Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 39:sta
    Eli, kysymys heräsi kun lueskelin uutta bike lehteä. Siinä tonnisten vertailussa suski sai 3/20 kytkimestä kun muilla merkeillä oli ainakin 16/20. Suskissa siis nestekytkin ja muissa ilmeisesti vaijeri. Kertokaas minulle mikä nestekytkimissä pitäisi olla parempaa, eikö ne ole painavampia ja kalliimpia? Joten jos ne vielä toimii huonommin mikäs niissä on etu?
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    täytyy sanoa että itse ihmettelin samaa. 3/20 eli sen täytyy olla aivan suolesta. Kuitenkaan sitä ei oltu laitettu miinuksena pyörien esittelyyn... Outoa. Olisiko kyseessä typo ja sen pitäisi olla 13?
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
    Ainakin KTM:n tapauksessa hydraulinen kytkin on huomattavasti miellyttävämpi käyttää kuin vaijerivetoinen...

Kokemusta tosin vain pikku adventuresta vaijeri vs. hydrauli.
    Maguran vaijerin korvaavasta hydraulista ei ole kokemusta.

Pyörän paino ei taida tuon takia kasvaa mitenkään merkittävästi...
    Ainut koeajamani nestekytkinmopo oli Aprilian tonninen RSV Mille R tms factory tjsp. Se kytkin oli ihan saatanan raskas. Oikein urheilusta kävi sen kiskominen. Vähän luulisin että noissa nestekytkimissä on enempi häikkää kun vaijerin kanssa...kumma kun ne jarrut kuitenkin osataan rakentaa nesteellä toimimaan.

Ihmettelin koeajettuani sitä Aprilian moperia niin se maahantuojan ukko vaan sano että hyvä se on, ihan paras

No lähdin paikalta -04 kilogixxerilläni ja olinpa tyytyväinen vaijerikytkimeen
    --
    jiji
    Ei noissa sen enempää ole vikoja kuin vaijerillisissakaan.

KTM:n malliston ainoa ei hydraulinen kytkin on 50SX:n keskipakokytkin...
    Joten ei se ihan huono idea voi olla...
    Lainaa (Mezza @ Huhti. 09 2008,23:29) kirjoitti
    Eli, kysymys heräsi kun lueskelin uutta bike lehteä. Siinä tonnisten vertailussa suski sai 3/20 kytkimestä kun muilla merkeillä oli ainakin 16/20. Suskissa siis nestekytkin ja muissa ilmeisesti vaijeri. Kertokaas minulle mikä nestekytkimissä pitäisi olla parempaa, eikö ne ole painavampia ja kalliimpia? Joten jos ne vielä toimii huonommin mikäs niissä on etu?
    En kyllä keksi yhtään asiaa mikä nestekytkimessä olisi huonompaa kuin vaijeritoimisessa. Toimii kuin ajatus ja kevyt käytää.
    Honda CBR1000F -99
    ex Honda CBX750F -85
    mulla on rätkissä molemmanlaisia kytkinvoimanvälittimiä. kaksi vaijerilla ja yksi nesteellä. mielestäni neste on mukawampi, kevyempi ja varmempi toimimaan tähän mennessä. vaijeri on tosin helpompi ehejätä, kun menee katki tai vaihtaa, mikäli on varavaijeri följyssä. jos nestekytkimen öljy pääsee vuotamaan, niin yleensä tarvii vaihtaa tiiviste tai letku nesteineen ja ilmaamisineen, se on työläämpää, muttei mahotonta. vaatinee melkeinpä korjaamokäynnin tai erikoisen hyvän huoltoaseman.

kertakaan ei ole nestekytkin omalla kohallani oikutellut. vaijeri sen sijaan on katkennut mopoaikoina useammankin kerran. nestekytkimellä tuntuma on jotenkin tarkempi ja ainakin kawassa se on kevyempi käyttää. aprillipilasta ei voi puhua tässä yhteydessä samana päivänäkään, vain aprillipäivänä.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
    En ole siis ainut jonka mielestä toi on outoa. Minulla vaihtu pyörä K7ksi ja se on ensimmäinen nestekytkin jota olen kokeillut. Ja kyllä sen käyttö on paljon mukavampaa kuin vaijerin. Tietenkin bike-lehti on tunnettu typoista ja oudoista artikkeleista, mutta olisi kiva tietää viralliset perustelut molemmille vaihtoehdoille.
    Pari härpäkettä ollu vaijeri kytkimellä ja nyt toinen suikka menossa missä neste toiminen.Ehottomasti mun mielestä mukavampi käyttää kyllä tuo neste kytkin +tarkempi+kevyempi.
    Onhan vaijerit poistuneet jarrukäytöstäkin (ei taida enään olla mopoissakaan?), niin miksei nestetoiminen olisi kytkimessäkin parempi?
    Itse olen molempia käyttänyt ja täysin nestetoimisen kannattaja *
    "Voit valita oletko aina oikeassa vai onnellinen"
    Suzuki GS 500E -> Honda CBR 1100xx
    Minulla ei ole pahaa sanottavaa kummastakaan.
    Vaijerin saa tosin säädettyä vaikka liikennevaloissa ja sen saa todella kevyeksi.
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08

m 72 projekti
    Lainaa (rammus @ Huhti. 10 2008,09:05) kirjoitti
    Vaijerin saa tosin säädettyä vaikka liikennevaloissa ja sen saa todella kevyeksi.
    Mun kytkinkahvassa on samanlainen säädinkiekko ku jarrussa, väittäisin olevan vielä helpompi säätää =)
    Lainaa (Mezza @ Huhti. 10 2008,09:29) kirjoitti
    Lainaa (rammus @ Huhti. 10 2008,09:05) kirjoitti
    Mun kytkinkahvassa on samanlainen säädinkiekko ku jarrussa, väittäisin olevan vielä helpompi säätää =)
    Se ei säädä jäykkyyttä vaan kuinka kaukana kytkin kahva on. On mullakin samanlainen vaijeri kytkimessä.
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08

m 72 projekti
    Bleidissä taidettiin juuri vaihtaa nestekytkimestä takaisin vaijeriin. Ainakin omassa -06:ssa on vielä nesteellä... Ja paremman tuntuinen on kuin edellisessä -01 bleidissä vaijerilla.

Mikähän takaisin vaihdossa on ollut syynä? No, ehkä paino .
    Harrikka
    Jyväskylän mp-messuilla koitin viikonloppuna uuden bladen kytkintä ja pistin merkille että oli _reilusti_ kevyempi käyttää kuin R1:sen ja ZX-10R:n kytkinkahvat! Ajossa en sitten tiedäkään millaista eroa tarkkuudessa jne.
    GSX-R600 K6
    Lainaa (jannu @ Huhti. 10 2008,13:08) kirjoitti
    Bleidissä taidettiin juuri vaihtaa nestekytkimestä takaisin vaijeriin. Ainakin omassa -06:ssa on vielä nesteellä...
    Samaa oon itekki ihmetelly. * Ois mukava tietää syy, mut siis omassa bleidissäkin nestekytkin ja selvästi kevyempi ja mukavampi ku edellisessä pyörässäni.
    Honda CBR 1000 RR -06
    Honda CBR 600 F -96
    aina ollu vaijeri kytkin nyt kun menin ajelemaan huomasin että uudessa pyörässä oli nestekytkin sen verran eroa oon huomannu et nestekytkin ottaa hiukan pehmeemmin muuta en oo huomannu
    Sillä välin kun te mietititte, minä olen ehtinyt tehä jo viis virhettä !
    Ei varmaan normaalikäytössä mikään merkittävä asia, mutta trialimopoissa vaijerista on luovuttu sen takia, että sen tuntuma muuttuu lämpötilan myötä kun koneen tai putken vieressä kulkeva vaijeri lämpölaajenee ja kutistuu.

Vaijeriversio on todellakin helpompi huoltaa ja jos vaijeri on kunnossa, se on ihan miellyttävä käyttääkin. Suurimmaksi syyksi vaijerikytkimen käytölle näkisin kuitenkin seikan, että se on merkittävästi halvempi kuin nestetoiminen, eikä se normaalikäytössä kuitenkaan ole merkittävästi huonompi.
    Muistaakseni tuossa testissä Suzukin kytkin rupesi syystä tai toisesta luistamaan suorityskykymittauksissa, siinä varmaankin syy huonoihin pisteisiin.
    -08 Kawasaki ZX-6R
    -07 Honda Hornet 600 (ex)
    -99 Suzuki GS 500 (ex)
    Nestekytkin pettää helpommin, pieni tälli/vuoto=ei kytkintä, vaijeri on kevyempi, yksinkertaisempi ja vikasietoisempi ja ennen kaikkea helpompi korjata...
    Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
    Joo siinä jutussa luki että rata-ajossa kytkin alko luistaan ja sitä piti ilmata välillä, elikkä varmaankin nesteet kiehu?
    GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
    Olisko Biken testisuzukille käynyt vaan se sama tyyppivika, mikä on vaivannut kilogixereitä kai K5:sta asti. Kytkin alkaa luistamaan/häviää tms. mystisesti ja sitten palautuu normaaliksi taas itsestään. Näin ollen kun kytkin ei pelittänyt niin huonot pisteet. Ja tuota kytkinvikaa on löytynyt sekä neste- että vaijeritoimisista kytkimistä.
    Mihin sitä kytkintä tarvitaan?
    ZX-6R 2007 ex
    ZX-10R 2007 ex
    Husqvarna wr 250 2001
    Lainaa (J.V. @ Huhti. 10 2008,16:43) kirjoitti
    Joo siinä jutussa luki että rata-ajossa kytkin alko luistaan ja sitä piti ilmata välillä, elikkä varmaankin nesteet kiehu? *
    Hyvä huomio. Tuossa lämmönsietokyvyssä saattaa olla osasyy, miksi noissa "rata-street" vehkeissä menty takaisin vaijeriin. Itsellä neljässä viimeisessä nestekytkin, Cebarillakin 170.000 km ==> ei mitään ongelmaa. Kevyt käyttää ja ottaa tasaisesti.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
    Lainaa (J.V. @ Huhti. 10 2008,16:43) kirjoitti
    Joo siinä jutussa luki että rata-ajossa kytkin alko luistaan ja sitä piti ilmata välillä, elikkä varmaankin nesteet kiehu?
    Aika reippaasti pitää koneen kuumentua, ennen kuin alkaa kytkinnesteet kiehua. Meinaan, että yleensä se kytkimen työsylinteri on eri puolella konetta kuin kytkin ja työsylinterin männän liike johdetaan kytkimelle metallitangolla. Sitäpaitsi, jos nesteet kiehahtaisi tai muuten järjestelmään pääsisi ilmaa, se ei kaiken järjen mukaan aiheuta luistamista vaan sen, että kytkin irrottaa huonosti tai ei irrota lainkaan.

Vaijerivälitteisen kytkimen saa väärällä säädöllä tai oikein huonolla huollolla (ei voitelua tai että vaijeri pääsee vanhuuttaan pahasti rispaantumaan ja pyrkii tarttumaan kuoren) luistamaan mutta muuten syytä kytkimen luistamiseen on varmaankin etsittävä muualta kuin tavasta välittää voima kytkinkahvalta kytkimelle.

Itselläni on vuosien varrella ollut eri pyörissä molempaa lajia kytkimiä eikä minulla ole erityistä mielipidettä kumpi on parempi. Nestekytkin on huoltovapaampi mutta siihen mahdollisesti tulevat viat voivat olla hankalampia tai ainakin kalliimpia korjata. Vaijerikytkimeenhän ei vaijerin katkeamista suurempaa vikaa juuri voi tulla ja kun sen hyvässä rasvassa pitää, niin vaijerikin on melko pitkäikäinen. Tähänkin on poikkeuksensa, kuten jotkin Kotarin LC4-mallit, joissa vaijerin kahvanpuoleisessa lähdössä on sellainen mutka, että se pari kertaa kesässä katkeaa vaikka vaijeria kuinka yritti reitittää paremmin.
    Tuohon LC4:n vaijerikytkimeen pieni vinkki...

Vaijeri nippusiteellä tahi rautalangalla kiinni tankoon, ei ihan kiinni vaan sellaisella sopivalla välillä.
    Ei pääse vääntymään siitä kahvan jälkeen eteenpäin.
    On kestänyt vaijeri tuon jälkeen huomattavasti pitempään.
    Varavaijeri tosin kulkee edelleen mukana.

Luulisi että noissa kurapyörissä kytkimen vaijeri/hydrauliikka olisi kovemmassa käytössä kuin katupeleissä...

Lainaa (Seikkailu_R @ Huhti. 11 2008,10:21) kirjoitti
    Tuohon LC4:n vaijerikytkimeen pieni vinkki...

Vaijeri nippusiteellä tahi rautalangalla kiinni tankoon, ei ihan kiinni vaan sellaisella sopivalla välillä.
    Ei pääse vääntymään siitä kahvan jälkeen eteenpäin.
    On kestänyt vaijeri tuon jälkeen huomattavasti pitempään.
    Varavaijeri tosin kulkee edelleen mukana.
    Juuri tuollaisella viritelmällä sen sai kestämään jonkun verran paremmin.
  30.  
    vaijerikytkin on mielestäni parempi. sen voi säätää ottamaan siitä mistä haluaa.
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen