Minkälaisen ajopäiväkirjan te olette tehneet?
Meinasin, että minä kirjoittaisin siihen missä on ajanut / käynyt ja mitä huoltotoimen piteitä on tehnyt.
Minkälaisia päivä kirjoja te olette suunitelleet?
![]()
En näe tarvetta ajojeni kirjaamiseen, mutta excel-taulukkoon olen laittanut muistiin harrastukseen kuluvat eurot ja pyörän huoltotoimet.
- Engine MC -
Mä tein ihan nettisivut, jotka toimii omana päiväkirjana.
Siin on kaikki "tärkeät" päivämäärät, millon ajettu kortti, millon tehty päätös, haettu mopo, mitä tehty siihen, varusteet, hinnat, vakuutuksien vertailua, ajolenkit, kilsat, tankkaukset jne.
Saa ny nähä kuin kauan tota jaksaa, mut voipahan sit jälkikäteen ainakin katella et paljo siihen mopottimeen meni rahaa ja millon se on hankittu ja mitä tehty.
Mihin käyttöön tuota päiväkirjaa tarvitset?(bikervepsu @ Huhti. 16 2008,16:55) kirjoitti
Se on kai kuin vanhat valokuvat. Ei niitä jaksa kauaa katsoa.
Itse pidän kirjaa bensakuluista ja muista kuluista Excelillä.
Ei sekään kyllä ole kovin antoisaa. Rahaa kuluu liikaa.
Paras olisi unohtaa koko homma.
Pekka
![]()
![]()
Pekka
Taidanpa ensimmäisellä tankkauksella alkaa tekemään samaa mitä auton kanssa. Kilsat, eurot ja litramäärä tankkaus.comiin, niin siinä ajopäiväkirjaa kerrakseen.
Ihan mukavaa dataa tuota saa autonkin kulutuksesta vuodenajan mukaan - samoin rahankäytöstä ajamiseen. Hauska nähdä millaisia lukemia pärrä antaa kaupunkikikkailussa vs maantie.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Excel tankkauksista ja huolloista/korjauksista. Sen verran paljon tulee kilometreja ettei ei järkeä jokaista ajoa merkitä muistiin. Pitkistä reisuista ja rautaperseajoista tullut tehtyä matkakertomuksia.![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Vain huoltotoimet omistajan käsikirjaan. Milloin (pvm, km) ja mitä vaihdettu (öljy-, rengas-, suodatin- ym. merkki).
Täytyy tässä miettiä minkälaisen päivä kirjan tekee.
En minä varmaan kuitenkaan ihan kaikkia bensan lisäyksiä lisää siihen mitä on mennyt minun ajokkiini. Johan siinä pyörtyy kun näkee sen summan. Nytkin meni ensimmäisellä tankkaus kerralla melkein 13 euroa huh huh ei sillä ihan huvin vuoksi kehtaa joka päivä ajella. Mutta sitä vartenhan se on. Eiköstä niin. Tahtoo jo päästä ajamaan mutta kun ei jotenkin vielä uskalla ja kehtaa ajaa. Niin iso peli on jalkojen alla Suzuki 400 GS. Huokaus kaasu kättä kutittaa jo vietävästi.
![]()
![]()
Ite kirjaan huoltotoimet erilliselle a4-ruudukolle. Se ja kuitit yhdessä varmasti edes jotenkin vakuuttaa seuraavaa omistajaa, että pyörää on oikeasti huollettu![]()
oikein jos haluaisi tarkasti pistää niin laittaisin varmaan tuolta http://free.3dtracking.net palvelusta aina reitit talteen ja http://tankkaus.com ista tankkailut ja huollot. niistähän sitä aika kattavasti jo saisi ristiinvertailtua
Ei lipevä tai mielinkielin:"Tehkää hyvin! Kiitos syvin!"
Nassukirja
Huollot ja niihin liittyvät km:t Exceliin, mutta ei euroja. Muuten voi ruveta kaduttamaan muutenkin kuin luottokorttilaskuja maksaessa....
- '11 BMW R 1200 GS
- IBA SS1600K
---
ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
En pidä minkäänlaista kirjaa mistään, siitä tulee vain vihaiseksi. Kuitit tietenkin säilytän.
Ei ole tarkoitus pitää ajopäiväkirjaa vaan laskea paljonko siihen ajamiseen sitä rahaa kuluu, bensa kulut,ajovarusteet, osat, huollot j.n.e.
Ajokauden jälkeen on kiva laskea paljonko sitä rahaa on palanut.
Moottoripyöräily on kiva tapa törsätä rahaa.![]()
"Se joka väitti ettei rahalla saa onnea ja rakkautta oli unohtanut koiranpennut..."
----------------------------------------------------------------------------------
http://www.moottoripyora.org/kuva-al....pos=230
KännyGPS loggeri lienee helpoin.
Nokian oma Sports Tracker hoitanee asian ja reitit saa vaikka kartalle.
tuolla(bikervepsu @ Huhti. 18 2008,21:35) kirjoitti
http://research.nokia.com/research/p...SportsTracker/
Nassukirja
Olen itse testaillut tuota Sports Trackeriä joskus aiemmin lenkeillä ja tänään päätin kokeilla sitä pyörän selässä. Sen verran hyvältä näytti raportti jälkikäteen webissä, että todennäköisesti pitää ainakin pidemmillä reissuilla muistaa pitää tuo systeemi mukana. Lisää juttua tuosta meikäläisen testailusta löytyy osoitteesta http://waterboy.vuodatus.net/blog/1274886.
edit: laitettu tarkempi linkki
Ajossa lainapyörä Yamaha FZS-1000, oman etsiminen käynnissä...
kaupasta(bikervepsu @ Huhti. 27 2008,15:08) kirjoitti
Nassukirja
Tuo Nokian Sports Tracker softa toimii suurimmassa osassa Nokian S60-puhelimista (listan tuetuista puhelimista löydät täältä. Softa tukee puhelimen sisäistä gps-vastaanotinta sekä ulkoisia palikoita. Itselläni on tuo ulkoinen palikka käytössä pääsääntöisesti puhelimen akunkeston pidentämiseksi ja N95:n sisäisen gps:n huonouden vuoksi. Oman gps-palikkani tilasin netistä, http://www.nav4all.com/ hintaan 69,50 EUR. Hyvin on toiminut...
Ajossa lainapyörä Yamaha FZS-1000, oman etsiminen käynnissä...
Niin, N95:ssa on kyllä gps sisällä... (niinkuin tuossa jo ehdittiinkin mainita)
en oikein tiedä pitäiskö näihin ees vastata, ku kyseisen herran "avaukset" ollu aika hmmh... mielenkiintoisia...
Sain täältä myöskin sellaisesta ohjelmasta kuin 3dtracking tietoa, ja sitä käytän tätä nykyä itse.
Minä kirjaan
- tankkaukset (päiväys, matkamittarin lukema, litrat, eurot)
- ajot (päiväys, matkamittarin lukema alussa ja lopussa, joskus myös alku- ja loppupaikkakunnat)
- muut suoraan mopoon liittyvät kulut (päiväys, mistä maksettu, hinta)
Tarkoitus on seurata kuluja.
Ajot kirjaan voidakseni paremmin suunnitella huoltoja ja vastaavaa.
Jos tarkoitus olisi jälkikäteen muistella ajettuja reittejä, pitäisin päiväkirjaa. Mutta olen kerran joutunut aiheetta syytteeseen ajorikkeestä, ja ajopäiväkirjalla sain todistettua etten voinut olla syyllinen. Siksi olen pitänyt tapana kirjata missä olen ajanut, kuulakärkikynällä.
PS: "Ajopäiväkirja" on selvä, samoin "päiväkirja". Mutta mikä on "päivä kirja"? *![]()
oliskohan allakka?(mpuputti @ Huhti. 27 2008,20:12) kirjoitti
![]()
Nassukirja