten sotkettua väylän välityskyky.
Miten se voi olla niin vaikeaa? *![]()
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008