Nyt se tempun teki... Eilen hain mopottimen tallista kotiin ja perillä haaraperiä myöten bensassa! Tankki pois ja rapsuttelemaan, ja sieltähän löytyi maalin alta pieni ruosteen syömä reikä sekä murtuma hanan vierestä. Millä arvon asiantuntijat lähtisivät tuollaisia paikkamaan? Kestääkö joku esim. kemiallinenmetalli tai muu ,vai onko paras keino pilliä ja messinkiä?
Antaa raudan hieroo,ei sillä järkee oo...
Uskoisin nestemäisen metallin ajavan asian hienosti, mielenkiinnosta katsoin tuoteselosteen jossa ei erikseen mainittu kemiallista kestoa eri aineille mutta kyllähän tuon oman järjen mukaan pitäisi kestää. Muoviset polttoainetankit ovatkin ongelma kun ainoa toimiva keino korjata vuodot on muovin hitsauttaminen asiantuntevalla henkilöllä, niitä ei mömmöillä paikkailla...
98% of all statistics are made up
Honda CBR1100XX - 2005 / 29tkm
Kannattaa juottaa tai hitsata. Jostain se murtuma on kuitenkin tullut, eli ei välttämättä kestä mikään kemikaali siinä.
Olen itse joskus tankkiin kokeillut ensin kemiallista metallia ja korjauksen jouduin kuitenkin lopulta tekemään uudestaan juottamalla. Sitten kesti.
XL1200S, eli Sportster 1200 Sport -96
FLHRI, eli Road King -97
Jotkut sanoo, että bensatankkia ei voi hitsata kun se aina räjähtää....
Mä olen hitsannut moneen tankkiin paikkoja ja ykskään ei ole räjähtänyt.
Oleellista varmaan on se, että bensat ja höyryt huuhdellaan pois enne hitsausta.
Tuollaiseen hanakohtaan kannattaa panostaa kunnolla ja hoitaa lopullinen paikkaus asianmukaisella juotoksella.
Epoxihartsi (lue lasikuidun laminointiin tarkoitettu) ja sen bensakäyttöön tehdyt johdannaiset, ovat ainoita kestomuoveja joita pystyy ns. mattimeikäläinen käsittelemään ja paikkaamaan mm. tankkeja.
Epoxihartsilla (ei mitään kemiallista metalliepoxia) voi tehdä pienen hätäpaikkauksen, jotta pääsee ajelemaan.
Ja jos pitää siirtää lyhyitä matkoja, mäntysuopa-saippua (lue kova pala), siitä tehdyllä klöntillä pystyy tekemään bensaa ja öljyä kestävän pika-paikan. Vettähän se ei tunnetusti kestä ollenkaan.
->![]()
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
joskus noita paikkauksia tehtiin jopa "sinitaralla"!.........![]()
Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
Kawasaki kx 450 f
Yzf-R1 -07
Mulla kesti autossa mäntysuopapaikka 2 vuotta, sitten auto meni vaihtoon, joten jatkosta ei tietoo.
Suosittelisin kyllä hitsausta tai juottamista. Ehkäpä niin että "ammattimies" hitsaa ja sinä sitten juotat sen ammattimiehen....
messinki tai hopea juotos tinallakin saa ja isolla kolvilla ite olen juottanut messinkillä ja hitsannut kaasulla tankkeja kun avaa kaikki korkit ja poistaa hanat ja pesee tankin vedellä ja tiskiaineella hyvin ei posahda tikilläkin voi hitsata tankin mikillä tulee kova sauma ei kestä tärinää
jäähdytin huolto unto kinanen malmilla korjaa tankkeja ja syylareita ja pesee ruosteet pois hapolla
<p>Harley-Davidson 1200 U vm 1937 Ariel VH 500 Red Hunter vm 1937 Ariel Square Four MK 2 1000 vm 1954 Triumph 6T Thunderbirt 650 vm 1959 Mercedes-Benz W187 220 vm 1952 Mercedes-Benz W115 220D vm 1973 lisäksi 9 perämoottoria 30-90 luku.</p>
Juu tuo mäntysuopa olikin tiedossa... Asuin nassikkana sellaisen käytettyjen autojen kauppiaan naapurissa (kateelliset kutsuu jobbariksi) joka paikkaili tankkeja suovalla![]()
Kyllä se taitaa olla paras Syöttää ja juottaa tuo naapurin putkimies ,että sitten juottaa![]()
Antaa raudan hieroo,ei sillä järkee oo...
Perinteinen tankinhitsaustapa on laittaa kompressori puskemaan ilmaa tankkiin samalla kun sitä hitsaa (ja tottakai kaikki reiät auki). Muussa tapauksessa vaara bensajäämien kaasuuntumiselle ja räjähtämiselle on olemassa. Peseminen ei riitä sillä tunnetusti moottoribensiini ei ole vesiliukoista ja metalli on huokoista materiaalia.
Olen esimerkiksi todistanut pestyn ja hangessa talven yli seisseen (korkit yms. reiät auki) tankin jysähdystä. Siinä meni hitsarilta kalsarit vaihtoon ja tankin kylki repesi.![]()
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
kokoontumiskokkereille mennessä kerran hieroi moottorinkiinnityspultti tankin puhki (ei oltu otettu huomioon pultin sijaintia kun tankkia mallattiin). paikan päällä sitten vaan vasaralla raakasti reikäkohta lommolle, kunnon hionta ja plastic paddingin kemiallista metallia paikaksi. kesti ainakin neljä vuotta jolloin mopotin vaihtoi omistajaa
Ei lipevä tai mielinkielin:"Tehkää hyvin! Kiitos syvin!"
Nassukirja
Viimeksi kun peltitankkiin hitsailin peltipaloja niin käytännössä heppailin palat kiinni ja maalari koritinalla viimeisteli ja tiivisti kotöstykseni.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Koritinalla peltiläpyskä kiinni, siinä se on. Pohjien hyvä puhdistus ja sitten lämmittelet vaikkapa pienellä toholla pohjustus tinan ja lyijyn seoksen. Sitä ainetta saa valmiina liuoksena. Siihen pintaan sivelet ainetta ja lämmität ja sivelet, niin jopa koritina tarttuu.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Tankkia voi hitsata kun täyttää sen vedellä, siten ettei bensahöyryille jää tilaa.
Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
Tankin voi pestä bensasta esim. Sinolilla. Bensa kun sekoittuu etanoliin ja etanoli taas sitten veteen. Eli tankki tyhjäksi -> jotain etanoliainetta tankkiin ja huolellinen huljuttelu -> kaadetaan tyhjäksi ja huolellinen huuhtelu vedellä. Työn jälkeen loput vedet saa poistumaan tankista samalla aineella.
XL1200S, eli Sportster 1200 Sport -96
FLHRI, eli Road King -97
Bera-koritina noin 5 e tanko ja sille Beran juoksute 14ekee, sulaa isolla sähkökolvilla kun pinnat ovat puhtaat. Juoksutteessa jos meinaa säästää niin homma ei toimi. Motonetistä vaikka. Kama ei ole mitään radiotinaa, tuo tosiaan ottaa kunnolla peltiin kiinni. Helppo laittaa vaikka peltilappu reiän päälle, ja sulattaa reiän ympärille tinaa varmistukses siisti tasainen kerros, kun ei ole peltiä syövää valokaarta tässä valinnassa
Onhan toki Paddingilla se ihan toimiva vuodonkorjaus kitti, mutta onko se kiva jännittää milloin se nööli kittiä tippuu tärinästä ja sitten ollaan yltäpäältä pensasta....
Sen verran tullut kaikenlaisia tankkeja korjailtua, että jos siitä hyvän tekee, niin koritina on kova sana tähän tarkoitukseen. Tankki ekaksi huuhdellen puhtaaksi ja sitten kaikki korkit ja hanat pois ja työskentelyn ajaksi sinne paineilmaa, jotta bensahöyryt eivät kaasuunnu ja räjähdä.....(jos et ole tekemisistäsi varma, niin jätä sellaiselle, joka on tehnyt niitä ennenkin. sopivassa suhteessa oleva happi/bensaseos on tankissa pienimuotoinen "pommi" ja varmasti tulee silmille)
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Lukematta koko aihetta läpi... Juottaminen tai tig hitsaus lienevät parhaat vaihtoehdot, tulee kunnolla kuntoon eikä tarvii miettiä että kestääkö, ja säästää vitu***sen kun huomaa ettei kesttäkkään... räjähdykset on helppo välttää kun huuhtelee esim.vedellä suurimmat pois ja sitten täyttää sen kannun hitsauskaasulla, ei asetyleenillävaan argonilla, hiilidioksidilla y.m. suojakaasulla ja sitten antaa mennä vaan saumaa... parin tankin kokemuksella...
![]()
![]()
Suzuki TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
Suzuki DR650 -99 Kaikkialle
Hitsliimalla tai juottamalla.
Tuli äkikseltään mieleen eräs reissu vuonna miekka ja kilpi, kaverilla alkoi ysikawan tankki vuotaa pohjasta (ruostereikiä).
Ensin laitettiin peltiruuvi ja O-rengas, tämä toistettiin n. 13 ensimmäisen reiän kohdalla, sitten vedettiin lasikitumattoa leirintäalueen nurmikolla germaniassa tankkiin.
Oli muuten uskomattoman seula tankin pohjaosa, ilmeisesti joskus oli vettä jäänyt tankkiin.
Taivas saa odottaa
Mä en usko edes hitsauksen auttavan, Noin niinku pitkänpäälle. Pitäs vaan kiltisti mennä kauppaan ja ostaa uus tankki, se toimiiKyllä kaikkee on kokeiltu mut bensa vaa tulee aina jostain...
![]()
Japanilaisten amerikankustomien jaosto kiittää ja kumartaa
No huoh. Ei se bensa mistään tule missä ei ole enää reikää.(10100 @ Touko. 02 2008,22:28) kirjoitti
Koritina, messingillä juottaminen, hätätapauksesa sillä plastic paddingilla tai jopa mäntysuovalla jos on tarvis. Migillä voi vetää kans, mut sitten tankki täyteen vettä kun vetää.
Ps. on sitä tässä nähty erinäinen määrä jopa ihan alumiinista itse tehtyjä tankkeja, eikä ne mihinkään vuoda j aniissä on sent''n tiggisaumaa monta metriä. Ku huolella tehdään ni pitää...
Ihme kommentteja tällaset uusi tankki ainut vaihtoehto jutut.
Säälin saa lahjaksi, kateus pitää ansaita!
Jos hitsaat niin vettä täyteen, voin kertoa että kylä lähtee lommot suoraksi vaikka kuinka hyvin olisi tankin huuhdellut ennen hitsausta... kerran oikasin oman jakauksen honda monkeyn tankin kanssa ja yhtään isompaa tankkia ei huvita livenä kimauttaa ;)
Tommonen pieni piste enteilee joskus isompaa syöpymää ja sen huomaa kun alkaa hitsaamaan, kemiallinen metalli tai lasikuitukitti voisi tosiaan toimia pieneen reikään yhtälailla jos pohjat on puhtaat ja saa kitin tarttumaan hyvin.
KTM
koritinaakin on muuten tullut käytettyä ja ihan pelkällä kuumailmapuhaltimella sulatellen. aika pitkäänhän tuota sai lämmitellä, mutta suli kuin sulikin ja tiivistä tuli
Ei lipevä tai mielinkielin:"Tehkää hyvin! Kiitos syvin!"
Nassukirja
Tankki paikattu tinalla ja varmisteltu vielä kemikaalimetallillaPysyy liemi sisällä
![]()
Antaa raudan hieroo,ei sillä järkee oo...
Purkka siihen päälle, ei vuoda enää(jarno73 @ Huhti. 05 2008,02:49) kirjoitti
![]()
Suzuki GSX-R 1000 K7
Juottamalla koritinaa olen noita korjaillu ja hyvin on toimineet.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Lainataan vanhaa ketjua.
SS Ducatin tankki tihkuttaa ainetta kiinnikkeen vierestä.. Onko Kymenlaakson alueella, tai pk-seudulla pätevää paikkaajaa? Vinkkejä otetaan vastaan. Kiitti.
Jos kyse on alumiinihitsauksesta, niin tuolla ainakin osataan -> http://www.autocentre.fi/?sivu=racing
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)